Olja till häst?

Sv: Olja till häst?

peter_lundin skrev:
Även vegetabilisk olja verkar smörjande, dvs den lilla del som inte tas upp.
PL

Var det menat till MIG?
Jag vet bara att vet. sade att det ska vara paraffinolja, annars har det inte den önskade smörjande effekten.

Ger min häst Omega-3 olja, framtagen för hästar, den innehåller bara omega-3 och några andra omega oljor. Det är bra för lederna och både jag och min syster märker skillnad på hästarna om dom inte får oljan på några dagar. Dom blir stelare, så vi fortsätter ge olja.:bump:

Sen blir dom blank o fin i pälsen :D

peter_lundin skrev:
Linfröolja innehåller mkt omega-3.
PL

Misstänkte det. Själv använder jag druvkärneolja hemma av samma anledning.
En följdfråga. Är hästar som herbivorer/gräsätare lika beroende av omega-3 fettsyror som oss omnivorer/allätare?
Är det viktigt att ge olja med hög halt av omega-3? Antar att Linfröolja är dyrare i pris än de vanliga matoljorna (solros, majs, raps) så kanske det blir väl kostsamt att ge som energitillskott. Men bör man ge det för omega-3 och i så fall hur mycket?

Netika skrev:
En följdfråga. Är hästar som herbivorer/gräsätare lika beroende av omega-3 fettsyror som oss omnivorer/allätare?
Är det viktigt att ge olja med hög halt av omega-3?
Det är troligt att alla domesticerade djur får i sig betydligt mindre fetter av omega – 3 typ och några högt fleromättade fetter av n-6 typ än sina vilda artfränder.

Mkt tyder också på att dessa fetter är nödvändiga för att vissa funktioner ska vara optimala. För hästars del gäller att i naturbetesväxter finns väldigt mkt mer av dessa fetter än vad det finns i gräs. Icke naturbetande hästar kan därför ha glädje av särskilt tillskott av dem.

Linfröolja och fiskolja innehåller mest som PL skrev men vill man ge olja för hullet så kan man tillfredställa behovet av omega-3 fetter med rapsolja. Den innehåller mer sådana än majs, solros och soja men mindre än linfrö och fisk. HH

Är det vanlig matolja ni ger till hästarna då? sådan vi själva använder i mat lagning?

Vilken/varför rekomenderar ni och hur mkt dagligt intag?

Mvh

HelenaHandberg Det är troligt att alla domesticerade djur får i sig betydligt mindre fetter av omega – 3 typ och några högt fleromättade fetter av n-6 typ än sina vilda artfränder. Mkt tyder också på att dessa fetter är nödvändiga för att vissa funktioner ska vara optimala. För hästars del gäller att i naturbetesväxter finns väldigt mkt mer av dessa fetter än vad det finns i gräs. Icke naturbetande hästar kan därför ha glädje av särskilt tillskott av dem. Linfröolja och fiskolja innehåller mest som PL skrev men vill man ge olja för hullet så kan man tillfredställa behovet av omega-3 fetter med rapsolja. Den innehåller mer sådana än majs skrev:
Tack för svar! Låter för mig väldigt logiskt det du skriver. Jag minns att jag läste någonstans (fråga mig inte om var eller referenser...;) ) att "naturbetesdjur" gav kött/mjölk som var mer rikt på omega-3 och -6 än vad dagens hög-kraft-fodrade djur gör dvs att mjölk/kött förr var nyttigare än vad det är i dag. (Jag skulle gärna vilja se en sådan analys av krav-produkter gmfrt med ej-krav produkter).
Men detta går ju helt i linje med det du skriver.
Ska nog sjutton ta en koll på priset på linfröolja (eller så får jag väl återgå till rapsoljan som jag nu en gång bestämde mig för att byta ut:p Fint att du skrev det om de olika oljorna, det hade annars blivit nästa fundering)

Jag gav min häst rapsolja i fodret förra året på våren/början av sommarn då han magrade ur rejält.

Liknande trådar

Foder & Strö Min äldre häst har svårt att hålla hullet. Veterinären rekommenderade att jag skulle ge olja. Vad för olja ska jag ge för hullet...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
3 523
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
507
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
985

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka