ok ångest, vad gick fel?!?!

Sv: ok ångest, vad gick fel?!?!

Messy skrev:
ok så var det inte här....
men på min förra så skrev man upp sig på den man ville ha... å där fick man oxå oftast den man valde... å jag valde för det mesta den jag red mkt just då...

fast till ridskolans "försvar", jag har ju inte ridit nån mkt! en av hästarna hade jag två gånger i rad... av mina 7 gånger.. hehe.. så..
jag hade helt enkelt behövt rida den där hästen några gånger, på en som hoppade mjukt hade det säkerligen sett 100ggr bättre ut med...
jag har ju själva "planeringen" i huvet, det var mer balansen.. måste sett ut som ett fyllo ;) kanske hade några droppar kvar sen fredagskvällen :devil:

Hästen är ju en sak, men de borde ju vetat om att du inte var redo att starta .90, och avrått dig från att vara med. Fanns det ingen lägre klass att vara med i?

Vita_N_6520 skrev:
Håller helt med dej :crazy:

Man startar inte så "högt" när man inte hoppat det på träning, helst på flera olika hästar eftersom du nu inte har egen häst.
ska man tävla på en okänd häst bör man kunna rida så pass bra att man kan hålla balans rytm o allt på olika hästar på högre hinder.
Tills dess - håll dej max(!) till CR tävlingar på den nivå du hoppar på på ridskolan!

hihi..... 0.90 för en häst på 1.70..... rena rama cavalettin juh!!!
Jag tror ärligt talat inte det spelade så stor roll om det va 50 cm eller 90cm, problemet är helt enkelt ringrostigheten och kanske några härliga fjärilar i magen.
TS: Jag tror faktiskt inte att hästen fick några psykiska men av att skutta runt några 0.90hinder med dig om då så suttit bakofram;)
På det igen bara! Ställ frågor HELA TIDEN till den som undervisar dig, argumentera, ifrågasätt, ALLT! Det är så man lär sig. Om tränaren inte har svar som man kan nöja sig med... byt!! En bra tränare tycker det är uppfriskande med intresserade elever som törs ställa krav på sin undervisning!!

Lycka till i fortsättningen!!

90 kanske är en barnlek för dej, och visst jag vet inget om hästens kapacitet men det är stor skillnad på 50 cm och 90 cm :smirk:
En bred oxer på 90 cm är inte "cavaletti" ens för en stor häst.

Dessutom kan en häst mycket väl bli förstörd av att hoppas en hel 90 bana med en ryttare som inte hänger med!

Senast ändrad:

Jag syftar inte på om du har häst eller inte, men det hade varit skillnad om du hade hoppat din egen häst som du är van vid att hoppa med, mot att du hoppar en annan häst!

Och ja, det är bra av dej att be om råd, men det vore ännu klokare om du förstod själv att det beror på att du inte är tränad för den uppgift du tog till dej.
Lixom, vilken människa som helst bör förstå att man inte startar en högre klass än vad man klarar av, oavsett om man klarat det 5 år tidigare eller inte, och ovavsett om det är 50 eller 150!

Vita_N_6520 skrev:
En bred oxer på 90 cm är inte "cavaletti" ens för en stor häst.

Snäll en oxer i en 90 klass kan man knappast kallas bred och det är definitvit inte "stor" för en sån stor häst. Man ser ju stora hästar som kliver över 130 hinder på tävlingar. Och jag tror inte hästen skulle bli förstörd av en ryttare som kom i lite obalans i 90 språng. Dessutom är det ju en klubbtävling så hindren var nog inte maxad och det brukar dessutom inte vara lika många språng. Som jag skrev i ett tidigare meddelande vad jag oxå och tävlade och kom i oblands hela tiden, efter i sprången m.. p.g.a en att både jag och hästen hade en dålig dag, och då låg ändå hindren på 1 m och min häst har inte blivit förstörd efter det, han hoppar lika bra som vanligt.

Snälla! :smirk:
Bara för att DU kanske har tävlat 130 så är ändå inte 90 cm barnlek för alla.
Som sagt, vissa hästar har mer kapacite än andra och de hoppar det säkert lekande lätt.
Och, du kanske tycker att 90 cm är lätt för dej, men för en person som bara hoppat 50 cm på träning är 90 cm höga hinder!

Din häst kanske inte tog skada av det, och jag tror inte att den hästen hon hoppade med gjordedet heller, men det FINNS hästar som tar skada, har du aldrig varit med om ngt sånt? :crazy:

Btw. en häst tar alltid skada av att bli dragen i munnen lr dunsad i sadeln, bara att alla hästar inte regarerar lika starkt som andra.
varför skulle annars hästar helt plötsligt börja vägra?

nej har inte tävlat 130 har själv tävlat 90 med min häst och har nu gått upp till 110 för inte så länge sedan. Nu menar jag inte att ryttaren kanske tycker 90 är lågt men för en häst som är 170 cm hög är inte 90 ngt problem trots att ryttaren kanske kommer i oblands i vissa språng. Nu vet jag ju inte om ryttaren, och hon har ju inte skrivit det heller, att hon dunsade och ryckte hästen i munnen. Visst hon skrev att hon inte har fått fram händerna ordentligt men det betyder inte att hon ryckte hästen i munnen för det.
Och jo jag har vart med om hästar som tadigt skada p.g.a av ryttaren som inte rider i balans, men aldrig efter EN tävling. Kanske efter aktivt tävlande i ett år. Men jag kan komma på fler anledningar till att hästen börjar stanna förutom att ryttaren rider i obalans.
Och nu tror jag inte att trådskaparna alltid kommar vara i sån obalans men på första tävlingen efter 9 år så har jag lite förstående att inte allt blir perfekt. Och visst det har gått bra på träning trots att hon inte hoppat lika högt som på tävlingen och då är det ju klart att man vill testa på tävling och nu visade det sig att balansen var lite ur funktion. Bra då vet hon det och då kan man ju träna mer och kanske hoppa lite högre på träning innan man tävlar igen, men är det inte just det en klubbtävling för ridskoleekipage är, en träning?

Olympus skrev:
nej har inte tävlat 130 har själv tävlat 90 med min häst och har nu gått upp till 110 för inte så länge sedan. Nu menar jag inte att ryttaren kanske tycker 90 är lågt men för en häst som är 170 cm hög är inte 90 ngt problem trots att ryttaren kanske kommer i oblands i vissa språng. Nu vet jag ju inte om ryttaren, och hon har ju inte skrivit det heller, att hon dunsade och ryckte hästen i munnen. Visst hon skrev att hon inte har fått fram händerna ordentligt men det betyder inte att hon ryckte hästen i munnen för det.
Och jo jag har vart med om hästar som tadigt skada p.g.a av ryttaren som inte rider i balans, men aldrig efter EN tävling. Kanske efter aktivt tävlande i ett år. Men jag kan komma på fler anledningar till att hästen börjar stanna förutom att ryttaren rider i obalans.
Och nu tror jag inte att trådskaparna alltid kommar vara i sån obalans men på första tävlingen efter 9 år så har jag lite förstående att inte allt blir perfekt. Och visst det har gått bra på träning trots att hon inte hoppat lika högt som på tävlingen och då är det ju klart att man vill testa på tävling och nu visade det sig att balansen var lite ur funktion. Bra då vet hon det och då kan man ju träna mer och kanske hoppa lite högre på träning innan man tävlar igen, men är det inte just det en klubbtävling för ridskoleekipage är, en träning?

Okej då förstår ja hur du menar.
Men som sagt, det måste inte vara en barnlek för en häst som är 170 cm. Hoppkapaciteten har ingenting med hästens mankhöjd att göra.. ;) (även om jag tror att den hästen säkert klarade de..)

Och ja, klubbtävlingar är till som träning.
Därför brukar de flesta klubbarna ha lägre klasser än LD - för att folk som inte är redo för LD ska hoppa dessa klasser istället!

Lägg in en bild på när du rider så är det lättare för oss att förstå! :)

Messy skrev:
ännu mer irriterad på prisutdelaren som sa "om det hade varit stilpoäng så hade resultatet sett annorlunda ut"... hur f*n kan man ens säga så? jag blev inte ledsen, men irriterad å arg... jag skämdes rätt bra redan innan om jag säger så :o
jag gick dubbelnolla å kom 4:a... men jag sa att jag var sjukt missnöjd med MIN insats, hästen var supersnäll som ens hoppade med mig

Du tog dig ju runt felfritt så så illa kan du ju inte ha ridit :) Hästar brukar inte hoppa en hel bana felfritt med någon som gör dem illa.

Nu till ursprungsfrågan. Om man har får långa läder kan man ha svårt att följa med hästen i språnget. Likaså om man rider i för långsamt galopptempo tenderar sprången att bli väldigt fyrkantiga så ryttaren har svårt att vara följsam.

Grattis till rosetten!

Olympus skrev:
Snäll en oxer i en 90 klass kan man knappast kallas bred och det är definitvit inte "stor" för en sån stor häst. Man ser ju stora hästar som kliver över 130 hinder på tävlingar.

Enligt min erfarenhet så hamnar hästar som kliver över 1,30 sällan på ridskola. För en ridskolehäst är .90 ofta ungefär så högt de hoppar nånsin. Och det här var ju en ridskolehäst.

nu känner jag ju inte hästen men i regel har jag fått erfarenhet av att en häst på 1,70 kliver över 90 rätt lätt. Min häst är 160 och hoppar 90 som ingenting men han är ju inte heller ngt ridskole häst men när jag fick honom var han mindre utbildad än ett ridskole häst. I början när vi tävlade tog han ju i för kung o fosterland som alla unghästar oftast gör men numera kliver han över 90.

Men det blir ju lite avigt att tänka så. Jag vet hästar på 1,45 som hoppar 90 cm lekande lätt, och hästar på 1,75 som nästan aldrig tar sig runt felfritt. Det har ju med medfödd kapacitet att göra också, inte bara med utbildning. Så storlek spelar mindre roll i sammanhanget.

Trådstartaren säger ju själv att de hoppar väldigt lite på ridskolan, och då bara 50 cm. Då låter det ju inte troligt att en häst som står på den ridskolan är såpass tränad att den kan kliva över 1,30.

Du kan ju inte utgå från att alla hästar är precis som din.

Jag utgår inte att alla hästar är som min det var mer ett exempel. Men enledningen att hon kanske inte får hoppa mer än 50 cm på ridskolan kanske inte beror på att varisig ryttaren eller hästen inte kan högre för jag tror inte man skulle låta ridskoleekipage ställa upp i en tävling där hästarna inte kan hoppa höjden. På den ridskolan jag själv red på för ngr år sedan fick man när aldrig hoppa mer än 60 cm, 70 om man hade tur men när det var CR/klubbhoppningar fan det visa som anmälde sig till högre höjder än 60-70 cm.
Känns egentligen som att disskutionen kommer komma ngn vart eftersom ingen av oss känner hästen, eller ryttare, i fråga. Vore kanske lättare och ge tips och råd om man fick se en film eller ngt.

Och det är ju just det trådskaparen vill ha, tips och råd, inga påhopp.
Rubriken lyder ju "vad gick fel?" inte "gjorde jag rätt eller fel som ställde ut kom och ge era åsikter om det!" för hon har redan tävlat och ingen kan ändra på det
(detta var inte menat till dig utan till tråden.)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 027
Senast: soom
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 600
Senast: Fibusen
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka