olika tränare med olika metoder- hur ska jag göra?

M

mysis

Känner mig just nu som en nybörjare igen. Har provat en ny tränare två gånger nu. Men min gamla tränare rider jag i ganska samlat tempo, han menar att vi behöver det både för att hästen ska vinkla bakbenen och för att hon inte ska springa iväg med mig, utan tempot ska nu vara lite lugnare så att lydnaden sitter. Jag får sitta ordentligt på rumpan, ska ha kontakt med munnen i tygeln med armbåden i 90 graders vinkel. Det gör inget om tyglarna är lite långa bara jag kan sitta ordentligt på rumpan så inte tyglarna drar mig framåt. Denna ridstilen har kännts skön för mig.

Den nya tränaren vill att jag ska rida i ett mycket högre tempo där det för mig känns som att jag knappt kan kontrollera hästen. Hon menar att hästen måste få trava på för att arbeta med sin kropp. Rider jag i ett undertempo som hon kallar det, lurar jag bara mig själv, säger hon. När jag rider såhär får jag inte röra händerna heller, så jag har massor i handen känns det som. Hon säger att det är ok i början. Jag måste ha jättekorta tyglar vilket gör att det känns hårt i handen och att armarna faller framåt liksom vilket gör att det är svårare att sitta djupt när hästen har så mycket stöd i munnen. Det jag verkligen tror på är att jag ska rida på lite- men vad tror ni? Fler som har två tränare och hur kombinerar ni det? Hur ska jag göra, fortsätta med en eller båda? Är det bara det nya som är jobbigt i början eller? Känns som jag rider en 4-åring med nya tränaren! men hästen är 9 och på LA-nivå såsom andra tränaren ser det. Lite Support please!

Sv: olika tränare med olika metoder- hur ska jag göra?

Lite låter det som om din gamla tränare inte har tränat elasticitet? Men jag har ju inte sett er i verkligheten. Den nyas koncept låter riktigt trist tycker jag. Om inte du är med - hur ska hästen klara det? Bara för att det ena inte är 100% - betyder inte att motsatsen är bra. Prata med tränare 1 och försök få fram mer engagemang. Det behövs om du ska visa LA.mvh/:cool:

Om du frågar hästen så har du svaret.
och det har du själv också om man läser mellan raderna.

Det som är rätt - känns rätt i magen.

Allting är ju relativt och beror på vad man jämför med, men jag tror tränare 2 kanske inte har upplevt en swingande rygg och därför tror att man måste gå den obehagliga vägen.

Det finns ju alltid fler lösningar.

Sedan angående tempot - så måste man börja i det tempo hästen har balans - dvs när takten är ren och den vare sig måste ta emot sig framåt - eller börjar såsa baktill.

Det går att få igång bakdelen utan att hästen börjat ta emot sig framåt. men det verkar som om en del inte vet det

Ja du hajjar nog det där vad det verkar....:)

Lite låter det som om din gamla tränare inte har tränat elasticitet? Men jag har ju inte sett er i verkligheten. Den nyas koncept låter riktigt trist tycker jag. Om inte du är med - hur ska hästen klara det? Bara för att det ena inte är 100% - betyder inte att motsatsen är bra. Prata med tränare 1 och försök få fram mer engagemang. Det behövs om du ska visa LA.mvh/:cool:

Nä, jag ser själv att hästen behöver gå framåt mer, när hon går fram ordentligt har hon ett långt och fint steg, men när jag rider mer samlat kortar hon naturligtvis upp steget. Mer elasticitet tycker jag absolut behövs- men frågan är om jag kan börja på maxelasticitet såsom nya tränaren verkar tänka, och att lydnad och självbärighet kommer sedan? Är det kanske bara jobbigt att ändra någon man är van vid?

Jag tror att jag måste hitta något mellanting. Kanske kan jag prata med tränare 1 (ja, jag ringer honom nu) och förklara hur den andra sagt och därefter diskutera saken. För jag ser ju hur mycket finare hon går med längre steg. Men jag tror också att det tar lite tid för henne att vänja sig, hon ser lite stel ut absolut när hon går sådär kort och samlat. Så fram LITE mer och mer, tror jag på. Tack för svaren

Allting är ju relativt och beror på vad man jämför med, men jag tror tränare 2 kanske inte har upplevt en swingande rygg och därför tror att man måste gå den obehagliga vägen.

Sedan angående tempot - så måste man börja i det tempo hästen har balans - dvs när takten är ren och den vare sig måste ta emot sig framåt - eller börjar såsa baktill.

Det går att få igång bakdelen utan att hästen börjat ta emot sig framåt. men det verkar som om en del inte vet det

Jag är lite i samma sits som du. Har två tränare som har lite olika syn på hur hästen ska ridas (visserligen olika discipliner men ändå, markarbete som markarbete lite grovt...).

Den ena tränaren vill att man rider in "mycket fjäder" i hästen, mycket övergångar, korta hästen så mycket det går för att sedan öka och tillbaka osv. Min häst blir väldigt trevlig av den ridningen. Alert, vaken och väldigt lättriden (lite bidrar nog iofs hinder på banan till att hon är mer med).

Min andra tränare vill att jag ska ha en häst som går på av sig själv i ett högre tempo först innan jag ska göra något annat. Och jag kan i sak hålla med henne i att hästen ska bjuda fram av sig själv. Problemet är bara att den ridningen gör att mitt envisa sto lägger bromsen i och så får vi bara jobba med att gå framåt hela passet. Det känns som att både jag och hästen tappar balansen när vi ska "jaga på framåt".

Spontant tycker jag det känns bättre för tränare nummer 1, men det kanske är att lura mig själv? Kanske är det så att jag inte orkar sitta med i dressyrsadeln och att jag helt enkelt bara måste jobba mig igenom det här med att rida i ett högra grundtempo.

Ja, precis så känner jag med. Inte lätt alltså och det känns inte kul att rida med tränare 2. Men jag ska ge det några gånger innan jag bestämmer om jag ska lägga ner henne helt. Men inspirationen till LITE bättre tempo tänker jag ta med mig iallafall. Hur ska du göra? Fortsätta med båda? Hur tränar du emellan då när du tränar själv?

Jag är lite i samma sits som du. Har två tränare som har lite olika syn på hur hästen ska ridas (visserligen olika discipliner men ändå, markarbete som markarbete lite grovt...).

Den ena tränaren vill att man rider in "mycket fjäder" i hästen, mycket övergångar, korta hästen så mycket det går för att sedan öka och tillbaka osv. Min häst blir väldigt trevlig av den ridningen. Alert, vaken och väldigt lättriden (lite bidrar nog iofs hinder på banan till att hon är mer med).

Min andra tränare vill att jag ska ha en häst som går på av sig själv i ett högre tempo först innan jag ska göra något annat. Och jag kan i sak hålla med henne i att hästen ska bjuda fram av sig själv. Problemet är bara att den ridningen gör att mitt envisa sto lägger bromsen i och så får vi bara jobba med att gå framåt hela passet. Det känns som att både jag och hästen tappar balansen när vi ska "jaga på framåt".

Spontant tycker jag det känns bättre för tränare nummer 1, men det kanske är att lura mig själv? Kanske är det så att jag inte orkar sitta med i dressyrsadeln och att jag helt enkelt bara måste jobba mig igenom det här med att rida i ett högra grundtempo.

TS: Jag kände direkt när jag läste ditt inlägg att jag skulle satsa på tränare 2. Jag kan ju naturligtvis inte uttala mig igentligen eftersom att jag inte vet varken hur det ser ut när du rider för tränare 1 lr tränare 2. Dock råkar jag ha erfarenhet av den såkallade "balanstraven" som uppstår när man rider lite i undertempo. Då trippar hästen bara på och det känns bekvämt. Det är klart att det känns lite halvjobbigt att byta ridstil och (om nu bilderna jag får upp i mitt huvud stämmer) när du då byter till en ridstil som kräver arbete av hela hästens kropp så får du ju natruligtvis ett motstånd.

Jag tycker att det är ett vanligt fel som många ryttare gör just det att rida i ett undertempo där hästen kröker fint på nacken men det är inte samling utan det som jag iallafall har hört det som man kallar för "balanstrav" respektive "balansgalopp". Alltså där hästen spänner ryggen och trippar "näpet" framåt.

Blev lite svårt att förklara det där sista men jag hoppas du förstår!

Annars så måste jag ändå hålla med de andra. Du ska ju naturligtvis ta den tränaren du trivs bäst med oavsett. Men du kan ju prova att rida för båda en tid för att se vad tiden utvisar!

Lycka till!:bump:

Jag tycker inte att någon av dina 2 tränare verkar riktigt bra. På vilken nivå är dom? A, B- eller C-tränare?

Däremot tycker jag att Fia-lisas tränare nr 1 låter vettig men den tränaren motsvarar inte alls TS tränare nr 1 enligt beskrivningen.
Att rida många övergångar och även tempoväxlingar (med kntinuerliga halvhalter) i framförallt trav brukar vara bra för de flesta hästar. Det tränar verkligen upp elasticiteten. Även bjudningen kan komma bättre då. Men generellt kan ju sägas att en häst som står emot behöver ridas framåt medan en häst som ligger på behöver hållas tillbaka på olika sätt.

Men generellt kan ju sägas att en häst som står emot behöver ridas framåt medan en häst som ligger på behöver hållas tillbaka på olika sätt.

Vad menar du med "på olika sätt"? Det finns väl ändå bara ett sätt (korrekt sätt dårå) att rida fram på och ett sätt att hålla tillbaka på..:confused:

En häst som ligger på måste också drivas framåt för att lära sig att gå in i handen och inte emot den!

Jag haller med Fredrik, vilket jag verkar gora ganska ofta....:) Jag tror ocksa pa att sanka tempot, manga rider i ett for hogt tempo dar hasten inte hinner med. Den maste fa tid att kanna efter sjalv var den har sina bakben och bli medveten om sin vinkling. I ett for hogt tempo far den aldrig chans att gora det. Nar hasten ar stark nog att bibehalla vinkling i bakknan och darmed bara sig sjalv i sitt grundtempo, da kan det vara dags att slappa fram den lite. Och det ar da det verkligen kanns som att rida i uppforsbacke, som manga beskriver det. Inget man behover pusha fram. Med paskjut framat, men sankt bakdel. Med samlig och styrka i bakdelen kommer schwung och fria vackra rorelser i framdelen. Med for myckte i handen sa lar sig hasten att ta stod dar istallet for att sjalv soka stod i sin kropp (sina bakhovar!) och varfor lara in nagot som inte ar bra, for att senare forsoka bli av med det?

Och jag haller med, det som är rätt - känns rätt i magen. Det ska inte vara obekvamt eller for jobbigt att rida, varken for hast eller ryttare. For att undvika skador och for att fa en motiverad hast som tycker om att arbeta sa behover man bygga upp teknik och styrka succesivt, och det ska inte kannas for jobbigt eller obehagligt.

Tranare tva sager att hasten maste fa trava pa for att arbeta med sin kropp. Ok, det beror ju pa vart man vill komma med arbetet. Och vad man menar med "arbeta med sin kropp". For att fa kvalitet i arbetet (dvs vinkling i bakbenen) sa maste man ge sig sjalv och hasten tid att lara sig teknik och koordination. Ar det en angande varm hast man ar ute efter sa.... ok. Kvalitet eller kvantitet.

Och att rida for tva olika tranare med sa olika vagar att ga... maste kannas forvirrande for dig, och inte minst for hasten.

Men jag sager igen som Fredrik, lyssna pa magen. Och fraga hasten.

Vad menar du med "på olika sätt"? Det finns väl ändå bara ett sätt (korrekt sätt dårå) att rida fram på och ett sätt att hålla tillbaka på..:confused:

En häst som ligger på måste också drivas framåt för att lära sig att gå in i handen och inte emot den!

Naturligtvis är det alltid viktigt att rida ordentligt med skänklar och säte (hålla om/rama in hästen) även när hästen är framåt men jag menar att en springig häst med långa steg behöver samlas mer= i detta fall att hållas tillbaka. Det kan ske förutom med halvhalter genom avsaktningar/övergångar, halter, volter och andra böjda spår, arbetsöppna samt skänkelvikningar. En het häst behöver lära sig att vänta på ryttarens hjälper/order. Att bli lugn och avspänd och acceptera att ryttarens skänklar sluter om hästen.

Som du beskriver dina två tränare, så låter det nästan exakt som mina två tränare.
Jag kände precis som du gör, då jag bytte till tränare nummer 2.
Idag rider jag facktist för båda, och vi gör hela tiden "stora" framsteg. Tränarna har pratat ihop sig, och med båda deras erfarenheter och kunskaper har jag och hästen utvecklats enormt.

Jag tycker absolut du ska försöka rida för båda några gånger till, men tala om för de olika tränarna vad den andre sa, då du red för den, osv, så att det inte blir "missförstånd", och ni bara står stilla i utbildningen. Bäst vore om de båda tränarna kunde prata med varandra, och även med dig så klart, ang träningsupplägg.

Lycka till! Prova lite, men gå efter magkänslan. Det är viktigt att det verkligen stämmer mellan tränare och häst/ryttare.

Jag haller med Fredrik, vilket jag verkar gora ganska ofta....:) Jag tror ocksa pa att sanka tempot, manga rider i ett for hogt tempo dar hasten inte hinner med. Den maste fa tid att kanna efter sjalv var den har sina bakben och bli medveten om sin vinkling. I ett for hogt tempo far den aldrig chans att gora det. Nar hasten ar stark nog att bibehalla vinkling i bakknan och darmed bara sig sjalv i sitt grundtempo, da kan det vara dags att slappa fram den lite. Och det ar da det verkligen kanns som att rida i uppforsbacke, som manga beskriver det. Inget man behover pusha fram. Med paskjut framat, men sankt bakdel. Med samlig och styrka i bakdelen kommer schwung och fria vackra rorelser i framdelen. Med for myckte i handen sa lar sig hasten att ta stod dar istallet for att sjalv soka stod i sin kropp (sina bakhovar!) och varfor lara in nagot som inte ar bra, for att senare forsoka bli av med det?

Och jag haller med, det som är rätt - känns rätt i magen. Det ska inte vara obekvamt eller for jobbigt att rida, varken for hast eller ryttare. For att undvika skador och for att fa en motiverad hast som tycker om att arbeta sa behover man bygga upp teknik och styrka succesivt, och det ska inte kannas for jobbigt eller obehagligt.

Tranare tva sager att hasten maste fa trava pa for att arbeta med sin kropp. Ok, det beror ju pa vart man vill komma med arbetet. Och vad man menar med "arbeta med sin kropp". For att fa kvalitet i arbetet (dvs vinkling i bakbenen) sa maste man ge sig sjalv och hasten tid att lara sig teknik och koordination. Ar det en angande varm hast man ar ute efter sa.... ok. Kvalitet eller kvantitet.

Och att rida for tva olika tranare med sa olika vagar att ga... maste kannas forvirrande for dig, och inte minst for hasten.

Men jag sager igen som Fredrik, lyssna pa magen. Och fraga hasten.

Fast jag kan också se en annan vinkling - det beror väldigt mycket på hur hästen fungerar mentalt vilket tempo som passar på vägen till en stark bakdel!! Jag menar:

1 det beror väldigt mycket på vilken nivå häst och ryttare är på tillsammans - vi vet att hästen är mellan en 4-åring och LA ;) Men om man har en 4 åring som går LA då (jag skojar bara TS - jag menar bara att det var ett brett spektra du gav oss). Det gäller ju att kunna hitta harmonin tillsammans oberoende hur duktig var och en är individuellt

2 jag håller med om att man inte ska rida fortare än man hinner med men samtidigt är sanningen inte bara så enkel skulle jag försöka rida min ena häst till styrka i ett långsamt tempo skulle hon bli jätte tjafsig, orolig, studsig osv Hon har nog starka flyktinstinkter för :p för hennes svar på allt som blir jobbigt är ju att öka tempot!! Jag får lägga henne i ett friskt tempo och mycket övergångar cavaletti, klättring, av stigar och ut över stock och sten i skogen osv givetvis berioende på hur och vart jag rider den dagen, för när hon slappnar av mentalt först då kan jag sänka tempot och då påtagligt mycket!!

3 sen ska man tänka på att det är ju inte bara hur man rider under själva passet ifråga som påverkar hu hästen går just det passet utan också hur man ridit dagen/dagarna innan det är stor skillnad att rida ett träningspass beroende på om man har klättrat, ridit ut , hoppat stått eller vad det nu kan vara. Ska man rida ett pass på torsdag börjar egentligen det passet redan på måndag brukar jag tänka!!

4 Det kan vara bra att rida för olika tränare för eftersom olika tränare uttrycker samma sak olika kanske man för står hur den ena menar om man inte förstår den andra... Sen kan man ju på sikt känna vad som hästen föredrar!! Och rida mer och mer för den tränaren då!!
Sen kan jag tänka (ja en generalisering!!!) att den tränare det känns mest jobbigt att rida för är förmodligen den som hittat problemet och påbörjat lösningen min erfarenhet är att allt blir värre innan det blir bättre men sen kan det bli RIKTIGT bra!!

Senast ändrad:

Jag hade samma problem som du för några år sedan under en utbildningsperiod, skillnaden var att hästen faktiskt fungerade bra oavsett metod. Målet var alltså detsamma men metoden skilde sig markant. Det jag kan tänka mig är att du har en häst som inte riktigt är stark nog för att bära sig, då skulle jag gå tillbaka till unghästridningen där man hellre rider i ngt för fräscht tempo och tänker framåt så att hästen får använda hela sin kropp, sedan använder man halvhalter och övergångar för att sätta hästen. Det ska givetvis inte ska gå så enormt fort att hästen skenar runt i framvikt men är man van att rida i undertempo där hästen inte riktigt bär sig så kan det också kännas som det går fortare än det i själva verket gör.
Just när man är i ett förändringsläge där hästen ska sätta sig mer kan det kännas lite "stökigare", det är viktigt att du inte rider med handen utan det är sätet och mellandelen som ska göra jobbet.
Varför inte be dina tränare sitta upp och se hur det ser ut?

Ja, precis så känner jag med. Inte lätt alltså och det känns inte kul att rida med tränare 2. Men jag ska ge det några gånger innan jag bestämmer om jag ska lägga ner henne helt. Men inspirationen till LITE bättre tempo tänker jag ta med mig iallafall. Hur ska du göra? Fortsätta med båda? Hur tränar du emellan då när du tränar själv?

Jag tänker fortsätta rida för bägge tränarna ett tag till. Denna veckan har jag börjat kombinera tränarnas råd på egen hand och det har gått väldigt bra! Rider fram enligt tränare 1 med mycket tempoväxlingar och gångartsväxlingar för att när hästen känns med och vaken "gasa" upp i ett högre tempo. Har fungerat riktigt bra!

Igår hade vi ett pass på banan där jag i princip bara "kunde åka med" i det högre tempot (i motsats till när jag brukar jaga fram hästen...). Kändes balanserat och bra. Får se när det är dags för nästa träning med tränare nummer 2 om jag rider i tillräckligt bra tempo. Tänkte iaf värma upp hästen själv innan träningen med just övergångar och tempoväxlingar för att se om hästen fungerar bättre även när vi rider på framåt under träningen.

svårt att säga när man inte själv har sett er. men det bästa tkr jag skulle vara att man blandade lite. att hela tiden rida i ett samlat tempo är inte heller bra. variation är mitt motto:)

Rider fram enligt tränare 1 med mycket tempoväxlingar och gångartsväxlingar för att när hästen känns med och vaken "gasa" upp i ett högre tempo. Har fungerat riktigt bra!

Här tappar du mig. Det är framförallt i början som det är viktigt att rida fram fräscht (utan att stressa hästen) med lösgörande övningar och tempoväxlingar. När hästen jobbar på för egen maskin (tänker farmåt och är varm i kroppen) så är det halvhalterna och övergångarna som gör att man begär mer samling där hästen jobbar på med samma aktivitet men i mer samlade tempon. Sedan får man självkalrt variera både form och tempo.
Jag har svårt att förstå varför man skulle gasa upp en häst (som redan jobbar aktivt och tänker framåt) ÄNNU mer?

Här tappar du mig. Det är framförallt i början som det är viktigt att rida fram fräscht (utan att stressa hästen) med lösgörande övningar och tempoväxlingar. När hästen jobbar på för egen maskin (tänker farmåt och är varm i kroppen) så är det halvhalterna och övergångarna som gör att man begär mer samling där hästen jobbar på med samma aktivitet men i mer samlade tempon. Sedan får man självkalrt variera både form och tempo.
Jag har svårt att förstå varför man skulle gasa upp en häst (som redan jobbar aktivt och tänker framåt) ÄNNU mer?

Det du beskriver i ditt förra inlägg, och detta jag jag nu svarar på, det var exakt så som min tränare nummer två, arbetade med oss.
Ville få hästen att jobba på ordentligt.

Jag citerar det du skrev:
"Just när man är i ett förändringsläge där hästen ska sätta sig mer kan det kännas lite "stökigare", det är viktigt att du inte rider med handen utan det är sätet och mellandelen som ska göra jobbet.".

Eftersom jag tidigare ridit i undertempo,och inte använt mitt säte ordentligt, så var det precis som du skriver, kändes stökigare, då hästen sedan skulle sätta sig lite mera.

Tycker du gjorde en kanonbra beskrivning i dina inlägg!!!!:bow:

Idag har jag tränat med min "gamla tränare". (Ja, han e rätt gammal, 72 år :angel:) Fick sitta på min rumpa djupt i sadeln, med 90 graders armar, hästen mjuk i mun, träna lite skänkelvikning, rakställa och öka, samla igen osv. Pratade med honom om tränare 2 som han känner. Han sa att just den tränaren har en så annorlunda filosofi/egen ridmetod så han trodde att det inte skulle gå och kombinera. Vi märkte båda att hästen redan blivit okänslig för halvhalterna och mest ville vara stark och springa. Men detta fick jag bukt med efter ett litet tag och allt kändes bra igen. Jag förklarade vad jag gillade med den andra tränaren, och tränare 1 menar att om hästen får springa så, mister man lydnaden och får så mycker i handen. Eftersom han känner tränare 1 visste han att hon rider med en hård hand, och hon är stark, och han menar att det kommer att bli mycket svårt för mig att orka rida min häst så. Tempot ska vara så att jag kontrollerar varje steg. Så, på onsdag får jag träna med tränare 2 sista gången, eller avboka innan kanske...

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 194
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
682
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 488
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?