Sv: Olika synpunkter på NH?
Jag tror du blandar ihop saker nu.
Traditionell hästhantering har naturligtvis även med hästhantering att göra, man kan inte hålla på med hästar annars. Men fokus är på ridningen och att resten bara ska funka för ändamålet.
Och det är väl anledningen till att man inom den traditionella hästhanteringen inte utforskat/utvecklat det vidare.
Precis som att dressyrfolket inte har fördjupat sig i westernsadelns fördelar typ. Det finns inget behov.
Den dagen den "traditionella" hästmänniskan börjar ha mål som dina, där man vill kunna ha hästen lös, att den sk följa en osv, då kanske det är så att den traditionella tränaren byts ut eller kompletteras med en "icke-traditionell" tränare/metod/filosofi.
För det du (och jag) har som mål, är ju egentligen ganska onödiga saker, om man vill vinna en dressyrtävling. Eller en hopptävling. Och varför ska man ägna sig åt sådant i så fall?
Det är det som är så fint med hästar, man kan ha så många olika intressen och mål, och ändå håller vi alla på med samma sport, samma underbara djur
Men ni som förespråkar traditionell hästhantering osv. Vad har ni för mål med er hästhantering?
Men om man vill något mer?
Jag är intresserad av att kommunicera med min häst från marken på en annan nivå än att leda honom till och från hagen och få honom att stå stilla medan jag borstar, sadlar och kratsar hovar. Jag vill också att han ska tycka att det är roligt, och mitt mål är att plocka bort utrustningen i allt större utsträckning. Jag vill kunna (och kan) jobba med honom helt lös på en stor öppen yta med gräs utan att han sticker, och jag upplever inte att det finns några redskap och metoder för att ta sig till "den nivån" inom traditionell hästhantering. Har jag fel?
ALLA jag känner som hanterar sina hästar "traditionellt", hur väl de än gör det, kommer inte ens i närheten av ha sina hästar lösa (här ingår att hästen VILL vara nära dig och håller sig där med ett positivt uttryck, inte att jaga hästen ifrån sig runt runt i en rundcorall) varken i stallgången, eller på en större öppen yta. Att ha hästen lös på detta sett är för mig en bekräftelse på att hästen VILL vara med mig (så länge jag håller mig till positiv förstärkning, är medveten om att detta kan uppnås med hot om våld osv).
Inom den traditionella hästhanteringen finns det inga verktyg för att uppnå detta eftersom man aldrig har haft något intresse av det, hästhanteringen har alltid varit ett medel och inte ett mål i sig. Man kan alltså inte tala om traditionell hästhantering för den existerar inte på någon högre nivå av kommunikation med hästen - ta av grimman och den sticker.
Jag tror du blandar ihop saker nu.
Traditionell hästhantering har naturligtvis även med hästhantering att göra, man kan inte hålla på med hästar annars. Men fokus är på ridningen och att resten bara ska funka för ändamålet.
Och det är väl anledningen till att man inom den traditionella hästhanteringen inte utforskat/utvecklat det vidare.
Precis som att dressyrfolket inte har fördjupat sig i westernsadelns fördelar typ. Det finns inget behov.
Den dagen den "traditionella" hästmänniskan börjar ha mål som dina, där man vill kunna ha hästen lös, att den sk följa en osv, då kanske det är så att den traditionella tränaren byts ut eller kompletteras med en "icke-traditionell" tränare/metod/filosofi.
För det du (och jag) har som mål, är ju egentligen ganska onödiga saker, om man vill vinna en dressyrtävling. Eller en hopptävling. Och varför ska man ägna sig åt sådant i så fall?
Det är det som är så fint med hästar, man kan ha så många olika intressen och mål, och ändå håller vi alla på med samma sport, samma underbara djur