Ok eller inte?

W

WWeber

Hej!
Jag hittade en film på youtube och jag och min sambo har olika åsikter om den! Sambon brukar alltid tjata om att buke har svar på allt så nu frågar jag er.
Gör föräldrarna rätt som låter deras son göra detta?

http://www.youtube.com/watch?v=ZyyWnUAgMQ4

(Filmen är alltså på en 8-årig grabb som kör rallybil)

Sv: Ok eller inte?

Med tanke på skadefrekvens och dödsfall så är ridsport en av de farligare sporter man kan hålla på med. Så man ska nog vara lite försiktig med att förfasa om man kan tänka sig skicka upp sin åttaåring på ett stort flyktdjur....

Jämförde också med ridning. Titta på vlken hopptävling som helst.

Tyckte det var hyfsat säkra förhållanden, och får väl tro att föräldrarna är insatta i sporten och kan bedöma det.

Du kan hälsa sambon att oavsett fråga så får man alltid två vitt skilda åsikter här. Naturligtvis.

... vidare så finns det ju ungar i den åldern som tävlar i motocross. Och go-kart. Där finns visserligen en anpassning i storlek och motorerna är strypta, åtgärder som mer eller mindre kan göras på en rallybil, men det är likväl sporter med motorfordon som kan antas innebära en viss risk.

Och hästars möjliga maxhastighet kan inte strypas. ;)

Jag skulle inte tycka det var ok.
En bil ÄR farligare än en häst, om du krockar.
Det finns en anledning till att det finns en åldersgräns.

Och sedan anser jag att två fel gör inte ett rätt, bara för att ridsport är relativt farligt, men unga ändå gör det, så rättfärdigar det inte att en 8-åring kör racing.

Är filmen äkta, eller är den fejk?

Jag skulle inte tycka det var ok.
En bil ÄR farligare än en häst, om du krockar.
Det finns en anledning till att det finns en åldersgräns.

Och sedan anser jag att två fel gör inte ett rätt, bara för att ridsport är relativt farligt, men unga ändå gör det, så rättfärdigar det inte att en 8-åring kör racing.

Är filmen äkta, eller är den fejk?

Är inte en häst lika farlig om man kraschhoppar ett hinder och får hästen på sig? Eller hästen snubblar och hamnar på en? Mjo..

Den där killen verkar ju kunna köra bättre bil än en hel del andra f.ö..

Han kö rju iaf inte i trafiken. Okej nu såg jag hela filmen och det var inte vara snö överallt *he he*

Jag har svårt att bli upprörd för jag funderar också på om det ens är på riktigt? ;)

Jag har åkt rallybil. Inte på tävling men man sitter verkligt hårt fastspänd inuti en stålbur. Får jag välja mellan att drösa ned i ett dike med en sådan bil eller med ett halvt ton häst över mig så vet jag vilket jag väljer.
Sen kan jag tycka att det är väldigt trevligt att rida och värt den risken.

Min första tanke var att den inte är äkta.
Om han inte är ovanligt lang, borde han väl inte na ner till pedalerna pa bilen. Om bilen inte fixad förstas.

Har ingen direkt asikt, men mitt barn skulle inte fa köra sa iaf.

I det här fallet spelar väl rätt eller fel ingen roll,då lagen träder in.

Tror inte den gör det egentligen, inte om det är privat väg.

Jag säger som någon annan ovan, massor av barn kör motorsport i tävlingar och det är tillåtet. Jag kan inte se någon större skillnad här egentligen, jag förmodar att barnen som tävlar måste öva någon gång också.

Det var väl en bil i barnstorlek/inredning i barnstorlek anpassad till tävling för barn?

Självklart däremot att de inte får köra i trafiken, det är en helt annan sak.

Ja jag funderade också på det, kan man se föraren n¨gon gång igenom rutan, samtidigt som man ser hur fort det går?

Jag fortsätter därför att diskutera ur ett teoretiskt perspektiv.

Men jag står fast vid att det finns en anlednign till att åldersgräns finns, och att två fel inte gör ett rätt...

Vad spelar det för roll om ridsporten är farlig?
Det grö ju inte det han håller på med mindre farligt? Så varför säga "men ridningen då!!!"? Skulle han vurpa så skulle det inte spela någon roll ifall ridsporten är farlig...

/sammet, som vet en hel del om riskerna med att rida.

Ett barn kan förstå att en häst är ett levande djur med en egen vilja och med massor av kraft. En 8 åring bör kanske rida på en äldre läromästare som man kan lita på till 110% i alla lägen och en vuxen bör alltid vara med när barnet rider.

Ett barn kan däremot inte förstå att en bil kan vara farlig. Jag tror inte att ett barn kan förstå att om man krockar i 100 km/h in i ett träd så dör man. Det finns ju en anledning till att man i Sverige inte ens får ta körkort innan man fyllt 18 år och det är ju för att de allra flesta inte är redo för uppgiften.

Jag tycker att det är oförskämt oansvarigt av den 8 åriga pojkens föräldrar att sätta honom i en rallybil med x antal hästkrafter. Jag slår vad om att pojken tror att allt är som i ett tv-spel - en lek!

Ett barn kan däremot inte förstå att en bil kan vara farlig. Jag tror inte att ett barn kan förstå att om man krockar i 100 km/h in i ett träd så dör man. Det finns ju en anledning till att man i Sverige inte ens får ta körkort innan man fyllt 18 år och det är ju för att de allra flesta inte är redo för uppgiften.

Du får ta dragracinglicens när du är 8 år gammal. Dom kör fortare än 100km/h och accelererar bra mkt fortare än personbilar. Många juniorer kör även ifrån trimmade jänkare som körs av seniorer på banan ;)

Jag tycker att det är oförskämt oansvarigt av den 8 åriga pojkens föräldrar att sätta honom i en rallybil med x antal hästkrafter. Jag slår vad om att pojken tror att allt är som i ett tv-spel - en lek!
Det håller jag inte med om. Jag har träffat många barn som håller på med motorsport.

Tycker det är precis lika okey som att sätta upp sitt barn på en hästrygg. Hästryggen är dessutom farligare!

I det här fallet spelar väl rätt eller fel ingen roll,då lagen träder in.

Svenska reglerna:

Backe
Åldersgräns
Från det år du fyller 16 år

Bilorientering

•Åldersgräns förare:
Giltigt B-körkort
•Åldersgräns kartläsare:
9 år om målsman sitter vid ratten, annars från det år du fyller 13.

Crosscart

Åldersgräns
Tävlingsklasser från det år föraren fyller 10 år, men redan från 7 år finns uppvisningsklassen Crosskart mini.

Dragracing
Åldersgräns
Från det år du fyller 8 år.

Drifting
Åldersgräns
Förare som fyllt 16 år tillåts delta även om han/hon saknar körkort men har giltigt
körkortstillstånd, förarprov görs då efter teorikurs

Folkrace
Åldersgräns:
Från det år du fyller 15 år

Karting
Åldersgräns
Tävlingsklasser från det år föraren fyller 9 år, men redan från 7 år finns uppvisningsklassen ”Cadetti”.

Offroad
Åldersgräns
Förare från 15 år enligt sportgrensreglerna. Co-driver från 12 år.

Racing
•Åldersgräns standardbil
Från det år du fyller 14 år.
•Åldersgräns formelbil:
Från det år du fyller 14 år.

Rally
•Åldersgräns förare
Giltigt B-körkort, utbildningsrally från 16 år.
•Åldersgräns kartläsare:
Från det år du fyller 13.

Rallycross
Åldersgräns:
Från det år du fyller 16 år

Ett barn kan däremot inte förstå att en bil kan vara farlig. Jag tror inte att ett barn kan förstå att om man krockar i 100 km/h in i ett träd så dör man.
Jag tror att de flesta barn vet om att bilar är farliga och att det inte är bra att krocka med dem. T.ex. så är barnen i området där jag bor jätteduktiga på att hålla sig ur vägen när man kommer med bilen. Själv var jag långt yngre än åtta år när jag insåg att bilar kunde vara farliga och att krocka kunde vara farligt.

Jag tror att de flesta barn vet om att bilar är farliga och att det inte är bra att krocka med dem. T.ex. så är barnen i området där jag bor jätteduktiga på att hålla sig ur vägen när man kommer med bilen. Själv var jag långt yngre än åtta år när jag insåg att bilar kunde vara farliga och att krocka kunde vara farligt.

Tror barn tidigt vet att bilar ska man akta sig för. Min 2½ åring vet att man ska ha bälte och köra försiktigt och akta sig för bilar. Men synen och hörseln är ju inte färdig först barnen blir typ 10-12 år.

Hästar är betydligt mkt farligare, både på marken och när man rider/kör.

Skulle grabben som kör smälla in i ett träd i 100km/h skulle han såklart bli omtumlad, men vad blir man inte efter en bockserie som avslutad i sargkanten? Risken för skador på nacken och att bryta armar och ben är dessutom mkt större vid avramlingen än en tvärnit mot ett träd.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 841
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 049
Senast: Wingates
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 243
Senast: Elendil
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka