Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Du skrev "momentprincipen"...

Vill du upplysa mig? Jag har aldrig hört talas om uttrycket.

Citat totti

Det låter inte som dom lyckats något vidare med dressyr nej....tycker du?

Och du menar väl inte att det är DRESSYREN ´s fel att ryttarna rider sönder sina hästar för vart platsar alla dom som lyckas inom dressyren med att både rida bra OCH ha hållbara hästar??

Alla har väl ett ansvar för sin EGEN ridning istället för att skylla sin dåliga ridning på en ridgren?

Nej nej alltså dressyren är ett måste för våra hästar för att de ska tåla de belastningar som vi utsätter dom för,men tyvärr verkar mkt av kunskapen om hur man utbildar/tränar en häst för ökad hållbarhet o samling ha gått förlorat genom år hundraden, därav alla trasiga hästar o fel ridna hästar

:eek:Men hur kan du säga dig veta att det inte skulle vara så här jag bor? Sen vi började anordna kurser här uppe så har INGEN slutat än iaf, intresset bara ökar. sen så säger jag inte emot att folk kanske slutat på andra orter, det har jag ingen aning om alls

Det låter inte som dom lyckats något vidare med dressyr nej....tycker du?
Kan ju bara svara för mig själv och jag lyckades bra. (både träningsmässigt och tävlingsmässigt) Trivdes med min ridning och har haft hållbara friska hästar. Jag hittade däremot ett sätt att träna som gjorde/gör att jag utvecklas ännu mera och det ser jag inget fel med. Jag har inget emot sk vanlig dressyr när det tränas sunt. Bara för att jag och AR passar ihop betyder ju inte det att alla måste göra det. All bra och sund ridning är lika bra oavsett vilken inriktning man tränar efter tycker jag.
Och du menar väl inte att det är DRESSYREN ´s fel att ryttarna rider sönder sina hästar för vart platsar alla dom som lyckas inom dressyren med att både rida bra OCH ha hållbara hästar??
Klart det inte är dressyrens fel. Det är dåliga ryttare som inte tränar genomtänkt helt enkelt. Det har ingenting med inriktningen att göra. De som lyckas och har hållbara hästar är goda ryttare. Inte konstigare än så.
Alla har väl ett ansvar för sin EGEN ridning istället för att skylla sin dåliga ridning på en ridgren?
Ja det tycker jag också.
(men som tråden utvecklat sig verkar det som om flera vill påstå att dålig ridning = AR och det protesterar jag emot. Dålig ridning är dålig ridning oavsett inriktning.

det som spelar roll är vad denne säger och huruvida det håller för en granskning
[/QUOTE]
Ja just det. (oj vi är överens om nåt) Det är just det jag försöker säga. Om det inte höll för granskning vore det ju ingenting att prata om alls.

På en Dressyrtävling med goda resultat i höga klasser :idea:

Du skrev var platsar?.......

Men glöm inte, alla goda ryttare vill inte tävla. Tävling är inget bevis på en god ryttare i min värld. Jag tyckte det var jättekul att tävla förr, men nu har jag inget som helst sug efter tävling. Men jag är ju en bättre ryttare nu än jag var då. Man slutar inte utvecklas för att man slutar tävla. Jag tränar mera genomtänkt nu än jag gjorde då. (tur är väl det ;)för annars hade jag inte utvecklats ett dugg)

Bullshit säger jag, det finns de som rider dåligt och har många skadade hästar i alla grenar , det är inte kopplat till en särskild ridgren!

klart som korvspad att det finns skador inom alla grenar,travets skador kommer från farten som "dödar", hoppningen från stora belstningar i landningen samt att en del hoppryttares markarbete inte är markarbete att prata på övh, finns givetvis bra oxå

Dressyren som jag redan nämt om.....finns mkt dålig ridning som skadar våra hästar här pga dålig/förlorad kunskap, och ändå ska ju dressyren "motverka" skador/förslitningar,men det har inte riktigt blivit så, tyvärr tvärtom i många fall

Körhästar är rätt skonade från skador

:eek:Men hur kan du säga dig veta att det inte skulle vara så här jag bor? Sen vi började anordna kurser här uppe så har INGEN slutat än iaf, intresset bara ökar. sen så säger jag inte emot att folk kanske slutat på andra orter, det har jag ingen aning om alls

Vad pratar du om ? Vi pratar om folk som slutat HÄR på forumet , inte där du bor :confused:

Kan ju bara svara för mig själv och jag lyckades bra. (både träningsmässigt och tävlingsmässigt) Trivdes med min ridning och har haft hållbara friska hästar. Jag hittade däremot ett sätt att träna som gjorde/gör att jag utvecklas ännu mera och det ser jag inget fel med. Jag har inget emot sk vanlig dressyr när det tränas sunt. Bara för att jag och AR passar ihop betyder ju inte det att alla måste göra det. All bra och sund ridning är lika bra oavsett vilken inriktning man tränar efter tycker jag.
Klart det inte är dressyrens fel. Det är dåliga ryttare som inte tränar genomtänkt helt enkelt. Det har ingenting med inriktningen att göra. De som lyckas och har hållbara hästar är goda ryttare. Inte konstigare än så.
Ja det tycker jag också.
(men som tråden utvecklat sig verkar det som om flera vill påstå att dålig ridning = AR och det protesterar jag emot. Dålig ridning är dålig ridning oavsett inriktning.

Jag tror du får läsa inlägget som utmynnade i mitt inlägg som du citerade en gång till....

klart som korvspad att det finns skador inom alla grenar,travets skador kommer från farten som "dödar", hoppningen från stora belstningar i landningen samt att en del hoppryttares markarbete inte är markarbete att prata på övh, finns givetvis bra oxå

Dressyren som jag redan nämt om.....finns mkt dålig ridning som skadar våra hästar här pga dålig/förlorad kunskap, och ändå ska ju dressyren "motverka" skador/förslitningar,men det har inte riktigt blivit så, tyvärr tvärtom i många fall

Körhästar är rätt skonade från skador

Jo men det är bristen på kunskap som orsakar skador och inte grenarna i sig!

Trav och galopp ligger väl kanske lite illa till pga den enorma farten.

Tydligen jäkligt konstigt eftersom du lade in ett rullande huvud och påstod att jag skämtade när jag ungefär sa exakt det du just sa häruppe i det inlägget du citerade. :confused:

Nej nej alltså dressyren är ett måste för våra hästar för att de ska tåla de belastningar som vi utsätter dom för,men tyvärr verkar mkt av kunskapen om hur man utbildar/tränar en häst för ökad hållbarhet o samling ha gått förlorat genom år hundraden, därav alla trasiga hästar o fel ridna hästar

Fast just därför är jag skeptisk till att man skapar helt nya utbildningssystem och inte följer det som faktiskt utvecklats under flera hundra år som en bra väg för utbildning där man går systematiskt fram på ett genomtänkt sätt:confused: Man kan ju genom ökad kunskap genom forskning i så fall finslipa på det, men att bygga upp något radikalt helt annorlunda som går emot det utprövade blir helt fel för mej i alla fall. Just för att man vill träna hästen för ökad hållbarhet. (AR:s utbildningstrappa är ju inte alls den som har funnits genom århundradena utan har uppfunnits av Bent B, den klassiska utbildningsskalan däremot är den som ligger till grund för TR)

Felet är kanske snarare att många INTE följer den utprövade utbildningsskalan, utan tar egna vägar och ofta inte har tålamodet utan går för fort fram, tar "genvägar" eller kräver en massa som aldrig lagt någon grund till, pllus en massa andra saker som minskar hållbarheten.

Men glöm inte, alla goda ryttare vill inte tävla. Tävling är inget bevis på en god ryttare i min värld. Jag tyckte det var jättekul att tävla förr, men nu har jag inget som helst sug efter tävling. Men jag är ju en bättre ryttare nu än jag var då. Man slutar inte utvecklas för att man slutar tävla. Jag tränar mera genomtänkt nu än jag gjorde då. (tur är väl det ;)för annars hade jag inte utvecklats ett dugg)

Här kan jag hålla med dej, det är samma för mej, jag är enormt engagerad i att rida och träna, jag vill utvecklas hela tiden men tävla är jag inte intresserad av egentligen, jag är inte emot det men jag värderar min tid på ett annat sätt, jag vill inte tillbringa mina dyrbara helger på tävlingsbanor helt enkelt:o Inte nu i alla fall, det kanske ändras om jag vinner 10 miljoner sådär och kan sluta jobba:angel:

Nej så menade jag det inte,men det låter på vissa som om det bara är stångbett som kan ge skador i munnen, ville bara upplysa om att sådant är inte fallet. Men har man så dåliga händer ska man absolut inte rida på stång heller.

Jodå visst har jag sett dressyr ryttare som rider gudomligt,men även här så framhävs det hela tiden hur dåliga AR ryttarna/ridningen är, jag vill bara upplysa om att det finns minst lika många dåliga dressyr/hopp/western ryttare/ridning osv.

Men borde inte tränaren ha märkt från början hur otränad hästen va, o anpassat sin träning efter det, då hade den troligen aldrig behövt bli det,och sen så kan "hältor" uppstå av hur många olika saker som helst, men kanske lätt att tro att det beror på just en grej bara för att omständigheterna va som dom va

Jag har absolut inte klankat ned på AR som helhet, det hoppades jag att jag kunnat få fram vid det här laget. Det jag reagerar på är att stånganvändandet inte är så ovanligt som det antyds hos ryttare som inte alls är mogna för det o sittandes på hästar som inte är nära en korrekt grundform. Självklart finns det dålig ridning inom alla inriktningar. Men ridning på kandar av ekipage som ger intryck av att vara rena nybörjare har jag aldrig någonsin sett inom dressyrridning. Hoppning är en annan femma, där verkar vilka medel som helst vara tillåtna, men detta är inte hoppforumet.

"Hältan" jag pratade om berodde på att hästen inte fått använda sina muskler. Oanvända muskler blir både korta o ospänstiga. Jag litar på veterinärkåren. Efter att ha sett EN DEL riktigt dålig ridning tycker jag inte att denna diagnos verkar otrolig.

Totola: det skulle vara bra om det blev en diskussion, men då problemet som andra ser ändå "inte existerar" inom gruppen så blir det svårt. Det är lite som att vägra erkänna schäferns dåliga exteriör, eller att förneka att unga killar ofta kör vårdslösst bara för att "min son o hans kompisar kör minsann lugnt o mjukt" (som jämförelse). Jag skulle kunna dra in all dressyrridning i detta, och det skulle vara intressant!, men inom VR rider inte folk med kanadar på så väldigt låg nivå, och det är DET jag ifrågasätter. Alltså varför stångbett används godtyckligt. Istället för att lära ut grunderna först, bygga vidare o ta tillvara dessa hästars o ryttares potential, o sedan kanske i vissa lägen ha nytta av det skarpare bettet.

Jag tycker inte att dålig ridning = AR. Jag håller fullständigt med om att dålig ridning är dåligt oavsett vilken inriktning man har. Men fråga gällde dock inte det o vi är ju överens om att det jag sett är knasigt.

Du skriver ofta att du bytt till AR för att få ut mer. Kan du inte beskriva mer vad som fick dig att byta inriktning? Vad du får ut mer från AR mot tidigare träning? På vilket sätt rider du annorlunda mot förut? ;)

Men ridning på kandar av ekipage som ger intryck av att vara rena nybörjare har jag aldrig någonsin sett inom dressyrridning.

Fast, på "nybörjarnivå" inom s k vanlig ridning förekommer det faktiskt en hel del av både pessoa. jaktkandar, kimblewick och annat.....

"Hältan" jag pratade om berodde på att hästen inte fått använda sina muskler. Oanvända muskler blir både korta o ospänstiga.

Som jag skrev tidigare är detta väl snarare ett resultat av dålig hästhållning än av dålig akademisk ridning?
Jag känner ingen AR-ryttare som enbart håller på med dressyr på ridbanan och i övrigt låter hästen stå i box. Vi rider både i skogen, hoppar, kör och annat. AR-passen på ridbanan/ i ridhuset är bara en liten del av träningen.

Fast det är ju faktiskt inte helt sant för såvitt jag vet så har många lämnat forumet för att dom inte sysslar med ren AR längre eftersom dom upptäckte att det fanns så mycket brister och kunskapsluckor inom läran när dom kom vidare till andra tränare.

Jag skrev många kunniga användare och med det menar jag inte alla som valt att lämna AR-forumet.
Jag har fått många, många PM från användare som skrivit att de nu lämnar forumet på grund av alla påhopp från vissa användare.

För övrigt känner jag många som sadlat om från vanlig dressyr till AR sedan de upptäckt att den läran är betydligt mer komplett än den de upplevt med andra metoder.

Fast, på "nybörjarnivå" inom s k vanlig ridning förekommer det faktiskt en hel del av både pessoa. jaktkandar, kimblewick och annat.....

Som jag skrev tidigare är detta väl snarare ett resultat av dålig hästhållning än av dålig akademisk ridning?
Jag känner ingen AR-ryttare som enbart håller på med dressyr på ridbanan och i övrigt låter hästen stå i box. Vi rider både i skogen, hoppar, kör och annat. AR-passen på ridbanan/ i ridhuset är bara en liten del av träningen.

Nu pratade jag om att jag aldrig sett någon med så svaga grunder rida VR med KANDAR. Jag har heller aldrig någonsin sett någon tränare förespråka att ryttare på den nivån skulle rida med KANDAR. Tydligen pratar vi inte om samma saker. Visst kan vi dra upp pessoa, hackamore osv som används inom all ridning överhuvudtaget, men det blir ett enormt stort område att diskutera skogsmullar, hoppning, western mm mm och hör det egentligen hemma på "klassiskt"?

Visst kan "hältan" vara ett resultat av dålig hästhållning i form av, i detta fallet, ridning i undertempo med häst som ej arbetar i en ändamålsenlig form o aldrig fått göra det förrän nu vid 10 års ålder.
PRECIS som att skador i hästens mun beror på dålig ridning och INTE på dålig dressyrridning specifikt, vilket dock påstods i det inlägg jag svarade på, därav mitt exempel med "hältan".

Senast ändrad:

Men intresset för "vanlig dressyrridning" uppstår många gånger på gräsrotsnivå, efter två terminer på ridskola köper man egen häst och sitter och laborerar hemma i paddocken. Det är då man tar till skarpare bett.

Man kan dra en parallell med AR-ryttaren som använder stång trots att det inte är dags för det än. Kanske saknar AR-ryttaren tränare och sitter hemma och laborerar själv, eller rider för en ?
Jag har ännu inte hört någon av riddarna, eller Bent själv, rekommendera stången till någon som inte är klar för att börja använda den.

Och vad gäller "hältan" - visst kan en sådan uppstå även hos en häst som enbart dressyrrids på ridbanan (om än i en ändamålsenlig form). Vad jag menar är att man inte uteslutande kan ägna sig åt att traggla AR eller "vanlig dressyr" på ridbanan - hästen måste få göra något annat. Som t ex att få sträcka ut i skogen, klättra, hoppa, gå för vagn - men framför allt få röra sig fritt i hagen.

Du skrev "momentprincipen"...

Vill du upplysa mig? Jag har aldrig hört talas om uttrycket.

det handlar om "vridmoment" på en stång, det är ju fakitskt så att stångens skänkel vrids runt ett centrum = bettet. Nä man drar i tygeln så börjar stången vridas. det som diskuteras nedan är tex stångens längd.

Samma kraft i tygeln multipliceras med stångens längd.

Inte personligt men många verkar inte ens hajja att skänkeln helt enkelt ökar inverkan i hästens mun x skänkelns längd. Så att ens tala om lätta tygeltag med stång är som att prata om finsnickeri med en yxa

Sorry

Vridmoment
Produkten F*s där F är kraften och s är avståndet mellan kraftens anläggningspunkt och fixpunkten kallas vridmoment och mäts i Nm (kraften i N och avståndet i m).

hela sidan
http://www.fysik.org/website/fragelada/index.asp?keyword=vridmoment

Kraften i ett vridmoment (=tygeltag med stång) mäts i Newtonmeter
http://sv.wikipedia.org/wiki/Newtonmeter

Tyvärr den som förklarar stångbettets inverkan med att den sänker halsen har inte ens godkänt i grundskolans fysik och är således inte lämplig att förklara hur ett stångbette fungerar, för den förstår inte

Jag skall heller inte säga att det är plättlätt att läsa och förstå all text i länkarna här

men jag fattar att man använder stång för att "bli starkare". Ett mindre tygeltag får helt enkelt en större effekt i hästen mun

Att säga något annat är att säga att jorden är platt

Här förklaras begreppet Effekt

http://sv.wikipedia.org/wiki/Effekt

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama