Okej att avla med albino-kanin?

S

semlizz

Jag har en dvärjkanin(med uppåtstående öron)hona. Hon är albino. Jag tänker antagligen avla på henne till sommaren. Jag har hittat en hane med vitt "skägg". Men jag har en känsla av att abinokaniner kan bli sjuk eller annat gemfört med andra kaniner. Nån som kan det där?

rätt tid att avla är nu på våren.
varför ska du avla på henne? är hon utställd? meriterad?
det finns kaniner i överflöd och oplanerad avel gör inte situationen bättre.
är kaninen rasren?
se till att du har säkra köpare INNAN du tar kullen så att du slipper skänka bort ungarna sedan.
vet du hur en dräktig hona ska skötas före och efter nedkomsten?

albino är en mutation som finns inom de flesta djurarter och genvariationen är känsligare för sjukdomar än andra. därmed inte sagt att alla albinodjur blir sjuka!
det är främst avsaknaden av pigment som gör dem mindre motståndskraftiga, ffa eftersom bl.a. upptaget av D vitamin från solen sker via huden.

Hon är varken utställd eller renrasig. Jag har mycket böcker men jag tror inte att jag vet allt om vad man ska göra före och efter födseln. Om hon ska få ungarna måste jag sälja dom sedan. Uppfödaren bor i närheten och hon har jobbat med kaniner i många år. Jo, jag tänkte att hon skulle få ungarna i början eller mitten av juni.

En till fråga: Mamman är väldigt självisk och trotsig, kan hon göra illa ungarna eller är det ärftligt?

Frågan är om din kanin är albino eller bara vit med röda ögon.
Marsvin som är vita med röda ögon är inte albinos, vet inte hur det är med kaniner.
Albino genen ligger närmare himalayamarsvin/rysstecknad kanin, dvs vit, röda ögon svart/blå/brun nos, öron och tassar.
En PE White (bara vit med röda ögon) är lika sjukdommsdrabbat som viltfärgade med bruna ögon eller något annat...

Utan att vara taskig... men tycker inte du ska avla på henne, det är jättesvårt att få sålt ungar tom om de har meriter inom hoppning eller utställning o ska du inte behålla en eller leverera till utställning så köp dig hellre en unge eller hjälp ngn med kaninbebisar om du så gärna vill pyssla med bebisar, min åsikt är att du blir lyckligare utan det ans´varet o problmet att bli av med dem, finns för många på omplaceringshem redan.

Utan att vara taskig... men tycker inte du ska avla på henne, det är jättesvårt att få sålt ungar tom om de har meriter inom hoppning eller utställning o ska du inte behålla en eller leverera till zoo så köp dig hellre en unge eller hjälp ngn med kaninbebisar om du så gärna vill pyssla med bebisar, min åsikt är att du blir lyckligare utan det ans´varet o problmet att bli av med dem, finns för många på omplaceringshem redan.

håller med paradiset, tyvärr, får man väl kanske säga.
jag har också haft svårt att få sålt renrasiga toppstammade djur :smirk:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 326
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 417
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
10 302
Senast: Ramona
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar