Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???
hur snabbt tror du man kan stärka/ omvandla skjutkraften hos hästen utan att överbelasta den?
hur ska du kunna ta bort hästens naturliga rörelse genom att signalera den i munnen?
Nej äkta samling sker inte via ett bett. Det är en del av signalsystemet. Får man rätt respons av sina halvhalter går den lilla kramen ner i bakhoven.
Hur menar du med det sista?
Det låter som du menar- ökad gångart- fram med handen o vibba- hästen gör piaff/ passage.
Jag missförstår dig alldeles säkert
.
Jag har invändningar mot att du i princip skriver att du kan ta bort påskjutet snabbt med stången.Jag skulle nog säga att ryttaren kan påverka på andra sätt med en stång, jämfört med ett tränsbett. Kapsonen gör bridongens jobb (utom att lösgöra käken), i kombinationen kapson/stång. Med stång och kapson/bridong har ryttaren fler medel att tillgå.
Det går ju egentligen att bara rida på tränsbett oxå, men ryttaren får då räkna med att när påskjutet ska bort kommer det att ta lite längre tid för hästen att omförma sin kropp. Ryttaren behöver ha en lika fin och känslig hand på träns som på stång - men handen jobbar annorlunda. Jag skulle nog säga att tränset kräver ett större spektra av handrörelser och ridkänsla (dvs ganska svårt) för att få till det som stången kan ge med bara lite vibbration.
Men det som är svårt med stången är ju att känna hästens svar. Alla signaler till handen blir ju förminskade, då gäller det att ha bra koll på kroppen.
...eller, det gäller ALLTID att ha bra koll på kroppen
----
Sen, kombinationen stång-kapson gör det enklare för häst och ryttare att rida med ett system där kontakt i kapsonen betyder påskjut och vibbrationer i stången betyder bort med påskjut. Förenklat. Påskjut-på sker mot nosen, påskjut-av sker i munnen., alltså handen behöver vara finkänslig och veta hur den ska svara på hästen.
hur snabbt tror du man kan stärka/ omvandla skjutkraften hos hästen utan att överbelasta den?
hur ska du kunna ta bort hästens naturliga rörelse genom att signalera den i munnen?
Nej äkta samling sker inte via ett bett. Det är en del av signalsystemet. Får man rätt respons av sina halvhalter går den lilla kramen ner i bakhoven.
Hur menar du med det sista?
Det låter som du menar- ökad gångart- fram med handen o vibba- hästen gör piaff/ passage.
Jag missförstår dig alldeles säkert
.