Olika åsikter

Oliven

Trådstartare
När jag rider min häst så kan han vara svår att få fram (mest på banan, eller när man tränar volter). Jag håller inte på med western men tänkte kolla hur ni skulle ha gjort för att få hästen att gå fram för små fina hjälper..

Fick tipset inne på "Dressyr" att skänkla honom, lyder han inte eller lägger av efter en liten stund i gen, får han en varning till. Händer det ingenting då så "väcker" jag honom med hjälp at spöet, samtidigt som jag använder sjänklarna..

Men hur skulle ni gjort?

Sv: Olika åsikter

Om man har en häst som inte vill jobba på ordentligt så tycker jag att man först "bara" ska driva på dom i ökad trav, låta hästen få springa på ett litet tag, få in takten själv och få lite ökad puls, och sedan därifrån, sakta och säkert börja jobba hästen lite i taget för att sedan ha en bra samlig på hästen, MEN med ganska bibehållet tempo. Vill man sedan ha ett långsammare tempo får man ta det sedan man har samlingen i den något ökade traven (även samma sak i galopp)
Det är i alla fall så som jag brukar göra :idea:

Går inte hästen fram för sätet, lägger jag på skänkeln lyssnar den inte för det heller rappar jag till den antingen med spöt eller änden på tygeln. kan låta elakt men jag avskyr hästar som inte lyssnar på hjälperna, och tycker att det är schystare att gå på hårt sällan istället för att alltid sitta och försöka trycka fram dom.

Samma sak om jag om jag ber hästen hålla ett tempo, så skall den hålla det tills jag ber den öka eller sakta ner, bryter den av eller ökar utan jag bett om det rättar jag den med engång.

Det kan vara värt att göra en genomkoll av hästens kropp (av tex massör) för att kolla om det finns någon fysisk orsak som gör att hästen inte bjuder framåt. Volter är ganska krävande och där kan stelhet, svaghet eller annat visa sig genom dålig framåtbjudning.

Försök hitta orsaken till dålig bjudning istället för att bestraffa, ofta är vi människor lite snabba med att tro att hästen är lat eller okänslig.

Har exakt samma grej med min häst. Han går så sakta på volter och på banan att det är skrattretande. Min tränare sa ta på sporrar och dräm till honom! Jag blev förbannad, så tycker jag verkligen itne man ska göra!

Att slå till hårt en gång med tygeländan brukar funka. Annars ser jag ingen annan utväg än att motivera! Motivera! Svårt, men tänk dej själv att springa runt i cirklar.. Huuga! Motivera motivera! Fråga inte hur, jag vet inte hur jag ska lyckas med min egen än. Vi kör på ett varv i taget just nu. >Ett varv, sen ut och gör nåt kul. Traggla inte, det måste ju blidötrist för hästakrakarna!

När jag rider min häst så kan han vara svår att få fram (mest på banan, eller när man tränar volter). Jag håller inte på med western men tänkte kolla hur ni skulle ha gjort för att få hästen att gå fram för små fina hjälper..

Fick tipset inne på "Dressyr" att skänkla honom, lyder han inte eller lägger av efter en liten stund i gen, får han en varning till. Händer det ingenting då så "väcker" jag honom med hjälp at spöet, samtidigt som jag använder sjänklarna..

Men hur skulle ni gjort?

Han är inte seg i skogen? ;)

Kan vara - som någon sa - en låsning eller en svaghet.. eller så tycker han helt enkelt att det är aptrist att "ranta runt i ringen". Gör det roligt för honom, släpp ut honom så han får frihet att öka, ge honom en Chans att hitta frammåtbjudningen själv..

Personligen tröttnar jag snabbt på "sega - olyhörda" hästar.. Och kan mkt väl klatcha till med tygeln på rumpan. Men man måste komma ihåg att det är Någon som Gjort hästen skänkel"döv", lat, seg osv osvosv. Kolla igenom honom ordentligt, ta det lungt med "prestations tränandet" ett tag och bara ha roligt. Hästar behöver också lite sportlov från träning och utbildning..

Lycka till! :banana:

ofta är det nog sa att man sitter för mkt på volt och tragglar särskilt på vinter när det blir mörkt ute. Det har varit en del bra förslag men att sitta och nöta med sporrar och spö då blir han bara mer skänkeldöv. Tömkör honom en del få honom att förstå att du bestämmer. Öks och sakta av öka sakta av.,kt och glöm inte berömma. Ska fundera på nått mer.Massera själv och strecha honom före och efter ridningen. Ta fram benen och dra dom mot dig rakt fram många hästar tycker det är skönt, tillslut gör han det nästan själv. Det rätar även ut huden under sadeljorden.

Jag skulle nog backa tillbaka lite och lirka fram bjudningen ute ett tag samt vid handen. Kan ju vara bra och analysera sin egen ridning också så man inte omedvetet sitter "med bromsen i" (kan vara både säte och hand). Jobba mer i låg form och låta hästen trampa på i stora volter/åttor och variera mycket. Jag är inte vän av rapp hit och dit:cool:

hästen blir ju trög när ha får jobba i d han inte e stark i o små volter e jobbigt .Man måste använda sporrar el tygel ända för o gå framåt.o d ebättre o ta i lite än bara peta..Skulle d vara ngt fel på hästen tror jag att man märker d.
Annars vill hästen gärna lägga av eller helt enkelt rusa ifrån när d blir jobbigt men d e så man tränar upp sig både häst o människa lite "plågsamt,jobbigt" e d o träna
Jag trvar inte min häst något just nu hon var inte riden i galopp när jag köpte henne så hon har blivit en travhäst...Så nu e d skritt o galopp bli stark i galoppen i stället.
Jag vill helst hästen ska gå i skritt,jogg o lope/galopp istället för traven (börjar man rida lätt går d för fort)
Svårt men d ska gå.

Senast ändrad:

hästen blir ju trög när ha får jobba i d han inte e stark i o små volter e jobbigt .Man måste använda sporrar el tygel ända för o gå framåt.o d ebättre o ta i lite än bara peta..Skulle d vara ngt fel på hästen tror jag att man märker d.
Annars vill hästen gärna lägga av eller helt enkelt rusa ifrån när d blir jobbigt men d e så man tränar upp sig både häst o människa lite "plågsamt,jobbigt" e d o träna
Jag trvar inte min häst något just nu hon var inte riden i galopp när jag köpte henne så hon har blivit en travhäst...Så nu e d skritt o galopp bli stark i galoppen i stället.
Jag vill helst hästen ska gå i skritt,jogg o lope/galopp istället för traven (börjar man rida lätt går d för fort)
Svårt men d ska gå.

Jag vill inte verka otrevlig.. men jag förstod inte det där alls. Skulle du vilja skriva om det? :o

Svårt men d ska gå.
Om hästen lägger av eller försöker rusa ifrån och du tvingar den med sporrar och rapp med tygeln dödar du snart glädjen och motivationen helt. Hästen är uppenbart inte stark nog för den typen av arbete än och du riskerar med ditt sätt att hästen upplever obehag och smärta i arbetet...hur ska du få den arbetsvillig på det sättet??? Bästa sättet att träna hästen så den ska bli stark för sin uppgift är skritt ute i skog och mark och då kommer bjudningen...den som du sen ska ta med dig in på ridbanan och fortsätta hålla positiv.

Vill du att hästen ska kunna jogg bör den först kunna trava, annars blir det troligen ingen bärkraftig jogg.

Ledsen, men av det jag kan läsa i ditt inlägg bör du kontakta en bra tränare...en bra!:cool:

Svårt men d ska gå.
Nej likadant för mig det lät snurrigt. ta om de där.

Om d rusar ifrån får man lugna ner den....
Och om d tycker d e jobbigt måste man väl DRIVA på den eller ska man locka den med en morot.Har man en häst som tycker det e jobbigt i volter hur får ni den framåt???Jag måste lägga till benen när den inte vill gå FRAM när d funkar e d bra o vila.
Traven vill jag helst inte ha d finns så d räcker Skritt .jogg lope/galopp tycker jag ee nog bäst.

d jag skrev som plågsamt var när jag går på gymet då kan d kännas så.och hästen tycker vissa nya moment jobbiga d e väl helt naturligt när d e otränad.
Men man måste ju driva fram d med ben(vaderna först)
men visst e det bra om man inte behöver utsätta hästen för jobbiga saker och hur man löser d e olika.Och när vissa hugger så fort man nämner sporrar visst använder jag dom vid vissa tillfällen jag kan försäkra er dom varken e fastsvetsade eller vässade:rofl: .
Eller varför har ni dom på som prydnad....;)

Ni nämner motivering d får min genom som jag skrev ovan liten vilpaus tror jag inte e så tokigt.
Så fort hon regerat beröm sen lite vila.

Jag själv har samma problem med mitt sto som är extremt envis med att inte gå fram riktigt(jag har tillsammans med utbildat folk letat efter något som kan göra ont på henne). Med henne kan man inte använda sporrar och spö som en lösning på just det problemet. Då blir hon helt blockerad...

Jag lurar henne istället genom att i början av passet trava på i raskt tempo fritt på volten. Börjar hon slöa i skritten så gör jag det obekvämt för henne genom att göra lite mer ansträngande övningar, går hon fram är det beröm.

Just den raska traven i början tycker jag fungerar som ett uppvaknande. Man får fram energi.

Min pålle kan också vara riktigt seg på volten. Jag har gjort så att jag rider fram i ordentligt tempo. Ökad trav med stora volter och rakt fram mm. Jag rider lätt och har lång tygel och ber honom länga ut ordentligt. Sedan kan man börja samla ihop i korta perioder. Då brukar jag sätta mig ner i sadeln och samla ihop honom ordentligt men bar en kort stund, och sen fram igen.

Tycker inte att det är fel med sporrar eller spö om man använder dem på rätt sätt. Tycker det är värre om man sitter och tjatar och bankar med skänkeln än att peta till med sporren och få igenom hjälpen. Jag rider ofta med sporrar på träning. Skulle aldrig falla mig in att sitta och banka sporren i sidan på hästen men om hästen inte lyssnar när jag först öppnat och det håll han ska, sedan lagt på skänkel och det ändå inte händer nått då petar jag till honom med sporren och nästa gång behöver jag inte använda den eftersom han vet att den finns.

Någon skrev om motivering också. Det kan funka rätt bra. Min häst har svårt för galopp i vä varv. I hö varv kan han gå samlat och fint och allt flyter. I vä varv orkar han inte riktigt och näsan åker upp och han bryter gärna av. Jag gjorde så att han fick skritta en stund efter att han gjort rätt. Obs att min pålle ser skritten som en belöning. En annan häst kanske tycker något annat är roligare. Jag bestämde helt enkelt att han ska galoppera ett varv på volten och sedan får han skritta. Hästen fattade rätt snart att det var allt jag krävde och då funkade det. Då tog jag 1,5 varv och det funkade också. 2 varv funkade också. Bara han visste att han fick skritta och pusta på lång tygel mellan varje försök, då var det inte lika jobbigt.

Senast ändrad:

Så är det inte riktigt för mig.. Jag har ingen stanns att "sitta och nöta" klokt på.. På vintern (och när marken är våt) så har jag inte tillgång till någon ridbanan. Så just nu är vi ute i skogen och rider.

Men i skogen tycker ju ofta hästarna att allt blir lite roligare...det är kanske förstås individuellt. Min häst flyter på jättefint i skogen.

Om d rusar ifrån får man lugna ner den....
Och om d tycker d e jobbigt måste man väl DRIVA på den eller ska man locka den med en morot.Har man en häst som tycker det e jobbigt i volter hur får ni den framåt???Jag måste lägga till benen när den inte vill gå FRAM när d funkar e d bra o vila.
Traven vill jag helst inte ha d finns så d räcker Skritt .jogg lope/galopp tycker jag ee nog bäst.

En välutvecklad trav - i synnerhet på en häst som är SNABBTRAVAD - där hästen hittat sin bärighet och den mjuka frammåtdrivningen ger en fin jogg.. man kan inte bara "sk*ta" i traven! Den ökade traven kommer mer och mer på tävlingar.. glöm inte bort det.

En lät häst försöker jag få att tänka. Och naej, jag använder ben så lite som möjligt - frammåtdrivning sitter iaf hos mig i sätet - min energi överförd till hästen.. Skänklarna säger mer "håll volten - upp med ryggen - in med rumpan" inte "frammåt-frammåt-frammåt" det sköter rumpan min så mycket bättre och det blir trevligare både för hästen och mig.

Nope, rider HELT utan sporrar. Dom ska inte behövas. Har sagt det förr och jag säger det igen "Kan du inte rida din häst (dvs - samlad, med fint frammåtbjud och taktmässig gång) utan sporrar, spön eller hjälptyglar så SKA du INTE rida din häst". Ridning ska för både häst och människa vara ROLIGT annars får du aldrig en ärlig frammåtbjudning - du kan få frammåtstressande, men inte frammåtbjudning. Lägg undan sporrarna och börja BYGG upp din häst innan du tvingar fram den i rörelser den inte är i kondition för att klara av.

En häst som rusar ifrån får med mig gå på en mindre volt, allt för att få med huvudet in i tempot, en lat häst försöker jag lura till att tycker det är roligt. Mycket klapp, kel och berömm.. Det är inte hästens kropp du rider - det är hästens huvud. Någon har gjort hästen seg - någon är i många fall ryttaren. (duh.. ;)) Nu blir jag vöertydlig igen.. och har Ryttaren ridit sin häst seg så kan ryttaren med hjälp av "starka" hjälper knappast få den piggare, gladare eller mer sammaretsvillig.. det är som att säga att "jag måste vara så hård i händerna på min häst för den är så hård i mun och den ska minsann lära sig lyssna" :eek: Sätter du hårt mot hårt så får du hårt.. gör du om träningen till en lek med mycket positivitet däremot så blir det en helt annan sak... Go kiss your horses...

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
713
Senast: Elo
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 493
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 139
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 171
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar