OK med tjocka hästar?

Sv: OK med tjocka hästar?

Det är inte ok. Jag är så trött på uttrycket "rund och go", och så är hästen fet som en tunna. :crazy:

Har följt samma tråd på gnägg och kan säga att jag nästan blir mörkrädd när jag ser vissa hästar. Har man en så lättfödd häst att den under sommartid får bära över 100kg övervikt så kanske man ska fundera över om man inte ska byta bete och foderrutin för häststackaren. :crazy:

Jag gör ett inlägg här eftersom jag lagt in en bild på en smällfet häst och ägaren har inget emot det heller. Hästen är inte min och jag tycker inte det är ok med en sån fet häst. Denna häst äter oavbrutet både på vintern och på sommaren men som sagt min åsikt är den att jag tycker inte det är ok att låta hästarna vara feta varken under sommaren eller vintern.

Och jag kan bara instämma! Vänligen ta reda på hästens bakgrund först, innan ni skriver långa klagoinlägg på Buke - och det oavsett om hästen är tjock eller smal ...

Jag kan till viss del hålla med. Samtidigt så måste djurens välmående gå före ägarens känslor, iaf i min värld. Visst kan en häst magra av mkt snabb pga av sjukdom etc och det är inte vanvård om behandling har satts in och ägaren försöker lösa problemet. En smällfet häst blir inte smällfet över en natt och jag tycker att det finns få, om några, ursäkter för att ha den så. En smällfet häst mår ju inte bättre för att ägaren "inte har gjort det med flit".

Sara

Intressant tråd och bra att någon tar upp diskussionen. Jag har inte sett tråden med bilder på tjocka hästar. Jag valde bort den genast för jag tror inte jag vill se dem. Jag tycker inte att det är OK med tjocka hästar. Jag har två ponnyer som tycks kunna leva på betydligt mindre mat än våra stora hästar. Eftersom den ena har haft fång har jag verkligen ansträngt mig denna sommar att hålla dem i lagom hull. Jag är ganska nöjd med resultatet. Jag hörde häromdagen att någon ponnyras har längre tarmar än andra hästar. Undrar om det stämmer? Det är kanske så för alla ponnyer. Det kanske gör att de kan tillgodogöra sig mer näring?

*knapplån*

Jag tycker inte alls heller det är ok med allt för feta hästar. Men, *pust, stånk, stön, jämmer och elände* så har jag själv en som helt klart platsar i tråden sommarfetast. Hästen är inköpt för lågpresterande hobby-ridnings ändamål och hade vid köp stor buk svag/obefintlig överlinje med något uppstående ryggrad. Nemas problemas trodde jag som tidigare enbart haft högpresterande hästar utan problem med överhull någonsin men det är helt otroligt så jag gått bet på denna hästen. Den är inte ett dugg bättre om buken nu flera år senare än innan köp, dock har den inte uppstickande ryggrad och obefintlig överlinje längre. Just nu börjar jag vara övertygad om att det är lika stora variationer mellan hästarna som mellan människorna, somliga individer är extremt svåra att få till och hålla i normalhull. Längtansfullt läser jag trådar om svårfödda fullblod som tappar hull om somrarna... Jag skäms antagligen lika mycket över min feta häst som de med för magra hästar i hagen. Och jag är också övertygad om att den något för magra hästen mår mycket bättre än min för feta häst. (Och ja, jag är jättedukig på att räkna foderstater, har alltid analyserat hö som fodras med och är rejält påläst inom området foderlära - tack vara denna häst har det blivit nödvändigt.)

Just nu börjar jag vara övertygad om att det är lika stora variationer mellan hästarna som mellan människorna, somliga individer är extremt svåra att få till och hålla i normalhull. Längtansfullt läser jag trådar om svårfödda fullblod som tappar hull om somrarna...

Ja, oj vad jag känner igen mig .... Man kämpar o kämpar o kämpar utan resultat. Och som lök på laxen får man dessutom en massa kommentarer från folk som "vänligt" påpekar att hästen är tjock ....

Själv är jag tacksam att ingen anmälde oss på grund av vår fjord/kallblodstravarvalack. Han var som en tunna när vi köpte honom, men trots bantning och bra med motion gick han bara sakta ner i vikt.
Nu, snart två år senare är han nästan normalviktig. Jag tror att han tappat minst 150 kilo. Han går ute på betet dygnet runt, med betesreducerare på dagen och utan på natten.
Att han har betesreducerare beror på att han enligt veterinären var i riskzonen för att få fång. Kallblodstravarstoet, som ju fick fång första maj, var vid tillfället i mycket bättre kondition än vad han var och dessutom inte så tjock.

Immer

Jag har själv haft en ponny som blev tjock av ingenting. En sån får man hålla koll på hela tiden. Han fick begränsat bete och reds ordentligt varje dag. På vintern hade han en bra foderstat och motionerades dagligen. Det är få hästar som är perfekta av sig själv. Jag har en nu som hela tiden måste passas så han inte tappar i hull. Samma sak där, måste skötas.

Vi har dessutom haft flera ponnysar hemma på somrarna som skulle bantas och komma igång. Små klumpar som snabbt omvandlar fett till muskler om de bara får arbeta ordentligt.

jag tycker man ska ta reda på anledningen varför hästen ser ut som den gör, sen kan man diskutera om det är ägarens fel eller inte, såklart är det ägaren ansvar över hur hästen mår men alla gånger kan inte ägaren påverka hästens vikt- minskning/ökning.

jag känner mig träffad när ni snackar om "feta hästar på sommarbete-tråden" utan ens ta reda på fakta hur hästen har kunnat blivit så och så tjock så hoppar folk på en och kallar en djurplågare :crazy:/iaa

Jag hoppas verkligen att inte du - eller någon annan - känner sig utpekad eller trampad på tårna, för det var absolut inte meningen med den här tråden....

Immer

Ja, du vet ju också att det går utmärkt att banta ner hästar som är lättfödda, bara man vill.

Jag bor nära en jättefet ponny som har återkommande fånganfall, ont i knä och hovar och som knappt kan röra sig. Men den går i stor gräshage och motioneras inte. Den kommer nog tyvärr inte att bli gammal.

Det är brist på vilja att förändra hästarna jag blir förbannad över. man vet att ens häst skulle må bättre om den vägde 100 kg mindre. Man vet att den borde motioneras och inte gå i stora hagen med mycket gräs utan betesreducerare. Men man struntar i det. Varför? Bekvämt?

Jag har som sagt en ponny som har svårt att lägga på hull. Jag jobbar hela tiden med detta. Kollar hans hull, balanserar mat och träning osv. Det måste jag ju.

Senast ändrad:

Små klumpar som snabbt omvandlar fett till muskler om de bara får arbeta ordentligt.

Jaa... det är nog det enda som gäller på den här typen.... :crazy: Jag som av familje-skäl bytte från högpresterande häst till lågpresterande skogs-mulle för äkta tant-ridning á la skritt på långa tyglar i skogen... Den är jobbad hyfsat låg-intensivt (alerta medryttare har också hjälpt till) min allt för feta häst men det är nog ordentligt arbete som skall till om det skall bli något. Tyvärr har vi inget galoppunderlag i terrängen här så det går inte att komma lätt undan med att rida ut, ställa sig upp i stigbyglarna och så cantra på.

När ni jobbat de små runda bollarna till muskler - är det träning med inrikning hoppning som gjorts?

Snuffsan, om du orkar och vill, skulle det vara av intresse för åtminstone mig, att läsa hur ni gjort när ni omvandlat tunnorna till hästar utan hälsofara för sig själv. Av någon som har praktisk erfarenhet och faktiskt lyckats. Utan att gå under rekommenderad minimigiva strå. Är det möjligt?

Kul att någon tar upp ämnet! Det behövs.
Nu ska vi se om jag lyckas uttrycka mig på ett sätt som inte missförstås..
Jag tillhör den skara som absolut inte ser det charmiga i en "betestjock" häst vars mage skulle kunna rymma två fölungar. Man hör alltid att "haha han är så tjock, men det fåååår man vara om man är så snäll och söt.." Jag försöker alltid hålla min häst i ett hull som är tillräckligt för att han inte ska vara för smal, men han får hellre dippa åt det hållet än att gå över mot "snart är jag tjock"-sidan. Hellre slank och svagt (jag sa svagt) skymtade revben, än att det går åt andra hållet.
Hästar mår bättre av att vara slanka. Det är ju inget konstigt med det egentligen. Jag är övertygad om att de senaste årens ökade fånghästar beror på fetma.
Har en häst i stallet som är ett riktigt praktexempel på fet ponny. Hon är så tjock att ägarna inte får på henne en sadel, hon har "tjockat sig ur dom". Men lik förbannat ska hon gå på bete, frodigt sådant också. Varför inte hålla kvar i vinterhagen med hödiet? Sommar MÅSTE inte betyda bete dygnet runt.

Sen vill jag bara klargöra att jag ser stor skillnad på feta hästar vars ägare faktiskt försöker banta den, och ägare som inte gör ett skit. Det är den sistnämnda kategorin jag stör mig fruktansvärt på.

Senast ändrad:

Ja, du vet ju också att det går utmärkt att banta ner hästar som är lättfödda, bara man vill.

Jag bor nära en jättefet ponny som har återkommande fånganfall, ont i knä och hovar och som knappt kan röra sig. Men den går i stor gräshage och motioneras inte. Den kommer nog tyvärr inte att bli gammal.

Det är brist på vilja att förändra hästarna jag blir förbannad över. man vet att ens häst skulle må bättre om den vägde 100 kg mindre. Man vet att den borde motioneras och inte gå i stora hagen med mycket gräs utan betesreducerare. Men man struntar i det. Varför? Bekvämt?

Jag har som sagt en ponny som har svårt att lägga på hull. Jag jobbar hela tiden med detta. Kollar hans hull, balanserar mat och träning osv. Det måste jag ju.

Jag håller med. Jag vet också att det är jättesvårt att banta hästar. Vi har haft båda varianterna lättfödda och svårfödda.
Jag tycker nästan att det är lättare med dem som har svårt att hålla hullet.

OK - ge då mig ett gott råd .... Hur bantar man en extremt lättfödd häst som bara kan gå lättare motionsridning? Hästen är ett halvblod, 165 cm hög. Foderstat: i princip inget kraftfoder alls + hö som är ganska magert.

Jag kan inte rida hästen mer än vad jag gör. Jag kan inte dra ner mer på fodret.

Så vad gör man då??

Lite snabbt bara:

Det är ju dottern som rider och jag håller koll. Det börjas med långa skritt-trav joggingpass. Trava lång och låg och få igång musklerna. I lagom tempo. Det ska kännas bra för ponnyn hela tiden så den vill fortsätta jobba. Och hela tiden med i bakhuvet att om man rider så den får träningsvärk så missar man ju någon dag, inte bra alltså.

Längre och längre joggingpass varje dag. Jag lovar, magen börjar försvinna ganska snabbt samtidigt som kondisen och styrkan byggs upp. Efter någon vecka är de ute och joggar typ 2 timmar/dag utan problem. Bara man lyssnar på hästen.

Sen starta att galoppera korta sträckor. Vara uppmärksam på att hästen jobbar och inte bara rusar iväg i galoppen. Mycket övergångar och mycket raksträckor i galopp.

Inte förän de kommit så långt går vi in på ridbanan och egentligen börjar träna. Då finns kondis, lite styrka och inte så mycket mage. Då kan man börja arbeta ordentligt.

Inget konstigt alltså. Tålamod och tid mest. Inget som kräver mer än att man är uppmärksam på hur mycket hästen orkar och mår.

Hoppar gör vi absolut inte med tjocka hästar. Det frestar för mycket på knä och kotor tycker jag.

OK - ge då mig ett gott råd .... Hur bantar man en extremt lättfödd häst som bara kan gå lättare motionsridning? Hästen är ett halvblod, 165 cm hög. Foderstat: i princip inget kraftfoder alls + hö som är ganska magert.

Jag kan inte rida hästen mer än vad jag gör. Jag kan inte dra ner mer på fodret.

Så vad gör man då??

... och så kan vi sen gå på foder-sidorna och bli lynchade för att vi ger hästarna för lite foder :crazy:, alla hästar funkar på fri tillgång och att gå under 1,5 kg ts per 100 kg häst är vanskligt. Nää, nu är jag lite små-elak och ironisk ;) . Inget illa menat men kombinationen lågpresterande lättfödd häst med övervikt är ett besvärligt dilemma.

Jag har alla gånger hellre en svårfödd häst än en lättfödd! Mkt enklare att stödfodra och reglera än att försöka banta och ligga på minimigränsen hela tiden. Även om det kostar mer i foder.

Ska göra ett försök till med betesreduceraren om jag kan få den att sluta skava. Och hästen är konvalecent så hon kan inte ridas fn. *suckar*

mkt intressant tråd :bow:

Asså det här med feta hästar...När vi tittar på människor som är feta så ser vi en lika stor hälsorisk som vi gör med människor som är runt ut sagt underviktiga.. Det är lika sorglig båda delarna, och det är precis SAMMA sak med våra hästar.

Men att anmäla någon för att man ser en fet/mager häst i hagen tycker jag personligen inte att man kan göra. Det kan ligga bakomliggande orsaker som man inte själv har någon aning om.
Man bör därför undersöka saken noggrannt innan man gör någon anmälan..

Alla hästar blir ju lite runda då de går på gräs. Men som vissa av hästarna inne på den anra tråden ser ut, kan man undra hur d bett sig åt. Man kan faktiskt motionera hästen fastän den går på bete. Fetma är inte samma sak som en "vanlig" gräsbuk.. iaf inte i mina ögon. Min egen flicka har väll en liten gräsmage nu, men den jobbar vi på och hon rids 6 ggr i veckan, har dock stått och gått på halvfart sedan mars pga skada.. men iaf..

oj va långt d blev... men d e intressant, men man måste ta ansvar för sin häst, d e ju vår uppgift att se till att våra djur är i god hälsa ;)

Liknande trådar

Dressyr Visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden men eftersom det gäller dressyrtävling så chansar jag på här. Jag funderar på att...
Svar
14
· Visningar
2 081
Senast: Sar
·
Foder & Strö okej nu vet jag inte riktigt om tråden ligger rätt, då det handlar om lite annat än foder oxå, men jag chansar.. har en ponny som jag...
Svar
9
· Visningar
5 546
Senast: Tinuri
·
Hästvård Ja vart ska jag börja. Finns inte en häst jag haft som inte fått en skada. Och det flesta skadorna har jagi nte varit delatig i...
Svar
8
· Visningar
1 352
Hästmänniskan hejsan alla bukemänniskor... sorry om tråden ligger fel, ni får ta bort eller flytta den då måste bara fråga om det inte bara är jag...
2
Svar
32
· Visningar
3 213
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka