Olika oljor- dokumenterade skillnader

Sv: Olika oljor- dokumenterade skillnader

Ja man har ju givit hästar fiskolja i studie syftet, och utfallet var inte helt igenom negativt för te x hästar med luftvägsproblem.

Pancaker på pancaker Boj!
Det är inte frågan om "tillfallig supplement" som nu på vår siden, men om "dagliga dosering".

Om du citerar från en artikel så utelämna inte vissa väsentliga delar av meningen. Här är meningen ordagrant citerad:

“However, omega-3 supplements (EPA/DHA) may cause the blood to thin and cause excess bleeding, particularly in people taking anticoagulant drugs.”

Hela den artikel du länkar till handlar om människor och inte om hästar. Dessutom finns de omega-3 fettsyrorna EPA och DHA som sägs kunna ge förtunning av blodet hos vissa människor överhuvudtaget inte i hästens naturliga foder. Den enda omega-3 fettsyran som finns i hästens naturliga foder är linolensyra, ALA (Alpha-linolenic acid). Hästen kan dock omvandla ALA till EPA och DHA vid behov.

EPA och DHA finns däremot i fiskolja. Om man vill ge fiskolja till sin häst är upp till var och en. Själv skulle jag inte göra det. Många hästägare ger dock fiskolja till sina hästar till synes utan problem.

Det handlar om omegas verkning Spad, att artiklen handla om mäniskör innabar inte att det kan påverka hästen på liknada sätt.
Det vasentlig är att inte stirra sig blint på enskild bestånds delar men se på helheten av hästens häsla:
Innan New Age hästhållning klara sig hästerna, ofte i hårt arbete, fint på hö & havre, utan allt extra tillskott.
Kan hästen inte hålla sig vid hul på det då ska man se över sína grund hästhållning!

Det vasentlig är att inte stirra sig blint på enskild bestånds delar men se på helheten av hästens häsla:
Innan New Age hästhållning klara sig hästerna, ofte i hårt arbete, fint på hö & havre, utan allt extra tillskott.
Kan hästen inte hålla sig vid hul på det då ska man se över sína grund hästhållning!

Fast vad menar du med det där? Ett år kan ju en vall ge hö med dåligt proteinvärde, då måste man ju fylla på det från andra håll (i mitt fall ger jag lucern när det behöver komma upp lite då jag helst undviker kraftfoder). Ett annat år kanske höet har mycket protein. Precis som att det kan sakna protein kan det sakna energi (som i min mening känns "lättare" då de hästar jag har haft gärna går på fri tillgång och petar i sig extra mängder och reglerar det själva). Med största sannolikhet var det så även "förr i tiden" men att man då inte hade koll på att det var just proteinbrist som gjorde dem bukiga och tråkiga i överlinjen och i stället vräkte på mer havre (?). Är det dålig hästhållning när höet uppenbarligen inte alltid håller hästen i vettigt hull? Är det inte snarare så att det är dålig hästhållning när man inte ger fodret hästen behöver för att må bra?

Pancaker på pancaker Boj!
Det är inte frågan om "tillfallig supplement" som nu på vår siden, men om "dagliga dosering".

Jag är ingen fan av att fodra med animalisk olja, men helt klart är att du har fel när det gäller den biten och omega 6 höjer tydligt och klart markören för luftvägsinfektion på häst. Varför skulle det vara sämre att gå den vägen för att få bukt med te x dessa problem, mot att medicinera tycker du. Skulle det vara mer accepterat att låta hästen stå dagligen med inhalator, mot att ge den en dos omega 6 dagligen som te x fiskoljan ger.

Ok, jag vet en del som gör det utan men på sina hästar, du får gärna förklara varför du anser det :) Helst med vetenskapliga belägg :)

Förlåt att jag svara inte.
Jag fick lära mig av dom gamle att inte ger hästen oliv olja.
Änledning berör på oliv kärnen som har non sorts blå olja och är toxic för häster och kan dö om man har otur.
Kan vara det änledning att oliv olja inte stå bland olja groupen av tillskott för häster.

Jag är ingen fan av att fodra med animalisk olja, men helt klart är att du har fel när det gäller den biten och omega 6 höjer tydligt och klart markören för luftvägsinfektion på häst. Varför skulle det vara sämre att gå den vägen för att få bukt med te x dessa problem, mot att medicinera tycker du. Skulle det vara mer accepterat att låta hästen stå dagligen med inhalator, mot att ge den en dos omega 6 dagligen som te x fiskoljan ger.

Vet du vad är bra för luftrörkätar och bronkit Boj? "Dog Bisquits" du kalla det för Hund Kex. Hade en hingst här med bronkit som åt upp alla hud kex (nu finns inte ett enda plant kvar), markt att det lindrad han hostenda.

Jo da, fisk olja, du kalla det för Tränolja, (i america cod liver oil som vi fick :eek:). Den är inte billig och är du utt efter O6 finns det växt olja som fungera lika bra, som jag påkeka majs-majs olja har mycket O6, du kan ger ett näva foder majs, om det rör sig vår fällning ett skvätt majs olja då och då, billig och bra.

Friska häster:
Hål foderstätt enkel och tillskott till ett minanum.

Jag förstår inte riktigt hur du kan tycka att majsoljan skulle vara bättre, det är också en av de oljor man bör använda så lite som möjligt eller inte alls.

I övrigt har du inte svarat på mina frågor, med utgångsläge från den studie som gjordes på hästar med luftvägsproblem så sänks ju markören med hjälp av fiskleverolja, min fråga var är det bättre att låta hästen stå med inhalator eller ge fisklever olja.

Jo för på Island så fodrar man hästar med både salt sill för proteinerna och fiskleverolja för energi.
Om det hade varit farligt så hade man vetat det.
Eftersom att det är så mycket använt.

Det är helt enkelt väl beprövat.

Jag förstår inte riktigt hur du kan tycka att majsoljan skulle vara bättre, det är också en av de oljor man bör använda så lite som möjligt eller inte alls.

I övrigt har du inte svarat på mina frågor, med utgångsläge från den studie som gjordes på hästar med luftvägsproblem så sänks ju markören med hjälp av fiskleverolja, min fråga var är det bättre att låta hästen stå med inhalator eller ge fisklever olja.

Har google snabb, hitta ingenstans där fiskoil är bra för häster med luft problem! du för hänvissa siten.

Corn Oil är en av dom vegi olja som är bra för häster med Gastric Ulcers, mm.

I don´t know about other peoples horses......mine are vegitarians :d

Jo för på Island så fodrar man hästar med både salt sill för proteinerna och fiskleverolja för energi.
Om det hade varit farligt så hade man vetat det.
Eftersom att det är så mycket använt.

Det är helt enkelt väl beprövat.

Och under Karl XII Rysk fälttåg åt man och häster bark och tobak :d

Har google snabb, hitta ingenstans där fiskoil är bra för häster med luft problem! du för hänvissa siten.

Corn Oil är en av dom vegi olja som är bra för häster med Gastric Ulcers, mm.

I don´t know about other peoples horses......mine are vegitarians :d

Men jag har ju gjort det redan, läs de länkar jag hänvisar till. Där har du en sammanfattning av vilka studier man skriver om och dessa finns längst ner på sidan.

Änledning berör på oliv kärnen som har non sorts blå olja och är toxic för häster och kan dö om man har otur.
Kan vara det änledning att oliv olja inte stå bland olja groupen av tillskott för häster.

Olivolja är inte toxiskt för hästar. Anledningen till att den inte används till hästar är att den inte innehåller någon omega-3 alls och endast ca. 8% omega-6. Omega-3 och omega-6 är de enda essentiella fettsyrorna, dvs. de enda fettsyror som måste tillföras i fodret. Övriga fettsyror kan hästen tillverka själv vid behov. Det finns därför ingen anledning att ge hästar olivolja men giftigt är det inte.

Men jag har ju gjort det redan, läs de länkar jag hänvisar till. Där har du en sammanfattning av vilka studier man skriver om och dessa finns längst ner på sidan.

Jo den hippson länk. har google och kan inte hitta non belägg för Sara Slottners påståenda om fisk olj och luft vägproblem, varken för häst eller mänaskör, det sa jag tidigar!!!
You gotta come up with something better than that:)

Jo den hippson länk. har google och kan inte hitta non belägg för Sara Slottners påståenda om fisk olj och luft vägproblem, varken för häst eller mänaskör, det sa jag tidigar!!!
You gotta come up with something better than that:)

Men människa, det är inte hennes påstående, det är en skriven sammanfattning av de studier som refereras till längst ner på sidan.

Liknande trådar

Foder & Strö Min äldre häst har svårt att hålla hullet. Veterinären rekommenderade att jag skulle ge olja. Vad för olja ska jag ge för hullet...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
3 530
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 704
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar