OK med tjocka hästar?

Sv: OK med tjocka hästar?

Jag har hört att hästen mår bättre av att vara lite för smal än för tjock, det är säkert sant.

Nej det är inte OK. Ingen mår på något sätt bra av att vara fet!

"Min" har gått ner 8 cm i omkrets på 6 veckor, trots att hon går på gräshage samtidigt. Hon var F-E-T när hon kom, nu är hon bara Fet och mitt mål är att hon ska bli lagom.
Hon hade nog varit ännu "smalare" om jag hade kunnat rida normalt, men hon är ömfotad så jag måste vänta tills hon har blivit skodd. Nu är det mest bara skritt och lite trav som gäller.

Senast ändrad av en moderator:

Bra svar.jag har läst massor med frågor där man vill ge något kraftfoder som gör hästen pigg men inte tjockare! För mig finns det bara en lösning. Banta hästen och se till så att den får bättre kondition. Fäörstår inte riktigt hur man tänker.

*kl*
lite utom trådens innehåll men vilka av dessa två hästar anser ni att vara i bäst hull?
ingen av dessa är mina utan ridskolehästar.
12060488.jpg

12122394.jpg

*kl*
lite utom trådens innehåll men vilka av dessa två hästar anser ni att vara i bäst hull?
ingen av dessa är mina utan ridskolehästar.
12060488.jpg

12122394.jpg

Tycker båda är för tunna, speciellt den första bilden där revbenen syns rejält.:eek: Men den "bästa" av dom tycker jag är häst 2. Sen vet man inte om de är svårfödda, hur gamla o va de gör om dagarna. Sånt spelar in, men tycker de borde ha betydligt mer mat än va de får med tanke på deras hull..:bow:

De andra hästarna i bliderna är inte tunna så jag antar att det är något speciellt fel med dessa två hästar? Annars tycker jag personligen att första hästen ser bättre ut, dock är den för mager, det kanske är vinkeln som gör att revbenen syns mer men den hästen ser ut att ha mycket mer hull än fuxen.

Väldigt bra skrivet!!! Det är så himla lätt att utropa det ena och det andra om andras hästar utan at ta reda på vad som ligger bakom det hela. Eller om ägaren försöker göra nåt åt det med mer eller mindre lyckade resultat.

Vi har också en häst med flodhästgener som ALLTID bantas. Han får minimalt med hö 4 ggr per dag och inget kraftfoder (mineraler, vitaminer så klart) ändå ser han högdräktig ut!!! Han rids ca 5 dagar i veckan lugnt.

Han dras med problem i kotlederna till och från som med säkerhet hör hans övervikt till. I alla fall skulle det bli bättre om han gick ner i vikt. Vi har lagt ner mängder med tid, pengar (otaliga veterinärutlånanden om hur vi ska gå tillväga) och tandagnissel på att hans ska gå ner i vikt ÄNDÅ syns marginell skillnad. Han verkar kunna leva på luft!!

Han var rund redan då vi köpte honom för två år sedan, vi har inte lyckats få ner honom i vikt mycket alls. Det blir lite som moment 22 när de behöver gå ner i vikt men ha problem att röra sig fullt ut utan att bli dålig...han skulle behöva röra sig mångt mycket mer för att gå ner i vikt än hans ben tillåter.

Vi är fullt medvetna om risker och sjukdomar som kan bli/vara kopplat till detta. Vi har provat allt, halvsvält på veterinärers inrådan, uträkad foderstat efter vikt + motion men inget har hjälpt!!

Hur ofta (dagligen) får vi inte höra av 12-åriga självutnämnda kostrådgivare diverse uttrop. Man vill skrika att man gör allt man kan men istället ler man och blir ledsen...

Självklart är det INTE ok med feta hästar, lika lite som med magra. Frågan är ju bara vad man ska göra åt de som har just flodhästgener?

~Ingrid och Lukas

I mina ögon är häst nummer två finast rent hullmässigt, men behöver betydligt mer muskler över rygg och rumpa.
Den första ser lite ut som en maskhäst för mig. Bukig, tunn över revbenen.

Tycker båda är för tunna, speciellt den första bilden där revbenen syns rejält.:eek: Men den "bästa" av dom tycker jag är häst 2. Sen vet man inte om de är svårfödda, hur gamla o va de gör om dagarna. Sånt spelar in, men tycker de borde ha betydligt mer mat än va de får med tanke på deras hull..:bow:

Häst nr 2(min sköthäst) fick 2 kg lucern(det var kanske 3kg) när ridskolan var igång och häst nr 1,hade fri tillgång på lucern..
Båda hästarna är fbl.

mer bilder på dem
häst nr 1
12060493.jpg

12060495.jpg

häst nr 2:
12123104.jpg

12122778.jpg

nu går alla ridskolehästarna på bete(dygnet runt) fram till vecka 33 då lektionerna börjar igen men dem går fortfarande ute på nätterna.

Senast ändrad:

Jag har ingen förståelse alls varför man låter sin häst bli fet. Stackas häst!

Min häst blir väldigt lätt rund och är väldigt lättfödd. Hon blir tjock av ingenting. Jag står inhyrd i ett stall där alla hästar går ute på betet heeela sommaren. Jag vill helst ha min inne på nätterna men det skulle inte gå. Nu går hon i en liten hage brevid alla andras. Jag tränar min häst dagligen så det skulle vara synd om henne att släpa runt på en bauta mage. Visst får man arbeta lite extra om man har en häst som lätt blir tjock eller ha ett bete som den inte blir så kraftig.

Men jag ser allt för många stall som har sina hästar på ett bete som är fullt med gräs. I hagen står alla hästar och hänger med sina feta bukar. Och omusklade och otränade blir de ju också. Jag tycker lagom motion, vila och träning är det bästa för hästar om de ska "vila".

:crazy:

Det är definitivt inte ok med feta hästar. Jag själv har en nordis som blir tjock av att titta på mat. Jag vet hur svårt det är att hålla nere dem i vikt, jag har ägt henne i 2 år och det är först nu hon är normalviktig. Jag sätter henne inte ut på bete, för jag vet att hon går upp rejält i vikt, och jag tänker inte utsätta henne för det. Folk i tråden skriver "Ja, men jag tycker inte att ni ska "anklaga" någon för något, de vet väl att deras hästar inte mår bra..". Hur kan man sitta och skratta åt dessa feta hästar, när man vet att de inte mår bra? Nä, jag förstår det inte.

Här kommer några bilder på min nordsvensk, skulle vara intressant att höra vad ni tycker om hennes förändring...

På de här bilderna har hon inte blivit riden (eller ens skött ordentligt) på 3 år, och jag har ägt henne i 1 månad.

http://www.pixbox.se/pic_show_id2037920.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id2037921.html

Sommar 2005, ägt henne i 1 år, rids regelbundet i skogen.

http://www.pixbox.se/pic_show_id4686894.html

Det här är i sommar, jag har ägt henne 2 år. Hon har stått i 3 veckor pga. fång (vilket hon hade när jag köpte henne) och hovböld, därför är hon lite "ur form" på den här bilden..

http://www.pixbox.se/pic_show_id10622706.html

Det här är också i sommar, här har hon ridits ett tag.

http://www.pixbox.se/pic_show_id12234700.html

Det här är nyligt taget, riden några veckor.

http://www.pixbox.se/pic_show_id12234706.html

Vad tycker ni?

Förlåt Immer för lite trådkapning, men det hör ju lite till ämnet i alla fall.. ;)

Pappa har en granne som har en liten söt shettis korsning.
Denna lilla häst har legat på fång gränsen under alla år jag känt dem.
Ändå släpps hästen på bete varenda år. Ofta slutar det med att hon får fång, och får stå inne. I år tror jag hon har haft fång 2 el 3 gånger! Kan inte vara bra för hästen.
Har själv ett litet russ, men hon är inte jättetjock. Skulle önska hon var lite smalare, men hon är inte fet, bara lite sommar tjock. Hon rids lite för lite just nu, men vi ska sätta igång henne nu.
I vintras när jag köpte henne, var hon ganska smal, Och det blev inte bättre av att min valack jagade henne jämnt och ständigt. Så det lilla russet fick nästan mer mat än mitt travarsto! Nu tillhör dock mitt sto den varianten som blir tjock bara hon ser gräset växa!:smirk:
Men i år har alla mina tre hästar lagom hull!:D

Jag tycker inte att det är okej med feta hästar, inte alls. Har själv två som är feta och nu har den andra lagt på sig lite för mycket också. Försöker få ner dom i vikt med det är svårt, alla har motionerats 5 ggr veckan men jag har insett att det är alldeles för sällan så nu har jag börjat motionera två gånger om dagen, utom 3 åringen som går en gång om dagen. Ett pass är det tömkörning som gäller för att bygga muskler och styrkan i musklerna, det andra passet är full fart framåt för lite kondis. Min islandshäst har gått ner en hel del på en vecka! Nu är det shettisarnas tur.

Innan har jag alltid tyckt att det är synd om dom att få gå varje dag i veckan men nu känns det mer som att vi kör en period på detta sättet så slipper dom få så lite mat i vinter sen för dom är för feta!

Är motligt trött över alla kommentarer om hur fet min islandshäst är. Som att jag inte försöker på det bästa sättet för mig att få ner honom i vikt. Nu har jag bara fått hjälp av gulliga vänner att hitta ett bättre sätt :)

Den värsta kommentarerna är ju ändå den om shettisarna. Bara så att alla vet så får shettisar vara tjocka, dom ska se ut så:devil::mad: *blir galen på den kommentaren*
Visst jag kan hålla med om att dom inte har samma byggnad som ett fullblod och alltså ska väl kanske inte se ut som ett i hullet, men feta.. Nej...

Till Grålly

Tycker inte hon såg så tjock ut på de sista bilderna.
De två första såg hon ganska tjock ut, annars ok.
Fin häst du har:)

*kl*

vad roliga ni är, dom flesta som har klagat på feta hästar äger ju förfan själv hästar som är över normal hull :smirk:

Nä, hon är i utmärkt form på de sista bilderna. Som det stod, hon hade ju inte blivit motionerad på 3 år på första bilderna, det är ju inte jättekonstigt att hon var fet.

Tack, hon är jättefin, både på utsidan och insidan. Även om hon inte haft det jättelätt innan jag köpte henne, så är hon glad och gör sitt bästa.

Liknande trådar

Dressyr Visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden men eftersom det gäller dressyrtävling så chansar jag på här. Jag funderar på att...
Svar
14
· Visningar
2 081
Senast: Sar
·
Foder & Strö okej nu vet jag inte riktigt om tråden ligger rätt, då det handlar om lite annat än foder oxå, men jag chansar.. har en ponny som jag...
Svar
9
· Visningar
5 546
Senast: Tinuri
·
Hästvård Ja vart ska jag börja. Finns inte en häst jag haft som inte fått en skada. Och det flesta skadorna har jagi nte varit delatig i...
Svar
8
· Visningar
1 352
Hästmänniskan hejsan alla bukemänniskor... sorry om tråden ligger fel, ni får ta bort eller flytta den då måste bara fråga om det inte bara är jag...
2
Svar
32
· Visningar
3 213
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka