Okej då börjar vi... hur?

Moggie

Trådstartare
Hej

jag har precis köpt en ridtravare och tänkte börja rida för instruktör så småningom. Men tänkte att en del av grundträningen borde jag väl kunna börja med själv. Och behöver era tips :)

Hästen är riden, framåt i skogen. (Har gått på trav tidigare).

Hon är mjuk i munnen och svarar bra på skänkel.

Men hon kan inte sidoskänkel, alltså att flytta åt sidan, vilket känns rätt basic om det t.ex. kommer en bil. Och hon kan inte gå på volten, är totalt stel och går på fyrkant.

Frågor:
1. Hur öva upp sidoförflyttning?
2. Hur träna på att gå runt på en volt?
3. Finns det övningar för att få henne att bära upp sig själv mer? Nu går hon väldigt slängigt.
4. Hur öva upp att gå rakt fram istället för att vingla omkring?

Tacksam för svar :)

Sv: Okej då börjar vi... hur?

Ett tips jag kan ge är iaf att rida ut i skogen, alltså rätt ut, över stock o sten så att säga ;) bra för balans och kondition :)

H*n kanske inte har tillräckligt muskler för volten än ? Eller så är h*n för stel, då travare för det mesta går rakt fram på plant underlag ;)Testa rida runt träd och dylikt i skogen så kanske h*n blir mer smidig :)

Sidoskänkel kan ja inte direkt ge dig något tips, mer än att börja jobba med det från marken :) dvs, lägg handen på sidan och lägg till kommando, beröm vid minsta lilla rörelse åt sidan :) sen kan du ju använda dig av samma kommando vid ridning kanske ? :)

Med tiden, och rätt träning så kommer h*n att bli mer självbärig :)

Kondition har hon i övermått :)

Läste någonstans att det är bra att rida över bommar...? Testade det igår och hon slog i med benen varje gång, i skritt. Så jag törs inte trava över med risk för att hon gör illa sig.

Kondition har hon i övermått :)

Läste någonstans att det är bra att rida över bommar...? Testade det igår och hon slog i med benen varje gång, i skritt. Så jag törs inte trava över med risk för att hon gör illa sig.

Ut i skogen (Läs: SKOG!! inte skogsstig...) ger 100 ggr mer än att gå över bommar så här i början...! Det du vill åt är väl att hon ska ha koll på sina fötter och lyfta ordentlig? I skogsmark får du det, sen när hon har koll ute kanske du kan börja med bommar...?

Nu får jag säkert skäll, men jag tycker det är ett konstigt resonemang att man måste kunna vissa saker för att börja rida för tränare... ;)

Tränaren är ju till just för att hjälpa en med utbildningen, och själva grundutbildningen är ju jätteviktig att den blir rätt. (Lydnad för hjälperna, balans etc.)

Varför inte rida ett pass för tränaren, och där få tips på vilka detaljer du ska fokusera på till en början och träna på själv, och på vilket sätt? :laugh:

Hej!

Jag håller med du!

Tränare även i början så man gör rätt och får allting rätt. Man får såå mycket tillbaka i längden!

TS: Om du inte vet hur du ska lära in sidoförande skänkel kommer du definitivt tjäna massor av blod, svett och tårar på att rida för tränare från början. Du får då hjälp med grundläggande hjälper, så du inte lär in fel.

/Lavinia, som rider för tränare varannan vecka och lär sej nya saker varje dag.

Ut i skog och mark, massvis med skritt. Skritt är mycket uppbyggande. :)

Jag tycker att du ska börja rida för en bra instruktör redan nu, så får du hjälp redan ifrån grunden. Man måste inte kunna något för att rida för en instruktör, dom är ju där för att lära en! ;)

Lycka till! :)

Säger som flera andra redan har gjort att du hellre ska ta hjälp av tränare redan från början för då slipper du sitta och gissa hur du ska lösa alla problem/frågeställningar som dyker upp.

Hoppas att det kommer gå bra och att du får kul ihop med din nya häst :).

Jag säger samma som en del innan. Ta hjälp av tränare direkt!

Grunderna är det viktigaste. Och gör du fel är det så himla mycket jobbigare, kostsammare och tar mer tid än om du på en gång gör rätt.
Du kan inte bygga hus på en felaktig grund.;)
Är grunden dålig får du riva hela huset innan du kan bygga nytt iaf.

Hellre att du rider grunderna med tränare och sen glesar ut träningen än rider själv först.

Att skola om travhäst är betydligt svårare än att rida in unghäst. Är du osäker kan du garanterat inte nog. Att du ens tvivlar och inte vet vad du ska göra borde vara nog för att ringa tränare.

Hoppas du tar hjälp. Lycka till!

Tack för alla svar hörrni :)

Eftersom så många skriver att det är bra att gå i skog och mark så tror jag att jag börjar med det. Svänga runt träd låter som en bra grej också. Jag vill ju kunna ge hästen bättre balans och muskler INNAN jag tar hem en tränare som säkert kommer att kräva massa. Under tiden så avstår jag från att rida på bana eller försöka lära henne sidvärtes och volt på egen hand. Hon är inte igångsatt, kanske jag inte skrev heller, och behöver muskla sig.

Vi har inga problem annars, hon är känslig i munnen och går fram för skänkel. Skogen rakt fram är som sagt inga svårigheter :)

Jag vill ju kunna ge hästen bättre balans och muskler INNAN jag tar hem en tränare som säkert kommer att kräva massa

Klart att tränare kommer att ställa krav, men ställer den krav som hästen inte är redo för är det ju en dålig tränare!

En bra tränare ägnar lektionen åt skritt-halt-skritt-halt om det är vad som krävs, och galoppslutor om DET är vad som behövs för att komma vidare. ;)

Klart att tränare kommer att ställa krav, men ställer den krav som hästen inte är redo för är det ju en dålig tränare!

Det är så sant! Samma gäller naturligtvis för kraven på ryttaren :angel:.
Min första lektion med tränare och ny häst varade i knappt 30 minuter...sen orkade inte jag mer :rofl:.
Oj, vad jag fick konditionsträna för att hålla samma nivå som pållen.

:rofl: Jag hade en liknande upplevelse när jag gick från den tjocka lilla lektionsponnyn till det stora halvblodsstoet med hur mycket humör som helst, massa hjärna och fullt med spring i benen.

Haha, jag minns mest att tränaren ropade: -Bara ett halvt varv till! Du orkar! Håll ihop honom nu!

Just då undrade jag varför jag hade köpt en häst på 1,70+ med ett steg som lätt skulle få en älg att hamna på efterkälken :D.

Till TS: Om hästen inte alls är i kondition så tycker jag att det är helt ok att börja med bara skogsridning under de första veckorna så att den får komma igång lite utan några större krav.

När får vi förresten se bild på underverket? Eller är det bara jag som är nyfiken?

Skriver som många andra ta hjälp på en gång sååå mkt bättre och det är inte lika stor chans att det blir fel.. man får hjälp direkt när man stöter på problem för det gör man oftast :)

1,70 är min brud också. Känner att jag har en liknande upplevelse framför mig :)

Ska försöka ladda upp en bild på min sida. Hon är just nu otroligt stor baktill, travmuskler alltså. Och tunn över ryggen. Men vi jobbar på det.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 279
Senast: Mkb
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 620
Senast: Stergo
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka