Olika regler (brist på bättre rubrik)

Misiaczek

Trådstartare
Har försökt hitta en liknande tråd men eftersom jag inte själv vet vad jag ska skriva i rubriken så visste jag inte vad jag ska leta efter heller :o

Jag är riktigt trött just nu så detta kommer säkert låta jättesvamligt..men detta är något jag gått och funderat på ett tag nu...dels för att jag själv precis tagit över en äldre omplacering men även för att jag bara alltid varit nyfiken på hur folk har gjort och skulle vara kul att höra andras synpunkter :)

Min fråga är riktad främst till er som haft hund sen innan samt tagit över en äldre omplacering.
Om ni tar över en omplacering som levt efter andra regler (inte efter samma som ni haft), skulle ni ändra på reglerna för denna hund för att ha samma regler till båda (alla) hundarna, eller skulle ni låta omplaceringen leva så som den levat innan? Till exempel om den fått vara i soffa/säng innan men ni inte vill ha det, skulle ni göra undantag för den hunden eller lära om? Vad skulle ni acceptera hos omplaceringen och vilka regler skulle ni ändra?
Och om man nu skulle acceptera vissa "beteenden"/regler hos omplaceringen, är det okej att inte låta sin andra hund göra det, eller bör man då släppa på reglerna lite även för denna?

Sv: Olika regler (brist på bättre rubrik)

Mitt hus = mina regler.

Hundar lär om och anpassar sig till nya regler (rent generellt). :)

Håller med föregående talare. Husets regler gäller.
Sen kanske man får lära om hunden - inte gorma om den går upp i soffan utan verkligen visa var den ska ligga istället.

Mitt hus = mina regler.

Hundar lär om och anpassar sig till nya regler (rent generellt). :)

Samma här.

Oavsett hur hunden levt innan så har jag vissa grundregler som man ska följa här. Man får inte tigga mat, man får inte dra i kopplet och man ska acceptera all hantering.

Skulle jag ta hem en hund som fått mat direkt från matbordet, dragit som en tok i kopplet och varit bökig att hantera, tja, då får den helt enkelt anpassa sig ;)

Jag kan nog inte komma på något tillfälle då jag skulle låta en omplacering göra något som min första hund inte fick.

Min omplacering har levt mer än halva sitt liv hos mig nu, vi har haft extremt lite bekymmer med henne. Det enda hon snällt fått försöka lära sig är att man inte vaktar och skäller.

För övrigt gäller mina regler, vilket inte är nåt konstigt.

+ ni andra som svarat, tack för era svar!

Men okej, om vi säger såhär...att omplaceringen egentligen inte gör något opassande eller dåligt, men som helt enkelt inte den nuvarande hunden gör/får göra...ska man ändå ändra på det?
Får väl ta mig själv som "exempel" då (;)). Säg att omplaceringen levt i flexikoppel hela sitt liv för att han inte kan gå lös så de förra ägarna ville ge friheten med flexikoppel. Jag är ganska mycket emot flexikoppel, MEN omplaceringen han drar inte eller missköter sig vid hundmöten eller så, utan han vill helt enkelt strosa runt i fred och lukta men några meter framför ägaren. Medan jag till unghunden har "vanligt" kort koppel och som han endast kan gå nån meter framför med, för att han kan bli väldigt dragig och upphetsad vid hundmöten. Bör jag ändå byta till kort koppel till omplaceringen och nästan tvinga gå fot trots att han sköter sig helt utmärkt i längre flexikoppel? (Unghunden har trots allt friheten att få gå lös på morgonen/kvällen, men inte omplaceringen för att han rymmer).

Nästa grej är att unghunden blir väldigt upphetsad och hoppig när jag kommer hem. Så jag har en regel att jag inte hälsar på honom förrän han är lugn och sitter ner, jag använder även öppen hand (sitt-tecken) som blockerar honom från att hoppa på mig. Men omplaceringen är jättelugn och inte ett dugg upphetsad när jag kommer, men ändå glad och ställer sig alltid upp på bakbenen med ena framtassen lutande mot väggen för att nå högt upp, men han väntar snällt tills jag kommer fram och hälsar på honom. Bör jag ändå tvinga omplaceringen till att sitta innan jag kommer fram och hälsar?

Sen finns det lite andra bagateller oxå... Men egentligen är väl inte det här några större problem, och det går säkert att lära om. Fast måste ändå erkänna att jag får skuldkänslor när jag tänker på att tvinga omplaceringen bryta detta trots att han egentligen inte gör något fel enligt mig (hade jag inte haft unghunden hade detta absolut inte stört mig). Jag menar, jag vill inte ha någon robothund som måste vara helt still när jag kommer hem, som ständigt ska gå fot, osv....utan jag tycker faktiskt det är rätt mysigt att ha en liten vän som kommer och välkomnar en hem (så som omplaceringen gör), och som jag inte behöver hålla i kort koppel utan som kan lugnt och harmoniskt gå ute i längre koppel, återigen som omplaceringen gör... såå egentligen är det ju unghunden det är "fel" på :p, men samtidigt han som var här först och efter honom jag satt reglerna, JUST pga att han fortfarande är rätt ouppfostrad enligt mig :angel:..

Jag har egentligen ingen erfarenhet av det du skriver, men just i de exemplen du gav, så hade jag låtit omplaceringen få hållas. Hundarna är ju individer, och så länge den inte gör fel/något du inte accepterar, så finns det väl ingen anledning att låta dem bli "robotar" och leva 100% likadant.

Om din andra hund kan vara lös och får vara det, omplaceringen inte. Ja, då lever de ju med olika regler där också fast tvärtom då;)

I de fallen hade jag inte brytt mig.

Det är ju inte konstigt att man har olika regler för olika hundar för att de behöver det, eller för att man själv behöver det för att orka med dem. Precis som du säger så hade du ju inte behövt ha hundarna i kort koppel om nu din unga uppfört sig tex ;)

+ makarontanten

Okej, ja så tänkte jag ju med :D

En annan situation då: min unghund har fått lära sig att lyssna till "varsågod" vid de flesta tillfällen innan han får göra något, mest för att hålla hans stressnivå nere, han blir så lätt upphetsad om han inte är lugn innan (sen att han inte alltid lyssnar till det är en annan femma:angel:). Men jag har märkt att omplaceringen inte alls förstår det ordet, fast han hetsar samtidigt inte upp sig för något, men han går fram till maten innan jag sagt till och lunkar iväg (i rasthage) innan jag gett tillåtelse.. Medan unghunden ska sitta fint tills jag säger till. Bör jag lära omplaceringen "varsågod" oxå, för att inte förvirra unghunden (som lär sig snabbt av äldre hundar) och kanske oxå lär sig att "strunta" i det kommandot?

I mitt hus gäller mina regler, men däremot kan jag ha olika regler för olika hundar.
Ila får tex nästan alltid gå lös eftersom hon är lydigare än Camaro. Camaro får bli lite galen och skälla på mig när hon tycker att vi ska göra nåt, det får inte Ila.. Osv.

De exempel du ger hade jag inte bekymrat mig om. Men gör så som du vill att det ska vara!

Min omplacering hade fler regler i sitt tidigare hem. Där fick han inte sova i sängen och inte vara överallt i huset bland annat. Han anpassade sig fort :angel: och är en betydligt trevligare hund nu trots att vi har väldigt få regler hemma hos oss.

Frågan verkar alltså egentligen gälla om man kan ha olika regler till sina hundar eller om de blir förvirrade? Och ja det kan man :). Det finns inte så mycket "bör" utan gör det som verkar enklast för dig.

Jag har haft lite olika regler för alla mina hundar pga att de är så olika som individer. En har jag varit tvungen att hålla mkt kort annars tar han sig friheter, en annan behövde uppmuntras att ta sig friheter, lilla hunden får vara i soffan ibland men de stora fick snällt låta bli när en ny införskaffades osv. Och jag har inte upplevt att det har varit ett dugg förvirrande. Jag har ju trots allt en unik relation med varje hund, inte en med hundarna som grupp.

Jag har också olika regler/previlegier för mina hundar. Till exempel ... Den lille får sova i sängen, men inte den store för han ska bara busa och kan inte ligga still. Den store får gå lös, men inte den lille för han sticker.

Men egentligen så är det ju samma regler för hundarna, man sticker inte och man busar inte när matte ska sova.

En annan situation då: min unghund har fått lära sig att lyssna till "varsågod" vid de flesta tillfällen innan han får göra något, mest för att hålla hans stressnivå nere, han blir så lätt upphetsad om han inte är lugn innan (sen att han inte alltid lyssnar till det är en annan femma:angel:). Men jag har märkt att omplaceringen inte alls förstår det ordet, fast han hetsar samtidigt inte upp sig för något, men han går fram till maten innan jag sagt till och lunkar iväg (i rasthage) innan jag gett tillåtelse.. Medan unghunden ska sitta fint tills jag säger till. Bör jag lära omplaceringen "varsågod" oxå, för att inte förvirra unghunden (som lär sig snabbt av äldre hundar) och kanske oxå lär sig att "strunta" i det kommandot?

Det där beror nog mest på vad du tycker är smidigast.

Zala kunde verkligen inget "varsågod" osv. Wahidah däremot lärde jag att vänta på varsågod innan hon fick äta, just för att hon skulle lugna sig lite. För oss fungerade det fint. Men det är klart, känner du att det är lättare att lära omplaceringen "vänta - varsågod", ja då lär du honom det. Det är ju knappast så att hundar lider av att lära sig nya saker ;)

+ makarontanten

Okej, ja så tänkte jag ju med :D

Jag tycker absolut du kan ha olika regler i dessa situatiner du beskriver. Däremot, är jag tveksam till vissa, speciella situationer du tog upp i början av tråden. Jag hade aldrig låtit bara en av två hundar ligga i sängen/ soffan. Där tycker jag det blir orättvist. Inte heller gett den ena eller andra hunden mat/ben/godis när inte den andra får. Men just i de situationer du beskriver vill jag bara säga: Låt hundarna vara individer, låt dem vara olika, ha olika regler efter hur de är som hundar med all charm och personlighet de har:):)

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 876
Senast: lilstar
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 183
R
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 417
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Räkna ut kaloriintag?