OK med tjocka hästar?

Sv: OK med tjocka hästar?

angående mitt sätt att sköta min häst vet jag bäst.

Anledningen till att jag vart/lät arg var för att jag rent utsagt vart ledsen på att ingen ville förstå att jag kunde faktist inte göra något åt min häst övervikt och så finns det folk som slänger ur sig taskiga kommentarer.

Jag kommer aldrig mer låta min häst gå på bete, eftersom hon fick sitt fånganfall, hästen är bara 4 år och jag vill att hon ska leva i många år till! Hade jag vetat att hon skulle fått fång hade jag såklart inte låtit det gått så långt men som sagt eftersom hon gick som 3 åring i 3 månader på sommarbete ostört utan fångkänning trodde inte jag hon var en "fånghäst". Självklart fodrare jag hästen efter hennes behov inte efter min tidigare ponnys behov, som snuffsan tror, vilket gör mig ledsen, jag har varit hästägare i 12 år och jag har alltid haft duktiga människor omkring mig som har hjälpt mig och tipsat och gett råd!

Istället för att stjälpa så kan man faktist HJÄLPA!

Den 23 maj såg hon ut så här och 1 vecka efter fånanfallet (25e juni) såg hon ut såhär
10e juli såg hon ut såhär

/iaa

Jag tycker att man ska titta till hästens välbefinnande hela tiden. Jag har sett islandhästar som varit under bantning och endast fått 3 kilo höensilage på vintern (per dygn!). De var ständigt hungriga och blev naturligtvis smällfeta (gräsmagade) på sommaren när de äntligen fick äta sig mätta. Och så började hela karusellen om igen på hösten, hur kan man utsätta sin gullegris för detta?

En del verkar inte inse vikten av att ge sina hästar rätt mat, man skaffar sig inte kunskap om vad hästen behöver. Sällan behöver man dra ned på grovfodret, det är inte bra för tarmsystemet, hästar ska tugga nästan jämt. Däremot kraftfodret och allt godis som vi människor proppar i våra hästar, det kan man "banta ned".

I vårt stall låter vi våra hästar som har lätt för att bli runda eller ligger i riskzonen för fång gå i relativt nedbetade hagar, de får då i sig det "lilla" gräset och vi fortsätter med motionen/träningen som vanligt. Hästar i hage rör inte på sig så mycket som det skulle behöva de behöver inte hitta vatten och mer föda, därför är det bra att t.ex. ta långa skrittpass i skogen, det kan vara avkopplande både för häst och ryttare, kalla det semester istället.

Att man som människa kanske åker bort på semester är väl inget ovanligt, men vanliga privathästar behöver inte sommarvila anser jag. Däremot ridskolehästar och andra hästar i tjänst t.ex. polisen eller högvaktens hästar kanske inte har sett en hage på hela året, de kan mycket väl behöva komma ut och bara vara hästar några veckor. Men de är ju aldrig de feta hästarna, där ser man ju till att hästarna får rätt mat dygnet runt, året om...

Tycker inte du ska vara så hård mot dig själv utan ta lärdom utav vad som tragiskt nog hände din häst i stället.
Hur såg prognosen ut på klinik?hur såg hovbenen ut på röntgen?

Jag har inte orkat läsa alla svar men vill ändå säga vad jag tycker...
Givetvis är det inte hälsosamt för hästen att vara fet, det är t.o.m. sämre än om hästen är mager.
Tråden med tjocka hästar på gnägg kan man väl ta för vad den är, de flesta hästarna där är inte feta, de har "gräsmage". När de går på bete fylls ju buken ut med betydligt mer substans än annars och det gör buken rund. Vissa av hästarna är överviktiga och det är sorgligt att se.
Jag kan försöka fota min 2-åring som exempel, och kanske russet oxå, om någon är intresserad? 2-åringen har en rund mage men är inte fet! Russet (som inte får beta dygnet runt) är överviktig men har inte rund buk...

Vi åkte dit för tidigit pga dålig information och då såg hovbenet bra ut, ingen rotation, ska väl åka dit snart igen och göra om samma sak, jippie..

Ska läsa den där tråden yttligare en gång, se om jag blir någe klokare den här gången.

Jag tror faktiskt att du vet bäst, men var inte så hård mot dig själv. Slänger folk ur sig taskiga kommentarer, så strunta i det. Du vet själv att du gjort så gott du kunde, och ingen skulle göra så att en häst fick fång medvetet.

oki..Lycka till på ÅB..Hoppas det reder sig för dig och din häst.och att ni slipper uppleva fler fånganfall..

Jag mår fysiskt illa av fetaste hästen-tråden, det är bara äckligt att man låter hästarna bli så där tjocka, en del har ju valkar över hela kroppen, jag kan bara tänka mig hur jobbigt det måste vara för dom att öht anstränga sig.
Förstår inte för allt i mitt liv varför man gör så? Vi har ett par riktigt bra exempel på det på vårat sommarbete.
Mina hästar går i stor gräshage 7 timmar om dagen och har lagt på sig ganska duktigt, dock inte ens i närheten av en del andra. Dom motioneras 6-7 dagar/vecka och går ganska hårt, varierande arbete och inte speciellt mycket kraftfoder, hösilage morgon+ kväll.
Min ponny fick akut kolik för ett par år sedan, när jag köpte honom hade han 100kg's övervikt och det tog lite mer än ett år att få honom slimmad och snygg, han gick på strikt diet och motionerades mycket.
Problemet är att när hästar blir feta samlar dom inte bara på sig fett på utsidan av kroppen, utan även på insidan. Min ponny lyckades få en fettknöl som hängde ner i en slinga från ryggraden rakt ner i tarmsystemet som gjorde att det tog tvärstopp.
Det är hittills det värsta inom hästeriet jag varit med om, att se honom på uppvaket efter operationen önskar jag ingen.
Nej, motionera hästarna bättre och mer, för allas skull.
Det är en sak om man köper en överviktig häst och gör något åt det, men att själv lyckas få sin häst att se ut så... Det är för mycket för att jag ska kunna förstå det. Många verkar tro att de gör hästarna en tjänst genom att släppa redan halvrunda hästar på bete.
Några har ju i fetaste hästen-tråden faktiskt visat riktigt bra exempel på hästar som går på bete OCH hålls vältrimmade, otroligt duktig :bow:

Jag håller med dig, det är rent ut sagt äckligt. Såg någon på Pixbox som hade en katt som såg ut att väga minst 6-7 kg för mycket, och hon hade skrivit något sådant här: "Jag vet att min katt är tjock, så ni behöver inte säga hur fet hon är, eller inte. Hon mår jättebra, och katter är väl till för att skämmas bort? ;D"

Jag blir verkligen irriterad på såna människor.. Nu var hon väl inte särskilt gammal, men sak samma. Min häst rids 6-7 gånger i veckan, och ungefär 2 av dom gångerna rids hon 2 ggr/dag. Hon går inte på bete. Detta gör jag för att hon har jättelätt för att gå upp i vikt, och jag vill inte utsätta henne för det. Jag varierar träningen och försöker göra det så roligt som möjligt, och hon tycker det är lika kul att ridas varje gång.

Jag har själv en häst som är mycket lättfödd och jag kämpar verkligen med henne för att hon ej ska bli fet. Hon har dessutom haft fång så jag förstår problematiken. Hon går kvar i sin vinterhage dvs en stor hage med en hel del gräs men ej odlad vall.
Men samtidigt så minns jag från min ungdom hur viktigt man ansåg att det var att hästarna kom ut på bete. Jag har tänkt på det många gånger när jag läser om hästar som ej får gå på något bete. Är det så bra egentligen? Missar vi inte något som är nytttigt för dem? Är verkligen dagens foder (som inte gårdagens hästar fick) så pass bra att det ersätter betet?

tycker inte att det är bra med varken smala eller tjocka hästar. det är ju inge bra om dom lider!

Jag tror att betet är starkare än vad det var förr, vi har ju odlat fram det gräset som finns nu. Jag själv tror att en häst på bete, som blir till en fettklump, mår sämre än en häst som står i annan stor hage och är i lagomt hull. Däremot tycker jag i alla fall att hästarna ska få stå på bete åtminstone några veckor, kanske i slutet av sommaren, då jag tror att det är rätt viktigt.

Jag kan inte heller förstå snacket om att det är bra att hästarna har lite extra hull innan vintern. Vaddå? Ska ni inte ge dem mat i vinter eller?

Det snacket förstår jag. För oss som har svårfödda hästar!
Min ponny är svårfödd, han äter groteska mängder kraftfoder, går ute i stora hagar med frodigt gräs 8-16 och äter runt 5 kg hö om dagen + olja för att få upp ännu mer energi i foderstaten. Han är i mycket bra hull - nu. På vintern blir det större problem. Och JO, han får mat då, MYCKET mat men håller inte hullet helt ändå. Då kan det vara skönt om man har lite att "ta av" dvs. försöka få hästen att bli lite kraftigare i hullet sommartid. För mig fungerar det inte, han får inget extra hull vad jag än gör. Men för andra kanske det fungerar, då tycker jag att man kan låta hästen ha lite extra hull innan vintern.

Angående-fetaste-hästen tråden blir jag bara äcklad, det är så otroligt sjukt. Vill inte ens tänka på hur det frestar på benen att släpa runt på allt extrafett. Självklart kan det finnas orsaker till att hästen ser ut som den gör men när folk bara menar att "på sommaren kan dom väl få ha lite gräsmage" blir jag inte glad.

Men då blir ju inte din häst fet, eller hur? Jag har också en svårfödd som är jättefin nu och som jag kämpar med hela vintern för att hålla i hull.

Men de lättfödda jag haft behövde knappast lägga på extrakilo för att klara vintern.

knapplån

När en häst går på sommarbete blir de oftast bara uppblåsta ju! Min är ju uppblåst som en ballong men inte enbart runt magen men hon har blivit grövre i sig- vätska! Hästar får i sig en mängd med vätska under bete och "växer"- man ska börja oroa sig när de blir bukiga för då är det fett. Samma sak händer när de äter silage (för det kan jag vittna om då min lilla växte och blåste upp sig på enbart en vecka- den som kan få mig att tro att en häst kan gå upp 100 kg på en vecka i en hage där hon är extremt ranglåg ska ha ovationer) Majoriteten av hästarna i sommartjock-tråden är nog bara "uppblåsta".

Var är tjock-tråden?

En undran, jag trodde fång hade med proteinhalten i gräset att göra, inte vikten. Eller är det båda?

det är inte proteinet utan stärkelse som ger hästar fång.. och överviktiga hästar har lättare för att drabbas.

som jag har förstått det...

Senast ändrad:

När hästarna har fettkuddar på kroppen är de inte "bara" uppblåsta. En hel del av dem är nog det, ja.

Liknande trådar

Dressyr Visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden men eftersom det gäller dressyrtävling så chansar jag på här. Jag funderar på att...
Svar
14
· Visningar
2 081
Senast: Sar
·
Foder & Strö okej nu vet jag inte riktigt om tråden ligger rätt, då det handlar om lite annat än foder oxå, men jag chansar.. har en ponny som jag...
Svar
9
· Visningar
5 546
Senast: Tinuri
·
Hästvård Ja vart ska jag börja. Finns inte en häst jag haft som inte fått en skada. Och det flesta skadorna har jagi nte varit delatig i...
Svar
8
· Visningar
1 352
Hästmänniskan hejsan alla bukemänniskor... sorry om tråden ligger fel, ni får ta bort eller flytta den då måste bara fråga om det inte bara är jag...
2
Svar
32
· Visningar
3 213
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka