Okej, Nu är jag arg!

Vita_N_6520

Trådstartare
Nu är jag verkligen det, och med all rätt.
Om ni inte vill läsa på massa gnäll så ska ni nog inte öppna tråden för jag är så upprörd så det blir väl mest massa gnäll.

Men ja, för att ta allt från början fast kortfattat.
I mitt stall så har det väl alltid varit lite sådär halvdåligt/bra. Det har iprincip alltid snackats skit (Från de vuxna ffa, mot oss barn!)
Mellan oss barn/ungdomar har det sällan varit direkt skitsnack, mer än kanske vanlig tjejdryghet som kan inträffa i tonåren.

Men iaf, nu de senaste åren har det varit helt Ok på den fronten, men istället så har familjen X mer eller mindre tagit över stället.
Tillsammans med ridskolechefen & hennes pappa. Deras ord är lag lixom.
Säger man emot är man dum i huvet i princip.

Det senaste året har jag inte behövt bry mig så mkt om det då jag fått eget stall på anläggningen (tsm med syster) så det har varit helt okej.

Men iaf nu till det som irriterar mig. (Som inte har något med ovanstående att göra egentligen :p )
I höstas höjdes stallhyran med 200:-/månad. Jag tyckte det var fel att höja, men inget som jag direkt klagade på för det är ju sånt man får ta.
När någon höjer en hyra så förväntar man sig ju att det ska räcka så, men nej det gjorde det inte. Istället så försvann vissa "förmåner" vi hade. Ex så mockar de inte längre ut bäddarna (Visst det gör inget, för jag sköter den hellre själv - men bara så ni får veta) och de spånar så sällan så det hinner bli redigt äckligt i boxarna.
I somras satte de även lås på alla utrymmen så man fick väldigt begränsad tillgång till både spån & hö (Det som man faktiskt betalar för!)

En sak som gjort mig mest upprörd under året (Eller flera eg.) är att de bytt hagar på hästarna utan att säga till oss som faktiskt äger hästarna.
Jag är i stallet varenda dag vid ungefär samma tidpunkt, hur svårt är det att prata med mig (eller min syster, som det eg. gällde)?!
Inte för att någon någonsin gör det men ändå. Jag är ju den "enda" som vågar säga ifrån så istället för att prata med mig pratar dom med min pappa. :smirk:
Det kanske inte låter så allvarligt med hagbyte, men kruxet är att det delvis gällde stoet & fölet bara strax efter avvänjningsperioden.

Menmen dessa saker är värre än de låter, fast kanske bara för mig - och det är ju inte direkt något allvarligt, men idag fick jag faktiskt största chocken och jag anser att jag har full rätt att bli riktigt förbannad!
Dom har börjat ta in hästarna vid elva. Elva!!!! :eek: :mad:
Hästarna går i normala fall in vid ett-två och det tycker jag är på tok för tidigt, men elva... ?
Det innebär alltså att hästarna får gå ute i tre (!) timmar.
Detta har dom inte sagt ett knyst om. :mad:
Min häst har inte drabbats av bristen på utevistelese då hon ändå haft boxvila ett tag, men däremot maten. Hon får alltså sin lunchmat vid tio!!!! (Och den ska räcka till kl 20. )

Gaaah. Att dom ska få höra ett o annat på mötet på onsdag! :devil: :mad: :mad:
Nu önskar jag mer än någonsin att det fanns något annat stall i närheten jag kunde ställa henne i...

Sv: Okej, Nu är jag arg!

varför flyttar ni inte bara om de e så dåligt. d eva samma där vi va innan men vi flyttade å har du super nu.

Oj! Kl.11 är ju jättetidigt och då blir det ju hela 10 timmar mellan lunchfodringen och kvällsfodringen. Jag skulle tagit mitt pick och pack och dragit (om jag skulle blivit utsatt för en massa skit en längre tid). Surt att det inte finns något annat stall som du kan stå i..

Galet! Lusläs kontraktet och se vad som står, speciellt om utegångstider. Jag skulle se till att det blir hus i helvete angående sånt här, det är hästarnas välbefinnande som går i första rummet, INTE människornas! Sånt här visar bara på ren lathet enligt mig. :devil:

Allting har säkert sin förklaring, är du eller ni missnöjda så tycker jag att ni skall ställa de till svars på mötet ni skall ha.

Vänligt men bestämt och rakt på sak, man kommer ingen vart med att bråka eller prata bakom ryggen.

Lycka till, hoppas det löser sig! :)

Detta hade jag INTE gått med på.. Ge dem en rejäl utskällning på mötet! Såhär gör man bara inte! :devil:

Stackare!!
Jag skulle bli sk*t arg, speciellt att de inte informerar dig om hagbyten intags tider mm, usch
Hoppas det ordnar sig...

Usch! Skulle också vara jättearg! För min del vill jag veta även hagbyten och annat. Så :devil: jobbigt när man står inhyrd och automatiskt är det ok för stallägaren att bestämma hur min häst skall skötas...?
Skönt att inte vara inhyrd längre *rys* Stackars hästar, vara ute i 3 timmar!!! Va :devil: ska de göra resten av tiden?? Stirra in i väggen och lära sig idissla:mad:

Det minsta man kan begära är att de ska infomera hästägarna om det.

Lusläs kontraktet och ställ de till svars på mötet. De är ju där för att svara på era eventuella frågor.

Personligen tycker jag att de agerar väldigt löjligt. Hoppas ni hittar något nytt!

Oh shit, där hade jag inte blivit kvar länge.. Utevistelse är något av det viktigaste för mig, och jag skulle aldrig sätta min häst i ett stall med mindre än 10 timmars utevistelse. Jag förstår att det ibland inte finns annat i närheten, men då skulle jag hellre göra mig av med hästen, faktiskt. Det är dock inget jag anser att du måste göra ;)

Jag tycker att du gör helt rätt i att försöka flytta därifrån, och jag tycker att det är bra att du vågar säga ifrån. Fler såna behövs. Hade jag haft häst i det stallet hade de nog fått höra ett och annat..

Jag förstår dig, jag har nästan samma problem.
Hästarna (sto+föl) kommer ut kl 11! och jag tar in vid sex-sju. På tok för lite utevistelse enligt mig. När jag flyttade dit fick jag veta att hästarna kom ut vid kl 9 och bara det tycker jag är sent!

Sen igår när jag kom till stallet hade de släppt ut en 1 års hingst med mina hästar! Ok risken att han skulle försöka betäcka nu är ju liten, men ändå! Jag vill ju veta vad som händer med mina hästar!

Jag får ont i magen av sånt

Galet! Lusläs kontraktet och se vad som står, speciellt om utegångstider. Jag skulle se till att det blir hus i helvete angående sånt här, det är hästarnas välbefinnande som går i första rummet, INTE människornas! Sånt här visar bara på ren lathet enligt mig. :devil:

Vi ska få nytt kontrakt på onsdag och det tänker jag jevlar inte skriva på om det inte är jättebra. :devil: :p

Jag kan förstå din ilska.

Men tänk på en sak - det kan finnas anledningar som du inte känner till varför hästarna måste gå in tidigt.

Hos oss har vi den värsta hösten någonsin vad det gäller lera och regn. Det är helt vansinnigt och vi har blivit tvugna att begränsa hagvistelserna av den anledningen. Det är klart att man önskar att det inte hade varit så, men iår är det värre än värst. Vi HAR bra hagar som räcker gott och väl - men antaligen får vi tänka om nu ifall att klimatet verkligen skall vara såhär.

Att sätta lås på utrymmena är typiskt för att *någon* inte kan sköta sig. Så får alla lida.

Tack, det känns lite bättre att det är fler som reagerar iaf. :crazy:

Vi ska som sagt ha möte på onsdag (tack o lov att jag fick reda på detta idag!!) och då tänker jag ta upp detta.
Jag, syster o en kompis har tänkt redan innan att vi ska fråga (kräva) att få ta ut våra hästar på kvällarna några timmar.
Går de inte med på det vet jag inte vad jag tar mig till.
Visserligen kommer det inte bli mkt mer utevistelse när vi jobbar men några timmar extra kanske det kan bli.
Hur vi ska lösa det med maten vet jag inte då de inte får samma foder, men det finns ju iaf saker att tugga på i hagen och det blir ju bättre än när de står inne.
Suck . :(

jag säger då det.. Det går bara utför med det stallet.. Det va bättre förr eller hur??:)

Visst kan jag (delvis) förstå om det är så, men mina hästar ska väl inte behöva lida för att dom bestämmer sig för att ta in så många hästar?!
Här är det lixom inte blötare än något annat år (Det var tom värre förrut, när de släppte på vatten så alla hagar blev översvämmade :crazy: )
Sen har de ju inte ens sagt något och det gör ju saken ännu värre. Vår åring får lixom bara röra sig 3 timmar om dagen. :crazy:

Att sätta lås på utrymmena är typiskt för att *någon* inte kan sköta sig. Så får alla lida.

Fast saken är den att det har aldrig varit några problem med detta.
Dom är bara extremt paranoida :p
(Dom fick för sig om att det försvann maaaassa foder en sommar när vi bara var 3 stycken där och jag kan sätta min hästs liv på att ingen av oss tog nått foder! )

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Hade besök av syster + systerdotter igår! Efterlängtat besök och W var så taggad på att få hänga lite med M igen. Glada ungar som...
Svar
0
· Visningar
458
Senast: miumiu
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 180
Senast: lundsbo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 104
Senast: alazzi
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV