Sv: Olja till häst?
Även vegetabilisk olja verkar smörjande, dvs den lilla del som inte tas upp.
PL
Även vegetabilisk olja verkar smörjande, dvs den lilla del som inte tas upp.
PL
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
peter_lundin skrev:Även vegetabilisk olja verkar smörjande, dvs den lilla del som inte tas upp.
PL
peter_lundin skrev:Linfröolja innehåller mkt omega-3.
PL
Netika skrev:En följdfråga. Är hästar som herbivorer/gräsätare lika beroende av omega-3 fettsyror som oss omnivorer/allätare?
Är det viktigt att ge olja med hög halt av omega-3?Det är troligt att alla domesticerade djur får i sig betydligt mindre fetter av omega – 3 typ och några högt fleromättade fetter av n-6 typ än sina vilda artfränder.
Mkt tyder också på att dessa fetter är nödvändiga för att vissa funktioner ska vara optimala. För hästars del gäller att i naturbetesväxter finns väldigt mkt mer av dessa fetter än vad det finns i gräs. Icke naturbetande hästar kan därför ha glädje av särskilt tillskott av dem.
Linfröolja och fiskolja innehåller mest som PL skrev men vill man ge olja för hullet så kan man tillfredställa behovet av omega-3 fetter med rapsolja. Den innehåller mer sådana än majs, solros och soja men mindre än linfrö och fisk. HH
HelenaHandberg Det är troligt att alla domesticerade djur får i sig betydligt mindre fetter av omega – 3 typ och några högt fleromättade fetter av n-6 typ än sina vilda artfränder. Mkt tyder också på att dessa fetter är nödvändiga för att vissa funktioner ska vara optimala. För hästars del gäller att i naturbetesväxter finns väldigt mkt mer av dessa fetter än vad det finns i gräs. Icke naturbetande hästar kan därför ha glädje av särskilt tillskott av dem. Linfröolja och fiskolja innehåller mest som PL skrev men vill man ge olja för hullet så kan man tillfredställa behovet av omega-3 fetter med rapsolja. Den innehåller mer sådana än majs skrev:Tack för svar! Låter för mig väldigt logiskt det du skriver. Jag minns att jag läste någonstans (fråga mig inte om var eller referenser... ) att "naturbetesdjur" gav kött/mjölk som var mer rikt på omega-3 och -6 än vad dagens hög-kraft-fodrade djur gör dvs att mjölk/kött förr var nyttigare än vad det är i dag. (Jag skulle gärna vilja se en sådan analys av krav-produkter gmfrt med ej-krav produkter).
Men detta går ju helt i linje med det du skriver.
Ska nog sjutton ta en koll på priset på linfröolja (eller så får jag väl återgå till rapsoljan som jag nu en gång bestämde mig för att byta ut Fint att du skrev det om de olika oljorna, det hade annars blivit nästa fundering)