OK med tjocka hästar?

Sv: OK med tjocka hästar?

Sen har vi ju även dem som släpper en mager häst på bete för att den ska äta upp sig inför vintern. De är också intressant. Jag brukar undra om dem människorna inte har tänkt ge sina hästar någon mat under vinterhalvåret eftersom att hästarna ska "ha lite att ta av". Just gräs har ju en tendens till att ge bukfylla och inget mer.

Ehum, va? Gräs är det hästarna är gjorda för att äta. Det ger allt annat än bukfylla så länge det växer.

Det finns hästar som lätt faller ur under vinterhalvåret, trots att man fodrar efter konstens alla regler. På de hästarna är det jättebra att ha lite att ta av. Det är dessutom inte skadligt med lite för mycket hull speciellt inte på en häst som lätt magrar av. Har själv en sådan häst och ser gärna att hon är lite i överhull hela året. Med överhull menar jag nu inte valkar, utan man ska känna revbenen fortfarande,men man ska också känna att det är lite, lite fett över. Det är perfekt på den hästen jag har nu.

För några år sedan hade jag en foderponny som var riktigt fet när jag fick honom. Alldeles platt över ryggen :crazy: Tyvärr ämnade jag tillbaka honom innan jag fick ner honom ordentligt i hull. En sådan lättfödd häst hade jag gärna velat skymta revbenen på. Alltså lite, lite i underhull.

Man får se till individen helt enkelt!

Senast ändrad:

Det är ju precis samma mentalitet med hästar, speciellt nu på sommaren. "Men det är ju sommar då ska dom gå på bete, dom mår bäst av det" Självklart far inte hästen illa av själva betesperioden, men sätter det sina spår inuti kroppen kan det ju ge hemska utvägar.
Måste bara ta upp ett exempel som fick mig att hålla på att svimma...
Vi fick släppa över våra hästar i gräshagar i juni, dom åt ju upp sig på ett par dagar. Mina hästar gick då över till att äta 2 kg silage på morgonen och sedan direkt ut i hagen för att äta konstant hela dagen, ingenting på e.m. och så 4-5 kg silage över kvällen.
Sen har vi dom som hade överviktiga hästar från början, vilket jag inte hade, dom var nästan på gränsen till för tunna, som stod kvar på att äta 4,5 kg på morgonen, 5 kg på eftermiddagen och 7 kg på kvällen. Jag kan inte beskriva med ord hur dom ser ut nu :crazy:
Om dom var tjocka förrut så är det ingenting mot nu, dom har valkar, det dallrar etc.
Mina hästar har lite gräsmage nu men när dom motioneras går det ju ner för var dag som går i stort sett, dom arbetar hårt och har ju således lite att ta av så det gör inte någon direkt skada.
Står dom ett par dagar blir dom ju rundare.

Sen blir alla så förundrade över att jag äcklas av feta hästar; "Du är ju dressyrryttare, du ska väl tycka att det är fint när dom ser ut så här?" sa en bekant om sin späckfeta häst :crazy:
Men hallå... Hästen? Vart är den.
Uäk, massor med svammel. Känsligt ämne.

*KL*

Våra tre hästar har gått på bete sedan slutet av maj dygnet runt och kommer gå där till betet börjar ta slut förhoppningsvis runt slutet av september. De motioneras flera gånger per vecka både lätt och hårt och har ett fint hull. Jag är också en sån som rent av äcklas när folk låter sina hästar bli så feta :crazy:

När man sedan frågar varför så får man ofta svaret "Det är ju sommar!"

MÅSTE hästarna verkligen gå på bete när de blir sjukligt feta? Absolut inteär min åsikt och hellre ser jag faktiskt att min häst är underviktig än i överhull men jag vet att reaktionerna blir dubbelt så värre när en hästägare har en häst i underhull för då verkar det som om man svälter hästen när det kan bero på så mycket annat.

Nej det de flesta tänker är när en häst är i underhull så blir den inte omhändertagen tillräckligt- en häst som är i överhull blir omhändertagen alldeles för mycket. Folk tänker då hellre för mycket än för lite.

*kl*

Bete är till för svårfödda hästar, dräktiga och diande ston, unghästar.. Hingstar behöver oftast mycket mat med, om dom klarar av att gå på större ytor utan att bli stressade..

Jag förstår inte VARFÖR folk släpper ponnyer och hästar på bete fast dom vet att den blir fet!! Det sliter ju på leder och rygg, är folk inte mer rädda om hästarna än så?? Eller vill folk ha semester? Är det så, ska man inte har häst alls!!

Jag har också gjort misstaget att haft min gammelponny på bete.. Efter några fånganfall så tog mitt sunda förnuft över och sade till mig att skita fullständigt i vad andra sade att "hästar ska gå på bete på sommaren".. Han gick inte på bete de sista årena.

Lika illa med en fet häst som en mager!!

Ok då undrar jag vad ni tycker om min donna- hur tjock är hon på en skala ett till tio?

http://img124.imageshack.us/img124/7320/nallan1nj7.jpg

Hon har nu gått på bete nu i ca 6 v och är lättfödd. Hon har blivit ganska regelbundet riden, det har berott också mycket på väder men annars har inte träningen blivit särskilt annorlunda. Förutom nu den senaste veckan då jag åkt bort och hon har endast varit ute på några promenader. Så how fat is my horse?

Jag tycker att det är lika mycket djurplågeri med tjocka som smala hästar. De tjocka hästarna har inte benstomme för sin kropp. Jag tycker att det är mer och mer tjocka hästar inom dressyr. jag håller själv på med dressyr men ser inte vitsen att göda de så. Extermt många hästar står på mycket mer foder än vad de igentligen behöver.

Min häst är just nu en tjockis . när jag köpte henne efter sommaren 06 så var hon oxå tjock . trodde då det berodde på att hon gått på bete utan att blivit riden speciellt mkt. jag banta henne till normal & nu har jag släppt henne på bete , o vips så blev hon tjock igen , trodde inte hon var så lättfödd eftersom hon sjönk mkt (& ganska snabbt) i vikt efter 06-betet.

Nu vet jag det till nästa sommar & då ska hon få gå med munkorg ...

Tycker inte att det är okey med varken för smala eller för tjocka hästar. Inte bra för hästen vilket som...

Nej.. Jag tycker man ska anmäla fet som tun.. Inget är hälsosamt.. Varken för djur eller människa..

Det är så många tv program om övervikten hos människan.. O vad det gör mot kroppar..

Lika illa är det med feta hästar.. Det är knappast bra mot deras hälsa.

*delvis kl*

Mina hästar, varav en rids nu (en är skadad) får inget på morgonen, ser ingen anledning att ge dem morgon hö när de ska ut i hagen ,ed gräs och äta hela dagen, de kommer in vid ca 18 och får vid 22, två kg hö, ingen av dem är mager utan snarare åt de runda hållet, den som rids rids varje dag och tävlas och får som max ½ kg havre + betfor.

Sen för de som mäter "tjockhet" i att den är mager för man ser revbenen förstår jag mig inte på, min ena har varit väldigt tjock en sommar då jag inte hade någon annan möjlighet än att bara släppa den på bete, fet som en julgris men revbenen gick ändå att se tydligt.

jag har inget emot hästar som är LITE sommarrunda, men i tråden om fetaste hästen så är det flera hästar som jag mår dåligt av att se, det är inte sommarrunda, de är smällfeta och för att få ner dem någorlunda normalvikt efter det så lär man ju behöva ställa dem på total svältkost, och det är inget jag anser är just mot hästen för att man hållt efter detta under sommaren.

Det finns faktiskt saker att göra för hästar som blir så feta, munkorg, ha dem inne på nätterna, avgränsa betet, motionera den ordentligt redan från början INNAN de tagit barbapappapropotioner mm, men tyvärr verkar många vara av åsikten att det är gulligt med feta hästar och är dessutom :devil: lata och orkar inte ta tag i problemet.

*knappen...*

Alltså det är svårt med tjocka hästar, alla mina tre är tjocka enligt mig. Stoet är värst för hon har valkar lite här och var. Dom andra två har bara en mage.

Jag har funderat fram och tillbaka. Unghästen har jag inte hållt på smaltbete i början av sommaren nu. Han har gått med en jämngammal kompis och haft det gott. Jag kunde välja mellan att ha honom i bantar hagen tillsammans med mina andra två tråkmånsar eller ge honom en chans att leka med kompisen. Valde det sista vilket gjorde att han fick en mage. Kände att han behövde ha en lite brake från träningen och då var det ett ypperligt sätt att låta honom leva livet med en annan jämnårig. I några veckor har han nu gått i bantar hagen samtidigt som jag börjat träna igen. Inkörning och så har han fått följa med ut på körturer och springa jämte medans jag kör min andra shettis.
Tappi ser nu ut såhär.
tappen.jpg

Jag gjorde valet att börja låta honom växelbeta ett tag nu, halva dygnet i bantar hagen och halva (eller mindre) på gräs. Men då skulle en häst tävla i helgen och behövde gå i bantar hagen och sjunka ihop lite. Så nu får Tappi gå kvar tills helgen. Inte det jag hade planerat egentligen men har svårt att säga ifrån, blev helt enkelt fel. Men jag tror inte det gör så stor skillnad om han går på gräs några dagar.

Betet som våra går på är väldigt väldigt magert bete! Inte gödslat eller något sådant alls, ett naturbete elt enkelt. Ändå blir dom feta, till allas förvåning:angel:

Den tjockaste av dom då. Moa... Hon har bantats hela vintern utan att gå ner ett gram. Jag är helt villrådig vad det gäller henne. Men nu har jag köpt en vagn igen och hon motioneras 6-7 dagar i veckan + går i den hagen med minst gräs för tillfället. Fetvalkar över hela rumpan, när det regnar blir det en regnränna kvar på ryggen och så har hon en fetnacke också. Det är helt och hållet mitt fel att hon ser ut som hon gör, okunskap. Men jag kämpar också för att hon ska gå ner i vikt nu. Som en galning. Svårt när man inte äger stället själv men gör det bästa av situationen.
Så här ser hon ut:eek:
moaa.jpg

Kjarni har jag än så länge nått bäst resultat med. Han stod ett tag hos mina kompisar och vi tränade 1-2 ggr dagen. Gick i gräshage på dagen med okej mängd gräs och vissa nätter stod dom inne och då fick han också hö. Kraftfoder fick dom även om dom gick ute.
Han ser ut såhär, mycket att ta på med på god väg.
kjarnismal.jpg

Jag tycker inte att det är okej med tjocka hästar och jag skäms och mår dåligt över hur situationen blivit hos oss här. Hjälper ju massor också när man jämt får gliringar från personer om hur feta mina hästar är, då blir man ju verkligen motiverad:smirk: Men är tacksam för att jag fått hjälp från några underbara personer som hjälpt mig en bra bit på vägen!

Nu minns jag inte vad jag egentligen skulle skriva:o Blev mest bara svammel men får återkomma när jag kommer på vad det var!

Kjarni har jag än så länge nått bäst resultat med. Han stod ett tag hos mina kompisar och vi tränade 1-2 ggr dagen. Gick i gräshage på dagen med okej mängd gräs och vissa nätter stod dom inne och då fick han också hö. Kraftfoder fick dom även om dom gick ute.
Han ser ut såhär, mycket att ta på med på god väg.

Hur mycket kraftfoder och behövs det verkligen?? jag anser inte att man måste ge dem det när de går på bete bara för att de rids, man får se till varje häst.

Hur mycket kraftfoder och behövs det verkligen?? jag anser inte att man måste ge dem det när de går på bete bara för att de rids, man får se till varje häst.

Eftersom han gick ner runt 20 cm så tror jag inte att det var någon katastrof att ge honom kraftfoder, eftersom han gick hårt vissa dagar. Så uppenbarligen passade det honom med att få kraftfoder. Sen öser jag ju inte i honom kraftfoder om han inte rids. Han får 3 dl hippo basic efter att han jobbat tillsammans med mineraler. Just med Kjarni var det så att han "rasade" dom första dagarna vilket vi inte ville för vi ville han skulle tappa rätt och inte ta av muskelmassan istället för fettet.

*delvis kl*

Sen för de som mäter "tjockhet" i att den är mager för man ser revbenen förstår jag mig inte på, min ena har varit väldigt tjock en sommar då jag inte hade någon annan möjlighet än att bara släppa den på bete, fet som en julgris men revbenen gick ändå att se tydligt.

Det är skillnad på en fet häst och en bukig. Ser man revbenen men den har stor mage så är den bukig inte fet! Stor skillnad och kräver helt olika åtgärder!

/Maria

*KL*

När jag hade djurskyddsinspektören här i samband med hästinventering för någon vecka sen kom vi att prata om det där faktiskt. Och de anmärker lika hårt på de feta hästarna som de magra.

Däremot var det ju sällan folk ringde och anmälde för feta hästar, men de hade faktiskt haft ett sånt fall förra månaden, dock visade det sig vara en missuppfattning, men det var ju ändå positivt att någon ringde om för högt hull med. (Missuppfattningen bestod i ras. Anonym anmälare ringde och ett föl som var alldeles för tjockt. Fölet var en ardenner som gick med amma av betydligt 'smäckrare' ras..)

*KL*

Precis som många här säjer är det skillnad på en fet häst och en som har gräsmage. När hästen äter gräs gör jäsningsprocessen att den blir uppblåst och många tycker att hästen är fet. Låter man den st inne några nätter eller använder sig av betesreducerare ser man direkt skillnad. Fett bildas ju inte på några dagar av kraftigt bete.

Jag tycker också att det är hemskt med hästar som verkligen är feta men som ändå släpps på bete "annars är det ju synd om dom" eller " Jag har inte tid är dåliga ursäkter! :mad:

Det är skillnad på en fet häst och en bukig. Ser man revbenen men den har stor mage så är den bukig inte fet! Stor skillnad och kräver helt olika åtgärder!

/Maria

Jag kan lova dig att hästen vad FET och inte bukig. :smirk:

:rofl::rofl:

Var det du eller jag som äger hästen och har sett den?

Liknande trådar

Dressyr Visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden men eftersom det gäller dressyrtävling så chansar jag på här. Jag funderar på att...
Svar
14
· Visningar
2 081
Senast: Sar
·
Foder & Strö okej nu vet jag inte riktigt om tråden ligger rätt, då det handlar om lite annat än foder oxå, men jag chansar.. har en ponny som jag...
Svar
9
· Visningar
5 546
Senast: Tinuri
·
Hästvård Ja vart ska jag börja. Finns inte en häst jag haft som inte fått en skada. Och det flesta skadorna har jagi nte varit delatig i...
Svar
8
· Visningar
1 352
Hästmänniskan hejsan alla bukemänniskor... sorry om tråden ligger fel, ni får ta bort eller flytta den då måste bara fråga om det inte bara är jag...
2
Svar
32
· Visningar
3 213
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka