Oj hästen ÄR visst chippad

Sv: Oj hästen ÄR visst chippad

Ja herre gud..............vi ringde på en ponny i somras som enligt de ägarna skulle heta Miramis.Nu var det ju så att vi visste att de köpt just denna häst för ca 1-1,5 år sedan från våra trakter och då hette den inte det.

Det blev hur pinsamt som helst..............och vi drog oss ur det hela omgående......vet inte varför de gjorde så....kankse för att de gjort den tämligen mer meriterad iaf i annonsen:rofl:

Märkligt beteende tycker jag. Tråkigt också. Tänker på alla de som byter/säljer sina älsklingsponnyer och som kanske vill söka efter dom någon gång. Det går ju aldrig om folk byter "identitet" på pållarna.

Mitt sto är ju registrerad i STC:s tredje stambok, och vad jag vet har man ännu inte lagt upp den på data. Hästen är alltså inte sökbar, varken på namn eller chipnummer (men chipnumret står i passet).

Immer

Som Lizzie skriver borde ju hästen vara sökbar manuellt. På något sätt måste de väl sortera sina papper. Fast ibland funderar jag om de kanske hamnar huller om buller ändå. I alla fall i vissa föreningar. Tänk tex om några sorterar efter inkomna datum. Huga!

Och som jag svarade Lizzie:

Antagligen. Men då måste man ju veta rasen
Eftersom hon inte är frysmärkt är det inte många som tror att hon är kallblodstravare.

Om man inte har en aning om vilken ras det är, så är det ganska svårt att börja söka.

Immer

Nej men jag tänker om... det skulle till att hända något också. Tänk på de där som fick sina småttisar stulna förra året. De kom väl aldrig tillbaka va?

Vad jag vet så är de fortfarande borta - och i alla fall 2 av dem (den jättelång tråden här på Buke) var ju i alla fall chippade.

Man vill ju inbilla sig att chippningen är ett verktyg att kolla upp hästar/ponnyer så att de inte är stulna. Men om man nu inte ens kan göra en enkel sökning på chipnr i något centralt register - vad är då meningen med chippningen?? Säkerställa hästens identitet? Men om passet är borta? Om man då inte kan göra en sökning på chipnr så funkar det ju inte att använda chippningen för att säkerställa identiteten.

För som Immer skrev - om man inte vet hästens ras - hur ska man då veta i vilken rasförening man ska söka...

/Lizzie

Hej. Får lite småkrypningar i kroppen av det du skriver, nu har jag ju absolut ingen aning om vad för slags häst du har el hur den ser ut. Men i april sålde jag mitt ponny sto, hon skulle användas till avel, och köparen är även en hästhandlare. ( hade både ponny avel och hästförsäljning) jag var lite osäker att sälja först eftersom ha nu är hästhandlare oxå, jag tänkte gillar han ej stoet så är det ju bara för han att sälja. 2 dagar efter han hämtat henne så ringde han och talade om att hon fått benet avsparkat och avlivats.
Då började ju genast tankarna snurra om att han säkert sålt henne el typ bytt namn och reggat som korsning.
Skulle detta funka då el???
Hon är iaf chippad.
registreras det nånstans vilka som avlivas , chip nr och så??

mvh sara

en häst som är chippad och har pass har sin identitet. den går inte att byta ut genom att registrera den som död och sedan registrera om den. den har ju fortfarande chippet som talar för vilken häst det är!

så jag tror att du kan vara rätt så lugn med tanke på det. har dom sålt den vidare så är det en helt annan sak men registrera om den som korsning går inte. den måste isåfall chippas om och den som gör det lär hitta chippet!

Jo men med tanke på hästen i denna tråd som nu är chippad. Dom kan ju inte kolla upp chip nr säger dom ju.

Men annars blir jag lugn nu.
mvh sara

Man vill ju inbilla sig att chippningen är ett verktyg att kolla upp hästar/ponnyer så att de inte är stulna. Men om man nu inte ens kan göra en enkel sökning på chipnr i något centralt register - vad är då meningen med chippningen?? Säkerställa hästens identitet? Men om passet är borta? Om man då inte kan göra en sökning på chipnr så funkar det ju inte att använda chippningen för att säkerställa identiteten.
/Lizzie

Jag räknar väl kallt med att det ska ske en utveckling och att det helst ska gå undan. Tänker iofs inte heller kortvarigt. Själv hade jag äran att påträffa min barndoms älskling efter 27 år. DET var inte fy skam det inte för oj vad jag tänkt och funderat...

Då började ju genast tankarna snurra om att han säkert sålt henne el typ bytt namn och reggat som korsning.
Skulle detta funka då el???
Hon är iaf chippad.
registreras det nånstans vilka som avlivas , chip nr och så??

mvh sara

Jag tycker det låter lite knepigt. En hel del göra när han ändå kunde sålt henne som hon var eller? Registrering och sånt tar ju tid också. Iofs kan man väl sälja utan pass och med okänd stam. Men var hon redan chippad så var hon ju.

Det kanske var så att säljaren inte fick några papper av föregående ägare när han köpte hästen? Den ägaren kanske hade klantat till det, eller glömde av det. Kan vara lätt hänt om man är ovan vid att sälja, och kanske hade mycket i tankarna, och inte hade en tanke på det. //Ellinor

kl

Har, sedan mina hästar försvunnit, fått reda på att flera länder (tex Finland) registrerar/registrerat hästar som är chippade där det inte går att spåra chipnummret. DVS större delen av alla chip.

Sen så är det vanligt att folk chippar sina hästar men skiter i att skicka in pappren. Vilket förstör hela tanken bakom chipmärkningen.

OBS! Det är svårt, om inte omöjligt, att spåra chippen via tillverkare eftersom de skickar ut chippen i slumpvis ordning.

Det stjäls mängder med hästar i Europa och jag är rätt säker på att en del hamnar här och reggas som häst/ponny utan härstammning.

Pröva och sök gestohlenes Pferd på webben.

Men, är chipnummret registrerat? Skickar inte jag som ägare till hästen in talongen, så blir det väl inget nummer registrerat?

Jag har chippat min häst, skickat in pappren. Kommer att vänta ytterligare ett år på pass, ASRP... Då kan jag väl inte nu "söka" på chipnummret för att få fram identiteten?

Precis! Skickar man inte in papperna så blir inte chippet registrerat hos respektive rasförening eller någon annanstans. Säljer du sedan hästen vidare så blir det ju jätteknepigt för kommande ägare. Hästen är chippad men ingen vet var, vem och varför.

Nej du kan väl inte söka på den hästen innan den finns i databasen?

*KL* hittade denna gamla tråd. är det någon som vet hur det fungerar nu? kan man söka på chipnummer centralt? i annat fall föreslår jag att alla vi bukare skriver på en protestlista och kräver att jordbruksverket ska hantera denna registrering centralt så att man kan hitta sina borttappade vänner, hästar är ju trots allt LIIITE dyrare än hundar t.ex. Och om andra EU länder redan har en sådan centraliserad databas, så kan man lobba för att alla hästar som importeras hit ska kollas mot dessa databaser (om de är chippade)

Det är förhoppningsvis något på gång. Så sent som igår hörde jag att EU beslutat att alla hästar ska chipmärkas, och då blir det väl ett centralt register (fast det kommer säkert att dröja x antal år).
Undrar förresten om även frysmärkta hästar ska chippas....

Immer

När jag hörde om det så var det tal om märkning och inte bara chip. I det fallet skulle då även fyrsmärkning och tatuering vara giltigt. Sedan skulle det inte handla om redan levande och födda hästar utan om alla som föddes efter ett visst datum.
När det gäller kor, får och grisar så har ägaren vissa olika typer av godkänd märkning att välja på.

Det låter rimligt.
Men det jag hörde på radion var att alla hästar skulle chippas - fast den som satte ihop nyhetsmeddelandet kanske rört till det.

Immer

Jag tror att jag såg det i ett nyhetsbrev från Jordbruksverket, men är långt ifrån säker på att det var där ifrån.

Vet.besiktigades inte hästen innan köp? Då brukar veterinären kolla igenom hästen efter ett chip. Fanns det inget då så har kanske försäljaren valt att chipmärka och att det bara dröjer att ni fått erat pass.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka