Ojämn på liten volt?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Terri
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 3 449
T

Terri

Har ett problem med mitt sto. Hon ser inte riktigt ren ut på volten i vänster varv. Inga problem i höger varv eller på rakt spår utan bara på liten volt i vänster varv. Hon är inte direkt halt men helt klart inte riktigt ren.

Har haft vår massör ute och det är inget muskulärt, väntar på att kiropraktorn ska höra av sig om när han kan komma ut.

Har inte ridit henne på en vecka och det har inte blivit varken bättre eller värre. Hon har varit ute i hagen varje dag.

Massören trodde att det eventuellt kunde vara något ben i hoven och min tränare tror att det kan vara något i bogen/skuldran.

Ska ringa och boka tid för vet, men skulle vara väldigt tacksam om någon klok person här inne hade någon ide om vad det skulle kunna vara eller om ni har en häst som haft liknande symptom?
Eftersom alla veterinärer här är lite "vänta ett par veckor och hör av dig om det inte blir bättre" så vill jag ha ideer så att jag känner att de tar mig på allvar när de kommer ut.

Tack på förhand.

/Terri

Sv: Ojämn på liten volt?

Vilka dryga veterinärer! Just hur hästen går på liten volt är en del av diagnosticeringsverktygen man har. Nånting är ju inte rätt i alla fall. VAR det sitter är omöjligt att säga över nätet när vi inte ser hästen.

Min häst var helt ren i trav rakt fram och på volt i vänster varv. På volt i trav i höger varv nickade hon ngt mer när hon satte ner höger fram.

Vet böjde och visade knappt 1 gradig hälta på vänster fram. Kunnde också se en liten förändring vid böjning av lågt höger bak. (Utan att visa ngt utan böjning) Diagnostierades med hovledsinflammation högerfram och kotled vänster bak. Hur det har gått vet vi inte än, återbesök på måndag.

Kolla upp hästen, volten är bland det mest värdefulla man har om man ska leta fel på hästen.

KL

ja, något är absolut inte riktigt rätt. Hon är inte riktigt halt - mer ojämt, ser väldigt stel ut i bogen i skritt. I traven älgar hon på så det är svårt att se.

Jag har lite svårt för veterinärer när det gäller hältor på hästar, tycker oftast att de inte tar en på allvar såvida hästen inte släpar något ben efter sig. Här får de lite Bute och så ska det bli bra.

Förstår att det är svårt när ni inte kan se hästen, men vad är det man kollar när man longerar hästen på en väldigt liten cirkel?

Köpte henne i juli och hon gick igenom vet besiktiningen helt u.a.

Här kan man inte riktigt åka till klinik utan att få en remiss, vilket är det jag vill försöka få när vetten kommer ut. :(

Har haft häst med kotledsinflammation tidigare och hon blev aldrig riktigt bra. Märkte på henne att något var fel då hon inte ville hoppa längre, men den här har jag inte märkt någonting på alls. Hoppar är det hon gör, allt annat kunde hon inte bry sig mindre om... Knepigt!

Min häst var också helt ren rakt fram och på volt i höger varv. I vänster varv hackade traven och han tog ett kortare steg med vänster bak. Kollade upp hästen på klinik och han var helt ren efter böjprov. Provade bedöva vänster bakknä, enl. veterinären kan knäna vara knepiga, men det gjorde ingen skillnad. Visade sig att hästen hade rejäla låsningar i vänster höft och höger bog. Veterinären (som även är kiropraktiker) rättade till låsningarna och jag fick lite sjukgymnastikövningar till hästen. Inga låsningar hade kommit tillbaka till återbesöket 4 veckor senare.

Min häst har förmodligen haft låsningarna med sig från travtiden, men de märktes inte förrän vi började begära att han skulle använda sin bakdel lite mer. Efter veterinärbesöket kunde hästen plötsligt fatta vänster galopp utan några som helst problem (den har strulat i 3 år för oss) och det går fortfarande lika bra, snart 3 månader senare.

Oh, det låter jätte bra. Hoppas verkligen att det kan vara något såpass enkelt.

Nu känns det lite bättre, väntar på att kiropraktorn ska höra av sig så att han förhoppningsvis kan komma ut innan vetten. :)

Man blir ju lite nojjig när det är nåt som inte stämmer med sin häst, det hade varit mycket enklare om de hade kunnat prata. :p Håller tummarna för att det är nåt som lätt kan behandlas med din häst i alla fall. Lycka till och uppdatera gärna hur det går. :)

Jag har lite svårt för veterinärer när det gäller hältor på hästar, tycker oftast att de inte tar en på allvar såvida hästen inte släpar något ben efter sig. Här får de lite Bute och så ska det bli bra.

Träffar du en sådan så byt veterinär. Jag åker dit och säger att min häst är inte ok - hitta felet - behandla. Annars åker jag någon annan stans. :devil: Kan lova att min vet. blev "lättad" när man såg ngt litet i högervarvet.

Förra hästen hade liknande symptom, men betydligt mer hackig i ena varvet - syntes mycket tydligare. Kom över en natt. Ett besök av kiropraktor löste biffen, hade troligen slått runt i hagen och fått en låsning i höftleden.

Finns det ingen som kan göra böjprov? Inte bara vet brukar kunna det, utan även tränare och de med flera hästar. Jag tycker det är klockrent, inte för att böjprov på något sätt säger allt, utan för att få en indikation om var man ska börja leta. Om man gör böjprov på alla 4 benen, och hästen blir betydligt mera halt på 1 eller 2 ben, så kan man åtminstone veta var man ska börja.
De hästar jag vet som har varit knackiga i ena varvet har haft kotleds/knäledds inflammationer. Hovled är itne lika vanligt. Sedan sitter ju problemet inte alltid i själva leden (även om man kan ha överansträngning/lösa benbitar/broskskador/pålagringar osv), utan leden reagerar för att något annat är fel (sadeln, sned i kroppen, avlastar något annat ben osv)

KL

Vet inte riktigt när detta började visa sig. Hopptränade en tisdag och lät henne ta det lugnt och bara gå ut på onsdagen, longerade på torsdagen och det var då jag märkte att hon inte såg riktigt fräsh ut.

Pratade precis med kiropraktorn och han trodde han kunde komma ut idag eller senast i morgon, så nu är det det bara att hoppas att det är något som han kan fixa.

Hon böjdes i Juli och longerades på volten och vet hade ingen anmärkning utan sa att hon var "in perfect condition"

Tack, jag hoppas verkligen att det är något enkelt. Vill juh inte att det ska vara något fel på min lilla favorit kompis :love:

Blir hur nojjig som helst och tycker jag ser saker som är fel över allt nu :(

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 195
Senast: Anna-Bella
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 643
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 097
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 098
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn