Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och jag kan bara instämma! Vänligen ta reda på hästens bakgrund först, innan ni skriver långa klagoinlägg på Buke - och det oavsett om hästen är tjock eller smal ...
Just nu börjar jag vara övertygad om att det är lika stora variationer mellan hästarna som mellan människorna, somliga individer är extremt svåra att få till och hålla i normalhull. Längtansfullt läser jag trådar om svårfödda fullblod som tappar hull om somrarna...
jag tycker man ska ta reda på anledningen varför hästen ser ut som den gör, sen kan man diskutera om det är ägarens fel eller inte, såklart är det ägaren ansvar över hur hästen mår men alla gånger kan inte ägaren påverka hästens vikt- minskning/ökning.
jag känner mig träffad när ni snackar om "feta hästar på sommarbete-tråden" utan ens ta reda på fakta hur hästen har kunnat blivit så och så tjock så hoppar folk på en och kallar en djurplågare/iaa
Små klumpar som snabbt omvandlar fett till muskler om de bara får arbeta ordentligt.
Ja, du vet ju också att det går utmärkt att banta ner hästar som är lättfödda, bara man vill.
Jag bor nära en jättefet ponny som har återkommande fånganfall, ont i knä och hovar och som knappt kan röra sig. Men den går i stor gräshage och motioneras inte. Den kommer nog tyvärr inte att bli gammal.
Det är brist på vilja att förändra hästarna jag blir förbannad över. man vet att ens häst skulle må bättre om den vägde 100 kg mindre. Man vet att den borde motioneras och inte gå i stora hagen med mycket gräs utan betesreducerare. Men man struntar i det. Varför? Bekvämt?
Jag har som sagt en ponny som har svårt att lägga på hull. Jag jobbar hela tiden med detta. Kollar hans hull, balanserar mat och träning osv. Det måste jag ju.
Ja, du vet ju också att det går utmärkt att banta ner hästar som är lättfödda, bara man vill.
OK - ge då mig ett gott råd .... Hur bantar man en extremt lättfödd häst som bara kan gå lättare motionsridning? Hästen är ett halvblod, 165 cm hög. Foderstat: i princip inget kraftfoder alls + hö som är ganska magert.
Jag kan inte rida hästen mer än vad jag gör. Jag kan inte dra ner mer på fodret.
Så vad gör man då??