Olika oljor- dokumenterade skillnader

Sv: Olika oljor- dokumenterade skillnader

Men människa, det är inte hennes påstående, det är en skriven sammanfattning av de studier som refereras till längst ner på sidan.

Vet inte hur man länka till den 2004 studia från Pennsilvania State University, där det stå i sista sentance som Sara har qvoteret:
"fish oil could have value in the treatment of equine recurent airway obstruction and other equine inflamatory diseses".

Som googling kan inte få främ mer direkt och uppdated infromation då för man hålla det till ett hypothisis och inte fakta....en.

Ah, såg inte man kunda bli kund i Wiley, som att har ett hypokondirak läker bok och FASS så man kan kolla upp all sina sjukdomer.
Bruka glide i google för intressant info som komma upp hit på buka.
Tycka jag änstränga mig mer än dom flesta här för att hålla steg med alla sjuka häster Boj, om man har friska häster då har man igen anledning att surfa efter en massa sjukdomer och dess behandling ;)

Utvecklingen går framåt, och här hamnar inte bara studier om sjukdomar. Vem vet kanske finns det en om pensionerade hovslagare, och vad de gör på ålderns höst.:grin:

Vi göra som vi har alltid gjört Bjo, mata häster på gamle viss, krypa upp i sadeln eller säla på när kroppen inte skrika för högt och försöka har lite social umgäng liv :)

Vet inte hur man länka till den 2004 studia från Pennsilvania State University, där det stå i sista sentance som Sara har qvoteret:
"fish oil could have value in the treatment of equine recurent airway obstruction and other equine inflamatory diseses".

Om du googlar så kan du hitta många vetenskapliga undersökningar som visar att omega-3 fettsyror har anti-inflammatoriska egenskaper. Här är några exempel som tyder på att tillskott av omega-3 kan ha positiv effekt vid behandling av inflammatoriska åkommor i luftvägarna:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15638273

“Effect of type of dietary polyunsaturated fatty acid supplement (corn oil or fish oil) on immune responses in healthy horses.
Hall JA, Van Saun RJ, Tornquist SJ, Gradin JL, Pearson EG, Wander RC.
. . .
It is possible that fish oil, because it did not increase production of PGE2, could have value in the treatment of equine recurrent airway obstruction or other equine inflammatory diseases.”

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1635996/

“Effects of feeding sunflower oil or seal blubber oil to horses with recurrent airway obstruction
. . . .
These results indicate a possible influence of dietary n-3 PUFAs on the pulmonary inflammation of horses with RAO.”

Fakta är att både omega-3 och omega-6 fettsyror syntetiserar eikosanoider som är kemiska signalsubstanser som har avgörande betydelse för immunförsvaret och kroppens försvarsreaktion vid inflammation. Omega-6 fettsyror producerar inflammatoriska eikosanoider medan omega-3 fettsyror är antinflammatoriska.

http://www.projectswole.com/wp-content/uploads/2009/02/recoup-90-omegas.jpg

Både omega-3 och omega-6 måste tillföras via foderstaten men balansen mellan dessa essentiella fettsyror är viktig. Mycket av den omega-3 som finns i gräs förstörs under torkningsprocessen och under lagring. Omega-6 är inte alls lika känsligt. Därför behöver man tillföra omega-3 fettsyror när hästen inte går på bete. Särskilt viktigt är det att tillföra omega-3 när hästen utsätts för inflammatoriska processer, t.ex. IR och eksemhästar.

Superintressant!

Någon som vet var sojaolja befinner sig på skalan?

Menar du förhållandet mellan omega 3 och 6?

Det är urdåligt. Kolla länken till Hippson på första sidan av denna tråd så är där listat de flesta oljorna.

Liknande trådar

Foder & Strö Min äldre häst har svårt att hålla hullet. Veterinären rekommenderade att jag skulle ge olja. Vad för olja ska jag ge för hullet...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
3 530
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 704
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar