OK med tjocka hästar?

Sv: OK med tjocka hästar?

Så du tycker jag ska låta den bli fet igen för att kunna ta ett kort på den för att du ska få se, nej lilla vännen det tänker jag inte :rofl:

men OK du har väl rätt då den var bara bukig, vi säger så så du blir nöjd, att jag vet hur det var det kan vi ju strunta i :angel: :smirk:

Men det stämmer att hästens hull bedöms över revbenen. Palperbara revben = icke fet häst.

Att vara rund om magen, bukig, är något helt annat och botas inte med bantning. En bukig häst bör istället få sin foderstat kontrollerad och/eller undersökas av veterinär då bukighet kan vara ett symptom på sjukdom.

Men det stämmer att hästens hull bedöms över revbenen. Palperbara revben = icke fet häst.

Att vara rund om magen, bukig, är något helt annat och botas inte med bantning. En bukig häst bör istället få sin foderstat kontrollerad och/eller undersökas av veterinär då bukighet kan vara ett symptom på sjukdom.

Tack. :bow:

/Maria

*
Sen för de som mäter "tjockhet" i att den är mager för man ser revbenen förstår jag mig inte på, min ena har varit väldigt tjock en sommar då jag inte hade någon annan möjlighet än att bara släppa den på bete, fet som en julgris men revbenen gick ändå att se tydligt.

Ärligt talat skiter jag i om din häst var fet eller inte. Men när du gör ett påstående som är rent felaktigt så kommer jag såklart reagera och påtala det så ingen för för sig att tro på det. En häst som man ser revbenen på är INTE fet. Däremot kan den vara bukig = stor mage.

/Maria

vilket oxå tyder på att nått är fel i foderväg..precis lika illa.

Eller en högdräktig häst... Jag blev "påhoppad" av två bönor en gång (ca 25 år sen) som erbjöd sig komma och rida hästen som "verkligen behöver jobbas med den magen"!!!...jag höjde blott ett ögonbryn, bad dom komma åter när fölet blivit ca 1 månad gammal:smirk:...dom kom inte åter:cool:

Många ser bara magen har jag märkt och precis som du säger kan det ligga nåt annat fel i foderstat eller så är hästen dräktig etc. Så här års är det mycket svårt för de med lättfödda hästar men man måste ta kontrollen som hästägare. Själv kan jag berätta om min treåring, Welsh Cob. Plötsligt en dag var hon i mulligaste laget...hon hade ett uppehåll i växtperiod...men så slankade hon till sig igen vilket innebär att hon åter växer något. Men detta scenario förstår ju åtminstone jag att hon inte kommer att kunna gå på bete som andra hästar utan hon kommer att få begränsat bete och inte helledigt.

Jag har oxå fått kritik en gång över att min pålla var för fet när den var högdräktig:crazy:

Eller på att nåt är helt rätt i foderväg. Stor mage kan ju också helt enkelt bero på att hästen äter mkt grovfoder. ;) Man får ju se till helheten.

/Maria

Hmm måste nog citera mig själv och utveckla lite mer. Vad jag menade var att en del människor tror att hästen är fet när den har en normalt stor mage med tanke på mängden grovfoder den får i sig. Och tror att den ska bantas. :crazy:

Med helheten menade jag hur resten av hästen ser ut, mängd grovfoder, är den omusklad osv.

T ex stor mage och man ser revbenen ----> Inte bra.
Eller stor mage, fri tillgång på grovfoder (bete) samt lätt palperbara revben men dom syns inte ----> Bra hull, magen beror på mängden grovfoder.

/Maria

Jag har oxå fått kritik en gång över att min pålla var för fet när den var högdräktig:crazy:

Och jag fick frågan ang min SMÄLLfeta valack: 'När ska hon föla?' :o

Kuriosa bara.. han hade dock någpt fel, det gick inte att banta den hästen hur man än försökte. Han köptes som kraftigt vanvårdad tvååring, var som ett spjälstaket =/ Antagligen blev något 'snett' där, för resten av livet var han tvärfet, hur man än försökte. Även vintertid med 2 hårda ridpass så 1 - 1½ h vardera, dvs totalt 2 - 3 h ordentlig motion/dag och kraftigt ransonerat käk så var han smällfet. Men som sagt, han måste haft något 'fel'. Så tog fången honom också, iofs vid 28 års ålder men ändå..

En häst som blir lite sommarrund om magen gör inte så mycket. Det går ju bort när den sätts i arbete igen, men när hästar blir feta är det inte alls ok. Vår ena granne har de senast åren köpt två ponnyer från olika ställen. Det gemensamma för dem var att de var så grymt tjocka att jag blev illamående. De hade fettvaltar efter sidorna och den senaste hade till och med valkar på ryggen. Visst kan hästar tappa hull eller muskulatur iblan av olika orsaker och visst kan de gå upp lite i vikt, men när det blir extremt åt något håll måste det bero på att ägarna inte vet hur en häst ska fodras och motioneras för att må bra.
(Den ena ponnyn 136 cm hög mättes med viktband när han kom och enligt det skulle han väga 518 kg. Viktbanden brukar stämma relativt bra och det ger ju en vink om hur tjock han var. Bedrövligt. Efter ca 10 månader med uträknad foderstat var det många som inte kände igen honom.)

och ärligt så skiter jag fullständigt i vad du tycker så du kan sluta diskutera hur fel jag har angående MIN häst, jag vet hur hästen såg ut den var fet och inte bukig (och HAN var inte heller dräktig), att den sen inte var så fet som vissa skräckexempel i en annan tråd det är en helt annan sak.

Nej, feta hästar är verkligen inte ok.

Har själv en av hästarna i stallet på ganska sträng diet för tillfället.
Han är alldeles för rund :crazy:.

och ärligt så skiter jag fullständigt i vad du tycker så du kan sluta diskutera hur fel jag har angående MIN häst, jag vet hur hästen såg ut den var fet och inte bukig (och HAN var inte heller dräktig), att den sen inte var så fet som vissa skräckexempel i en annan tråd det är en helt annan sak.

Så länge du påstår saker som är fysiskt omöjliga kommer jag rätta dig. :p

/Maria

jag tycker att den inte får vara hur tjocksom helst men inte hur smal som helst men ett bra sätt att ta reda på varför om ni är bekymmrade så tycker jag att ni kan ta reda på vem ägaren är sen prata med ägarn att h*n ska hålla koll på hästen mera

Kan inte annat än hålla med. Majoriteten av hästarna i Sverige som jag har sett är alldeles för feta. Vad hände med att kunna antyda ngt revben ?
Jag tror att en av de större bovarna är att folk vill ge sina hästar alldeles för mycket kraftfoder.

Senast ändrad:

Min häst får i stort sett bara hö på vintern med undantag av en näve betfor för tarmarnas skull, nu går hon i en nerbetad hage på sommarn och är supertjock.Jag har ridit 1-2 ggr iveckan under vintern men i sommar varje dag. Hon blir ändå inte fin i hullet. hon har fått 4 föl tidigare, kan det påverka?

Liknande trådar

Dressyr Visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden men eftersom det gäller dressyrtävling så chansar jag på här. Jag funderar på att...
Svar
14
· Visningar
2 081
Senast: Sar
·
Foder & Strö okej nu vet jag inte riktigt om tråden ligger rätt, då det handlar om lite annat än foder oxå, men jag chansar.. har en ponny som jag...
Svar
9
· Visningar
5 546
Senast: Tinuri
·
Hästvård Ja vart ska jag börja. Finns inte en häst jag haft som inte fått en skada. Och det flesta skadorna har jagi nte varit delatig i...
Svar
8
· Visningar
1 352
Hästmänniskan hejsan alla bukemänniskor... sorry om tråden ligger fel, ni får ta bort eller flytta den då måste bara fråga om det inte bara är jag...
2
Svar
32
· Visningar
3 213
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka