Ok eller inte?

Sv: Ok eller inte?

Du får ta dragracinglicens när du är 8 år gammal. Dom kör fortare än 100km/h och accelererar bra mkt fortare än personbilar. Många juniorer kör även ifrån trimmade jänkare som körs av seniorer på banan ;)

Njae, från man är 8-12år får man köra ca 70km/h, min lillebror ska börja köra JR/M i sommar, eftersom han är 12 år och får således åka iväg i 160 knyck :)

jag tycker att det är helt okej att han kör bil även fast han bara är 8 år :)
Det är ju någon med han i bilen och det ser ju ut att vara en privat väg. Jag körde själv en sidovagn några gånger när jag var runt 9-10 år. Pappa satt bakom och instruerade och vi var på en privat landningsbana för segelflygplan :)
Dock så var ju motorcykeln inte tillåten för mig då den är av tung modell :angel:
Men det var väldigt kul iaf :banana:

Med tanke på skadefrekvens och dödsfall så är ridsport en av de farligare sporter man kan hålla på med. Så man ska nog vara lite försiktig med att förfasa om man kan tänka sig skicka upp sin åttaåring på ett stort flyktdjur....

Fast rent statistiskt så sker det betydligt fler olyckor i trafiken än det någonsin gör i ridsport.

Så jag vet iaf min absolut bestämda åsikt. Köra rallybil big no rida helt ok

Jag skulle inte tycka det var ok.
En bil ÄR farligare än en häst, om du krockar.
Det finns en anledning till att det finns en åldersgräns.

Och sedan anser jag att två fel gör inte ett rätt, bara för att ridsport är relativt farligt, men unga ändå gör det, så rättfärdigar det inte att en 8-åring kör racing.

Är filmen äkta, eller är den fejk?

Så kände jag också

Fast rent statistiskt så sker det betydligt fler olyckor i trafiken än det någonsin gör i ridsport.

Så jag vet iaf min absolut bestämda åsikt. Köra rallybil big no rida helt ok

i TRAFIKEN skulle jag inte släppa ut en åttaåring.
Men under organiserade former, på bana, i speciellt anpassade fordon och med instruktörer så är det milsvidd skillnad.

i TRAFIKEN skulle jag inte släppa ut en åttaåring.
Men under organiserade former, på bana, i speciellt anpassade fordon och med instruktörer så är det milsvidd skillnad.

Jag menade om man jämför rakt över med ridsporten dvs stallet , hagen etc.

På själva tävlingsbanorna händer det ju faktiskt inte så farligt mycket olyckor

Rätt!! Det där gick ju inte ens fort. Det där ser betydligt säkrare ut än att åka bil på motorvägen med gamla mormor tycker jag!

Dom får köra hur fort dom vill, för det finns inga hastighetsbegränsningar. Där emot finns tidsgränser. Men för juniorerna är det reaktionstiden som räknas. Man behöver inte vara först i mål för att vinna :)

På själva tävlingsbanorna händer det ju faktiskt inte så farligt mycket olyckor

Hur mycket händer inom motorsporten då (juniorer) vid tävling? Och vid träning inom motorsporten så skiljer sig inte mkt från tävling. Inom motorsporten ska du ha både ambulans å brandkår vid tävling. Inom ridsporten behövs inte ens någon som gått kurs i hjärt å lungräddning. Att allvarliga olyckor gått bra beror på att någon i publiken tack och lov är utbildad!
Banan ska besiktas, bilar och utrustning besiktas vid anmälan på tävlingsplatsen.

Kolla bara på bukes förstasida, 17 åring i koma 11 månader efter att ha ramlat av på framhoppningen.

Det är 18:års gräns för att köra i trafiken ;)

grejen är att barn inte kör i trafiken eftersom det inte är tillåtet (helt rimligt deras hjärnor är inte färdigutvecklade), de tävlar på officiella tävlingar och övar på privat väg. Det är ok enligt svensk lag.

Inte för att jag tror svensk lag spelar så stor roll här iom att jag tror killen är från Tyskland, följer man Youtube till sin källa kommer man till en motorsportsida och en text på ett språk jag inte kan läsa.

Det kom iaf en människa gående efter vägen!

Om det är Sverige så är det väl bara otillåtet att köra på privat väg, inte att gå längs med den. Är det tyskland så kanske det är en övningskörningsbana med enstaka andra föräldrar osv. Det verkar väldigt osannolikt att det är en traffikerad väg :eek: inte ens vuxna människor får väl köra så på allmän landsväg.

Dom får köra hur fort dom vill, för det finns inga hastighetsbegränsningar. Där emot finns tidsgränser. Men för juniorerna är det reaktionstiden som räknas. Man behöver inte vara först i mål för att vinna :)

Nej, motorerna gör så att går inte fortare än ca 70-80km/h och 160km/h. Men de hinner inte komma upp i de hastigheterna direkt :)

Nej, motorerna gör så att går inte fortare än ca 70-80km/h och 160km/h. Men de hinner inte komma upp i de hastigheterna direkt :)

Det finns inga hastighetsbegränsningar. Begränsningarna finns i TR eftersom bara vissa motorer får användas, det är vikter osv. Tror det var förra/förrförra året som det tilläts att köra med några andra motorer än briggs & stratton.

Har man en J16 licens, alltså junior över 16 år. Får man köra super comp/et ner till 8,90 sek på 402m. Det ger en slutfart på över 200km/h.

"Vi" körde 313 km/h på 7.30 sek. Så då kan man ju lista ut att på 8,90 kan man komma upp i bra hög hastighet.

Blir inte så fasansfullt upprörd öht då jag har en sambo och hans familj som håller på och hållt på med motorsport i alla tider. Just den här typen av motorsport då man sitter i bil är så mkt säkrare än ridsport, motocross etc. Dom sitter väl skyddade i sina stolar med ordentliga bälten och sen har man ju skyddsburen inuti. Så länge det inte förekommer på allmänväg och att det är under uppsikt så är det väl ok. Lillkillen är nog garanterat bättre än mig på hantera en sladdande bil iaf!

Min sambo kan ju få vara exempel, kraschade under en rallytävling in i en gran i 170km/h med golvet på bilen före, okej, han har sviter av det än men jag tror aldrig den här bilen kommer upp i samma hastigheter som hans. Hade det vart en vanlig bil utan skyddsbur, racingstolar och bälten så hade jag nog inte haft någon sambo idag....

Förstår inte varför man skulle bli så upprörd över detta? Killen har ju hjälm och bilen är riktigt utrustad. Om det nu är han som kör så verkar han ju vara ganska så duktig.

Personligen så ser jag nog igentligen hellre att min son håller på med detta än tex fälttävlan.

Men med min vanliga otur så kommer han säkert att välja en riktigt högrisksport och jag kommer att få stå brevid och titta på med hårt slutna ögon och hålla alla tummar och tår hårt för att han skall överleva även denna gången. Först nu börjar jag förstå vad mina stackars föräldrar gick igenom är jag ramlade/blev sparkad av häst och hamnade på sjukhus flera gånger. Hästar är farliga djur.

Mvh

Tora

Dom sitter väl skyddade i sina stolar med ordentliga bälten och sen har man ju skyddsburen inuti.

...Och halskrage, flamsäker overall, handskar, skor och kanske även underställ.

Typiskt att jag inte hittar filmen när en top fuel bike kraschar vid mål. +300km/h och när föraren slutar glida på asfalten reser han sig upp och springer till sin motorcyckel för att kolla skadorna :eek:
(Fast mc-åkare plockar ju ut hjärnan för att få på sig hjälmen :angel:)

Det finns inga hastighetsbegränsningar. Begränsningarna finns i TR eftersom bara vissa motorer får användas, det är vikter osv. Tror det var förra/förrförra året som det tilläts att köra med några andra motorer än briggs & stratton.

Har man en J16 licens, alltså junior över 16 år. Får man köra super comp/et ner till 8,90 sek på 402m. Det ger en slutfart på över 200km/h.

"Vi" körde 313 km/h på 7.30 sek. Så då kan man ju lista ut att på 8,90 kan man komma upp i bra hög hastighet.

Jo, fast jag pratade inte om J16, utan de andra två, eftersom det inte var en 16åring som körde racerbilen i klippet.
Jo, men bara för att det inte finns hastighetsbegränsningar betyder inte att man kan komma upp i över 160 km/h som JR/M t ex.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 841
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 049
Senast: Wingates
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 243
Senast: Elendil
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Adventskalendertråden 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat