Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Jag tycker inte att dålig ridning = AR. Jag håller fullständigt med om att dålig ridning är dåligt oavsett vilken inriktning man har. Men fråga gällde dock inte det o vi är ju överens om att det jag sett är knasigt.
ja det du sett är absolut knasigt, men det betyder ju inte att AR är knasigt.
Du skriver ofta att du bytt till AR för att få ut mer. Kan du inte beskriva mer vad som fick dig att byta inriktning? Vad du får ut mer från AR mot tidigare träning? På vilket sätt rider du annorlunda mot förut? ;)[/QUOTE Jag brukar skriva det enbart för att många får kritik från dressyrryttare för att de tror man inte vet något om dressyrridningen. Jag vill bara visa på att jag har erfarenhet från båda "världarna". Det är betydligt lättare att diskutera då tycker jag.
Jag skulle nog kunna skriva en hel roman om min ridning, men det hör nog inte till den här tråden. Det är så himla mycket olika delar i det och jag vet inte vart jag skulle börja. Sammanfattat känns det som om jag var med i "dressyrens land" förut och med AR fick jag tillgång till "dressyrens värld". :laugh:

[
QUOTE=Susan;12888030]du hänger inte med i svängarna

Du frågade var en ryttare som det fungerar för platsar
jag skrev att den platsar i höga klasser med godkända resultat
jag skrev inte att den måste delta - bara att den "platsade" där

det var ditt ordval, och det påpekade jag tydligt
Sorry. Jag var väldigt trött igår och läste nog inte ordentligt. Nu är jag med. :)

nej jag tror jag tolkade rätt

Ja du tolkade min fråga rätt.
Rider man Dressyr och utvecklas så borde man ju platsa på Dressyrtävlingar och det borde gå bra, om man förutsätter att Dressyrtävlingar är ett mått på kvalitet.
Ja visst kan man platsa på dressyrtävlingar OM man vill, men det finns ju många goda ryttare som inte vill tävla. De är ju lika bra även om de inte tävlar. Jag tycker inte att tävlande är något mått på kvalitet. (inte för mig)

vet inte hur mycket du anser att Jugnet hjälpt dig? Han är ju inte AR men i alla fall
:confused: Vad/vem är detta? Förstår inte vad du pratar om nu?? Kan du förklara?

Fast det stämmer inte för det ser inte alls likadant ut , inte ens i närheten.

De båda arbetar ju inte alls emot samma kriterier.

Men du glömmer att det finns ryttare som tränar AR OCH tävlar dressyr. Man måste inte välja bort tävling bara för att man tränar enligt AR.

Tack för dina länkar...

Du använder starka ord, så jag förstår att du är engagerad i ämnet. Bara en vänlig fråga :)
Anser du dig utbildad i användandet av stången?

Jag tycker inte egentligen att stångbettet i sig sänker halsen, det gör ju hästen. Däremot tror jag att alla hästar kan utbildas att fås att sänka/sträcka ut/länga halsen, även med ett stångbett.

Jag är inte emot stången, utan anser att den har sina goda egenskaper, om den används på ett sätt som främjar dessa. Jag förstår att det skiljer sig emellan allas olika sätt att använda stången - eller så använder vi bara olika ord att beskriva användandet. Därför tänker jag inte gå in och ifrågasätta eller kritisera, men jag tycker det är spännande att ändå höra hur andra tänker, därför följer jag tråden. Som när det kommer till alla bett egentligen, så handlar det ju inte om bettet i sig, utan det är sättet hur det används som är det vässentliga för om bettet ska vara funktionellt eller inte för ryttaren och hästen. Jag kan alltså inte kritisera bettet i sig.

Som du vet la jag in en tråd i dressyrforumet för ett tag sen där jag försökte undersöka hur 'vanliga' dressyrryttare får sin utbildning när det kommer till stångbettet, för jag var nyfiken på om min (alternativa) utbildning skiljde sig nämnvärt ifrån utbildningen som sker vid 'vanlig' dressyrridning. Jag undrade vad deras tränare hade förklarat för dem, och hur tränaren hade gjort. Sen frågade jag även hur de själva lär ut användandet av stångbett, om de gjorde det och isf vilka ord de ev använde när de utbildade elever. Jag var helt säker på att fler skulle nappa på tråden, men det var inte så många som svarade. I och med att jag inte fick så många svar funderade jag på varför inga svarade. Jag tolkade det som att antingen rider ingen på stång (dock fanns flera trådar med frågor om stång/kandar) eller så är det bara så att utbildningsbiten när det kommer till användandet av stången är ganska mager, folk provar sig fram själva. Men för att vara 'forskarkorrekt' är det inte rättvist att ens tolka något alls på bristande underlag.

Jag tycker själv att jag har fått utbildning (och ser till att försöka fortsätta att utbilda mig) i hur stången kan användas men jag anser mig absolut inte fullärd! Om sättet jag har lärt mig nu är 'rätt' eller 'fel' är ju upp till mig att bilda mig en uppfattning om genom att undersöka i litteratur. För det är ju i den klassiska litteraturen som jag eventuellt kan hitta dom svaren. Hade jag haft möjlighet att fråga någon på spanska ridskolan hade jag naturligtvis gjort det :D . Huruvida sättet är funktionellt eller inte låter jag hästen visa mig, med överseende av min tränare. Sättet på vilket jag har lärt mig att använda stången verkar skilja sig ifrån sättet som jag vanligtvis ser 'vanliga' dressyrryttare använda stången. (I helgen ska jag kolla på dressyrtävlingar, det ska bli superspännande).

När jag läser dina länkar (jag har inte lusläst, bara skummat :D ) och det du skrivit funderar jag på stångens inverkan i hästens mun. Jag går inte in på rätt eller fel, utan jag bara funderar öppet och vill bolla lite tankar och utvecklas, och kanske i farten få andra att fundera lite oxå.

Arkimedes sa: "Ge mig en fast punkt och jag skall rubba jorden"

Hävstången med vridmomentet i bettdelen. Här skulle alltså bettdelen behöva ligga på en fast punkt för att Arkimedes skulle kunna rubba jorden. Det är alltså ett kriterium för att kunna bli så stark som den matematiska formlen beskriver. Hästen kan röra huvudet = ej en fast punkt. Där kan vi alltså direkt konstatera att teorin/formlen för hävstångsverkan inte är fullt applicerbar här. Den fasta punkten är ju inte fast. Vad tror du om det?

Slutsatsen jag drar av detta innebär alltså att trycket som skapas i bettdelen kan hästen själv 'ta bort' genom att förändra sitt huvuds position. (Nu pratar jag om en häst som tillåts gå i en form som tillåter detta. Alltså inte en häst som redan är indragen till max. Känns som att jag för protokollet behöver skriva detta). Om vi tog bort kedjan skulle bettet inte skilja sig nämnvärt från ett hissbett. Hissbettet inverkar bara i munnen och på nacken.

Alltså när vi tar i tygeln på ett stångbett med kedja, roterar bettet i munnen och kedjan spänns under hakan på hästen. Nackstycket trycker ju bara så hårt som kedjan tillåter - alltså ju lösare spänd kedja, desto mer likt ett hissbett.

Nu kommer de intressanta frågorna som alltid går att vända och vrida på:
Vad är det då som kedjan gör? På vilket sätt inverkar kedjan på hästen och dess form? Hur kan kedjan användas som verktyg? Det är detta jag tycker är så fantastiskt med stången - att det finns en kedja som inverkar under hakan på hästen. Och HUR inverkar kedjan? Vad ger den för effekt? Hur använder vi alla kedjan? För jag tycker mig förstå att vi alla gör olika. Det är här jag kan förstå uttryck som: "hästen för fram pannan".

En del rider med 'kontakt' på stången. Här måste vi alltså försöka förstå vad den enskilda individen menar med just 'kontakt' - som jag har förstått det så upplevs kontakt väldigt individuellt. Sen hur vi använder oss av kontakten vi får är lika individuellt det.

Ett 'stöd' på stången går bara att få genom att låta kedjan inverka mot hakan och bettet mot lanerna. Jag skulle nog säga att stödet inte nödvändigtvis behöver finnas för att få 'kontakt'. Kontakt går att få på andra sätt.

Nu funderar jag igen.. är det teoretiskt möjligt att faktiskt rida med stöd på en stång? Kan hästen läras att göra det och känna sig trygg med sin ryttares följsamma hand? Om ryttaren 'kniper åt' hästen under hakan och pressar bettet hårt mot lanerna så kommer hästen att protestera. Men kan det finnas ett mellanting? Jag upplever att det kan finnas.

Jag gissar att allt jag skrivit kommer att missuppfattas - fantastiska Buke! Jag vill ändå påpeka igen att jag bara teoretiskt reflekterar över tankar kring bettet. Jag har inte någonstans rekomenderat något i min text!

Senast ändrad:

Nackstycket trycker ju bara så hårt som kedjan tillåter

Jag funderar på detta som jag skrev....

hmmm...
Eller kan nackstycket trycka mer? Funderar över hur det skulle gå till..

Jag måste nog prova så att jag kan uppleva själv något sätt...

Senast ändrad:

En kort "roman" kanske? :idea:;)
Hur menar du med att du fått tillgång till dressyrens "värld"?
Jag tycker att jag fått tillgång till så mycket mer, en AHA-upplevelse, inte genom att byta inriktning, utan genom den underbara lilla häst jag har nu.:love:

En kort "roman" kanske? :idea:;)
Hur menar du med att du fått tillgång till dressyrens "värld"?
Jag tycker att jag fått tillgång till så mycket mer, en AHA-upplevelse, inte genom att byta inriktning, utan genom den underbara lilla häst jag har nu.:love:

Det är svårt att beskriva i korthet för det är så många delar i det. Jag tänker träning annorlunda nu än förut. En datalj är att jag tyckte tex inte själv att jag var styrd av TR och dess kriterier för olika klasser när jag tränade, men när jag släppte det så upptäckte jag att det faktiskt var så. Det blev så mycket friare när jag tränar enbart med hästen som utgångspunkt.
Sen själva ridningen. Det skiljer sig rätt mycket när det gäller det grundläggande arbetet. Inte vad man vill uppnå utan sättet att ta sig dit. Jag tänker mig träning som en triangel. Om man i den vanliga dressyren börjar från botten längst till vänster så börjar jag enligt AR i botten längst till höger. Ju högre i utbildningen hästen kommer ju närmare kommer ridsätten varandra.
ex 1. att ta ett stöd på tygeln för att efterhand göra stödet lättare och lättare allt eftersom hästen blir starkare. vs/ -att få en kontakt och sträck tygel när hästen söker bettet/handen.
ex 2 Jobba med hästens påskjut först och sen lägga till bärkraft vs/ -ta bort påskjut för att jobba med hästens bärkraft och lägga till påskjut först när hästen bär.

Man börjar från olika håll helt enkelt och mycket av målen är faktiskt de samma. Vi vill ha en frisk, stark och självbärig häst. Hur vi får det skuljer sig alltså.
Om jag ser till min häst (som jag första året red och tränare enligt den vanliga dressyren) så blev hon härligt självbärig, samarbetsvillig och positiv till arbete när vi bytte inriktning. Hon förstår systemet mera och är mycket mycket mera delaktig. Nu är det ett samspel på ett helt annat vis är det var innan. Då var det mera jag som visade henne vad jag ville och hon gjorde det, men inte med samma glädje och vilja, utan mer mekaniskt kanske man kan säga. (svårt att förklara)
För mig kommer allt bit för bit sas. När jag ändrade mitt sätt att träna kändes (och känns fortfarande) som om jag fick tillgång till en hel värld och det tillkommer hela tiden nya insikter och erfarenheter. Det har ju givetvis också med min personaliga utveckling att göra. Allt hänger ihop. Jag ser annorlunda på träning nu jämfört med innan och det har gjort att jag nästan helt slutat undervisa. Jag känner att jag så lätt faller tillbaka i mitt gamla sätt att tänka när jag undervisar så jag gör det väldigt sällan nuförtiden. (Det kanske jag tar upp mera längre fram för det är väldigt roligt.)

