Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja jag förstår vad du menar, absolut, men jag tror inte att vi är betjänta av att försöka tolka oss själva i termer av hur en häst skulle uppfatta oss om vi vore en häst. :cra
Inhoppning bli helt fel......sorry.
Din och Tua hade samma tänke som jag.
Ja, man blir mörkrädd när folk tror att de tex kan läsa lite om 7-games och sedan gå hem och "fixa problemhästen".
A little knowledge can be a dangerous thing....
Men det är naturligtvis inte "lärans" fel, det är bara att så mycket halvdan information finns tillgänglig överallt numera. Kolla på YouTube och sen göra lika med den egna hästen, typ.
Funkar kanske har olika innebörd för oss. Men för mig funkar det inte om hästen knäcks. IOM att det inte är ett mål i utbildningen.
Då är det en grej jag tycker INTE funkar och det oavsett namn på det.
................Nu låter du som Parelli när han hade "problem" med en häst som hellre ville vara med sina polare i hagen brevid.
Nej... Min häst kommer glatt i hagen och vid ev. olycka, om någon tappar hästen, jag trillar av osv har jag en häst som under normala omständigheter stannar kvar, också en häst som VILL vara med mig. Varför drar du in Parelli som jag f.ö. har kritiserat i tråden? Jag har inga "problem".
Jag vill inte att mina hästar ska föredra mig framför varandra, men väl acceptera o tycka att det är trevligt att vara med mig.. en stund.
Det är inget självändamål för mig, vart skrev jag det någonstans? Tills du tar av grimman - inte tvingar den?
Trygg o säkerhet även för andra är också viktigt. Andra ska inte behöva ta extra hänsyn till mig bara för att jag har en dröm om att vara ETT med hästen- dvs lös. Hur ska DE veta?
Ska de springa in i hagen där jag tränar och kasta sig under magen på hästen?
Om man bor mitt ute i intet o inte har folk eller större vägar i närheten, så visst. Hästar kan bli skrämda o har man då 2 st drar de med varandra.
Har fångat in hästar vars ryttare sedan har kommit o sagt -Ingen fara. jag satt inte på.
Idioter. Jag struntar väl i oaktsamma människor som inte bryr sig om varken hästen eller folk som inte är hästvana som ska möta denna lösspringande häst. för att inte tala om att den kanske möter en bil i en kurva.
Vi har läst på nyheterna om påkörda hästar nu nästan dagligen.
Jag har mina hästar lösa när det går- där det passar sig.
Jag anser inte att traditionell hantering är sämre för att de tänker på hästens o andras trygg o säkerhet.
Nonchalans är nog det värsta som jag vet.
Det är bara NH-folk som påstår sig kunna garantera att hästen inte gör ngt.
Du svarar på mitt inlägg men bemöter inte det jag skriver över huvud taget. Om jag tränar min häst lös i en hage eller ett ridhus - vad är problemet? Han kan hanteras av i princip vem som helst i grimma och grimskaft. Givetvis är chansen större att han hanterar en uppkommen situation där han blir lös utan att sticka större om vi har tränat på det, därmed inte sagt att jag GARANTERAR något.
Har sett idioter som bundit hästen i huvudlag med bett o när hästen slitit sig blivit förvånad.
en gång när hästen blev helt blodig av all broms.
Jag fick nyligen hjälp av polisen att lasta om hästen. De var livrädda för den ursnälla men ack så stora hästen- fast de inte behövde komma i närheten av den. Samma sak med hundrädda människor. det spelar ingen roll att man påstår att den är jättesnäll när den är lös. Respektera andra människor.
Binder inte hästen i huvudlag med bett. Har den inte heller lös hur som helst bland folk
.............Jag är nog rätt så traditionell - även om jag ridit en längre period för westerntränare, och diverse annat löst folk (AR, CR) bredvid den vanliga dressyrträningen. Har även gått NH-kurs.
Jag ser bara inte charmen med en del av det som romantiseras så fruktansvärt (inom mkt NH);
* rida utan huvudlag (jag vill träna dressyr... inte hafsa runt, det kan jag göra i sommarhagen när jag är för lat för att leda den hela vägen upp till grinden, funkar utmärkt)
Jag "hafsar" inte runt Och om så vore - vad är problemet? Att du hellre tränar dressyr? Jag tränar också dressyr och tycker att ridning utan huvudlag har gett mig mycket som ryttare. Dessutom har jag en balanserad häst som rör och bär sig bra - skulle inte rida en helt obalanserad/outbildad häst utan huvudlag o utan chans att påverka detta.
* ha den lös - vad är det för självklart positivt? Så länge den är avslappand och står lugnt så kan jag väl lika gärna ha ett snöre i grimman... om inte annat så för respekt för övriga.
Vilka är de övriga? *nyfiken* Förstår inte riktigt vem det är jag inte visar respekt för.
* kunna flytta omkring den hur som helst när som helst - varför då? Jag vill att den ska flytta sig när jag ber den, men jag behöver inte mentalt "knäppa den på näsan".
Om du läser vad jag faktiskt skrev så är det PRECIS detta jag kritiserar och är anledningen till att jag INTE ägnar mig åt NH/PNH. Alla 7 lekarna som utgör grunden inom PNH tex. bygger på dominans. Jag tycker att det är onödigt.
Jag vill ha en häst som gillar mig, gillar att komma ut för hantering och gillar att ridas, det ska vara en positiv och trevlig upplevelse för oss båda. Däremot är jag i stallet 3-4 timmar som max per dag, jag är inte något substitut för hästkompisar, och kan ensam inte tillfredställa de sociala och fysiska behov som hästen har.
Ja precis. Min häst är med sina hästkompisar 22 h/dygn, men kommer glatt i hagen. Varför skulle jag någonsin ens försöka ersätta dem?
Har lite svårt för Svarta Hingsten-grejen, alla vill ha en galenpanna som "bara jag" klarar... en häst är en häst, rent generellt så är de ganska lika och ganska okomplicerade.
Tvärtom, min är en av de mest okomplicerade hästar jag någonsin träffat, alla kategorier. Följer efter som en hund, lös eller i grimma. Kan hanteras av barn (går bredvid med huvudet i jämnhöjd) icke hästvana osv.
Vill man istället ha en jättepudel på 650 kg och träna cirkuskonster så finns ju affirmativ träning - det är iaf alltid glatt och trevligt. Hela ledarskapskomplexet lämnas därhän - och TACK ropar hästarna...
Det var ju PRECIS DET JAG SKREV? Är det verkligen mitt inlägg du svarar på? Har du läst det? Jag sysslar varken med NH eller PNH av ovan nämnda anledning. Operant inlärning - positiv förstärkning. Tränar ej heller cirkuskonster.
Tja fråga Skuggi här i tråden. Hon ger massa godis och säger sig träna NH. Jag säger mig inte träna NH, och jag ger också mycket godis.