Sv: Olika åsikter
Om d rusar ifrån får man lugna ner den....
Och om d tycker d e jobbigt måste man väl DRIVA på den eller ska man locka den med en morot.Har man en häst som tycker det e jobbigt i volter hur får ni den framåt???Jag måste lägga till benen när den inte vill gå FRAM när d funkar e d bra o vila.
Traven vill jag helst inte ha d finns så d räcker Skritt .jogg lope/galopp tycker jag ee nog bäst.
En välutvecklad trav - i synnerhet på en häst som är SNABBTRAVAD - där hästen hittat sin bärighet och den mjuka frammåtdrivningen ger en fin jogg.. man kan inte bara "sk*ta" i traven! Den ökade traven kommer mer och mer på tävlingar.. glöm inte bort det.
En lät häst försöker jag få att tänka. Och naej, jag använder ben så lite som möjligt - frammåtdrivning sitter iaf hos mig i sätet - min energi överförd till hästen.. Skänklarna säger mer "håll volten - upp med ryggen - in med rumpan" inte "frammåt-frammåt-frammåt" det sköter rumpan min så mycket bättre och det blir trevligare både för hästen och mig.
Nope, rider HELT utan sporrar. Dom ska inte behövas. Har sagt det förr och jag säger det igen "Kan du inte rida din häst (dvs - samlad, med fint frammåtbjud och taktmässig gång) utan sporrar, spön eller hjälptyglar så SKA du INTE rida din häst". Ridning ska för både häst och människa vara ROLIGT annars får du aldrig en ärlig frammåtbjudning - du kan få frammåtstressande, men inte frammåtbjudning. Lägg undan sporrarna och börja BYGG upp din häst innan du tvingar fram den i rörelser den inte är i kondition för att klara av.
En häst som rusar ifrån får med mig gå på en mindre volt, allt för att få med huvudet in i tempot, en lat häst försöker jag lura till att tycker det är roligt. Mycket klapp, kel och berömm.. Det är inte hästens kropp du rider - det är hästens huvud. Någon har gjort hästen seg - någon är i många fall ryttaren. (duh..
) Nu blir jag vöertydlig igen.. och har Ryttaren ridit sin häst seg så kan ryttaren med hjälp av "starka" hjälper knappast få den piggare, gladare eller mer sammaretsvillig.. det är som att säga att "jag måste vara så hård i händerna på min häst för den är så hård i mun och den ska minsann lära sig lyssna"
Sätter du hårt mot hårt så får du hårt.. gör du om träningen till en lek med mycket positivitet däremot så blir det en helt annan sak... Go kiss your horses...