Olika sorters probiotika.

Springsteen

Trådstartare
Vilka har ni testat och vilka tycker ni fungerar?

Min åring tycks inte vilja bli helt bra i magen, hon kan var lös i magen till och från - det kommer alltså och går hela tiden. Dessutom så hon gräver gärna fram gammalt gräs i hagen och pillar i sig det. Trots fri tillgång på grovfoder.

Sv: Olika sorters probiotika.

Det där gamla sunkiga gräset som är såååå gott :d och den stora boven tror jag.

Tror jag testat det mesta som finns på marknaden men tror mest på bakjäst och Probiosa Ipona. Bakjäst är nog överlägset eftersom det är så lättillgängligt.

Jag tycker inte att man får någon som helst effekt av bakjäst. :(
Gav det till min årings mamma, men det hände inget. Gav henne även probimin utan resultat.

Sen så är hon väldigt känslig i magen. Minsta lilla förändring i foderstaten leder till dålig mage.

Senast ändrad:

Jag tycker inte att man får någon som helst effekt av bakjäst. :(
Gav det till min årings mamma, men det hände inget. Gav henne även probimin utan resultat.

Samma här på min när hon var 1,5, bakgäst och dvs prebiotika fungerade inte alls. Det enda som funkade för oss är attt ge loppfrö, i början lite mer tills magen är ok, sen liten underhållsdos varje dag hela höst/vinter/vår. Hon gräver fram både gammalt gräs och rötter för glatta livet under dessa årstider :devil:

Hur mycket bakjäst fick hon? Jag har gett min 1 paket morgon och kväll.

Fundera på att testa Probiosa Ipona. Det är "fermenterad ekologiskt odlade äppelfibrer för en väl fungerande tarmflora".

Har funkat till min häst.

Hon är väldigt liten så jag vågade inte ge mer än en tredjedels paket morgon och kväll. Hon blev direkt sämre i magen.

Jag har gett henne några kurer med Diarsanyl och även gett Pro Kolin för hund (på veterinärs inrådan.) Då blir hon bättre, men
det är ju inget jag kan ge i längden, någon vecka efter avslutad kur så blir hon ofta dålig igen för att sen bli bra av sig själv.

Däremot så tycker jag att det låter skumt med fermenterade ekologiskt odlade äppelfibrer?

Jag har inte hört talas om loppfrö, vad gör dom för magen? Hur ger man det och hur mycket?

Min stora som är konstant halvdålig i magen har fått

ProEquo -funkade lite
Probade Granulate -funkar ok (men är dyrt och små burkar -nu har jag det som "kris"medel).
MagTarm
Loppfrön

Har ätit MagTarm varje dag i över ett halvår och sedan en månad tillbaka även loppfrön. Med MagTarm är magen bättre än utan, men inte helt bra. Märker ingen direkt skillnad med loppfröna än utan.

Hon får MagTarm nu utan resultat. Har hunnit med en hel del då hon haft krasslig mage sedan hon var tre månader.

Troligtvis pga att mamma fick äta mycket mediciner.

Loppefrön är som linfrön fast helt ogiftiga, mindre samt mycket slemmigare. En orsak till kass mage kan vara sand i magen och loppefröna suger till sig sanden och för ut den. Värt att prova.

Finns speciell Pro-kolin till häst. Heter Pro-Paste, tror jag.

Svårigheten är att veta varför hästen blir kass i kistan. Är det pga obalans i tarmfloran, för lite fibrer, för mycket fibrer, sand eller något annat? Man får nästan prova sig fram.

Äter hon Betfor? Det kan funka.

Som sagt, sätter jag in något nytt foder så blir hon väldigt dålig i magen. Betfor är väl känt för att göra hästar dåliga i magen?
Pro-Pasten är provad och fungerade inte så värst bra.

Att det skulle vara känt är nytt för mig. Fibrerna i betforn eller annan melassfri betfiber är mycket nyttig för tarmfloran. Men jag förstår att du inte är så pigg på att testa massa nyheter.

I och med att hon får fri tillgång på grovfoder (vilket hon äter massor! av) så borde hon väl inte ha fiberbrist?

Jag blir tokig på det här problemet.

Hon själv är inte brydd alls, äter bra, dricker bra, lever om som en tok i hagen - har lyckats döda sin hästboll
för att hon leker så våldsamt och är ganska fin i kroppen, rund i hullet och har relativt fin överlinje för att vara 8 månader.

Har plockat bort mineraler helt och gör själv i ordning en pulverblandning med det hon behöver. Det har hon inte reagerat på,
men ger man henne mineraler så rinner det vatten ur henne, även om högarna inte är helt lösa.

Hon är även avmaskad.

Det där Probade Granulat är det som funkat snabbast för oss, magen blev bättre på ett par dagar. Men man får ge det som en kur liksom. Och så har jag en burk liggande om han skulle bli sämre av någon anledning.
Vårt problem är att hästens mage verkar jobba "för fort", allt går rakt igenom. Han skiter mycket (som i somras på betet, om man jämförde min hästs box mot hans beteskompis så sket min dubbelt så mycket...) och det är halvlöst, inte diarré men bollarna är blöta och faller isär.

Hur har hon det med salt? Får hon i maten eller saltsten? Kan hon få i sig för mycket?

Tyder inte på fiberbrist men har du NDF på foderanalysen ? Sen är det stor skillnad på fibrer och fibrer. En del är nyttigare för magen än andra.

Äter hon hö eller silage?

Har märkt på min att om han får ca 50/50 hö/hösilage så blir han bättre i magen.

Jag kan inte ge mer än pyttepyttepytte lite salt, då kraschar magen. Så hon får några få gram i krubban.

Hon får silage då det inte finns hö av god kvalité att få tag på. Har varit bra i magen på silage innan.

Det innehåller runt 550 NDF

Jag har köpt via "min" klinik. Fråga på veterinärklinik så skickar de säkert ut.

Bakjäst och MagTarm har jag inte fått någon större effekt av.

Bio-Premium däremot har fungerat bra för oss :)

Jag ska ringa till några kliniker och höra mig för!

Gelina, Jag har hört mycket gott om Bio-Premium faktiskt. Funderar även på om Yea-sacc kunde vara något?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 498
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 256
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10