Öl att bjuda på?

cherie

Trådstartare
Jag dricker inte själv öl. Men jag gillar att kunna bjuda på saker hemma även om jag inte själv tycker om det. Därför vill jag gärna köpa hem lite öl när jag är på systemet så om jag får gäster så kan jag erbjuda det. Men varje gång så står jag där och känner mig totalt lost! Jag vet inte alls vad som är gott. Självklart är det en smaksak men har ni tips på lite ölsorter att ha hemma och kunna bjuda på? Som funkar för de flesta? Hjälp mig ni öldrickare :D

@cherie: Jag dricker inte längre öl men vilken öl man gillar är ju väldigt olika. Jag har aldrig kunnat dricka fulöl, dvs ljus lager utan smak och med mkt alkohol, utan jag ville ha smakrik öl som mörk lager eller en bra ale. Givetvis finns det de som tycker den typen av öl är hemsk.

Men köper jag hem öl för att bjuda på tar jag inte ut svängarna sas, jag köper Innis&Gunn, Oppigårds (det är ju nästan närproducerat! :D) och kanske Mariestads (deras ljusa lager ska tydligen vara bra enligt de som dricker sådant).

Jag är ju IPA-nörd och blir alltid glad när det finns något beskare alternativ också. Denna är riktigt trevlig.
Ska.Modus_.Hoperandi.IPA_.jpg

Köp hem några ljusa lager. De funkar i alla lägen.

Jag dricker oftast Heineken, men jag får ner det mesta i ölväg. Däremot tackar jag nej till veteöl, IPA och annat galet. Inga äckliga ales med konstiga smaker heller, de blir bara märkliga att dricka ifall man inte matchar maten riktigt bra. Svårt att bjuda på tycker jag.

Heineken, Starbrno, Staropramen, etc funkar alltid.

Och jag säger emot, ljus lager gillas inte. En god ale är en god ale.

Att köpa hem öl för att ha att bjuda på är svårt, det är som att köpa ett par tetror vin och tro att det fungerar lika bra till alla, smak är så väldigt olika och dricker man inte för alkoholen utan just smaken så varierar den otroligt mycket.

Jag dricker inte själv öl. Men jag gillar att kunna bjuda på saker hemma även om jag inte själv tycker om det. Därför vill jag gärna köpa hem lite öl när jag är på systemet så om jag får gäster så kan jag erbjuda det. Men varje gång så står jag där och känner mig totalt lost! Jag vet inte alls vad som är gott. Självklart är det en smaksak men har ni tips på lite ölsorter att ha hemma och kunna bjuda på? Som funkar för de flesta? Hjälp mig ni öldrickare :D
Lager och pilsner är ”vanlig” öl, som de flesta gillar. Jag skulle köpa tjeckiskt öl, det är i regel bra.

Själv är jag ölnörd och gillar specialöler från mikrobryggerier, men det är nog lite overkill. Och en bra tjeckisk pilsner är aldrig fel.

Som synes är smaken så olika att du aldrig kommer få ett generellt svar.

Du kan ha den finaste lager hemma, och så dyker det upp någon som råkar gilla IPA - och i samma ögonblick du stolt plockar fram den finaste lagern förödmjukar du din gäst. Och skulle du ha en kolsyresvag Engelsk Bitter, så är din gäst nån som har fallit för den Tjeckiska Urkällan, och tillbedjer varje kväll en riktig Pils. En annan tror på närproducerat, och din tyska renhetslagsflaska är en kränkning bortom allt mänskligt förstånd.
Dessutom som varierar vad som passar med maträtt, med humör, med väderlek, med årstid och förmodligen några parametrar till which escapes me right now.

Så jag föreslår att du köper en påse 'blandat smågodis', en sex åtta olika flaskor (burkar är en förpackning finsmakare undviker) från olika bryggerier med olika livsinriktningar, där du täcker in olika sektorer på ölkartan - och sedan då du får besök säger så här:
"Vill du ha en öl? De här är vad jag har hemma, vilken skulle du föredra?"

Vad som bör ingå:
En lokalproducerad flaska.
En IPA.
En mellaneuropeisisk lager.
En Engelsk Bitter.

Vad som absolut inte behöver ingå:
En svindyr nischad hipsteröl.

En ljus lager (t ex Mariestads), en mörkare (t ex Newcastle Brown ale) och eventuellt en IPA (bra exempel tidigare i tråden). Sen kan nog ingen klaga :)

Jag skulle gå till Systembolaget och be dem att visa dig deras utbud bland lokala bryggerier eller micro bryggerier. Det brukar kunna kosta lite mer per enhet, men eftersom det är bjudöl och att personen kanske får dricka något hen aldrig druckit förut så jämnar det kanske ut sig i slutändan (alltså hellre att personen smakar något nytt än att köpa något personen kan ha druckit innan och inte gillar).

Men mina favoriter bland det som känns hyfsat lättdrucket är Gotlands bryggeriers Klosteröl, Visby stout (kan vara svårdrucken om man inte gillar stout), Killkenny och sen en billig öl: Falcon koppar (burk) :up:

Och jag säger emot, ljus lager gillas inte. En god ale är en god ale.

Att köpa hem öl för att ha att bjuda på är svårt, det är som att köpa ett par tetror vin och tro att det fungerar lika bra till alla, smak är så väldigt olika och dricker man inte för alkoholen utan just smaken så varierar den otroligt mycket.
Samtidigt så finns det väl väldigt få maträtter (jag kan inte komma på någon) som inte en staropramen skulle funka ok till?
Tycket inte jag. Har druckit den ända sen den kom till Sverige.
Men tanken här var väl att ha öl för att kunna bjuda vänner som intresserar sig för öl? Jag vet ingen ölintresserad som blir lycklig över att få en Carlsberg Hof på bordet.

En svindyr nischad hipsteröl.

Fast det är ju i regel det som är den godaste ölen. Av ölnördar för ölnördar. Visst, alla experiment faller kanske inte väl ut, men i allmänhet är de bättre än den från storbryggerierna. Det är ju så de klarar sig, dyr och äcklig öl är en dålig affärsidé.

Svindyr behöver den ju inte bli - en av poängerna med sån öl är att den ofta blir god även som folköl. Lika god och mindre alkohol, win-win!

Samtidigt så finns det väl väldigt få maträtter (jag kan inte komma på någon) som inte en staropramen skulle funka ok till?

Men tanken här var väl att ha öl för att kunna bjuda vänner som intresserar sig för öl? Jag vet ingen ölintresserad som blir lycklig över att få en Carlsberg Hof på bordet.

Och jag känner flera. Tur att man får tycka olika.

Fast TS skriver inget om ölintresserade. TS är ute efter öl som passar de flesta.
Jag tänker att folk som inte gillar eller bryr sig om öl hellre dricker annat? TS hade ju tänkt sig ölet som alternativ för öldrickande vänner som vill dricka öl. Då tänker man ju att de gillar öl.

Så jag föreslår att du köper en påse 'blandat smågodis', en sex åtta olika flaskor (burkar är en förpackning finsmakare undviker) från olika bryggerier med olika livsinriktningar, där du täcker in olika sektorer på ölkartan - och sedan då du får besök säger så här:
"Vill du ha en öl? De här är vad jag har hemma, vilken skulle du föredra?"
.
Fast det där med burkar är en sanning med modifikation. Det stämde förr då burkölen oftast var synonymt med industrilager i massproduktion. Därefter har dock många småbryggerier börjat med burk. Oscar Blues började direkt de grundades med burk eftersom de var cykel/trekkingnördar och ville kunna ha ngt som rymdes i ryggsäcken och inte var för tungt. Få finsmakare lär rynka på näsan åt Dale´s Pale Ale eller Ten FIDY Imperial Stout.

Ett alternativ är ju annars att ta ett gäng olika från samma bryggeri. Oppigårds har ju många sorter och håller generellt hög klass. Annars är det som sagt kul med lokala bryggerier. Jag uppskattar alltid när jag kommer till bekanta i Strängnäs, som alltid har en massa olika Eskilstuna Ölkultur. Sedan är det upp till mig om jag vill ha lager eller IPA...

Liknande trådar

Mat Tänkte jag skulle köpa lite roliga ölsorter till sambon när han fyller år. Jag har dock noll koll på vad som finns, vad som är gott. Han...
2
Svar
23
· Visningar
1 730
Senast: Sleepan
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 182
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 369
Senast: Trassel12
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar