Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tillhör den skara som absolut inte ser det charmiga i en "betestjock" häst vars mage skulle kunna rymma två fölungar.
När vi tittar på människor som är feta så ser vi en lika stor hälsorisk som vi gör med människor som är runt ut sagt underviktiga.. Det är lika sorglig båda delarna, och det är precis SAMMA sak med våra hästar.
Sedan detta med att en rund och go häst är mer accepterat än en smal och mager individ är oxå intressant sak. Kommer det inte från äldre generationer som tycker att man ska ha lite att ta av ifall man blir sjuk (eller dåliga tider inträder).
När jag senast var inne med min lite överviktiga häst på klinik så fick jag en kommentar av ansvarig klinikveterinär: "Så skönt att se en häst med lite hull! Folk envisas idag med att ha sina hästar så magra ...."![]()
För ingen här vet ju vad din häst tål.
Jag tycker det är en väsentlig skillnad på betestjocka hästar och feta hästar. Den första varianten blir smal (normal) när hösten och träning/mindre gräs blir mer frekvent. Feta hästar blir kanske bara lite mindre, ibland fetare med felaktig foderstat.
Ja? Tränar man bara på vintern då?
Om den kan hålla sig varmare med mer underhudsfett borde de knappast vara så feta i juni-juli? (Trots att vi har svinkallt i skåne i år.)
Nä, funkar inte som argument. Förr hade man dåligt med foder på vintern och inga täcken, då var det bra att hästarna la på sommarfett. Men nu för tiden? Näää.