Olika behov - lösningar vid lösdrift?

Sv: Olika behov - lösningar vid lösdrift?

Delade hagar stundvis om dagen är så som jag skulle ha gjort. Att när man åker till jobbet mm så får ena hästen byta hage.

När jag hade min ridtavare samman med shettisar så hade min donna lite humörsvängingar. Då gjorde jag en "lucka" till en annan hage för shettisen att smita igenom som min häst inte kunde komma igenom.
Tack och lov så växte hästen ifrån dumheterna..

Enbart begränsare.
Min dam är också klurig på att hitta utvägar, men med rätt grejer så klarar inte ens hon av att överlista dom. Det är stor skillnad på dom olika fabrikaten.

LIA

Jag tror att en stunds installning är den kanske enklaste lösningen, eller en viss tid per dag med skiljda hagar. Jag har turen att ha en ponny och en häst där den ena ska äta ca dubbelt så mycket som den andra, men den som ska ha minst också äter hälften så snabbt! Så det löser sig bra. Sen får de kraftfoder som kompletterar grovfodret inne efter att jag har ridit/skött/visiterat etc. De får proteintillskott och mineraler, där kan jag reglera så att varje häst får det den ska ha. Skulle t.ex. hästen behöva mer foder så har de fått stå kvar inne en stund och så har han fått något/några extra kilo hö.

Vi har två lösningar, en där de som behöver mer tidvis går i egen hage och/eller att de kan få kraftfoder en gång om dagen.

Jag hade lösdrift förra året. Har två hästar av helt skilda typer. Welsh coben var skitsvår att ha vettigt hull på, hon går liksom upp i vikt bara av att titta på maten:crazy:. Paintkorsningen kräver mer än hon, helt klart.

I år har jag stall. Dom får ett finmaskigt hönät med ca 10 kg hö på morgonen i vindskyddet. Det räcker en bra bit inpå dagen. Sen går dom in mellan 19-21 och då ger jag paintkorsningen mer lucern än vad donnan får. Även i boxarna har jag finmaskiga hönät med mellan 4-5 kg hö i. Tack vare näten har jag förlängt ättiden och jag har fått ordning på deras hull. Båda är jättefina och välmusklade. Fri tillgång är inte aktuellt men då det tar en avsevärd tid att käka höt ur nätet är det nästan snudd på fritt.

Om man har råd så kan man ju köpa utfodringslösningen som används i active stable. Då får hästarna tillgång till grovfodret en viss mängd minuter per dag, och så kan man ge t.ex. halm vid sidan av.

Jag tar in mina som behöver äta mer. Det är sto+föl som får gå in o käka några timmar varje dag. Just nu är det väldigt praktiskt för dom har båda lärt sig när det vankas mat, så jag bara förbereder inne och ställer upp boxdörr o ytterdörr så går dom in själva o jag behöver bara öppna grinden.

Jag är dock glad att det inte är för alltid, det hade vart jobbigt. I vår får jag hem ett föl till så får fölen gå i egen hage o äta mer tills gräset kommer.

KL

Vi har haft lösningar, tidsgrind ex.vis. Sen har vi haft en liten hage där sto+föl gått in och nån får både ta in o ut. Eller bara en häst i den hagen. Man får ta in sin häst själv och ge den stor-lunch + kraft inne. Eller be nån snäll kompis ta in o ut.

Det hade varit praktiskt att ställa det svårfödda stoet i en egen hage och sen använda en tidsgrind så hon blev utsläppt. Problemet är att herr häst tar sig igenom sådana grindar om det finns mat innanför :devil:

Om man har råd så kan man ju köpa utfodringslösningen som används i active stable. Då får hästarna tillgång till grovfodret en viss mängd minuter per dag, och så kan man ge t.ex. halm vid sidan av.

Jag har funderat över sådana, typ såsom de har med lösdriftskor; halsband med sändare så att "rätt" djur kommer igenom en grind för sin mat och de andra kommer inte in. Men jag gissar på att de är snordyra så jag har inte ens kollat upp den möjligheten :)

Enbart begränsare.
Min dam är också klurig på att hitta utvägar, men med rätt grejer så klarar inte ens hon av att överlista dom. Det är stor skillnad på dom olika fabrikaten.

LIA

Vilken sort menar du är bättre än de andra?

Den som fungerat bäst på min häst är hinkmodell med tjock botten, men han får i sig lite väl mkt mat trots den. Som sagt... han är alldeles för smart och klurig när det kommer till mat.

Jo det lär ju kosta en slant, så man får ju fundera på vad det är värt :)
Men en sån som släpper igenom en häst till en annan hage, men inte den andra hästen, det lär ju bli billigare än den rena grovfoderautomaten. Speciellt om det står ko och inte häst på den ;)

KL

Vi har löst skillnaderna i våra lösdriftshästars matbehov genom att separera dem en gång per dygn. Oftast genom att stänga in den ena i en hage med magnetgrind. Om man ställer timern för att öppna efter x antal h så behöver man inte själv vara där och passa för ihopsläpp igen.

När det är mkt gräs så har vi använt betesreducerare under viss del av dygnet, samt låtit den lättfödda hästen gå i 'bantarhage' t ex nattetid (så att bägge sedan har tillgång till lösdriften under dagtid om insektstrycket är högt).

Detta har fungerat hur bra som helst i 4,5 år nu.

Och hellre att de inte utfodras fullständigt hyperoptimalt än att stänga in dem i boxar igen. Aldrig mera klassiskt stall för min del!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 145
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
3 104
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 936
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
11 278
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII