Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om du citerar från en artikel så utelämna inte vissa väsentliga delar av meningen. Här är meningen ordagrant citerad:
“However, omega-3 supplements (EPA/DHA) may cause the blood to thin and cause excess bleeding, particularly in people taking anticoagulant drugs.”
Hela den artikel du länkar till handlar om människor och inte om hästar. Dessutom finns de omega-3 fettsyrorna EPA och DHA som sägs kunna ge förtunning av blodet hos vissa människor överhuvudtaget inte i hästens naturliga foder. Den enda omega-3 fettsyran som finns i hästens naturliga foder är linolensyra, ALA (Alpha-linolenic acid). Hästen kan dock omvandla ALA till EPA och DHA vid behov.
EPA och DHA finns däremot i fiskolja. Om man vill ge fiskolja till sin häst är upp till var och en. Själv skulle jag inte göra det. Många hästägare ger dock fiskolja till sina hästar till synes utan problem.
Om det vore dåligt så hade Island varit tomt på hästar nu.
Det vasentlig är att inte stirra sig blint på enskild bestånds delar men se på helheten av hästens häsla:
Innan New Age hästhållning klara sig hästerna, ofte i hårt arbete, fint på hö & havre, utan allt extra tillskott.
Kan hästen inte hålla sig vid hul på det då ska man se över sína grund hästhållning!
Pancaker på pancaker Boj!
Det är inte frågan om "tillfallig supplement" som nu på vår siden, men om "dagliga dosering".
Ok, jag vet en del som gör det utan men på sina hästar, du får gärna förklara varför du anser det Helst med vetenskapliga belägg
Jag är ingen fan av att fodra med animalisk olja, men helt klart är att du har fel när det gäller den biten och omega 6 höjer tydligt och klart markören för luftvägsinfektion på häst. Varför skulle det vara sämre att gå den vägen för att få bukt med te x dessa problem, mot att medicinera tycker du. Skulle det vara mer accepterat att låta hästen stå dagligen med inhalator, mot att ge den en dos omega 6 dagligen som te x fiskoljan ger.
???????????
Jag förstår inte riktigt hur du kan tycka att majsoljan skulle vara bättre, det är också en av de oljor man bör använda så lite som möjligt eller inte alls.
I övrigt har du inte svarat på mina frågor, med utgångsläge från den studie som gjordes på hästar med luftvägsproblem så sänks ju markören med hjälp av fiskleverolja, min fråga var är det bättre att låta hästen stå med inhalator eller ge fisklever olja.
Jo för på Island så fodrar man hästar med både salt sill för proteinerna och fiskleverolja för energi.
Om det hade varit farligt så hade man vetat det.
Eftersom att det är så mycket använt.
Det är helt enkelt väl beprövat.
Och under Karl XII Rysk fälttåg åt man och häster bark och tobak
Har google snabb, hitta ingenstans där fiskoil är bra för häster med luft problem! du för hänvissa siten.
Corn Oil är en av dom vegi olja som är bra för häster med Gastric Ulcers, mm.
I don´t know about other peoples horses......mine are vegitarians
Och under Karl XII Rysk fälttåg åt man och häster bark och tobak
Änledning berör på oliv kärnen som har non sorts blå olja och är toxic för häster och kan dö om man har otur.
Kan vara det änledning att oliv olja inte stå bland olja groupen av tillskott för häster.
Men jag har ju gjort det redan, läs de länkar jag hänvisar till. Där har du en sammanfattning av vilka studier man skriver om och dessa finns längst ner på sidan.
Jaså, varför säljer man då aspbarksfoder till häst?
Jo den hippson länk. har google och kan inte hitta non belägg för Sara Slottners påståenda om fisk olj och luft vägproblem, varken för häst eller mänaskör, det sa jag tidigar!!!
You gotta come up with something better than that