Okänd stam

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare störd_nörd
  • Startdatum Startdatum
S

störd_nörd

En av hästarna jag rider har okänd stam och är imp från Danmark..hur gör man om manvill ha henne godkänd? går de inte då? tacksam för svar..

Sv: Okänd stam

Om du med godkänd menar stamboksförd så går inte det. För att ett sto ska vara stamboksberättigat ska det ha en pappa, morfar och mormorsfar som är godkända för rasen.

Har hon ingen brännmärkning på låret? Om hon har det så beskriv hur märkningen ser ut?

Åsa

Aha okey,men hur ska man ta reda på det då? Nästan ingen som vet ngt alls om henne men jag menar de måste ju finns ngnstan vem hennes morfar osv är..är det ananrs det enda som kräävs? vad händer om man tar ett föl ändå? är alla dörrar stägnda för de fölet då?

Jo fkt så har hon ngt märke men kan inte rikigt beskriva det i huvudet det nu..ska kolla nogrannt imorron..

Då får du försöka leta rätt på stoets stam.

Kolla upp brännmärket, är det siffror har jag abbonemang på HesteData och kan kolla om hon finns där.

Hittar du inte stammen på henne kan ett föl förstås registreras, men inte bli godkänd på något sätt.

Om hon har godkänd stam(tror det är 3 led) så borde hon ha som en krona (det danska avelsförbundet logotype) med en vågig linje under ovanför ska det finnas 2 siffror=födelseår och under kronan själva registreringsnumret. Annars tror jag att det bara står siffror.

Jag hade en jättebra kontakt som har ett ännu bättre abbonemang på hestedata, hon kan se ägare, uppfödare med fullständiga adresser samt id.beteckningen på hästen.

Åsa

De som äger henne äger henne påstår att de bara är ett födelsemärke typ...Så det går inte alls att söka där på hestedata på bara namnet,för de är vi 99% säkert på att det inte är ändrat.

Födelsemärke? Jo, det kanske kan stämma. Jag kan ändå inte låta bli att undra hur det där födelsemärket ser ut :smirk:

Åsa

Jag vet inte hur jag ska förklara men när de skulle ge henne en spruta och rakade av lite hår så var de svart ovalt och såg nästan ut som öland fkt om man beskriva det så :p

Den är inte minjag rider den bara,det är de vi inte vet hon är imp från danmark och jag vill gärna få reda på hur man kan få fram ngt om henne :)

Det står inget årtal ovanför märket på de danska varmbloden (DV). Har flera här hemma alla med fulla papper endast sina siffror (3 sista siffrorna i reg.nr) under märket.

Okej synd.
Jag köpte med en Okänd från Danmark fast en ponny fö´r någraa år sen då hade den Chip och vi fick uppgifternaa där

Men om namnet inte är ändrat kan jag kolla på HesteData.

Det är precis som någon skrev de tre sista siffrorna i reg numret som bränns in. En häst som är född 1989 och har 407 inbränt kan t ex ha reg nr 8953407, så om man har bränn-numret, födelseår och färg och kön och vilken ras hästen bör vara så går den att hitta den vägen också. Det finns alltså två sökvägar.

Nej, det är danska lantbruksstyrelsens register. Du hittar stammar, avkommor, tävlings- och bedömningsresultat. Underbart! Kruxet är att du måste ha ett abbonemang som kostar cirka 500:- per år, men jag har det och kollar gärna efter hästar där. Det är bara att pm:a!

Okej,men jag vet ju namnet och vilket år hon är född kanske du kan kolla på det? :d

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 481
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Hej! jag har en häst leasad för avel, som är oförsäkrad. Jag skulle vilja försäkra iaf en grundförsäkring för enbart akutvård. Är det...
Svar
6
· Visningar
1 197
Senast: ameo
·
Avel Hej. Hur vet man att hästen vi funderar på att köpa har fin stam? Ligger många ute på hästnet men vissa hittar man ingen info på om...
Svar
5
· Visningar
1 287
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025