Senast ändrad:

vet inte hur mycket du anser att Jugnet hjälpt dig? Han är ju inte AR men i alla fall
[/QUOTE]

Jag googlade namnet eftersom jag inte vet vem det är och såg då att det är en fransk tränare.
Jag vet inte varför du frågar mig om honom för jag har aldrig sett en träning eller ridit för denne. Har inte ens hört talas om honom innan.:confused:

Men du glömmer att det finns ryttare som tränar AR OCH tävlar dressyr. Man måste inte välja bort tävling bara för att man tränar enligt AR.

Nej det glömmer jag inte bort, men det ser fortfarande inte likadant ut eftersom kriterierna är långt ifrån varanda och några bra poäng i högre klasser blir det ju inte.

TILL FIO

Nej han är klassisk.

Rent tävlingsmässigt i trav så skulle jag ju inte kunna rida likadant om jag vill ha bra poäng eftersom Daniel vill ha en liten energisk trav, sen är det upp till ryttaren att traven inte blir för långsam och släpig. Jag kan ju träna så men inte ha den på tävling. Tävlingstraven är väl ungefär dubbelt så stor om inte mer (helst mer). Galoppen är bra fast man får lugna ner takten lite till tävling. Formen är jättebra men man får ta ner halsen lite till tävling (Msv) Skolorna är ju enligt TR som han lär ut. Han fokuserar mkt på rak häst, rak hals, korta tyglar med lätt kontakt. Kandar skall användas för de som kan, annars tränsbett- aldrig blank stång.

Han är väldigt nära TR (fast det är ju klassiskt) men man får göra gångarterna större och lugna ner takten till tävling och ta ner halsen. Han rider ju bara på lusitanos.
Sen är han jättebra på sitsen och användningen av sätet.

ex 1. att ta ett stöd på tygeln för att efterhand göra stödet lättare och lättare allt eftersom hästen blir starkare. vs/ -att få en kontakt och sträck tygel när hästen söker bettet/handen.
ex 2 Jobba med hästens påskjut först och sen lägga till bärkraft vs/ -ta bort påskjut för att jobba med hästens bärkraft och lägga till påskjut först när hästen bär.

Man börjar från olika håll helt enkelt och mycket av målen är faktiskt de samma. Vi vill ha en frisk, stark och självbärig häst. Hur vi får det skuljer sig alltså.

Jag har inte suverän koll på just AR, så jag undrar vilket håll som är vilket? Vad är AR och vad är 'TR' menar du?

Jag kanske har missuppfattat dig, men jag kan tex tycka att ditt nr2 för mig i ridningen varierar allt beroende på vad jag vill få ut just för stunden. Jag går nog båda vägarna, beroende på vad hästen erbjuder mig.

Sen... vill du utveckla detta som du skrev? :
få en kontakt och sträck tygel när hästen söker bettet/handen.

:)

Den fasta punkten är ju bettet dvs mundelen - den hålls på plats av kindkedjan. Hästen kan röra huvudet ja - men inte flytta runt på bettet särskilt mycket det är ju där i munnen.

Och där får du ju svaret på vad kedjan gör :idea: den omvandlar ett rakt bett - till en hävarm, i och med att den gör bettet till en fast punkt :idea:

Ja hästen för fram pannan - relativt till munnen. det är där som rotationen ( du vet detta med moment :) komemr in) Rotationspunkten är just leden mellan skalle och hals.

jag har letat efter AnnA_ s bilder men har inte hittat dem http://www.sustainabledressage.com/tack/bridle.php#lever (yippie kom på sustainable Dressage ) Där ser du mundelen markerad med en röd prick som den fasta punkten som Arkimedes pratar om

Precis som jag skrev i din tråd på Dressyr så är stången konstruerad för att påverka leden mellan skalle och resten av halskotpelaren. När man kommit en bit i träningen av hästen - den går och är trygg i sin balans - så kan man uppnå nya höjder i sin ridning med just den funktionen. fio brukar prata om att lösgöra atlas

Sedan har du en funktion till - genom sin funktion så utövar den tryck på nacken och det kan ju locka hästen att sänka huvudet

MEN Det som gör mig så upprörd i det här ärHästen är beroende av sin hals på samma sätt som en ekorre är beroende av sin svans för att balansera den använder alltså halsen till att balansera. En korrekt utbildad häst kan lära sig att hitta balansen bakifrån och du törs den släppa halsen ned. Börjar man mixtra med halsen innan detta skett ( och ja det förekommer både inom AR och vanlig Dressyr) så är det som att binda ihop fötterna och säga spring :grin: Det är det som gör mig så upprörd

precis som du påpekar så använder de flesta Dressyrryttare inte stången som den skall användes - de använder den bara som ett extra bett. de säger "förfina sin hjälper" och det är lika mycket BS som att säga att den länger överlinjen med ens tång

Jag tror de flesta inte grubblar så mycket - de bara gör som tränaren säger.... och då vill det ju till att den har koll :eek:

jag fortsätter med din sista fråga i ett nytt inägg - lättare för mig att redigera då

Nu funderar jag igen.. är det teoretiskt möjligt att faktiskt rida med stöd på en stång?Nej
Kan hästen läras att göra det och känna sig trygg med sin ryttares följsamma hand? Om ryttaren 'kniper åt' hästen under hakan och pressar bettet hårt mot lanerna så kommer hästen att protestera. Men kan det finnas ett mellanting? Jag upplever att det kan finnas.

och då är jag "elak" och säger att du inte upplevt ett "äkta" stöd

Om vi börjar med träningsfysiologi. För att hästen skall kunna arbeta dynamiskt, dvs fysiologiskt med sina muskler så måste den få omväxlande slappna /spänna sin rörelsemuskler. Det kan den endast om den använder sitt ligamanetsystem för att staga upp kroppen. :cool:

Tänk dig att det går en enda lång sena längs hela hästens överlinje från svans till nacke. i denna "sena" så sitter skelettet fast och även många muskler utgår därifrån. Se det som ett enda jättestag i hästen.
Skall hästen gymnastisera så måste denna sena vara sträckt. det som sträcker denna sena är underlinjens muskler. :laugh: och det kan bara ske bakifrån :devil:

En god ryttare kan med bara sin balans och rätt övningar få hästen att börja trycka emot tyngden på ryggen - istället för att sjunka undan den.
Observera! det räcker inte med en välvd länd - där sitter ju inte ryttaren :angel:

OM detta händer då kan du utnyttja denna circle of muscle för ökad samling och prestation - men obs jag skrev om

kan du lägga till stången och ytterligare få tag i underlinjens muskler. Då kommer den att påverka leden mellan skalle och atlas och du kan med en kram få¨hästen att sätta sig mera - med bibehållen avspändhet

Du ser utanpå ett ekipage om de är i det tillståndet att halsen är lång och där kommer också stångtygeln att hänga

Nej så rider inte de flesta Dressyrryttare näeee - de har en hopdragen hals och stång och bridong inverkar lika mycket - ibland är hästen bara "på stången" :o

Om man lägger på stången innan man ridit ut halsen med hästens underlinje så kommer stången bara korta halsen, och då tappar man hela den klassiska devisen Calm straight Forward Där forward fatkiskt handlar om detta uträtande av halskotpelaren

Det finns beskrivet på Tessans sidor "telescoping the neck"

har det inte skett så kommer stången antingen att fungera som en graman=rulla ihop halsen. Eller så kommer den att göra en svanhals. Utan "telscoping the neck" så kommer stången att spänna "hel halsen" istälelt för att påverka denna led. och en spänd hals ger en spänd rygg och puts väck är den fysiologiska ridningen :cry:

Det tillstånd som kallas kontakt (du skrev stöd tror jag) - innebär att halsen sträcks framåt och så även mulen - dvs en En korrekt kontakt innebär en öppen ganschvinkel, och stången minskar ganaschvinkeln

Att försöka skapa stöd på en stång bli som att försöka få ut en spik genom att slå på den :confused:. Ni får aldrig hästen att börja bäta ryttaren och ta stöd i sitt ligamnetsystem

En korrekt kontakt förutsätter också en engagerad underlinje - och den förutsättter en engagerad bakdel

Jag blir väldigt frustrerad när vissa tränare oavsett inriktning inte har förstått det här och förmodligen inte upplevt det :confused:

För ovanstående är grudnförutsättningen att rida sin häst utifrån dess fysiologiska förutsättningar

Senast ändrad:

Ja, men precis! Det är ju detta jag försöker säga...

Genom att hästen själv kan undkomma hävstångsverkan genom att förändra huvudets position/vrida om/föra fram pannan och alla olika sätt att uttrycka det - så avväpnar hästen stången sas (så länge ryttaren inte fortsätter att använda stången efter att ryttaren fått vad den önskat). På så sätt har ryttaren fått hästen att ändra på sin huvudställning och på så sätt lyckats säga något till hästen.

Alltså kan hästen göra ryttaren "svagare i handen" genom att ge efter för trycket. Hästen kan minska kraften i ryttarens hand genom att ge efter. Fattar du hur jag tänker? Eller är jag tjurig :D

Vad jag menar är ju att allt handlar ju om att lära häst o ryttare redskapet. Det finns ju inte någon mening i att missbruka kraften som stången ger - det är ju samma sak som att hålla hårt i tränset och kicka på med skänklar. Vad jag menar är ju att kedjan kan vara vägledande, så länge hästen tillåts kunna ge efter! Så här förstår jag att vi är ense.

Sen om ryttaren drar o drar så kommer ju naturligtvis kraften att fortsätta även efter att hästen gett efter. Det är här jag blir oroad.

Precis vad jag här oxå vill påpeka. Vad är stöd? Ett stöd på stången kan ju aldrig vara samma som ett stöd på tränsbett. Vad jag sa var att det KAN finnas - för inget är ju omöjligt... När stången används för det den används för. Sen kan denna användning skilja sig oerhört från stund till stund. För att dra in mig i ridningen använder inte jag stången alls på samma sätt som tränsbettet. Så kanske det är fel att använda begrepp som stöd här...

Ja, stöd är det nog inte - snarare motstånd kanske... men vad är då skillnaden på stöd och motstånd? Det är ju en kraft som ryttaren ska vara följsam till.

nu ska jag läsa klart vad du skrivit :D

Senast ändrad:

Tack för svaret, nu förstår jag bättre hur du menar :bow::bow:

Målen är ju desamma, men det finns olika vägar att gå. Precis som att det finns olika vägar att gå när det gäller varje häst. Ingen häst är ju den andra lik. Själv red jag betydligt mer kraftfullt förut, även om jag kunde "ställa om" när jag satt på känsligare hästar. Min egen häst var ganska tungriden o hade lite svårt för sig. Fast ibland undrar jag om jag så att säga överarbetade det hela, jag kanske bidrog till att hon var så pass knepig som hon var att rida. Med nuvarande hästen har jag helt ändrat stil, jag "åker" häst mer nu. Rider fortfarande varje steg, men numera på så sätt att jag i tanken är med hästen varje steg. Jag rider betydligt mer med överskänkeln nu o låter underskänkeln hänga t.ex. Förr använde jag underskänkeln mycket mer. Och jag upplever ridningen som mycket roligare nu, även om det är svårt eftersom denna häst är så jättekänslig att hon omedelbums avslöjar mina brister. Det blir sitsträning som heter duga, jag hade inte kunnat få bättre läromästare (trots att hon är ung):bump:.

Svarar på 237
Javisst ni ändrar hästens huvudpossition - men.... Till vilket pris?????

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Mata småfåglarna
  • Skällande hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka