OK med tjocka hästar?

Sv: OK med tjocka hästar?

Det beror på hur man definerar ordet FET. En del skulle nog vilja kalla min ena häst något tjock. Men hon går som sällskap, så kan någon med bild säga mig hur en för fet häst ser ut?

här ska det inte pekas ut någon, men jag tror nog det var någon som kände sig träffad :smirk:

Jag känner mig då inte träffad, var bara nyfiken.

När vi ändå är inne på ämnet, och jag lämnat mina åsikter i föregående inlägg, så ska jag tillägga en sak. Att ha en fet häst - och faktiskt försöka göra något åt det är en sak. Att ha en fet häst - men ändå sätta ut den på bete, för "den måste väl få semester" är en annan. Att inte ens försöka göra något åt det, utan bara skratta och säga att hästen är "rund och go", är i mina ögon inte bra hästägande.

Senast ändrad:

Jag för min del hade som sagt en ponny som var extremt lättfödd. Men jag lät inte den bli fet.

Jag vet inte vilka du syftar på, vi som haft mest åsikter har ju inga feta hästar.

jag känner mig träffad när ni snackar om "feta hästar på sommarbete-tråden" utan ens ta reda på fakta hur hästen har kunnat blivit så och så tjock så hoppar folk på en och kallar en djurplågare :crazy:

Jag har haft en ponny som var jätte svår att få upp i vikt och har nu en stor häst med en flodhästs gener (man skulle kunna tro det) jag skulle bli jätte ledsen om någon slängde in en anmälan på att jag missköter mina hästar pga deras hull.

Du hade en häst som var på ett sätt och då du fick en ny häst utgick du ifrån att den var likadan. I stället för att ta reda på den nya hästens behov. Din häst blev smällfet och fick fång på grund av det. Och du tycker att det är minsann inte ditt fel? Vems fel är det då?

Alla gör vi misstag då och då, men man får faktiskt ta på sig skulden och ta konsekvenserna. Du om någon borde väl propagera för att hålla hästen i form?

För det är just det som är det viktiga - att som hästägare ta ansvar och styra upp i tid och försöka rätta till det som ändå blev fel.

Jag har haft en häst som var väldigt lättfödd och har nu en som är lika extrem, fast åt andra hållet (båda två eng. fbl). Det var/är slitigt att hålla båda i ett någolunda "normalhull".
Jag känner precis som alla sagt, att det är mer "allmänt accepterat" att ha en lätt överviktig häst än en något underviktig. Folk hade bara positiva kommentarer om min förra häst, om den nya är det helt andra tongångar.

Med förra hästen var jag dock betydligt mer oroad över förslitningar o.s.v. p.g.a. övervikt. Nuvarande hakar jag inte upp mig så mkt över hullet. Han växer rätt mkt just nu och hullet har "inte riktigt hängt med". Tycker att folk hakar upp sig väldigt mkt på huruvida man ser revbenen eller inte. Nuvarande hästen ser man revbenen på i vissa vinklar, men han har å andra sidan fått beröm av veterinärer för att han är så jämt och fint musklad. Och han tycks inte falla ur muskulärt (snarare öka på i muskel massa) trots att han till synes har lite underhudsfett samt växer.

Sen kanske man inte ska jämföra hästar och människor, men jag har iallafall ett BMI på 21-22 ungefär (normalviktig) och på mig ser man revbenen klart och tydligt. Jag har en stor bröstkorg och det kanske "hjälper till på traven".
Till exempel fullblodshästar har väl en stor/djup/bred bröstkorg, därmed borde ju revbenen synas lättare? Eller är det bara jag som typ inbillat mig det?

Jag har en relativt lättfödd häst, som är konstant i något överhull, trots mycket motion och genomtänkt foderstat.

För hans del tänker jag dock så att riskerna för skador, sjukdomar osv skulle öka om jag satte honom i "svält" under sommaren (läs: jordhagar med några få högivor när alla kompisarna går på gräs) och väljer därför att låta honom gå på gräs på dagarna. Dock mycket liten högiva nattetid samt ytterst lite kraftfoder och som sagt var - han står inne på nätterna.

För min del motionerar jag honom hellre mer och låter honom få sin "livskvalitet" genom hagvistelse med kompisar på gräs, är så många månader om året ändå då det ända de ser är lera, lera, lera och jord.

Med skrittmaskin en timme om dagen minst (två ggr om det inte är riddag) samt mer ridning håller han sig i dräglig form ändå.

Att man tycker att en häst som är lite rundare än "rekommendationen" ser bättre ut än en som är tunnare kan jag nog ändå förstå. En lite rundare häst har ofta kvar sin muskulatur och ser ofta mer välmående ut än en smal (ofta blankare i pälsen, friskare i blicken osv). En tunn häst ser inte riktigt frisk ut - utstickande höftknölar, bogblad och revben som på fullbodet ovan i tråden signalerar "sjukdom" eller "svaghet" och dessutom har jag aldrig sett en välmusklad häst med runda och fina muskler som är i underhull live. De hästarna finns säkert, högpresterande djur under tävlingssäsong exempelvis.

Ögat är liksom kalibrerat till att hellre se en rund häst/hund/människa än någon där man alltför tydligt kan se utstickande skelettdelar.

Sedan får man ju också skilja på vad som är överhull och fetma. Själv är jag långt ifrån smal, och ligger i överkanten av normalBMI. Ungefär som min häst. Jag är frisk som en nötkärna och kan inte se några andra fördelar av att gå ner i vikt än att jag skulle bli snyggare - och på lite samma sätt resonerar jag kring min häst. I galoppkretsar, travkretsar eller på högre nivå i hoppning ses han garanterat som smällfet.

Min halvblodsvana veterinär tycker han är fin i hull och välmusklad, liksom mina dressyrtränare - alla har vi olika normer.
Jag skulle gärna se honom lite smärtare än vad han är i dagsläget, men inser också att det jag ser när han står och hänger och gräsbuken tynger ner inte alls är det som syns när han stått inne i några timmar och vilat från gräsätandet och dessutom rids och lyfter magen, så att utifrån bilder avgöra hur en häst är i hull är jättesvårt!

nää, d e möjligt... fast ja hade också tyckt att det var jobbigt :rofl:
men jag förstår vad du menar, och så är det kanske...

Men min poäng var iaf att d e lika jobbigt för överviktiga hästar att röra sig som för överviktiga människor, å d e ju som sagt vårt ansvar som hästägare att se till att d är i god form :)

Generellt sett nej.

Självklart blir nästan alla hästar lite sommarunda om dem går på gräs och kanske tar det lite lugnare. Mina går in under den kategorin just nu. De har gått på halvfart i ca 3 veckor nu på gräs dygnet runt. Klart att det syns lite om magen.

Jag är dock emot när dem blir så tjocka att det lägger sig på hela kroppen verkligen, runt manken osv. Jag förstår inte hur man kan låta en häst gå på bete då. Det är ju fetma och fetma är skadligt. Det som gör mej rädd är att det är ofta dessa hästar man sedan ser ägaren banta genom att galoppera en halvtimme i sträck två dagar senare... :crazy:

Sen har vi ju även dem som släpper en mager häst på bete för att den ska äta upp sig inför vintern. De är också intressant. Jag brukar undra om dem människorna inte har tänkt ge sina hästar någon mat under vinterhalvåret eftersom att hästarna ska "ha lite att ta av". Just gräs har ju en tendens till att ge bukfylla och inget mer.

Så, jag sällar mig till den kategori som inte tycker att fettohästar är okej.

Vad det gäller smalhästtråden så är det naturligtvis bra att folk tar allvarligt på eventuell vanvård men jag tycker att det är konstigt att man istället för att prata med ägaren, den enda som kan ge ett korrekt svar, lägger ut en bild på ett internetforum och låter folk spekulera hej vilt. Dock har jag inte läst tråden, ägaren till hästen kanske har kontaktats?

Nu får ni inte tro att jag är för feta hästar för det är jag inte under vissa omständigheter, du sa att det inte var okej att låta en häst äta upp sej inför vintern. Men är det inte okej om en gammal ponny/häst får äta upp sej under sommaren, så att det finns lite att ta ifrån på hösten(ev vintern) när det börjar bli kallare, jag tycker i alla fall det låter vettigare, det tar ju rätt mycket energi för dom att bara hålla varmen innan dom har fått all sin vinterpäls.. dom flesta lite äldre äter långsammare och inte lika mycket... borde det inte vara till en fördel då om den är lite rund?:crazy:

min stora häst blir alltid lite rundare om kroppen på sommaren, för att han går i en stor sommarhage med mycket gräs. jag skulle aldrig sätta honom i en mindre hage för då skulle han må psykiskt dåligt istället. dock har han aldrig blivit fet. det extra fettet har han också haft nytta av när det blir kallt och regnigt och på våren när det är dags för pälsfällning då han minskar väldigt mycket i vikt och det är svårt att hålla hans hull. håller med om att det inte e bra med vare sig för mager och för fet. min ponny har nu blivit för tjock och jag måste vidta åtgärder. hon är min första ponny och därför e det helt nytt för mig hur ponniesar funkar, man lär så länge man lever!

haha va fan snackar du om? du vet ingenting om hur jag har skött mina hästar, du har ingen anning om varför unghästen fick fång!

jag kunde inte motionera min häst!
För det första åkte hon på A2 viruset och var jätte dålig i 1 vecka, (ska du påstå att det var mitt fel det också?) Hon vilade i 3 veckor och då beslutade jag att hon skulle få ha sin sommarvila (så vi hann igång lagom för att matcha henne till Kvaliten), det alla unghästar förtjänar! hon stog i 2 veckor till, Efter 6 veckors vilande skulle jag sätta igång henne och börja skritta, då början på 5:e veckan fick hon fång, troligtvis för att det hade varit dålig väder den 4:e veckan och stallägaren ville ha sina hästar inne under nätterna.

Året innan gick hon ostört på bete i 3 månader utan en endaste fångkänning.

Under hennes sjuk/viloperiod fick hon 2 dl betfor för att hon skulle få i sig mineraler och salt, ½ kg hö när dom stog inne på nätterna, PÅSTÅR DU att jag har gödit min häst så jag får skylla mig själv att hon fick fång?

Det är sånna som du som gör mig irriterad, slänger ur sig saker och påstår saker utan ens veta bakgrunden till orsaken!

Jag förstår inte varför du blir så arg när du inte har något att försvara.. Man kan väl konversera som vanliga människor.

Det jag vet om din hästhållning är det du själv berättat på forumet. Har jag en skev bild så är det faktiskt du som gett mig den.

inte när man blir rankad som djurplågare i era ögon.

snuffsan: och det påstår du vara dålig hästhållning?
Nu vet jag inte vart du har läst vad jag har skrivit om mitt sätt att sköta min häst, jag försöker bara förklara för dig att fånget kom som en chock för mig och jag anser att jag inte har övergödit henne och det var därför hon fick fång och endå envisas du att jag sköter min häst dåligt, om jag har missförståt får du gärna förklara dig.

Nu får ni inte tro att jag är för feta hästar för det är jag inte under vissa omständigheter, du sa att det inte var okej att låta en häst äta upp sej inför vintern. Men är det inte okej om en gammal ponny/häst får äta upp sej under sommaren, så att det finns lite att ta ifrån på hösten(ev vintern) när det börjar bli kallare, jag tycker i alla fall det låter vettigare, det tar ju rätt mycket energi för dom att bara hålla varmen innan dom har fått all sin vinterpäls.. dom flesta lite äldre äter långsammare och inte lika mycket... borde det inte vara till en fördel då om den är lite rund?:crazy:

Men varför ska den ha mer än normalhull, dvs korrekt hull. Det är inte bra för hästen, även om den nu är gammal. Med en korrekt foderstat så ska hästen inte falla ur. Självklart ska dem inte vara underviktiga heller, men att tro att det är en fördel att hästen är lite rund är farligt för hästar mår INTE bra av att vara för tjocka.

Tycker inte heller det är bra med tjocka hästar, men som några andra har skrivit tycker jag det beror mycket på orsaken till varför hästen är tjock. Min häst går på bete nu, han rullar fram för tillfället, men främst har han gräsmage.

(På betet:

http://i5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Jensen Exmoor juli 2007/IMG_2744.jpg

På vintern:

http://i5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Nasse jan 2007/25.jpg
http://s5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Nasse jan 2007/?action=view&current=1.jpg)

Att hästen får gräsmage på sommarn tycker jag inte är så farligt (min häst blir normalviktig så fort han stallas in, tar en vecka sen är magen borta igen), det jag däremot inte gillar är folk med FETA hästar (där de har mycket fett över hela kroppen) som de ger en massa kraftfoder osv... Det är ju inte bra... Bättre att bara ge hästarna hö och rida mycket istället.

Senast ändrad:

*kl*

Jag tycker många hästmänniskor har en skev bild av hur en fet häst ser ut. Många verkar tro att magen dom får av mkt grovfoder = fett.

Jag ser iallafall många fler hästar som är för tunna/bukiga utan muskler än feta hästar. Tror jag sett max en fet häst i mitt 26 åriga liv.

/Maria

Jag har aldrig sagt något om någon djurplågare, jag har ingen aning om hur du sköter din häst, men jag utgår ifrån att du vet bäst.

Ja, det tycker jag också. När jag bett om råd om hur jag ska få ner min häst i vikt, så har folk varit väldigt misstänksamma och jag har fått förklara flera gånger att hon inte är smal och bukig. Hon hade fettvalkar över hela kroppen, jag kände inga ben vart jag än tryckte (ungefär), och det är verkligen en FET häst.

Liknande trådar

Dressyr Visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden men eftersom det gäller dressyrtävling så chansar jag på här. Jag funderar på att...
Svar
14
· Visningar
2 081
Senast: Sar
·
Foder & Strö okej nu vet jag inte riktigt om tråden ligger rätt, då det handlar om lite annat än foder oxå, men jag chansar.. har en ponny som jag...
Svar
9
· Visningar
5 546
Senast: Tinuri
·
Hästvård Ja vart ska jag börja. Finns inte en häst jag haft som inte fått en skada. Och det flesta skadorna har jagi nte varit delatig i...
Svar
8
· Visningar
1 352
Hästmänniskan hejsan alla bukemänniskor... sorry om tråden ligger fel, ni får ta bort eller flytta den då måste bara fråga om det inte bara är jag...
2
Svar
32
· Visningar
3 213
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka