Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???
Jag vet inte om jag klarar av att förklara rätt nu. Detta var svårare än jag trodde.
Ja när tygeln är helt sträckt är det hästen som sträcker den, inte jag. Men även om inte hästen sträcker den ordentligt riktigt hela tiden så betyder inte det att jag inte har kontakt. Kontakten bryter jag också bara när hästen får helt lång tygel.
På hästar som är under grundutbildning blir det sällan sträckt tygel men kontakt ska finnas hela tiden.
Vet inte om jag förklarat på ett begripligt sätt nu?? men kanske?
(är på jobbet så jag hinner inte ge mig in i en lång förklaring heller)
Nu förstår jag hur du menar.
Jag tror att ridningen behöver avvägas efter hästen, och därför kan det se lite olika ut hur ryttaren går tillväga.
Jag är ändå inte helt införstådd med hur du menar med att hästen söker och sträcker tygeln. Menar du allra första första sökningen? Att du rider på lång tygel och hästen letar efter din hand och på så sätt sträcker tygeln första första gången? Sen när kontakten väl är där så finns den där helatiden? Eller? Har jag fattat dig fel?
Jag behöver öva min häst i att länga halsen och då har jag lärt honom att när jag tar i tyglarna så ska han söka framåt och sänka halsen. Så jag tar nog kontakt först. Gör jag inte det, utan låter honom gå som han vill kommer det att bli dagis på ridbanan. (kapson eller tränsbettet här)
Jag tillåter aldrig att kontakten bryts - förrän jag ska sitta av, eller om han står stilla på lång tygel.
Jag vet inte om jag klarar av att förklara rätt nu. Detta var svårare än jag trodde.
Ja när tygeln är helt sträckt är det hästen som sträcker den, inte jag. Men även om inte hästen sträcker den ordentligt riktigt hela tiden så betyder inte det att jag inte har kontakt. Kontakten bryter jag också bara när hästen får helt lång tygel.
På hästar som är under grundutbildning blir det sällan sträckt tygel men kontakt ska finnas hela tiden.
Vet inte om jag förklarat på ett begripligt sätt nu?? men kanske?
(är på jobbet så jag hinner inte ge mig in i en lång förklaring heller)