Olika oljor- dokumenterade skillnader

P

prallan

Att ge hästen extra olja för hud och hårrem funkar ju, men vad är det för dokumenterade skillnader??
Linfröolja, vetegroddsolja, rapsolja och olivolja. Förutom priset då rå ;)

Sv: Olika oljor- dokumenterade skillnader

Oljan innehåller olika fettsyror.
Och man är oftast ute efter omega-3 som foder (och mat till oss) oftast har alldeles för litet av.

Mest omega-3 finns i linolja.
Men det finns också en del i rapsolja.

Men inte i de andra oljorna.

Människor brukar äta fiskolja.
Och på Island så ger man hästar (och människor) torskleverolja (lýsi) för omega-3 och D-vitamin.

Vetegroddolja är mycket E-vitaminrik.

Ok, tack!!
Men finns det inga fördelar med olivolja till häst??

Ok, tack!!
Men finns det inga fördelar med olivolja till häst??

Jo ett dyrt energi intag.:p

I studier så har ju omega fetter visat att de ger hästen mycket, te x har intag av omega ökat rörligheten i hästar. För eksem har hästar blivit lindrade i symptom till helt befriade, lika gäller för hästar med tidigare fångproblematik.

Som en jämförelse så har rapsoljan ca 12 % omega fetter, medan linfröoljan håller strax över 70% omegafetter.

Aha, hur står sig Kokosnötsoljan i jämförelse till tex linfröoljan?

Åh! Då var det bra val med linfröolja till gamlingen :)

Aha, hur står sig Kokosnötsoljan i jämförelse till tex linfröoljan?

Absolut ren energi, ca 3700 kj per 100 gr, kokosoljan kan förbättra absorptionen av de fettlösliga vitaminerna. Kokosolja består av över 90 % mättade fetter. Det finns egentligen mycket att säga om den oljan, kruxet är bara att det är studier gjorda på människor.

Linfröolja är den enda oljan jag tycker är lämplig att ge en häst, de andra har för mkt O6.

Ok, jag vet en del som gör det utan men på sina hästar, du får gärna förklara varför du anser det :) Helst med vetenskapliga belägg :)

Här kan du läsa en sammanattning och även en lista på de vanligaste oljornas omega 3/6 kvoter.
http://www.hippson.se/artikelarkivet/foder/omega-3-ar-viktigt-aven-for.htm

Själv ser jag ingen anledning att ge något annat än linfröolja till häst om den inte av någon anledning behöver väldigt mycket (som vid vissa sjukdomar), då kan man blanda raps och linfröolja för att hålla nere kostnaden.

Majsolja, solrosolja, "matolja" hade jag hållit mig ifrån pga omegabalansen. Omega 6 är inflammationstriggande.

Här fanns också en lista. http://www.omega-3.se/livsmedel.html

Senast ändrad:

Omega 3:
www.webmd.com/healthy-aging/omega-3-fatty-acids-fact-sheet
Omega3s are "thought" too reduce inflamation in the body.
However Omega3 supplements "may" cause the blood to thin and cuase excessive bleeding.

På samma site kan du search omera 6, där bland annat att O6 har anti-inflamatory effects.

Problemet är valmening hästfolk som gå "överboard" och ger överdåse utan att vet det, soya som alla är så förjust i innahålla mycket O6.

Majs är ett foder "staple" för alla i Americas och syd lander, här folk och djur samra hälsa där än oss nordbo?

Vill pointera att fisk är inte hästen naturliga fåder tillskott.

Hästen få mycket av sina O3 på grön bete, den O6 som dom få via vissa olja vid fällnings tid är som ett häst fiss i vinden.

Men soja fodrar man ju sällan i jättemängder, vilket gör att intaget av omega 6 försumbar.

Omega 3:
www.webmd.com/healthy-aging/omega-3-fatty-acids-fact-sheet

However Omega3 supplements "may" cause the blood to thin and cuase excessive bleeding.

Om du citerar från en artikel så utelämna inte vissa väsentliga delar av meningen. Här är meningen ordagrant citerad:

“However, omega-3 supplements (EPA/DHA) may cause the blood to thin and cause excess bleeding, particularly in people taking anticoagulant drugs.”

Hela den artikel du länkar till handlar om människor och inte om hästar. Dessutom finns de omega-3 fettsyrorna EPA och DHA som sägs kunna ge förtunning av blodet hos vissa människor överhuvudtaget inte i hästens naturliga foder. Den enda omega-3 fettsyran som finns i hästens naturliga foder är linolensyra, ALA (Alpha-linolenic acid). Hästen kan dock omvandla ALA till EPA och DHA vid behov.

EPA och DHA finns däremot i fiskolja. Om man vill ge fiskolja till sin häst är upp till var och en. Själv skulle jag inte göra det. Många hästägare ger dock fiskolja till sina hästar till synes utan problem.

Liknande trådar

Foder & Strö Min äldre häst har svårt att hålla hullet. Veterinären rekommenderade att jag skulle ge olja. Vad för olja ska jag ge för hullet...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
3 530
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 704
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar