Olika hovar?

Salikon

Trådstartare
Nu behöver jag all kloka bukares råd!

Jag ska kolla på en häst som har två olika stora hovar och vill höra allas erfarenhet av detta. Jag har själv inte sett hästen utan endast fått beskrivet att hästen är olika i hovarna, närmare bestämt hästen är trängre vad jag förstod det som i ena trakten. Det är alltså inte verkningen som gjort hästen så utan den är sådan, det är en unghäst.

Kan ni utröna något av detta? Vet. har tittat på hästen och det är en reservation på försäkrningen men han kan inte säga vad felet är och det är enl. honom ingen idé att röntga.

Så, vad tror ni?
 
Sv: Olika hovar?

skulle inte köpa hästen om vet. har tittat och det har blivit reservation. min häst har en famhon som e lite större men det enda som är jobbigt är att hon tappar skon på den hoven hela tiden!
 
Sv: Olika hovar?

Det behöver inte bli några problem, men det tyder ju på ojämn belastning och eftersom det blivit en reservation på det skulle jag tycka det var lite läskigt o köpa en sån häst... Varför det inte är någon idé att röntga förstår jag inte heller - om något verkar fel ska man väl undersöka det? Hur kunde den få reservation om man inte är 100% säker på att det är något fel? :confused: Tycker det hela låter mkt konstigt och som sagt så hade inte jag köpt hästen, absolut inte utan röntgen och noggrannare klinikbesiktning.
 
Sv: Olika hovar?

Den hoven hästen belatsar minst blir smalare och högre i trakten än den andra.
En unghäst ska ha lika stora hovar.
 
Sv: Olika hovar?

Svar till alla:

Tack för snabba svar! Jag har nu börjat fundera på att strunta i att titta på hästen, anledningen är att detta är en mycket fin unghäst men jsg vill ju såklart ha en fullt frisk häst. Ägaren säljer hästen billigt pga detta och vill man röntga är den dyrare vilket inte är helt ovanligt men fult mot både köpare och häst anser jag.

Betyder detta alltså att hästen har belastat fel och att detta har uppkommit pga det? Eller kan dem födas med detta?

Jag förstår inte heller varför man inte ska röntga men det kan ju vara ett trick från säljaren. Besiktningen avbröts då man hittade detta för köparen som var där tappade intresset då - vilket säger en del kanske.

Rusade iväg lite för fort och kände att detta var en chans att få en mycket fin häst till en billig peng men känner nu att det är en frisk häst jag vill ha, jag har dessutom ingen panik då detta är häst nr2 i familjen.
 
Sv: Olika hovar?

Det kan bero på att hästen varit halt tidigare. Vad gäller reservationen för? Är det bara problem som har med hoven att göra eller är det hela det benet?
 
Sv: Olika hovar?

Jag vet inte faktiskt, jag har bara fått informationen som står i första inlägget... Vad jag förstod det som gav vet. en reservation , men han kunde inte säga exakt vad som var fel mer än att konstatera olikheten:confused:, enligt ägaren alltså...
 
Sv: Olika hovar?

Hej!Hästen kan ha en väldigt dålig hovslagare!! Min förra häst hade när jag köpte honom en framhov med storlek 4 och en med storlek 3,.
Jag påpekade detta för min dåvarande hovslagare, ..
Han sa ----[he he du vet det är ju precis som med tjejer det är vanligt med ett större ocxh ett mindre BRÖST]!!!!!!!:eek::eek::rofl:

Iallafall efter ett tag och det var inga problem med hästen så bytte jag hovis och berättade vad min förra sagt,, han bara skrattade ! sa att detta fixar han lätt. så efter 6 mån dvs 3 skoningar så hade min häst storlek 3 på båda fram.. så kan det gå..:idea:
 
Sv: Olika hovar?

Nu behöver jag all kloka bukares råd!

Jag ska kolla på en häst som har två olika stora hovar och vill höra allas erfarenhet av detta. Jag har själv inte sett hästen utan endast fått beskrivet att hästen är olika i hovarna, närmare bestämt hästen är trängre vad jag förstod det som i ena trakten. Det är alltså inte verkningen som gjort hästen så utan den är sådan, det är en unghäst.

Kan ni utröna något av detta? Vet. har tittat på hästen och det är en reservation på försäkrningen men han kan inte säga vad felet är och det är enl. honom ingen idé att röntga.

Så, vad tror ni?

Alla hästar har i viss mån olika stora hovar. Men skillnaderna skall vara små i hovstorlek. Om det blir mer märkbart - för det nakna ögat - så finns det troligen någon form av problem.

Olika hovstorlek beror på att hovarna belastas olika. Likaså kan man se det om hovens ut och insida belastas olika. Den sida som blir mer belastad bli rakare och den mindre belastade sidan blir större, mer utfluten. Så jag skulle förmoda att unghästen på något vis är ojämn i kroppen eller har ont i ett ben och därmed belastar ojämnt.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Olika hovar?

Jag har en 8-åring som har olika storlek på sina framhovar. Samma skostorlek, men det syns skillnad.

Min hovslagare har en teori om att han varit halt på det ben som har den mindre hoven - dvs har belastat det andra benet mer och därmed fått större hov där.

När jag köpte honom var han även sned i kroppen pga en låsning i ett bakknä, kan ha varit bidragande orsak.

Numera är han dock mer eller mindre lika i hovarna direkt efter verkning. Mot slutet av skoperioden ser man dock skillnad igen.

Jag tävlar distans, vilket torde vara den mest påfrestande grenen på ett sådant problem, men har ännu inte sett några negativa resultat till följd av detta.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
1 949
Senast: skiesabove
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 299
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 291
Senast: LovingLife
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp