Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???
Du skrev "momentprincipen"...
Vill du upplysa mig? Jag har aldrig hört talas om uttrycket.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Citat totti
Det låter inte som dom lyckats något vidare med dressyr nej....tycker du?
Och du menar väl inte att det är DRESSYREN ´s fel att ryttarna rider sönder sina hästar för vart platsar alla dom som lyckas inom dressyren med att både rida bra OCH ha hållbara hästar??
Alla har väl ett ansvar för sin EGEN ridning istället för att skylla sin dåliga ridning på en ridgren?
Bullshit nr 2
Kan ju bara svara för mig själv och jag lyckades bra. (både träningsmässigt och tävlingsmässigt) Trivdes med min ridning och har haft hållbara friska hästar. Jag hittade däremot ett sätt att träna som gjorde/gör att jag utvecklas ännu mera och det ser jag inget fel med. Jag har inget emot sk vanlig dressyr när det tränas sunt. Bara för att jag och AR passar ihop betyder ju inte det att alla måste göra det. All bra och sund ridning är lika bra oavsett vilken inriktning man tränar efter tycker jag.Det låter inte som dom lyckats något vidare med dressyr nej....tycker du?
Klart det inte är dressyrens fel. Det är dåliga ryttare som inte tränar genomtänkt helt enkelt. Det har ingenting med inriktningen att göra. De som lyckas och har hållbara hästar är goda ryttare. Inte konstigare än så.Och du menar väl inte att det är DRESSYREN ´s fel att ryttarna rider sönder sina hästar för vart platsar alla dom som lyckas inom dressyren med att både rida bra OCH ha hållbara hästar??
Ja det tycker jag också.Alla har väl ett ansvar för sin EGEN ridning istället för att skylla sin dåliga ridning på en ridgren?
[/QUOTE]det som spelar roll är vad denne säger och huruvida det håller för en granskning
På en Dressyrtävling med goda resultat i höga klasser
Du skrev var platsar?.......
Bullshit säger jag, det finns de som rider dåligt och har många skadade hästar i alla grenar , det är inte kopplat till en särskild ridgren!
Men hur kan du säga dig veta att det inte skulle vara så här jag bor? Sen vi började anordna kurser här uppe så har INGEN slutat än iaf, intresset bara ökar. sen så säger jag inte emot att folk kanske slutat på andra orter, det har jag ingen aning om alls
Kan ju bara svara för mig själv och jag lyckades bra. (både träningsmässigt och tävlingsmässigt) Trivdes med min ridning och har haft hållbara friska hästar. Jag hittade däremot ett sätt att träna som gjorde/gör att jag utvecklas ännu mera och det ser jag inget fel med. Jag har inget emot sk vanlig dressyr när det tränas sunt. Bara för att jag och AR passar ihop betyder ju inte det att alla måste göra det. All bra och sund ridning är lika bra oavsett vilken inriktning man tränar efter tycker jag.
Klart det inte är dressyrens fel. Det är dåliga ryttare som inte tränar genomtänkt helt enkelt. Det har ingenting med inriktningen att göra. De som lyckas och har hållbara hästar är goda ryttare. Inte konstigare än så.
Ja det tycker jag också.
(men som tråden utvecklat sig verkar det som om flera vill påstå att dålig ridning = AR och det protesterar jag emot. Dålig ridning är dålig ridning oavsett inriktning.
klart som korvspad att det finns skador inom alla grenar,travets skador kommer från farten som "dödar", hoppningen från stora belstningar i landningen samt att en del hoppryttares markarbete inte är markarbete att prata på övh, finns givetvis bra oxå
Dressyren som jag redan nämt om.....finns mkt dålig ridning som skadar våra hästar här pga dålig/förlorad kunskap, och ändå ska ju dressyren "motverka" skador/förslitningar,men det har inte riktigt blivit så, tyvärr tvärtom i många fall
Körhästar är rätt skonade från skador
Klart det inte är dressyrens fel. Det är dåliga ryttare som inte tränar genomtänkt helt enkelt. Det har ingenting med inriktningen att göra. De som lyckas och har hållbara hästar är goda ryttare. Inte konstigare än så.
Nej nej alltså dressyren är ett måste för våra hästar för att de ska tåla de belastningar som vi utsätter dom för,men tyvärr verkar mkt av kunskapen om hur man utbildar/tränar en häst för ökad hållbarhet o samling ha gått förlorat genom år hundraden, därav alla trasiga hästar o fel ridna hästar
Men glöm inte, alla goda ryttare vill inte tävla. Tävling är inget bevis på en god ryttare i min värld. Jag tyckte det var jättekul att tävla förr, men nu har jag inget som helst sug efter tävling. Men jag är ju en bättre ryttare nu än jag var då. Man slutar inte utvecklas för att man slutar tävla. Jag tränar mera genomtänkt nu än jag gjorde då. (tur är väl det för annars hade jag inte utvecklats ett dugg)
Nej så menade jag det inte,men det låter på vissa som om det bara är stångbett som kan ge skador i munnen, ville bara upplysa om att sådant är inte fallet. Men har man så dåliga händer ska man absolut inte rida på stång heller.
Jodå visst har jag sett dressyr ryttare som rider gudomligt,men även här så framhävs det hela tiden hur dåliga AR ryttarna/ridningen är, jag vill bara upplysa om att det finns minst lika många dåliga dressyr/hopp/western ryttare/ridning osv.
Men borde inte tränaren ha märkt från början hur otränad hästen va, o anpassat sin träning efter det, då hade den troligen aldrig behövt bli det,och sen så kan "hältor" uppstå av hur många olika saker som helst, men kanske lätt att tro att det beror på just en grej bara för att omständigheterna va som dom va
(men som tråden utvecklat sig verkar det som om flera vill påstå att dålig ridning = AR och det protesterar jag emot. Dålig ridning är dålig ridning oavsett inriktning.
Men ridning på kandar av ekipage som ger intryck av att vara rena nybörjare har jag aldrig någonsin sett inom dressyrridning.
"Hältan" jag pratade om berodde på att hästen inte fått använda sina muskler. Oanvända muskler blir både korta o ospänstiga.
Fast det är ju faktiskt inte helt sant för såvitt jag vet så har många lämnat forumet för att dom inte sysslar med ren AR längre eftersom dom upptäckte att det fanns så mycket brister och kunskapsluckor inom läran när dom kom vidare till andra tränare.
Fast, på "nybörjarnivå" inom s k vanlig ridning förekommer det faktiskt en hel del av både pessoa. jaktkandar, kimblewick och annat.....
Som jag skrev tidigare är detta väl snarare ett resultat av dålig hästhållning än av dålig akademisk ridning?
Jag känner ingen AR-ryttare som enbart håller på med dressyr på ridbanan och i övrigt låter hästen stå i box. Vi rider både i skogen, hoppar, kör och annat. AR-passen på ridbanan/ i ridhuset är bara en liten del av träningen.
Vridmoment
Produkten F*s där F är kraften och s är avståndet mellan kraftens anläggningspunkt och fixpunkten kallas vridmoment och mäts i Nm (kraften i N och avståndet i m).