olika behovstabeller

martha

Trådstartare
Jag har kollat lite på foderstatsberäkningar och har fått olika behovstabeller på samma häst, ett företag menar att en av mina hästar har ett behov på 600 smrb och ett annat menar 750 smrb..samma såklart på MJ....men vem har rätt ?
Hästen i fråga är en 4 årig hingst som tränar o tävlar hårt (trav).

Sv: olika behovstabeller

Enligt SLUs senaste rekommendationer hamnar du på nedanstående siffror för en färdigväxt varmblodig travare i full träning, hingst och vikt 500 kg:
MJ 126
Smb rp g 756
Ca 44 g
P 32 g
Mg 19 g
Lysin 54 g

Senast ändrad:

Tack...ja då kan man ju undra vad Krafft håller på med när dom får ett behov på 600...det var på SLU s sida som jag själv fick det högre värdena

Krafft ville ge min grovt överviktiga häst nära 50 MJ (en liten fjordkorsning, målvikt 400 kg). I vintras gick han ner i vikt på knappt 30 MJ...
Krafft ville dessutom ge mer än 1 kg kraftfoder/dag..
Så man ska nog välja noga vart man vänder sig

Oops....min har ett behov på mellan 125-130 i MJ..om jag nu ska tro på tabellerna.

Krafft ville ge min grovt överviktiga häst nära 50 MJ (en liten fjordkorsning, målvikt 400 kg). I vintras gick han ner i vikt på knappt 30 MJ...
Krafft ville dessutom ge mer än 1 kg kraftfoder/dag..
Så man ska nog välja noga vart man vänder sig

Både Freefarm och Hippocampus lägger en 400 kg fet lättfödd ponny som inget gör på 40 Mj. Så klart den går ned på 30.

vad det gäller kraftfoder så är det ju höt som avgör om kraftfoder behövs, inget nytt.

Ja, och lägger jag honom på 35 går han upp :grin: 40 MJ vore katastrof.
Det berättade jag för Kraffts rådgivare, men lösningen var ändå att brassa på med kraftfoder.
Så jag räknar själv, litar varken på rådgivare eller tabeller. Det är bra utgångsläge om man inte vet alls var man ska börja, då tror jag tabeller kan vara bra. Men när man vet, ja då verkar det bättre att göra allt själv även om det är svårt vissa gånger.

Oops....min har ett behov på mellan 125-130 i MJ..om jag nu ska tro på tabellerna.

Tycker du att det är mycket mer än vad du tycker han behöver?

Min erfarenhet är att det kan skilja ganska mycket på behovet fast det är samma typ av häst som tränas lika hårt! En blir fet och en annan mager!

Tabeller är jättebra för att se balans mellan olika näringsämnen men efter ett tag måste man förstås kolla på HÄSTEN och se hur den tar foderstaten. Jag har själv haft hästar med mycket högre och mycket lägre behov men ändå vetat att jag haft balans mellan energi/protein och ca/P. Det är ju också bra att kunna banta en överviktig häst skonsamt och att bygga upp en tunn långsamt och kontrollerat.

Låter inte speciellt mycket för en hingst som tävlar o tränar hårt såvida det inte är en "mini-häst".

Normalt rekommenderas ju en kvot på 6 (SRP/MJ) utifrån underhållsbehovet (i din hästs fall gissar jag på att UB kan ligga på ca 100 MJ och behovet av SRP blir då 600 g). Sedan krävs ju extra energi för att klara av hårt arbete.

I vissa fall räknar man att den totala kvoten bör ligga på 6, alltså med träningstillägg inräknat (blir då 750 g SRP vid energibehov på 125 MJ) och i andra fall räknar man ut kvoten direkt vid underhållsbehovet och den extra energi som krävs för att täcka upp energibehov vid träning måste inte alltid följas åt av extra protein. Fattar du hur jag menar?

För egen del brukar jag titta på hur hästen svarar på utfodringen. Vissa hästar presterar sämre med högre kvot medan andra inte verkar påverkas alls. På normalhästen räknar jag ut kvoten utifrån underhållsbehovet och det gör ju att den totala kvoten blir betydligt lägre än 6.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 884
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 670
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 808
Senast: Nepenthe
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 710
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna