olika tränare med olika metoder- hur ska jag göra?

Sv: olika tränare med olika metoder- hur ska jag göra?

Här tappar du mig. Det är framförallt i början som det är viktigt att rida fram fräscht (utan att stressa hästen) med lösgörande övningar och tempoväxlingar. När hästen jobbar på för egen maskin (tänker farmåt och är varm i kroppen) så är det halvhalterna och övergångarna som gör att man begär mer samling där hästen jobbar på med samma aktivitet men i mer samlade tempon. Sedan får man självkalrt variera både form och tempo.
Jag har svårt att förstå varför man skulle gasa upp en häst (som redan jobbar aktivt och tänker framåt) ÄNNU mer?

Jag förstår hur fia-lisa menar. jag gör samma sak. När min häst är lydig och lyssnar, kan jag öka på tempot. Om jag skulle rida fram i värsta tempot skulle hon bara springa iväg med mig, och titta på annat. Därför väntar jag.

Jag förstår hur fia-lisa menar. jag gör samma sak. När min häst är lydig och lyssnar, kan jag öka på tempot. Om jag skulle rida fram i värsta tempot skulle hon bara springa iväg med mig, och titta på annat. Därför väntar jag.

Det är svårt att ge råd när man bara har en beskrivning och inte själv kan se ekipaget men tränare 2 kan väl ändå inte mena att du ska rida på för kung och fosterland och hålla tillbaka i tyglarna.
Det är en milsvid skillnad mot att rida fram fräscht och erbjuda hästen handen.
Springer hästen iväg med dig och tittar på annat har du antagligen förlorat mellandelen på dig själv. Meningen är att hästen ska ha en balans i det fräscha tempot och sedan få lättare att sätta sig eftersom hela kroppen är igång, alla leder smörjda och hästen tänker framåt.

Idag har jag tränat med min "gamla tränare". (Ja, han e rätt gammal, 72 år :angel:) Fick sitta på min rumpa djupt i sadeln, med 90 graders armar, hästen mjuk i mun, träna lite skänkelvikning, rakställa och öka, samla igen osv. Pratade med honom om tränare 2 som han känner. Han sa att just den tränaren har en så annorlunda filosofi/egen ridmetod så han trodde att det inte skulle gå och kombinera. Vi märkte båda att hästen redan blivit okänslig för halvhalterna och mest ville vara stark och springa. Men detta fick jag bukt med efter ett litet tag och allt kändes bra igen. Jag förklarade vad jag gillade med den andra tränaren, och tränare 1 menar att om hästen får springa så, mister man lydnaden och får så mycker i handen. Eftersom han känner tränare 1 visste han att hon rider med en hård hand, och hon är stark, och han menar att det kommer att bli mycket svårt för mig att orka rida min häst så. Tempot ska vara så att jag kontrollerar varje steg. Så, på onsdag får jag träna med tränare 2 sista gången, eller avboka innan kanske...

Du verkar ha en sund installning Mysis! Och det faktum att din gamla tranare faktiskt ar 72 ar ar annu ett tecken pa att det kan vara vart att lyssna, jag sager absolut inte att det alltid ar sa, men han har troligen en hel del erfarenhet i bagaget (dessutom vet jag ju inte hur mycket erfarenhet din andre tranare har). Det ar i alla fall en sak som kan (dock inte nodvandigtvis) spela roll for mig.

Man ska inte behova vara sa stark i handen for att rida. Munnen ar en sa kanslig del pa hasten, och man vill val att den ska ta stod dar bak, inte dar fram. Sa aven det maste vara ett tydligt tecken for dig att din gamle tranare ar battre. Lycka till!:bow:

Det är svårt att ge råd när man bara har en beskrivning och inte själv kan se ekipaget men tränare 2 kan väl ändå inte mena att du ska rida på för kung och fosterland och hålla tillbaka i tyglarna.
Springer hästen iväg med dig och tittar på annat har du antagligen förlorat mellandelen på dig själv. Meningen är att hästen ska ha en balans i det fräscha tempot och sedan få lättare att sätta sig eftersom hela kroppen är igång, alla leder smörjda och hästen tänker framåt.

Jag tror att hon menar så. Rida på och erbjuda hästen handen, vilken hästen då tar med förtjusning och blir stum i munnen. Min sits är ju då heller inte den bästa, eftersom jag måste sitta med så korta tyglar att jag faller framåt. Då säger tränaren att balansen inte sitter i tyglarna, det förstår jag ju också, men eftersom jag måste hålla så korta tyglar, faller jag fram så fort hästen drar iväg. Om jag får röra lite på bettet blir det bättre, men det får jag inte för tränaren (som inte är så gammal, i 30-35, årsåldern tror jag...

Jag tror att om du sett mig, skulle det se mycket snyggare ut som hästen går med tränare 2. Hon blir jättefin när hon springer på sådär. Men det KÄNNS inte alls bra. Ingen kontroll och mycket i handen. SKulle aldrig kunna rida ett dressyrprogram i det tempot, om man ska vara noga med vägar och så.

Jag tror att hon menar så. Rida på och erbjuda hästen handen, vilken hästen då tar med förtjusning och blir stum i munnen. Min sits är ju då heller inte den bästa, eftersom jag måste sitta med så korta tyglar att jag faller framåt. Då säger tränaren att balansen inte sitter i tyglarna, det förstår jag ju också, men eftersom jag måste hålla så korta tyglar, faller jag fram så fort hästen drar iväg. Om jag får röra lite på bettet blir det bättre, men det får jag inte för tränaren (som inte är så gammal, i 30-35, årsåldern tror jag...

Jag ser ingen lösning i att låta hästen lägga sig i handen och "dra". Där tror jag att tränaren missar att hjälpa dig med halvhalter och övningar som helt enkelt gör att det blir för jobbigt att bara ånga på; jfr med att rida i en öppna mot att rida rakt fram, det blir helt enkelt för jobbigt att tokspringa i en öppna. Att du ska ha så korta tyglar att du faller framåt och då helt förlorar mellandelen med mage och säte låter inte heller bra, det är ju de delarna du ska använda för att få hästen att träda in under sig.
När hästen går korrekt på tygeln blir det inga problem att ha en korrekt handställning, före detta kan det kännas som att armarna är för korta men det är genom att rida hästen bakifrån fram till handen och att använda de sammansatta hjälperna (typ inner skänkel mot ytter tygel) som man ska hjälpa den i form.
Jag tycker att du ska låta henne sätta sig upp en gång för att se rent praktiskt hur hon menar. Kan hon sedan inte förklara bättre eller hjälpa er framåt utan att hästen drar som ett ånglok och du har förlorat sitsen så är hon nog inte rätt tränare för dig.

Jag tror att om du sett mig, skulle det se mycket snyggare ut som hästen går med tränare 2. Hon blir jättefin när hon springer på sådär. Men det KÄNNS inte alls bra. Ingen kontroll och mycket i handen. SKulle aldrig kunna rida ett dressyrprogram i det tempot, om man ska vara noga med vägar och så.

Varför blir hon snyggare? Är det för att hon jobbar igenom sin kropp mer än med tränare 1? Det kan finnas utbildningssteg där det inte känns helt bekvämt förrän man tagit ett kliv uppåt på utbildningsskalan men det ska naturligtvis inte ta hur lång tid som helst. Kanske en tredje tränare som är ett mellanting mellan dessa två skulle vara ett alternativ?

Jag ser ingen lösning i att låta hästen lägga sig i handen och "dra". Där tror jag att tränaren missar att hjälpa dig med halvhalter och övningar som helt enkelt gör att det blir för jobbigt att bara ånga på; jfr med att rida i en öppna mot att rida rakt fram, det blir helt enkelt för jobbigt att tokspringa i en öppna. Att du ska ha så korta tyglar att du faller framåt och då helt förlorar mellandelen med mage och säte låter inte heller bra, det är ju de delarna du ska använda för att få hästen att träda in under sig.
När hästen går korrekt på tygeln blir det inga problem att ha en korrekt handställning, före detta kan det kännas som att armarna är för korta men det är genom att rida hästen bakifrån fram till handen och att använda de sammansatta hjälperna (typ inner skänkel mot ytter tygel) som man ska hjälpa den i form.
Jag tycker att du ska låta henne sätta sig upp en gång för att se rent praktiskt hur hon menar. Kan hon sedan inte förklara bättre eller hjälpa er framåt utan att hästen drar som ett ånglok och du har förlorat sitsen så är hon nog inte rätt tränare för dig.

Tränaren har ridit hästen, hon tyckte det som fanns i handen var ok. hästen kändes mjukare efter hon hade ridit, men hon kunde inte förklara hur hon gjorde. Efter ett tag blev hästen dragig igen. Jag tyckte dock det såg ut som hon red ganska långsamt och samlade hästen, vilket jag då inte ska göra själv.

Kan hon inte förklara hur hon gjorde så tycker jag att du borde skippa henne som tränare. Det hjälper ju inte hur bra man än rider själv om man inte kan förklara hur man ska göra. Jag önskar dig all lycka med tränarvalet i framtiden!

Har ridit dressyr två dagar själv nu. Har gått så himla bra! Jag har verkligen ridit på mer framåt i ett riktigt fräscht tempo (för att vara mig) med det är JAG som har bestämt tempot. Hästen har alltså inte fått springa på det sättet utan jag har ridit på, tagit tillbaka lite, ibland mer när jag märker att det behövs för att jag ska fortsätta ha stenkoll på hästen. Det har kännts jättebra att rida på lite mer och hästen har sökt sig mycket till att suga i handen, men inte alls varit så stum. Så kanske har jag fått något bra med mig från tränare 2, iallafall: lite inspriation till att höja tempot lite, som nu känns jättebra i kombination men min tidigare ridning. !!!

Här tappar du mig. Det är framförallt i början som det är viktigt att rida fram fräscht (utan att stressa hästen) med lösgörande övningar och tempoväxlingar. När hästen jobbar på för egen maskin (tänker farmåt och är varm i kroppen) så är det halvhalterna och övergångarna som gör att man begär mer samling där hästen jobbar på med samma aktivitet men i mer samlade tempon. Sedan får man självkalrt variera både form och tempo.
Jag har svårt att förstå varför man skulle gasa upp en häst (som redan jobbar aktivt och tänker framåt) ÄNNU mer?

Min dam stänger gärna av och i kombination med att jag rider i undertempo blir det lätt ett segt malande. Att jag rider mycket övergångar och tempoväxlingar i början är helt enkelt för att väcka henne och få bakdelen aktiverad. För att öht kunna rida i ett fräscht tempo måste jag börja i den änden, annars blir jag tvungen att jaga fram henne. När jag väl får henne med kan jag rida i det tempo min tränare anser att hon ska gå i, naturligtvis inte statiskt, men variationerna blir inte lika stora och ofta. Låter kanske helt rörigt.

På bara den här korta tiden som jag försökt arbeta såhär har jag känt en enorm skillnad på hästen. Dels är hon mer vaken från början, går på i ett fräschare tempo av sig själv snabbare. Dessutom tycker jag att jag får en häst som är väldigt lättreglerad, hon lyssnar på förhållningar utan att "dö ut" och är samtidigt väldigt kvick på att reagera framåt när jag vill det. Det känns riktigt som om framdelen lättar och bakdelen jobbar igång.

(Det här kan dock också handla om att jag helt plötsligt erbjuder hästen ett konsekvent system där hon hela tiden vet vad som förväntas...)

Senast ändrad:

Jag vet inte om vi pratar förbi varandra men för att kunna rida tempoväxlingar värda namnet (inte växla mellan segt och jättesegt;)) så blir ju tempot automatiskt "fräscht". Jag skulle också tro att ju mer konsekvent du är med övergångarna och tempoväxlingar desto bättre utgångspunkt kommer du att få. Hon kommer redan från början att driva mer framåt av sig själv.
Jag menar absolut inte att man ska "flårida" i början.
Jag tycker att du verkar ha hittat en bra linje!

Min dam stänger gärna av och i kombination med att jag rider i undertempo blir det lätt ett segt malande. Att jag rider mycket övergångar och tempoväxlingar i början är helt enkelt för att väcka henne och få bakdelen aktiverad. För att öht kunna rida i ett fräscht tempo måste jag börja i den änden, annars blir jag tvungen att jaga fram henne. När jag väl får henne med kan jag rida i det tempo min tränare anser att hon ska gå i, naturligtvis inte statiskt, men variationerna blir inte lika stora och ofta. Låter kanske helt rörigt.

På bara den här korta tiden som jag försökt arbeta såhär har jag känt en enorm skillnad på hästen. Dels är hon mer vaken från början, går på i ett fräschare tempo av sig själv snabbare. Dessutom tycker jag att jag får en häst som är väldigt lättreglerad, hon lyssnar på förhållningar utan att "dö ut" och är samtidigt väldigt kvick på att reagera framåt när jag vill det. Det känns riktigt som om framdelen lättar och bakdelen jobbar igång.

(Det här kan dock också handla om att jag helt plötsligt erbjuder hästen ett konsekvent system där hon hela tiden vet vad som förväntas...)

Springer hästen iväg med dig och tittar på annat har du antagligen förlorat mellandelen på dig själv.

Maste bara fraga vad du menar med att "forlora mellandelen pa dig sjalv"?

Det är ju mellandelen som är ens viktigaste "hjälp". D.v.s. muskelkorsetten runt mage och rygg samt sitsen och överdel lår.
Det är den delen på en själv (i alla fall på mig) som främst balanserar upp hästen. Du kan kolla dig själv genom att öka och minska tempot bara genom mellandelen, i lättridning kan du ex.vis öka och minska tempot bara genom takten i lättridningen, i nedsittning går ännu lättare. Den lodräta sitsen gör det lättast för mellandelen att verka. Springer hästen iväg i full fart med huvudet uppåt så har du inte längre kontroll över din mellandel (eller hästen).

Det är ju mellandelen som är ens viktigaste "hjälp". D.v.s. muskelkorsetten runt mage och rygg samt sitsen och överdel lår.
Det är den delen på en själv (i alla fall på mig) som främst balanserar upp hästen. Du kan kolla dig själv genom att öka och minska tempot bara genom mellandelen, i lättridning kan du ex.vis öka och minska tempot bara genom takten i lättridningen, i nedsittning går ännu lättare. Den lodräta sitsen gör det lättast för mellandelen att verka. Springer hästen iväg i full fart med huvudet uppåt så har du inte längre kontroll över din mellandel (eller hästen).

Jaha, ok da forstar jag. Det ar sant att det ar den viktigaste delen, naturligtvis. Men det ar nagot som tar tid att ova upp, bade i stryrka och koordination. Jag tror att manga ridtranare missar det, att verkligen lara ut grundligt hur man gor, hur man blir stabil utan att spanna sig, hur man kan rora hofter och lar oberoende av varandra. Att lara in en sak i taget och verkligen forsta vad som hander och hur det paverkar hasten. Och att lara sig timing och koordination for att inte stora hastens rorelser. Jag har inte sett manga genom aren som kan lara ut det ordentligt. Tvarr. For det ar som du sager den viktigaste "hjalpen".

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 194
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
682
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 488
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?