Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Ja just det. (oj vi är överens om nåt) Det är just det jag försöker säga. Om det inte höll för granskning vore det ju ingenting att prata om alls.

VAD exakt är det du anser håller för granskning

Vilket uttalande /påstående

Men glöm inte, alla goda ryttare vill inte tävla. Tävling är inget bevis på en god ryttare i min värld. Jag tyckte det var jättekul att tävla förr, men nu har jag inget som helst sug efter tävling. Men jag är ju en bättre ryttare nu än jag var då. Man slutar inte utvecklas för att man slutar tävla. Jag tränar mera genomtänkt nu än jag gjorde då. (tur är väl det ;)för annars hade jag inte utvecklats ett dugg)

du hänger inte med i svängarna

Du frågade var en ryttare som det fungerar för platsar
jag skrev att den platsar i höga klasser med godkända resultat
jag skrev inte att den måste delta - bara att den "platsade" där

det var ditt ordval, och det påpekade jag tydligt

det känns som du missar många nyanser i diskussionerna :idea: det skriver jag inte för att vara otrevlig, men det blir så att det inte blir en diskussion då vi pratar om helt olika saker, och hamnar väldigt långt ifrån ämnet; Hur fungerar en stång

Senast ändrad:

***Knapplån***

Jag kommer inte att skriva mer i tråden.
Men i egenskap av moderator kommer jag att framöver hårdbevaka den.

Påminner ännu en gång om Gunnars ord i den nålade tråden överst på Klassisk Ridkonst!

För övrigt känner jag många som sadlat om från vanlig dressyr till AR sedan de upptäckt att den läran är betydligt mer komplett än den de upplevt med andra metoder.

Betydligt mer komplett än vad? Vilka andra metoder? Det finns så många konstiga metoder som folk hittar på för att tjäna pengar så det är säkert så.

Kl

jag var nyfiken på AR när det kom, och jag tilltalades också av att man hade ett logiskt system, och att saker sattes i ett sammanhang. Och jag lät mig också förföras av Nu skulle det bli lätt och roligt för både mig och häst. Istället för den Crank and spank i olika grader som tyvärr en hel del Dressyrridning är

Problemet är att med Fagert tal och att låta logisk kan man övertyga de flesta. men inte en kunnig...

Jag hade turen att ha ett 3:e alternativ, att hämta erfarenheter ur som var bra mycket snällare än både Crank and Spank - och AR

Har man inte det så förstår jag att man ser AR som både mer komplett och snällare

Men likasväl som man inom vanlig Dressyr har en del Konstiga förklaringar varför man skall göra på ett visst sätt, tycker jag man måste ifrågasätta förklaringar inom AR som inte stämmer med verkligheten

jag ser en stor fördel med AR människor i alla fall - de biter inte huvudet av en... Mer tåliga människor får man leta efter. Jag tycker att det i grunden vittnar om människor som vill sina hästar väl

de är bara lite "desinfomerade" i vissa avseenden

Senast ändrad:

du hänger inte med i svängarna

Du frågade var en ryttare som det fungerar för platsar
jag skrev att den platsar i höga klasser med godkända resultat
jag skrev inte att den måste delta - bara att den "platsade" där

Fast det stämmer inte för det ser inte alls likadant ut , inte ens i närheten.

De båda arbetar ju inte alls emot samma kriterier.

Problemet som jag ser det är att det finns alldeles för många dåliga vanliga dressyrtränare i landet som gör att folk med all rätt söker sig till andra alternativa ridsätt.

En sak vi redan har kommit fram till (om jag inte dragit förhastade slutsatser! :p ) är att det ändå är sällsynt att det är någon renodlad misshandel det är frågan om när AR-ryttare drar på stång "för tidigt", stilen i sig peppar iaf inte till dragande/ryckande i munnen även om det såklart (liksom på annan betsling) kan bli obehagligt för hästen pga ryttarens obalans eller oroliga händer ex.
Det jag tänker när jag läser det du skriver är då snarare att man för ryttarens skull som man hoppas att denne inser att det inte ger något att rida med stången, om det är som du säger att det faktiskt inte ger något i det långsiktiga resultatet à la inspänningstyglar om man ska dra en jämförelse. Det blir såklart för hästens skull också, men häststackarna kommer ändå få stå ut med slitage från oss ryttare länge innan vi ryttare lärt oss.
Jag själv testade stång alldeles för tidigt (vid två tillfällen varav ett bara i skritt kanske ska tilläggas) på första kusen jag började träna AR med och då var det inte alls läge/konstruktivt med stång. Vilket jag surt fick lära mig helt enkelt genom att det gick riktigt dåligt! :p Såhär i efterhand tycker jag ändå det är bra att jag provade, under de ändå ganska "snälla" förhållandena och så snabbt märkte det dåliga resultatet för att det ska sitta med sen i bakhuvudet för framtiden = man lär sig av sina misstag. Finns betydligt värre sätt att lära sig av sina misstag! =/

Fast det stämmer inte för det ser inte alls likadant ut , inte ens i närheten.

De båda arbetar ju inte alls emot samma kriterier.

de som det handlade om var de Dressyryttare som det funkade för

Fast det är säkert jag som har missuppfattat denna gången :rofl:

jag skall kolla

TILL FIO

nej jag tror jag tolkade rätt

:rofl: Är det på skämt eller? Du menar väl inte att alla dressyrryttare som går över till AR gör det för att de misslyckats med dressyren? Vart platsar då alla de dressyrryttare som ridningen fungerat bra för och som hittar vägen till större utveckling inom AR?

Rider man Dressyr och utvecklas så borde man ju platsa på Dressyrtävlingar och det borde gå bra, om man förutsätter att Dressyrtävlingar är ett mått på kvalitet.

vet inte hur mycket du anser att Jugnet hjälpt dig? Han är ju inte AR men i alla fall

Senast ändrad:

Problemet som jag ser det är att det finns alldeles för många dåliga vanliga dressyrtränare i landet som gör att folk med all rätt söker sig till andra alternativa ridsätt.

ja visst är det så, man skall ha lite tur för att hitta alternativ 3

Men intresset för "vanlig dressyrridning" uppstår många gånger på gräsrotsnivå, efter två terminer på ridskola köper man egen häst och sitter och laborerar hemma i paddocken. Det är då man tar till skarpare bett.

Man kan dra en parallell med AR-ryttaren som använder stång trots att det inte är dags för det än. Kanske saknar AR-ryttaren tränare och sitter hemma och laborerar själv, eller rider för en ?
Jag har ännu inte hört någon av riddarna, eller Bent själv, rekommendera stången till någon som inte är klar för att börja använda den.

Och vad gäller "hältan" - visst kan en sådan uppstå även hos en häst som enbart dressyrrids på ridbanan (om än i en ändamålsenlig form). Vad jag menar är att man inte uteslutande kan ägna sig åt att traggla AR eller "vanlig dressyr" på ridbanan - hästen måste få göra något annat. Som t ex att få sträcka ut i skogen, klättra, hoppa, gå för vagn - men framför allt få röra sig fritt i hagen.

Ja, det är åt helsike (ursäkta språket) att hänga på ett skarpare bett utan att vara klar för det oavsett vilken inriktning man har tänkt sig. Pessoa är väl ett exempel på det, där en del använder sig av det för att hästen böjer så snyggt på nacken....:crazy:
MEN återigen, jag har ALDRIG sett en tränare inom VR låta så gröna o obalanserade ryttare använda kandar på hästar som dessutom ej är färdiga för det. Det har jag däremot sett inom AR, och det är inte en eller två. Tänker dock som sagt inte peka ut någon här.

Att allsidig ridning är otroligt viktigt har jag aldrig motsatt mig. Faktum kvarstår dock att den häst jag nämner upplevdes halt pga felaktig träning. Och jag tycker inte det är värre att nämna det än att säga att ingen enda dressyrryttare kan få sin häst att söka sig fram till handen o att de hästar som dressyrrids har skador munnen. Eller?

Och jag tycker inte det är värre att nämna det än att säga att ingen enda dressyrryttare kan få sin häst att söka sig fram till handen o att de hästar som dressyrrids har skador munnen. Eller?

Det påståendet är inte mitt.
(Och jag som inte skulle skriva i tråden mer, men jag måste bara förtydliga:cool:).

Det är jag övertygad om!
Jag undrar om alla dessa tränare vi har i landet egentligen behövs. Som jag fattat det kan man bli bokstavstränare på egna meriter ELLER på tränade ekipagens meriter (fast jag kan ha missuppfattat). Men bara för att man själv rider si o så högt upp i klasserna så innebär ju inte det per automatik att man blir en bra tränare. Finns det ens krav på resultat på den nivå det krävs att man har ridit? Jag tycker man skulle satsa mer på kvalitet än kvantitet.

Hos många tränare brister det i pedagogik. Och om man inte kan få förklarat för sig vad man ska göra o varför, vilket mål olika övningar har, så är det klart att man blir frustrerad. Många söker sig då till andra inriktningar. Och där tror jag att t.ex. AR kommer in i bilden iom att dessa tränare i många fall är betydligt bättre på att förklara vad som menas än vad en hel del "vanliga" tränare är.

Det är jag helt medveten om. Men du tog upp "hältan" vilken jag nämnde i ett svar jag skrev till ett inlägg från en annan användare apropå generaliseringar.

Jag förstår hur du menar. Och, som jag skrev i början, så mår förmodligen inte hästarna så illa, i alla fall inte kortsiktigt. På längre sikt borde det dock bli ett onödigt slitage iom att dessa hästar inte får använda sin kropp på rätt sätt, de bär inte upp ryttaren på det sätt de borde därför att de inte får chansen, dessa ryttare får inte lära sig god grundridning. Det som gör mig mest fundersam är att detta bedrivs under tränares överinseende.

Sedan kan man väl diskutera hur mycket man ska "lära av sina misstag" utan att hästen far illa. Självklart måste man börja någonstans, och första gången med det skarpare bettet är ju den första. Dock tycker jag att man kan kräva att ryttaren i alla fall är i så god balans att han/hon är kapabel att hantera bettet ifråga. Och det gäller all ridning.

MEN återigen, jag har ALDRIG sett en tränare inom VR låta så gröna o obalanserade ryttare använda kandar på hästar som dessutom ej är färdiga för det.

jag har bara sett det inom AR. PK och Western

Det jag försöker styra in det på är väl mest huruvida det verkligen är bettet som är boven till att hästen inte går i en bra form! :p
Jag tänker ju som så att den som har svårt med grunder på tränsbett, den kommer ha svårt med grunder på vilket bett det än gäller (enda undantaget, oavsett bett, är om bettet faktiskt är helt "fel" i konstruktion ex. för den hästen à la platsar inte ens i munnen) det bara uttrycks olika. I undantagsfall kan det säkert vara så som folk verkar rädda för i dessa trådar - att man tror att det redan är "bra" och slutar utvecklas om man blir lurad av utrustningen, vilket man såklart kan bli på stång. Fast en sak som -nästan- kan ses som defenition just på AR-ryttare är ju att man är ambitiös med att vilja skola sin häst trots att man inte tävlingsrider = inte någon jättestor risk ändå, att man skulle sluta sträva framåt så att säga utan nöja sig med det man har. Då pratar jag alltså allmänt, även om du kanske haft oturen att se fler "rötägg" än de flesta andra här verkar ha gjort, eller kanske (vilket jag misstänker) har lite andra mått att mäta med än mig.

Att kvalitén på tränarna gärna hade fått vara högre håller jag absolut med om. Jag tror inte att man skulle kunna bara exkludera massvis med tränare och minska i antal, det funkar ju inte heller att vissa kanske inte får förutsättningar att rida för tränare alls, eller väldigt sällan, för att det blir färre tränare! :p Men kanske skulle man införa obligatoriska kurser i pedagogik innan man får en tränartitel. För jag skulle också tro att det blir pga att ridmeriterna är så högt i status trots att det inte är någon garanti för en bra tränare. (Det gäller ju alla inriktningar, "bara" för att en person får titulera sig riddare så är inte det heller någon garanti för att det är en bra tränare.)

VAD exakt är det du anser håller för granskning

Vilket uttalande /påstående

Hans sätt att instruera/undervisa och rida, vad som fysiskt händer i hästens och ryttarens kropp osv. Hur mekaniken fungerar både när det gäller häst, ryttare och utrustning. Denne tränare får ofta frågan "vad är akademisk ridkonst"?
Det tränaren i fråga svarar är att det är akademiskt på det viset att sättet att träna utgår från vad vetenskapen vet om hur hästens kropp, människans kropp och utrustningen fungerar. Det är vad denne tränare menar är akademisk ridning. Det handlar om en av Bents elever så det borde inte vara så långt ifrån Bents egen uppfattning, men är säkert inte exakt lika. Där i ligger ju ett problem. Det sätts etiketter på allt men människor menar ofta olika saker och använder samma etikett. (eller använder olika "etiketter" eller uttryck för samma sak) Det vore f-n så mycket enklare om man pratade om god sund ridning kontra dålig ridning istället, men det skulle nog inte funka det heller antar jag.
Det här är faktiskt inte helt lätt att prata om via skrift.

jag har bara sett det inom AR. PK och Western

Jag har bara sett det inom western och vanlig dressyr. I vanlig dressyr handlar det inte om kandar då men stångbett som pelhamstång och kimblewick. Det är ju stångbett och i händerna på en ryttare som inte alls är färdig för det blir det inte bra.:crazy:
Tycker inte det spelar någon roll i vilket sammanhang man sett det egentligen för det är lika illa vilket som.

förresten, vad är PK? (kanske är trög nu men..)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka