Okej, Nu är jag arg!

Sv: Okej, Nu är jag arg!

Sen igår när jag kom till stallet hade de släppt ut en 1 års hingst med mina hästar! Ok risken att han skulle försöka betäcka nu är ju liten, men ändå! Jag vill ju veta vad som händer med mina hästar!

Men det är ju inte så smart! :eek:
För mig har det ju inte varit några direkta problem, då våra hästar går bra ihop med de flesta, men det kan ju ändå vara kul att veta om de byter hage.. :crazy:
Det hade däremot kunnat vara problem då föl+sto sprängde staket under avvänjningsperioden så vi var tvugna att flytta bebisen.
När hon väl kom tillbaka så började de flytta om dem direkt. Tänk om de hade fått alla hästar på rymmen. Jättebra ju :crazy:

Jag har aldrig gått med på att mina hästar skulle vara ute endast 3h /dag. låter ju helt galet..

KL

Kan du inte göra som så att du tar in din häst själv senare? Så gjorde jag på mitt förra ställe. Där togs hästarna in kl 16 vilket jag tycker är för tidigt så jag tog in min häst och en sällskaps häst senare. Kanske skulle funka?

Jag hade gått till stallägaren och haft världens föreläsning om varför utevistelse och regelbundna mattider är så viktigt för hästars välbefinnande :devil: det kan man inte gärna argumentera emot eftersom det indirekt säger att de utsätter hästarna för lidande

Jag förstår dig, jag har nästan samma problem.
Hästarna (sto+föl) kommer ut kl 11! och jag tar in vid sex-sju. På tok för lite utevistelse enligt mig. När jag flyttade dit fick jag veta att hästarna kom ut vid kl 9 och bara det tycker jag är sent!
Varför är det så sent? Jag släpper ut mina 5 i 9 på morgonen innan jag måste sticka iväg till jobb och de släpps in vid 20:00 för kvälls fodring.

Sen igår när jag kom till stallet hade de släppt ut en 1 års hingst med mina hästar! Ok risken att han skulle försöka betäcka nu är ju liten, men ändå! Jag vill ju veta vad som händer med mina hästar!

Jag får ont i magen av sånt

Detta tycker jag är väldigt fräckt och oansvarigt! Han kan faktiskt vara könsmogen och betäcka redan nu. Har själv sett 10 månaders hingstungar betäcka och ägaren fick spruta märren då hon blev dräktig. Säg ifrån! Lycka till..

Det lär ju betyda att du säger upp stallplatsen om du inte accepterar det nya kontraktet. Men det kanske är en bra lösning ändå.

Bara om stallägaren sagt upp sitt kontrakt.

Till TS
Hoppas att ni står på er och att du får fler i stallet med dig. Att du flyttar hästar hur som helst och att de bara får vara ute i 3tim skulle jag aldrig acceptera!

Synd att det inte finns något annat uppstallnings alternativ.

Nej, men dina hästar kommer in senare. Då tycker jag inte kl 9 är sent. Men jag måste ta in mina så tidigt, då jag börjar arbeta tidigt och behöver gå och lägga mig tidigt.

Jo, han är nog könsmogen, men visar faktiskt inget intresse. Kan bero på att han är skadad och ska avlivas om ett tag. Men nej jag är inte glad. Känns som att välja mellan pest och kolera.
På ena sidan så får mitt föl en rolig lekkamrat i några veckor, men då riskerar stoet att bli "betäckt" även om det säkert inte tar.

KL

jag tycker tyvärr inte att det finns ngt att ens klaga över - 3 timmars utevistelse för en 1 åring (och andra hästar med för den delen) är oacceptabelt, och parat med om det är som du säger, att det därmed inte blir ngn fodring mella 10.00 och 20.00 så finns det som sagt inget att debatera. det är att flytta omedelbums som skulle gälla i min värld. finns liksom inget att vänta på, 3 timmar ute för en ETTÅRING.

det låter dock jäkligt märkligt i mina ögon att ingen vuxen konsulterats om ändringarna. är det att ni är minderåriga som ni fallit mellan skacklarna, medans övriga vuxna informerats eller? låter som sagt himla märkligt om det är en etablerad anläggning ni står på, att ngn stallägare tar sig sådana friheter utan att informera. Alternativt det eller de vill uttryckligen bli av med er.

Det lär ju betyda att du säger upp stallplatsen om du inte accepterar det nya kontraktet. Men det kanske är en bra lösning ändå.

Med tanke på att det kontraktet började gälla i september och vi inte har fått det än, så kan nog jag ha ett o annat att säga till om också.. :angel:

Ingen har blivit informerad (så vitt jag vet, men det lär väl framkomma imorgon).
De flesta hästägare är över 18 och de som inte är det har föräldrar som är engagerade och där nästan varje dag.

De hästar som går ute får mat vid 11 när de tas in (Vilket är hemskt nog) det är bara min häst som fått maten vid 10 då hon står på boxvila.
Jag antar och hoppas att det är så sent som 10 iaf, så de itne lägger in maten ännu tidigare.
Ska ner och snoka lite imorgon hade jag tänkt.

så du har accepterat att din boxvilande häst stått utan mat från 10.00 till 20.00 på kvällen och tyckt det är ok? :confused: Plus att er åring gått in mellan 13-14.00 på dagarna?

varför ställer man sig ö.h.t i ett stall med dessa premisser? :confused:

Men shiit! kl elva! det är ju jätte tidigt! våra hästar går ut vid halv nio o kommer in vid fem (vintertid) . Det låter ju helt idiotiskt det dom håller på med i stallet.Hoppas du hittar något annat stall i närheten. Lycka Till :D

Nej, jag fick som sagt reda på detta igår - alltså är det inget jag har accepterat/tyckt det är okej iom att jag inte har vetat om det.
I mitt förra inlägg ville jag bara förtydliga lite.

Ang att de går in vid 1314 är inget jag kan göra åt, tyvärr. :(
Under vinterhalvåret är det antingen det, eller att hästarna inte får någon mat alls på dagen då stallpersonalen vägrar fodra i hagen. Om vi ens får tillgång till egen hage nu.
Men vi ska som sagt höra om vi får ta ut dem någonstans på kvällen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Hade besök av syster + systerdotter igår! Efterlängtat besök och W var så taggad på att få hänga lite med M igen. Glada ungar som...
Svar
0
· Visningar
458
Senast: miumiu
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 180
Senast: lundsbo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 104
Senast: alazzi
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV