Ojämna trakter vid nyskoning?

mackan

Trådstartare
Finns det ngn anledning att en häst verkas och skos med ojämna trakter? dvs ganska stor skillnad mellan yttre och inre trakten (på frambenen) (- yttre trakten lämnad högre, dvs ej parallell med inre)?

Sv: Ojämna trakter vid nyskoning?

Ja, bla har det betydelse för nedsättning av hoven och balanseringen.

Men sedan så finns det många hästar som går med detta i onödan så allt hänger på vilket hovslagare som gjort det finns inte alltid anledning har jag märkt. Så fråga hovis om orsaken om detta inte gjorts tidigare.

Min häst rullade och lade sin vikt lite skevt, nya hovis har på två skoningar gjort underverk genom att just låta trakterna vara "ojämna".

Ok vad bra, för jag har alltid förstått det som att trakterna generellt skall vara parallella, men då är det säkert så att hovslagaren tittar på hela benställningen och har en anledning att göra så. det är en bekant som nyss bytt hovslagare och även hästen är ny, så det var bara noterat häromdan. ska givetvis fråga - är intresserad av att veta och ha lite koll hur och varför runt skoning och hovar rent allmänt.
tack för svar!

har aldrig hört:confused:
Däremot har "klackar" satt på o då oftast på inner trakten.

Fråga Coari- snällt:angel:

har aldrig hört:confused:
Däremot har "klackar" satt på o då oftast på inner trakten.

Fråga Coari- snällt:angel:

Ja jag vet ju inget om detta, men en som skor kommenterade att trakterna skulle vara parallella generellt. och då vill jag utreda det eftersom jag själv inte vet.

i detta fallet är hästen högre i yttre trakten än inner, och samtidigt lite inåttåad. men bara väldigt väldigt lite, annars väldigt rak och fin i benställningen.

De SKA titta på helheten, men tyvärr gör allt för få det enl. mitt tycke. Även om trakterna har ngt. olika höjd av olika anledningar så skall hoven vara markparallell och vinkeln perfekt när allt är klart.

Önskvärt är ju dock att ha en häst med perfekt nedsättning och överrullning, pefekt belastning och perfekt vinkel med parallela trakter och hov men det är få förunnat.
Vissa anser att man skall låta hästen ha sina små avvikelser i fred medan andra anser att små korrigeringar till förbättring är att föredra.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 266
Senast: Görel
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 409
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 123
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka