Olika behov - lösningar vid lösdrift?

DarkInNight

Trådstartare
Ni med hästar som har olika matbehov tillsammans i en lösdrift, hur har ni löst det så varje hästs behov tillgodoses?

Exempel. En otroligt lättfödd som behöver högst 8 kg hö/dag för att inte gå upp i vikt samt en normal mot det svårfödda hållet som behöver 15-20 kg hö/dag för att inte gå ner i vikt.

Går det ens att lösa på ett vettigt sätt?

Sv: Olika behov - lösningar vid lösdrift?

Ja det går att lösa genom installning.
Annars så är det absolut bästa om man har hästar med liknande behov på samma lösdrift.

Nej det går inte att lösa. Jag ställer in de mest lättfödda hästarna på box, de blir för feta annars. De flesta hästar lär sig att maten inte tar slut ute, men ponnyerna, ack o ve ;). Sen har vi i regel flera olika partier med grovfoder så att vi kan variera näringsinnehållet till olika typer av hästar (har två lösdrifter).

Just nu har alla hästar fri tillgång ute under dagen men några tas in på natten på box - då kan man ge de som behöver extra kraftfoder och ponnyerna får lite mindre grovfoder. Funkar bra tycker jag.

Jag ställer in mina i varsin box morgon och kväll cirka tre timmar så de som ska äta massor av hö får göra det och fång-ponnyn får äta så lite som hon får, när de går ute äter de foder-halm!

Visst går det att lösa, man får anpassa näringsinnehållet i grovfodret efter den lättfödde (och motionera den ordentligt!) och toppa med kraftfoder till den andre. Den kan ju också stå inne och äta när den lättfödde motioneras.

Jag har funderat över om jag skulle kunna lösa det med att hästen som behöver mycket foder får gå i en egen hage under X antal timmar under dagen där hon har möjlighet att äta så mycket som hon vill, och kan.
Den andra token får gå kvar i sin hö-ransonerade hage, antingen med dubbla 3x3-maskors hönät eller vägda portioner från automatiska fodrare.
Sen på kvällen får de sina krafftgivor och den svårfödda får gå in i lösdriftshagen tillsammans med sina kompisar och äta ur hönät eller vägda portioner...

Jaja, än så länge bara lösa fungeringar... Men det skulle underlätta oerhört till våren om jag lyckas lösa det på något vettigt sätt. I dagsläget står de i boxar och den svårfödda får så mycket hö hon bara kan äta under natten. Dagtid får de små givor.

Jag har iallafall konstaterat att om någon av hästarna ska avlivas kommer jag endast köpa en ny häst som har liknande foderbehov som den häst som blev kvar :p

Grovfodret är valt med hänsyn till den lättfödda, och han motioneras också så mycket det bara går.

När jag sticker ut med den lättfödda så ger jag alltid den svårfödda mer att äta under tiden.

Men jag vill inte trycka i den lättfödda X antal kilo krafftfoder, vill att huvudsakliga födan ska vara hö :) .

Grovfodret är valt med hänsyn till den lättfödda, och han motioneras också så mycket det bara går.

När jag sticker ut med den lättfödda så ger jag alltid den svårfödda mer att äta under tiden.

Men jag vill inte trycka i den lättfödda X antal kilo krafftfoder, vill att huvudsakliga födan ska vara hö :) .

Min 27-åriga svårfödda halvblodsdam, står på lösdrift tillsammans med fem islandshästar (2 äldre) och en dartmoorponny. De har fri tillgång på hösilage med dåliga värden, alltså grovfoder efter de "lättfödda" som dock tyvärr inte motioneras så regelbundet och enligt mig skulle behöva lite mer fodertillskott pga viss kantighet men med mest rejäl buk, vilket kan ge ovana hästmänniskor synen att de är i topptrim men för feta och ska ha lite proteinfoder. Min 27-åring som motioneras, så gott det går med promenader, lätt longering och tömkörning, får tillskottsfoder 3-4 kg lucern, ½ kg soja och 250 g betfor/dag, islandshästen som är 20+ och promenadrids regelbundet, får också tillskottsfoder.

Senast ändrad:

Så din häst klarar sig alltså på den mängden tillskott plus höet med dåliga värden?

Jag kan tyvärr inte ge fri tillgång av det här silaget jag har, då blir det för mkt för den lättfödda... Om jag inte lyckas få till det här med hönät eller annan lösning för att förlänga ättiden på mindre mängd foder.
8kg kilo och lite lusern och mineraler är perfekt till honom (analys och uträknat, fungerar bra, han är i ett perfekt hull). Stoet får ca 15-20 kg, lusern, lite havre och mineraler.

Det hade ju varit perfekt om jag kunde fodra i hönät/annan lösning så de får i sig ca 8 kg/ dag, fördelat på 24 h. Då har även stoet att pilla med hela dagen även om det inte blir tillräckliga mängder för henne.
Är som jag skrev tidigare emot stora mängder kraftfoder, men lusern räknas ju som grovfoder... så eg borde jag kunna ge henne ett antal kilo av det också...

Funderar och klurar vidare...

Mina hästar må vara lättfödda men skulle aldrig drömma om att ge dom så lite som 8kg om dagen, de behöver mer än så, särskilt när det är kallt.

Tidigare när jag hade lättfödd och unghäst i samma lösdrift så hade jag foderhäck (det fanns alltid hö men de fick dra ut det=kunde inte gluffsa i sig) och unghästen fick lite extra kraftfoder (lucern). Den lättfödda motionerades regelbundet och blev inte tjock.

Så din häst klarar sig alltså på den mängden tillskott plus höet med dåliga värden?

Just nu är det tyvärr lite gränsfall. Men det ser skapligt ut. Jag har ökat pö om pö, nu senaste tio dagarna. Så det börjar gå, åt rätt håll igen.

Det ÄR ett himla pillande med en äldre häst. Att enbart livnära sig på hö/hösilage finns inga planer, då hon kan stå timtals och inte få i sig den mängd grovfoder hon behöver. Det är mer som sysselsättning och "värmehållning" (hon har även täcke).

Därför är det bättre att boosta med uppblött lucern 2-3 ggr/dag. Senaste veckan har jag även lagt till soja även om jag personligen, inte tycker att soja ÄR det ultimata fodertillskottet. Men det har varit den bästa lösningen senaste vintrarna.

Jag skulle vilja kunna ta in henne om nätterna och ge eget hö/hösilage. Men det är tyvärr omöjligt då hon går upp i limningen och river upp boxbädd och springer sig svettig inne, bara på ett par timmar. ÄVEN om hon har sällskap.

Skulle gärna ge honom mer hö, men med en lagomt rolig fånghistoria bakom oss så får han den mängden. En mer "normal" häst behöver säkerligen mer. Men han får det han behöver, han mår bra, är pigg och busig, samt det viktigaste, hullet är riktigt bra just nu.
Det enda jag skulle önska var en lösning där han kunde få pilla hö längre tid varje dag. Vanliga 3x3cm nät fungerar inte om man vill ge 8 kg mat och sen att det ska räcka ett dygn, inte heller 2x2cm nät, han får in tekniken alldeles för bra :devil: . Har provat olika varianter på hölådor med galler men även där får han för mkt i sig. Finns ingen foderhalm i närheten att blanda ut silaget med och att hitta ett vettigt hö med både lågt sockerinnehåll och bra (läs: låga energivärden) värden är svårt. Fick nöja mig med lågt sockerinnehåll denna gången.

När det är riktigt kallt, -20-30 grader får han något mer.
Prio ett är i hans fall att förebygga viktuppgång. Hellre lite för smal än lite för tjock resonerar jag i hans fall. Tvärtom med stoet; hellre lite för tjock än lite för smal.

Senast ändrad:

Javisst, med en betesbegränsare. Fungerar alldeles utmärkt.

LIA

Menar du betesbegränsare + hönät eller enbart begränsare?

Herrn ifråga är en liten jävul på att lära sig olika ättekniker för att äta mer och snabbare, vilket han även lärde sig när jag provade enbart begränsare. Men ska absolut ta det med i fungeringarna.

Senast ändrad:

Det går inte att göra en egen hage till din häst där hon får gå ett par timmar/dag och äta ett silage anpassat till henne? :)

Svårt att utfodra i hagen. Där jag hade min häst förut utfodrades det i hagarna, samt flyttades runt på hästarna i dem hej vilt utan att rådfråga ägarna. Resultatet blev att min matglada fjording svällde i samma takt som en ponny på 30 år med dåliga tänder och lägst i rang krympte... Skitdåligt! Ska det funka måste man dela upp hästarna utifrån sitt matbehov, samt lägga ut fler högar än vad det finns hästar för att alla iaf ska få chansen att äta lite.

Nej hörrni, tack för input.

Men om jag ska ha dem på lösdrift får jag fixa en egen hage åt den svårfödda där hon får äta under dagarna.. Eller fortsätta ha dem på box där hon får äta ordentligt under nätterna...

Men fortsätt gärna komma med ideer. Någon kanske sitter på lösningen eller början på en lösning :idea:

i grannstallet till mitt förra stall hade de lärt hästarna att bara ärta maten ur sin egen låda, och inte sno kompisens mat, men hur man lärt dem det vet jag inte... och jag har inga förhoppningar om att lyckas lära min pålle det :)

Det hade varit perfekt! Så enkelt det skulle bli!
Men det vetefan hur jag skulle kunna banka in det tillräckligt bra i herrns huvud så han håller sig till det också :devil:

Som det är nu går min unghäst, som gärna får äta mycket, tillsammans med andra hästar där vi behöver begränsa antalet kg per dygn. Jag tar in honom och stödfodrar en gång per dag. En lösning jag har funderat på är att dela av hagen och ta till en lunchgrind med timer så att hästarna släppa ihop automatiskt efter ett visst antal timmar. Kanske kunde vara en lösning för dig?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 145
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
3 104
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 936
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
11 278
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII