Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
jag känner mig träffad när ni snackar om "feta hästar på sommarbete-tråden" utan ens ta reda på fakta hur hästen har kunnat blivit så och så tjock så hoppar folk på en och kallar en djurplågare
Jag har haft en ponny som var jätte svår att få upp i vikt och har nu en stor häst med en flodhästs gener (man skulle kunna tro det) jag skulle bli jätte ledsen om någon slängde in en anmälan på att jag missköter mina hästar pga deras hull.
Generellt sett nej.
Självklart blir nästan alla hästar lite sommarunda om dem går på gräs och kanske tar det lite lugnare. Mina går in under den kategorin just nu. De har gått på halvfart i ca 3 veckor nu på gräs dygnet runt. Klart att det syns lite om magen.
Jag är dock emot när dem blir så tjocka att det lägger sig på hela kroppen verkligen, runt manken osv. Jag förstår inte hur man kan låta en häst gå på bete då. Det är ju fetma och fetma är skadligt. Det som gör mej rädd är att det är ofta dessa hästar man sedan ser ägaren banta genom att galoppera en halvtimme i sträck två dagar senare...
Sen har vi ju även dem som släpper en mager häst på bete för att den ska äta upp sig inför vintern. De är också intressant. Jag brukar undra om dem människorna inte har tänkt ge sina hästar någon mat under vinterhalvåret eftersom att hästarna ska "ha lite att ta av". Just gräs har ju en tendens till att ge bukfylla och inget mer.
Så, jag sällar mig till den kategori som inte tycker att fettohästar är okej.
Vad det gäller smalhästtråden så är det naturligtvis bra att folk tar allvarligt på eventuell vanvård men jag tycker att det är konstigt att man istället för att prata med ägaren, den enda som kan ge ett korrekt svar, lägger ut en bild på ett internetforum och låter folk spekulera hej vilt. Dock har jag inte läst tråden, ägaren till hästen kanske har kontaktats?
Nu får ni inte tro att jag är för feta hästar för det är jag inte under vissa omständigheter, du sa att det inte var okej att låta en häst äta upp sej inför vintern. Men är det inte okej om en gammal ponny/häst får äta upp sej under sommaren, så att det finns lite att ta ifrån på hösten(ev vintern) när det börjar bli kallare, jag tycker i alla fall det låter vettigare, det tar ju rätt mycket energi för dom att bara hålla varmen innan dom har fått all sin vinterpäls.. dom flesta lite äldre äter långsammare och inte lika mycket... borde det inte vara till en fördel då om den är lite rund?![]()