OK med tjocka hästar?

Sv: OK med tjocka hästar?

Jag tillhör den skara som absolut inte ser det charmiga i en "betestjock" häst vars mage skulle kunna rymma två fölungar.

Nu kan jag inte hålla mig längre. Tycker oxå det är intressant med fetma- hästar- foderintag.

Jag tycker det är en väsentlig skillnad på betestjocka hästar och feta hästar. Den första varianten blir smal (normal) när hösten och träning/mindre gräs blir mer frekvent. Feta hästar blir kanske bara lite mindre, ibland fetare med felaktig foderstat.

Att ha en betestjock häst när man tränar är ingen höjdare- magen är ju i vägen för bakbenen. Att ha en fet häst är inte heller ngn höjdare. Men oftast är man medveten om problemet och motionerar hästen efter det. Om man nu inte gjorde som ngn skrev, galopperade ut en halvtimme i bantingssyfte på en helfet häst.

Sedan detta med att en rund och go häst är mer accepterat än en smal och mager individ är oxå intressant sak. Kommer det inte från äldre generationer som tycker att man ska ha lite att ta av ifall man blir sjuk (eller dåliga tider inträder). Och som ägare till en fet individ så är ju då väldigt lätt att låta påståendet beslöja sanningen.

Inga konkreta sanningar, utan funderingar som gärna dementeras eller kommenteras på sjysst sätt.

Vår extremt lättfödda ponny vi hade fick inte gå på så stort bete. Han hade sin vinterhage och från den kopplade vi på en bit gräshage. Flyttade plaststolpar i gräshagen efterhand så han fick lagom mängd bete hela tiden. Ett jäkla jobb, men det får man ju ta. Han fick på så sätt en inte för liten hage med lagom mängd gräs. Framåt hösten då gräset inte är så kraftigt hade han en rejäl bit som han gick och tuggade på. Han fick så att säga gå på höstbete i stället.

var inte menat som svar på targas tidigare inlägg, blev fel, var emnat som ett svar på själva tråden :P oops

När vi tittar på människor som är feta så ser vi en lika stor hälsorisk som vi gör med människor som är runt ut sagt underviktiga.. Det är lika sorglig båda delarna, och det är precis SAMMA sak med våra hästar.

Jag pratade med en väninna som, precis som jag, väger för mycet. och vi kom fram till att vi som vet hur jobbigt det är med övervikt har nog svårare för att se våra häster tjocka. Vi inser hur jobbigt de har det när de ska ridas. Som min kompis sa "Tänk om du och jag skulle jagas runt på en bana med en jädra ryggsäck att släpa på dessutom". Det är kanske ingenting en smal, vältränad människa kan förstå fullt ut?

Till Snuffsan: Ja, hästen kan ej motioneras mer än den gör pga skada.

Sedan detta med att en rund och go häst är mer accepterat än en smal och mager individ är oxå intressant sak. Kommer det inte från äldre generationer som tycker att man ska ha lite att ta av ifall man blir sjuk (eller dåliga tider inträder).

När jag senast var inne med min lite överviktiga häst på klinik så fick jag en kommentar av ansvarig klinikveterinär: "Så skönt att se en häst med lite hull! Folk envisas idag med att ha sina hästar så magra ...." :D

När jag senast var inne med min lite överviktiga häst på klinik så fick jag en kommentar av ansvarig klinikveterinär: "Så skönt att se en häst med lite hull! Folk envisas idag med att ha sina hästar så magra ...." :D

:D Ja, den kommentaren skulle jag levt länge på. (Även om faktiskt skulle vilja ha honom lite lättare) Men som det är nu, don efter person.

Nu har jag alltså inte sett din häst så jag vet inte hur tjock den är. Har den bra hull enligt vet så är det väl ingen fara?

Men om den är skadad och du har klinikkontakt så borde du väl kunna få bra råd där? Både foderstat och motion? För ingen här vet ju vad din häst tål.

För ingen här vet ju vad din häst tål.

Nej, precis - och det var väl lite det jag ville jag fram med mina kommentarer här. Jag är nämligen lite trött på att alltid behöva gå i försvarsställning för att en av mina hästar är överviktig (obs - nu menar jag dock inte i tråden här).

Tänkte anmält min granne förra året när dom släpper sin redan feta stackars häst på efterslått hon hade alltså valkar , hade självklart försökt förklara att hennes mage kommer inte funka hur länge som helst men dom tyckte bara att jag la mig i :smirk: det slutade med att hon fick fång :mad:
I mitt fall var det grannsämjan som fick styra över tyvärr:(

Jag tycker det är en väsentlig skillnad på betestjocka hästar och feta hästar. Den första varianten blir smal (normal) när hösten och träning/mindre gräs blir mer frekvent. Feta hästar blir kanske bara lite mindre, ibland fetare med felaktig foderstat.

Jag tycker också det är skillnad. Jag tycker heller inte att det är dålig stil att låta hästen gå på bete en sommar och bli lite tjock, både häst och ryttare måste ju ha rätt till semester om man vill. Och de flesta sätter ju igång hästen i lagom takt och snart är den där extrakulan borta.
Men sen finns ju den grupp som skiter i det. Den ponnyn i det här stallet som jag nämnde hade vuxit ur sadeln pga. fetma, blev såhär extremtjock förra sommaren. Sen stäldle man henne på stall, gav massor av kraftfoder (lusrn fibergi elit, havre tex.) samtidigt som man tränade lågintensivt. Någon halvtimmes dressyr i paddocken per dag. och det är inte ett sätt att få bort kilon i mina ögon.
Och lik förbannat skulle man sätta henne på bete i år igen. Det måste bero på bekvämlighet?

Funderar också på det där du sa om att man ska ha lite att ta av, att man är "säker" om hästen är lite rund och go. Det är ju mycket möjligt att det hänger i från förr. Men idag har vi så mycket olika foder att välja på vid olika tillfällen, så jag tycker inte det borde behöva finnas en sån buffert?

Säger som mizz, funderingar som gärna får kommenteras, men på konstruktivt sätt.

Ja? Tränar man bara på vintern då?

Om den kan hålla sig varmare med mer underhudsfett borde de knappast vara så feta i juni-juli? (Trots att vi har svinkallt i skåne i år.:crazy:)

Nä, funkar inte som argument. Förr hade man dåligt med foder på vintern och inga täcken, då var det bra att hästarna la på sommarfett. Men nu för tiden? Näää.

Vadå träna bara på vintern? Det tycker jag inte att man ska göra för står hästarna medan de går på bete hamnar de i riskzonen för en mängd med sjukdomar (ex. fång). Man ska motionera en häst tillräckligt för att de inte ska bli feta men att de lägger på några extra kilo är bra inför vintern för att hålla värmen. Många hästar blir dessutom väldigt uppblåsta när de äter konstant- så det är inte fetma utan troligtvis gaser och vätska från gräset (FYI: hela hästen växer inte endast buken vid bete)

I ridsport som nr 13 som kom till mig idag den 12 juli så finns en artikel om Djurskyddsmyndigheten föreskrifter och där står bland annat följande ".... och de (hästarna alltså) får inte bli över- eller underviktiga i förhållande till vad de används till"
Låt inte hästen bli för tjock de sliter på leder och hälsa

Nej !Jag tycker inte det är ok.

Jag kan bara tala för mig själv.Min häst är just nu konvalicent och går på bete.och det är ett rejält bete..(nysådd förra året)
Han står dock inne på nätterna och får då hö.Jag har reduserat ner kraftfodret till minimum.han får lite skrammel i krubban för att dom andra hästarna får kraftfoder och jag ger honom hö med väldigt låga värden.
Hadde jag inte delat stall med andra skulle jag helt klart ta bort kraftfodret helt.för det är fullkommligt onödigt igentligen att ge honom nått öht.betet räcker gott och väl.även om han hadde varit igång och blivit riden hadde han nog klarat sig bra på bara betet och de 3 kg hö han får inne på kvällen.

Något jag många gånger undrar över är de som ger massa kraftfoder när hästarna går på bete och det är hästar som lätt lägger på sig.
ofta får man höra att hästen behöver det för att den blir så slö annars..

Att hästen blir slö beror ju på att den är för fet.och inte fasiken kan man lösa det på ett bra sätt genom att ge den mer mat :eek:
hur tänker man då?

Det samma gäller dessa som säger "det är bra för dem att ha lite hull att ta av"
Varför då?
I min värld finns det inga argument som kan få mig att förstå eller godkänna något sådant.
vi lever inte längre i krigstider eller under svällt.Att man sa så förr kan jag förstå. men i dagens I-landsammhälle är det i mina ögon helt befängt.
och när behöver hästen ta av sin övervikt?
När den blir sjuk?
Är det inte bättre då att hålla hästen i normalhull och på så vis se till att risken för sjukdommar minskar?Och jag kan nog tro att en konvalisens kan bli bra mycket jobbigare för en överviktig häst än för en som är i trimm.
Har man en häst som lätt lägger på sig kanske man som ägare mer ingående ska lära sig om foder och hästens matsmältningsaparat..och man kanske får lägga ner mer tid och omsorg på just den delen än annat runtomkring.

än värre tycker jag det är med de hästar som sedan på hösten hårdbantas med ett minimum av foder för att ta bort allt det där den lade på sig på sommaren.Hur bra är det för hästens insida?

och än i dag kan man se folk som stallar in hästen på hösten och ger den långt under vad den behöver i tuggbehov men ändå hinkar i den kraftfoder för den är för slö.

Jag blir lika ledsen varge gång det skrattas och skämtas om feta hästar.Jag tycker det är våran förbaskade skylldighet som hästägare att hålla hästarna i ett hull som är bra för dem med en balanserad foderstat i förhållande till arbetet hästen utför.åt båda hållen.. en fet häst är lika illa som en för smal.

*duckar*

sen finns det ju hästägare som sliter häcken av sig för att få håll sina hästar i normalvikt.och dessa tycker jag ska ha en stor eloge.för det krävs en extra insats av en som hästägare till en lättfödd häst när man inte blundar för det faktum att fettma är skadligt.

Tack!

Som ägare till en svårfödd häst förstår jag inte hur lättfödda hästars ägare kan ursäkta sig med "det är sommar" eller "vi behöver semester". Kan jag köra med de ursäkterna om min häst faller ur?
Att hon tar sig vid installning skulle vara ok?

Min går på bete 3 månader, dock med stödfodring sista veckorna.
Har medvetet valt ett kraftigt bete och ser över henne och hagen regelbundet för att inte behöva känna att ojsan, nu blev hon smal.

*kl*
Någon som skulle kunna länka till dessa två trådar denna tråd bygger på? Jag och sökfunktionen är inte kompisar:crazy:

Nej det är inte ok!.
Tycker inte det är ok att vara varken FÖR tjock el smal.
Men jag kan förstå en del som har lättfödda pållar. Det är inte lätt, när man hela tiden är på gränsen på övervikt osv. Men visst det finns lösningar, man kan ta till. (betesreducerare ska jag införskaffa mig tror jag) När jag köpte min fjording så var han redan på gränsen mot 'överhull'. Då är det svårt att få ner honom de där xtra kilona runt magen. Men jag försöker & vet att det inte är hälsosamt även i fall de bara rör sig om 2-3 kg. Som han fått nu på sommaren.

Rent allmänt så är det mindre skadligt att vara för mager än för fet!
Jag har påpekat i magertråden att av bilderna att döma så kan knappast en anmälan gå igenom.
PL

Liknande trådar

Dressyr Visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden men eftersom det gäller dressyrtävling så chansar jag på här. Jag funderar på att...
Svar
14
· Visningar
2 081
Senast: Sar
·
Foder & Strö okej nu vet jag inte riktigt om tråden ligger rätt, då det handlar om lite annat än foder oxå, men jag chansar.. har en ponny som jag...
Svar
9
· Visningar
5 546
Senast: Tinuri
·
Hästvård Ja vart ska jag börja. Finns inte en häst jag haft som inte fått en skada. Och det flesta skadorna har jagi nte varit delatig i...
Svar
8
· Visningar
1 352
Hästmänniskan hejsan alla bukemänniskor... sorry om tråden ligger fel, ni får ta bort eller flytta den då måste bara fråga om det inte bara är jag...
2
Svar
32
· Visningar
3 213
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka