Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Nej det glömmer jag inte bort, men det ser fortfarande inte likadant ut eftersom kriterierna är långt ifrån varanda och några bra poäng i högre klasser blir det ju inte.

Jo de ekipagen (som jag känner till) ser ut som alla andra på tävling. Enda skillnaden jag ser är att de ryttarna aldrig hänger i stångtygeln vilket är rätt vanligt annars. Men det finns ju ekipage som inte tränar AR och som inte hänger i stångtygeln för det så nån skillnad blir det ju inte då.
De har dessutom förbättrat sina tävlingsresultat när de ändrade sin träning. Vet en westernryttare som tävlar och som förbättrat sina resultat betydligt sen hon började träna enligt AR. Det är inte många AR ryttare som tävlar, men de finns.

Bara kommenterar detta om "påskjut"

det är detta påskjut som aktiverar den "circle of muscle" som leder till att hästen kan få tillgång till sin stödjesysten i form av dess ligament system
:grin:

KL

Att tro att det är av ondo - är liksom att inte hajja någonting

det som är av ondo är att hästen "skjuter mot handen" - det gör den för att den tappat, eller inte aktiverat sin underlinje

Ja jag använder hårda ord - omväxlande med att slita mitt hår i frustration

vad gör man när folk envist hävdar att jorden är platt liksom :confused:

Senast ändrad:

Fast en stång kan ju aldrig bli som en graman - tack vare kedjan.

Sen kanske det finns ryttare som använder stången med samma mål som gramanen - få hästen att böja nacken...

Han är väldigt nära TR (fast det är ju klassiskt)
Om fler tränare och domare höll sig till vad som står i TR skulle vi nog inte behöva ha den här diskussionen ens.
Lite OT:
Det är en väldigt intressant artikel i oktobernumret av Hippson. Där diskuteras just detta med den klassiska dressyren, dess förgreningar, varför det blivigt som det blivit. Huvudfrågan är att det är dags att bestämma vart dressyren ska ta vägen. Antingen ska ridning som ger friska starka hästar prioriteras eller spektakulära gångarter osv. Nu tar jag detta grovt förstås, men artikeln är läsvärd. Tycket det är jättebra att detta tas upp till diskussion för det är verkligen viktigt.

"Att göra ryttaren svagare i handen genom att ge efter trycket" får mig att tänka på en häst som dragit sig undan bettet o går bakom hand. Är det det du menar?

Om tygeln är tillräckligt kort kan hästens näsa ridas in i bringan - jag har själv sett det

En AR tränare på kurs för PK red "rollkur" :eek:

"Att göra ryttaren svagare i handen genom att ge efter trycket" får mig att tänka på en häst som dragit sig undan bettet o går bakom hand. Är det det du menar?

En häst som går bakom hand glappar ju i tygeln

Det de gör är att få hästen att "backa från handen" och så tappar de all kontakt med bakbenen :o

Skall mocka nu. och andas...

Svarar på 237
Javisst ni ändrar hästens huvudpossition - men.... Till vilket pris?????

Det är ju det som behöver läras! Som med all ridning. Väga av sina hjälper. Det finns ju inte någon mening i att förstöra hästen. Lite skak i kedjan kan jag tycka ger alldeles lagom.

En häst kan ju spänna överlinjen oerhört på tränsbettet oxå.

Allt handlar ju om att skola häst o ryttare till redskapen. Därför kan inte jag säga att stången är värre än tränsbettet - det är bara ett annat bett som behöver ridas på ett annat sätt.
:)

Nu rider inte jag på det sättet att jag får min häst att "släppa efter" från ett tryck. Jag skakar på kedjan och hästen tar det som en indikering och förändrar sin kroppsposition. (för protokollet)

Men jag kan tänka mig att det finns de som har en mer ihållande kontakt med kedjan (sett bilder och filmer på ryttare på alla nivåer)

Därför måste hästen tillåtas en form där den kan ge efter UTAN att hamna bakom lod.

Jag har inte suverän koll på just AR, så jag undrar vilket håll som är vilket? Vad är AR och vad är 'TR' menar du?
Det första alternativet i båda exemplen är vad som lärs ut i den vanliga dressyren.
Jag kanske har missuppfattat dig, men jag kan tex tycka att ditt nr2 för mig i ridningen varierar allt beroende på vad jag vill få ut just för stunden. Jag går nog båda vägarna, beroende på vad hästen erbjuder mig.
Där är nog en skillnad i hur man ser träningen långsiktigt. Jag jobbade med bärkraften i 2,5 år på min häst innan vi började lägga till påskjut. Detta beror ju på hästen. Hon är till största delen av körhästraser och som gjord för att gå framför en vagn sa de som körde in henne när hon var 2. Hon är lång i kroppen, lågställd och därtill lite överbyggd. Byggd i nedförsbacke helt enkelt. Hade ett jättepåskjut och noll bärkraft. Inte alls kropp för att bära upp naturligt. Det fick ta tid att få henne bärig.
Sen... vill du utveckla detta som du skrev? :

Det är nog inte så mycket att utvecka. Det är just vad jag skrev. Man tar inte en kontakt utan får den av hästen när hästen arbetar bakifrån, över ryggen och fram. Då söker den bettet/handen och då sträcks tygeln. Jag sträcker inte tygeln utan hästen sträcker tygeln.

Nu rider inte jag på det sättet att jag får min häst att "släppa efter" från ett tryck. Jag skakar på kedjan och hästen tar det som en indikering och förändrar sin kroppsposition. (för protokollet)

Men jag kan tänka mig att det finns de som har en mer ihållande kontakt med kedjan (sett bilder och filmer på ryttare på alla nivåer)

Därför måste hästen tillåtas en form där den kan ge efter UTAN att hamna bakom lod.

Min fundering var allmän o inte ett försök att peka ut någon ;)
Men detta att hästen minskar handens kraft genom att släppa efter fick mig att tänka på att hästen då hamnar bakom hand, kontakten blir bruten o, som Susan säger, kommer tygeln då att glappa.
Bakom lod är ju inte detsamma som bakom hand för övrigt o behöver inte vara av ondo.

oj... jag läste fel!!
Du skrev "bakom hand" inte "bakom lod".

Stången används ju inte på samma sätt som tränset. Om hästen inte har befäst sökning fram till handen så är det ju inte så bra att använda stång. Då finns det ju risk att hästen backar av ifrån handen. Det är detta jag menar med att det nog alldeles säkert går att rida med ett "stöd" på en stång. Stödet blir alltså då hästens sökning fram tills att kedjan tar i för hårt - eller hur jag ska säga.

Håller med, det är just det jag vill få fram till dig. Du verkar tro att allt som inte kommer från ditt eget tangentbord är fel. Så enkelt är det inte.
det som är av ondo är att hästen "skjuter mot handen" - det gör den för att den tappat, eller inte aktiverat sin underlinje
Japp. och när överlinjen är aktiverad är även underlinjen det. (bärkraft)

[/QUOTE]
Inte mycket att göra. (Det verkar vara ett fall av projicering för dessa ord passar bra till ditt resonemang nu.)
Du måste inse att det inte finns en enda väg framåt. Det finns många olika och vilken som fungerar måste anpassas efter både ryttare och häst. Att skola hästens bärkraft innan man lägger till påskjutet ser jag inget fel i. Däremot kan det bli väldigt fel när man gör tvärtom eftersom häst med bara påskjut och ingen bärkraft inte bär upp ryttaren. Häst med hängmatterygg som skjuter på för fullt och en ryttare som håller som 17 där framme. Det är inte ridning för mig. (men tyvärr en ganska vanlig syn) Men hur man gör och i vilken ordning gör man med hänsyn till häst och ryttare. Inget ekipage är lika och alla måste hitta sin individuella väg sas.
Jag hävldar envist att jorden INTE är platt utan rund. Det finns som sagt inte ett rätt sätt utan många beroende på vilka individer det handlar om. Du verkar vara fast besluten att få oss alla att tycka som du, men det går inte. Vi har alla våra erfarenheter och våra källor till kunskap. Tillsammans utgör detta vad vi vet just nu. All utveckling tar tid och måste få göra det.
Du kan inte idiotförklara folk bara för att de inte håller med dig. Kanske vissa är långt efter dig i utvecklingen inom ridning? Kanske vissa är långt före dig i utvecklingen inom ridning?
Vi är ju alla här och nu och säkerligen på väldigt olika platser i utvecklingen. Att diskutera är bra och utvecklande, men inte om man resonerar som om alla andra är rötägg.

Nu förstår jag hur du menar.

Jag tror att ridningen behöver avvägas efter hästen, och därför kan det se lite olika ut hur ryttaren går tillväga.

Jag är ändå inte helt införstådd med hur du menar med att hästen söker och sträcker tygeln. Menar du allra första första sökningen? Att du rider på lång tygel och hästen letar efter din hand och på så sätt sträcker tygeln första första gången? Sen när kontakten väl är där så finns den där helatiden? Eller? Har jag fattat dig fel?

Jag behöver öva min häst i att länga halsen och då har jag lärt honom att när jag tar i tyglarna så ska han söka framåt och sänka halsen. Så jag tar nog kontakt först. Gör jag inte det, utan låter honom gå som han vill kommer det att bli dagis på ridbanan. :D (kapson eller tränsbettet här)

Jag tillåter aldrig att kontakten bryts - förrän jag ska sitta av, eller om han står stilla på lång tygel.

Senast ändrad:

Ja jag använder hårda ord - omväxlande med att slita mitt hår i frustration

Man tar 10 djupa andetag (frustration fördunklar tänket) och funderar:
"hur ska jag omformulera mig för att bättre nå fram med mina tankar?"
"Vilken bakgrund har denna människa som gör att mina kunskaper inte når fram?"
"Vilka erfarenheter har denna männska upplevt som gör att det jag försöker förmedla inte når fram?"
"Är det något jag har missat utifrån denna människans perspektiv?"
"Hur kan jag bättre förstå den andra människan? Vilka frågor skall jag ställa?"

Jag vet hur det känns!
:D

oj... jag läste fel!!
Du skrev "bakom hand" inte "bakom lod".

Stången används ju inte på samma sätt som tränset. Om hästen inte har befäst sökning fram till handen så är det ju inte så bra att använda stång. Då finns det ju risk att hästen backar av ifrån handen. Det är detta jag menar med att det nog alldeles säkert går att rida med ett "stöd" på en stång. Stödet blir alltså då hästens sökning fram tills att kedjan tar i för hårt - eller hur jag ska säga.

Aha, då är jag med:idea:

Bara kommenterar detta om "påskjut"

det är detta påskjut som aktiverar den "circle of muscle" som leder till att hästen kan få tillgång till sin stödjesysten i form av dess ligament system
:grin:

KL

Påskjut är inte av ondo, överdrivet påskjut i förhållande till bärkraften däremot gör det väldigt svårt att få till något vettigt överhuvudtaget. Det här känns lite väl petigt med ord och formuleringar känns det som. En häst som skjuter mot handen har tappat annat, ja.
Du som brukar vara inne på att utnyttja hästens reflexmässiga svar, varför håller du då inte med i detta kan man undra? En häst som har för mycket skjutkraft mot vad du kan hantera (omvandla från skadlig fart à la spring till att aktivera underlinje och börja jobba mer i balans), den hästen sitter du inte och inverkar med "påskjutande hjälper" på. Hjälper som triggar skjutkraft. Kapsonen (och tränsbettet, använt à la AR) triggar till skjutkraft när man tar ett tygeltag. Vilket betyder att varje tygeltag vare sig det var menat som förhållande eller till något helt annat riskerar att inverka ökande av skjutkraften, särskilt med tanke på att en häst i det läget ännu inte är i balans och kan svara på "fin" sitsinverkan och små mini-kramningar som inte skulle ge samma risk.

Man behöver inte använda sig av samma metoder för att låta bli att förkasta alla andra system.
Vet minst två (relativt "stora") som direkt avråder från att använda kapsonen/tränsbettet så länge hästen redan har mer skjutkraft än man lyckas omvandla (skjuter mot handen). Och man man i det läget inte rida endast med sitsen och skänklarna utan behöver ta ett tygeltag, då blir det ganska naturligt att man istället använder stången vid de mini-vibrationer, små höjningarna av handen osv som kan vara den enda förstärkning man behöver för att ta sig vidare. Sen är även det en sanning med modifikation för det betyder inte att det faktiskt ger något i alla lägen/för alla ekipage eller att alla ekipage bör ha den utrustningen. Det betyder inte heller att man förringar sitsens vikt och inverkan i övrigt - det betyder att man underlättar för ekipaget i vissa lägen där det helt enkelt behövdes en förstärkning och man väljer mellan två förstärkningar där den ena ökar risken för motsatt svar.

Stången ger också skjutkraft, inget snack om saken. Den går också väldigt bra att "hänga sig på" som ett femte ben. Det beror på hur den används. För samma tränare som myntat ovanstående är också väldigt noga med att handen inte ska gå bakåt och att man ska inverka genom en vibration eller liten höjning av handens position. Det betyder egentligen att du kan åstakomma samma sak med ett tränsbett, men i det här fallet är det svårare och skulle behöva väldigt mycket skolning av ryttarens hand för att "klara av" samma grej på tränsbettet med rätt inverkan. På så vis kan man antingen se det som en genväg, eller helt enkelt ett "så här gör vi just nu, det som är mest effektiv utifrån dagsläget" för att successivt förbättra grunder och förutsättningar till att inte behöva ta hänsyn till såna saker i samma utsträckning.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka