Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Jag skulle nog säga att ryttaren kan påverka på andra sätt med en stång, jämfört med ett tränsbett. Kapsonen gör bridongens jobb (utom att lösgöra käken), i kombinationen kapson/stång. Med stång och kapson/bridong har ryttaren fler medel att tillgå.

Det går ju egentligen att bara rida på tränsbett oxå, men ryttaren får då räkna med att när påskjutet ska bort kommer det att ta lite längre tid för hästen att omförma sin kropp. Ryttaren behöver ha en lika fin och känslig hand på träns som på stång - men handen jobbar annorlunda. Jag skulle nog säga att tränset kräver ett större spektra av handrörelser och ridkänsla (dvs ganska svårt) för att få till det som stången kan ge med bara lite vibbration.

Men det som är svårt med stången är ju att känna hästens svar. Alla signaler till handen blir ju förminskade, då gäller det att ha bra koll på kroppen.

...eller, det gäller ALLTID att ha bra koll på kroppen :D
----
Sen, kombinationen stång-kapson gör det enklare för häst och ryttare att rida med ett system där kontakt i kapsonen betyder påskjut och vibbrationer i stången betyder bort med påskjut. Förenklat. Påskjut-på sker mot nosen, påskjut-av sker i munnen.:eek::eek:, alltså handen behöver vara finkänslig och veta hur den ska svara på hästen.
Jag har invändningar mot att du i princip skriver att du kan ta bort påskjutet snabbt med stången.
hur snabbt tror du man kan stärka/ omvandla skjutkraften hos hästen utan att överbelasta den?

hur ska du kunna ta bort hästens naturliga rörelse genom att signalera den i munnen?

Nej äkta samling sker inte via ett bett. Det är en del av signalsystemet. Får man rätt respons av sina halvhalter går den lilla kramen ner i bakhoven.

Hur menar du med det sista?
Det låter som du menar- ökad gångart- fram med handen o vibba- hästen gör piaff/ passage.
Jag missförstår dig alldeles säkert:o

.

Vill du beskriva dina tyska halvhalter? Eller tycker du jag ska googla? Om du känner att du har tid och lust får du gärna skriva din upplevelse av dem.

utifrån mina erfarenheter och andras beskrivningar.

och sedan gick det upp en talgdank att du kanske egentligen rider på kandar fast med kapson istället för med bridong.:confused: Har aldrig gjort men det borde gå

med vibbrationen göra att hästen börjar tugga bettettror fio kallar detta lösgöra atlas - då har man kommit långt - vilket leder till att den lättare lossar i halsen/öppnar ganashen/vinklar något i nacken eller hur jag ska sägaMen då borde den misnka ganaschvinkeln - rätar upp sig lite, minskar av sitt påskjut - eller snarare formar om sitt påskjut till att trycka mer uppåt ujderifrån magen - om jag har gjort rätt och har energin i hästen. jag har aldrig sett detta ske med bara en handsignal. jag är med op fios att lossa atlas vilket påverkar tungan och tungbensmuskeln framifårn och hindrar det drivande sättet* att bli mer skjutkraft och istället blri bärkraft. jag har aldrig sett en enskild hand"hjälp" skapa något annat än co traktion - vilket visserligen bromsar upp men som inten vare sig kortar underlinjen eller länger överlinjenSen kan jag när hästen bär på detta sätt, släppa lite på min intensitet och signalera att jag vill få energin mer framår,Om jag vill gå ur en samland övning ger jag bara mer plats framtill kontakten i kapsonen och sänka handen och förhoppninsvis få en snygg och rund avslutning på min samlande övning. Därför blir aldrig avslutningen fulEnergin är ju superviktig för att få till det bra - annars blir det ju bara en slapp hög som kortar steget och landar på bogen om allt vill sig illa, jag vill uppåt, med lite krääm. Här upplever jag min ridning lite annorlunda än den AR-ridning jag sett, jag skulle ibland önska mer energi i flera av ekipagen - men det är bara jag.

...............

Jag har invändningar mot att du i princip skriver att du kan ta bort påskjutet snabbt med stången.
hur snabbt tror du man kan stärka/ omvandla skjutkraften hos hästen utan att överbelasta den?
Ja, fast jag skriver ju inte det... i princip. Jag menar att kedjan vägleder på ett annat sätt än tränsbettet. Varför rider dressyrryttare med kandar?

Jag tror att det är olika från individ till individ. En del hästar (som min) kan sätta sig på rumpan men har svårt att komma ur det - en del hästar har svårt att sätta sig, men när den kan har den lättare att komma ur.

Jag kan kräva ganska mycket sitt av min häst utan att han överbelastar, men om jag kräver att han ska komma upp ur sittandes för fort finns stor risk för överbelastning. Hua!
Om det blir för jobbigt för honom (jag har satt honom för mycket) så orkar han ju ändå inte ta sig ur det, då kräver jag aldrig att han ska göra det utan ser det som mitt misstag att jag inte lyckades väga av bättre. Det är absolut inte något jag strävar efter, jag bara påpekar - missar gör vi ju alla, eller? ;). Det gäller att jag sätter honom lagom mycket att jag fortfarande vet att han orkar sig ur det, att jag fortfarande känner suget framåt. Om han frivilligt klarar av att ta sig upp blir det inte för mycket. Börjar jag jaga honom ur det så finns det risker. Det är en anledning till att jag inte använder underskänklar - som är OT och vi ska inte gå in på dett här... ville bara säga.

Jag tror att många rider med tanken att saker ska ske direkt. Om ryttaren har bestämt sig för en öppna så ska hästen göra öppnan på studds. Jag tror på att låta hästen få tid att forma sig och mina hjälper blir mer som en våg (på havet). Lååångsaaaammmttt. Då får hästen tid på sig att hänga med.
hur ska du kunna ta bort hästens naturliga rörelse genom att signalera den i munnen?
Vad menar du? vaddå ta bort?

Nej äkta samling sker inte via ett bett. Det är en del av signalsystemet. Får man rätt respons av sina halvhalter går den lilla kramen ner i bakhoven
.
läs vidare... så kanske du får svar här.. slipper jag skriva igen. :D

Hur menar du med det sista?
Det låter som du menar- ökad gångart- fram med handen o vibba- hästen gör piaff/ passage.
Jag missförstår dig alldeles säkert:o
Nej, jag menar mer kort/lång.

Vill du beskriva dina tyska halvhalter? Eller tycker du jag ska googla? Om du känner att du har tid och lust får du gärna skriva din upplevelse av dem.

detta sätt handlar om att lägga till kvaliteten kontakt

din "mittdel" består av överskänkel och upp till länd

På en stillastående häst "tänker" du rotera ut överskänkeln och att spänna baksidan av denna mittdel som är ovan sadeln = hästen börjar gå - den hajjar på ganska få försök

sedan igång så "tänker" du rotera inåt med överskänkel och spänna din framsida och hästen stannar. Hästen är med på noterna väldigt fort men koordinationen är inte helt plättlätt att lära in - att hajja vilka muskler man skall spänna, och vilka man skall låta bli. Det blir lätt lite för mycket och ingen finlir i början

detta är basen till allt. när man lär in detta så delar man upp det i dessa två delar och man behöver lite steg emellan - rätt chockerande så svarar hästen mycket på extremt lite När man gör i trav sedan kan hästen svara med en fin galoppfattning, det behövs verkligen jättelite

Om du på detta sätt stämmer av hästen mellan framåtdrivande och förhållande sits så släpper den halsen när bäckenet börjar jobba som en hävarm och spänna rygg och nackligamantet - halsen kan då vila tryggt i detta

jag brukar få hästen självbärig och söka sig in i handen i uppvärmningen med lättridning och fältsits ( liknande tekniker)

Detta använder jag för samlande halvhalter på raka spår i skritt och trav. Egentligen först när jag lärde mig dessa som jag fick bukt med vagnshästens "skjuta mot handen" som är dess naturliga arbetssätt

Skall man ge en bild av vad det är fråga om så stannar man upp framdelen tillfälligt ( typ "vänta" ) och föser in bakdelen in under hästen

På detta sätt upplever jag att jag hela tiden kan reglera hästen och att den är "med mig" och på hjälperna och inte behöver väckas eller förberedas annat än att jag placerar den lite mer bakåt för en skola tex

Senast ändrad:

När jag har hästen i balans så kan jag, tillsammans med min kropps intensitet (som sakta ökar efter vibbrationen), med vibbrationen göra att hästen börjar tugga bettet

...
stod i texten, men det kan vara lätt att missa

;)

Senast ändrad:

Jag upplever det som att ganashen öppnar sig, men jag använder säkert fel terminoligi. Vad jag menar är att det blir ett annat lyft i halsen - än när hästen inte tuggar. Det kan lätt bli ihopdraget - och det känns för mig som en stängd ganash...

Gå ur samling: Precis, mer plats framtill - öppnar upp fram - sänker handen för fram handen eller hur jag ska kalla det... EFtersom hästen har lärt sig att kontakt på kapson betyder fram och ner så följer han min hand - eller jag följer honom - eller vilket det nu blir. hönan egget.

Fast ful kanske den inte blir - men med mindre energi tycker jag att det blir lite platt. Det händer ibland. Om jag inte riktigt får till det. Men sista övningarna brukar ofta bli mycket snygga... Det är så jag övar hans påskjut, så att det blir svikt.

Senast ändrad:

Nu pratar vi om helt olika saker.
Det jag sade var att det finns ekipage som tränar enligt AR och tävlar dressyr. (och gör det med bra resultat) De ekipage jag känner till har förbättrat sina resultat på tävlingar sedan de ändrade sitt sätt att träna. Álla tävlande har samma kriterier på rörelserna de visar upp, dvs TRs kriterier. Dessa är de samma oavsett hur de tävlande ryttarna tränar. Eftersom de ekipagen jag känner till hävdar sig bra i sina klasser går det alltså bra att träna enligt AR och tävla om man vill det. (om nu någon trodde något annat)
Jag har inte kollat länkarna i ditt inlägg eftersom de inte har med saken att göra. Jag har ingen aning om ifall de ekipagen tävlar eller inte. Sen tränar inte vanliga dressyrryttare uppvisningsmässiga rörelser hela tiden på träning heller. Det är skillnad på träning och tävling. Man kan filma ryttare på hur hög nivå som helst och se sådant som inte passar på tävling men det är helt naturligt eftersom träning och tävling inte är samma sak.

Hur använder du kedjan? Varför?

jag håller med axel att inverkan sker i munnen inte i kedjan i sig. Så för mig är kedjan till för att hålla stången på plats

När Johnny HIlberath skolade om svenska hästar som var tunga i handen vet jag att han hastigt gick fram med handen och vibrerade så det klirrade i kedjan, men det gjorde han för att få fram halsen eftersom de gick med så hopdragen hals. De hade ridits med för mycket tygelinverkan

Men en ryttare som inte har några som helst krav på rörelserna tränar ju inte speciellt medvetet. Det verkar mera vara "åka häst" tycker jag.

Följdfråga: måste inte ryttaren "rida" ut halsen, kan enbart en vibration/skakning från marken (antar att JH befann sig på marken?) åstadkomma detta?

Kanske dum fråga, förresten, en riktigt duktig hästmänniska kan åstadkomma under från marken även utan att ha sitsen i sadeln... Tycker jag mig ha sett några gånger iaf.

Jag har gjort ett felaktigt grundantagande och det var att du red på blank stång

nu hamnar saken i ett annat perspektiv

Därremot är jag trött så jag får fortsätta i morgon

Du säger att du kramar havhalten ner till hoven?

Jag vet inte om det har med utbildningsstadie att göra - men när jag gör halvhalt gör jag det med min kropp. Jag behöver kramningarna till att (nu pratar jag transbett) kommunicerar oxå och då vill inte jag att alla kramningar ska betyda halvhalt. Det är bara när jag sätter lite mer tyngd i stigbyglarna framåt som betyder halvhalt. Men, visst kramar jag då oxå - men alla kramningar betyder inte halvhalt... ville bara säga det...

Hur är det för dig?

jag håller med axel att inverkan sker i munnen inte i kedjan i sig. Så för mig är kedjan till för att hålla stången på plats

När Johnny HIlberath skolade om svenska hästar som var tunga i handen vet jag att han hastigt gick fram med handen och vibrerade så det klirrade i kedjan, men det gjorde han för att få fram halsen eftersom de gick med så hopdragen hals. De hade ridits med för mycket tygelinverkan

hmm... spännande. ska fundera på detta...

ja, som jag sa till Axel, så 'rasslar' inte jag i kedjan... Sen vibbrerar jag inte heller för att föra fram halsen. Det gör jag med kapson, eller bara lägger ner handen. Men jag har fått rida om min häst en hel del iom att han var inriden i spanien med taggig serreta och stång. Det har varit en spännande resa - och vi är på väg - men absolut inte i mål än...

Senast ändrad:

I min AR-bekantskapskrets ser det ut just så - folk som ridit i många år (ofta för "vanliga" dressyrtränare) och som nu har gått över till AR.

Jag tror inte att jag någonsin träffat på någon nybörjare inom ridning som gått rakt på AR.

*Gästartist*

Samma erfarenheter här, aldrig sett någon nybörjare som gått rakt på Ar.

:bow:

Dvs det ser inte ut som AR eftersom kriterierna är helt annorlunda.

Ser ut?? En ryttare som tränar enligt AR ser inte annorlunda ut än andra dressyrryttare. Det är sättet att träna hästen som skiljer sig lite. och egentligen finns det ju mycket mera som är gemensamt än vad som skiljer mellan olika träningssätt.

Vad menar du med att kriterierna är annorlunda?

Kriterierna för hur de olika rörelserna får eller skall se ut.

På tävling ska ju rörelserna vara enligt TR. De kriterierna gäller ju oavsett hur man än tränar. På träning övar man ju inte bara uppvisningsmässiga rörelser. Det gäller ju också olika träningssätt inkl. helt vanlig dressyr. Jag förstår fortfarande inte vad det är för skillnad på kriterierna??

Nu pratar vi om helt olika saker.
Det jag sade var att det finns ekipage som tränar enligt AR och tävlar dressyr. (och gör det med bra resultat) De ekipage jag känner till har förbättrat sina resultat på tävlingar sedan de ändrade sitt sätt att träna. Álla tävlande har samma kriterier på rörelserna de visar upp, dvs TRs kriterier. Dessa är de samma oavsett hur de tävlande ryttarna tränar. Eftersom de ekipagen jag känner till hävdar sig bra i sina klasser går det alltså bra att träna enligt AR och tävla om man vill det. (om nu någon trodde något annat)
Jag har inte kollat länkarna i ditt inlägg eftersom de inte har med saken att göra. Jag har ingen aning om ifall de ekipagen tävlar eller inte. Sen tränar inte vanliga dressyrryttare uppvisningsmässiga rörelser hela tiden på träning heller. Det är skillnad på träning och tävling. Man kan filma ryttare på hur hög nivå som helst och se sådant som inte passar på tävling men det är helt naturligt eftersom träning och tävling inte är samma sak.

Naturligtvis har du kollat länkarna och insett att du är rejält ute och cyklar skulle jag tro och tar nu tillbaka i något smidigt inlägg att det inte alls var så du menade... som vanligt!

Titta på länkarna igen då så ser du att så mkt gemensamt finns där inte överhuvudtaget ! och jo länkarna har i allra högsta grad med diskussionen att göra!

Dum följdfråga? När vill du kommunicera annat än "bak med balansen/vikten lite" då du kramar tygeln? Nu har jag inte ridit på snart 2 månader, och rent praktiskt känns det avlägset (tyvärr), men jag får för mig att jag menar "hör upp, backa dig något" när jag stänger handen lite extra/pressar tummen mot pekfingerstödet? Även om det är inte är en "hel halvhalt" per se? (Hrm, finns det hela och halva halvhalter? :D)

Följdfråga: måste inte ryttaren "rida" ut halsen, kan enbart en vibration/skakning från marken (antar att JH befann sig på marken?) åstadkomma detta?

Kanske dum fråga, förresten, en riktigt duktig hästmänniska kan åstadkomma under från marken även utan att ha sitsen i sadeln... Tycker jag mig ha sett några gånger iaf.

Egentligen skall jag vara tyst ang JH för jag frågade inte exakt vad han gjorde. utan jag tolkar bara, och svarar utifrån den förklaring jag fick av annan åskådare

han red och det han gjorde sas vara för att få hästen att sluta hänga på handen, han släppte alltså tillfälligt framtill och lät den/ tvingade den hitta balansen på annat sätt

Så egentligen var det inte för att länga ut halsen - utan ta bort tygeln som stöd/femte ben

Näsan kom alltså inte framåt utan han fick hästen så småningom att fylla ut tygeln genom att välva sig bakifrån in i den - om du hajjar

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka