Oj hästen ÄR visst chippad

Sv: Oj hästen ÄR visst chippad

prova att kontakta den rasförening hästen tillhör och kolla upp chipnummret. det kan ju lika gärna vara en väldigt okunnig säljare som överlåtit registreringen till idkontrollanten som gjort sitt och sedan tagit betalt och angivit vilka papper som ska skickas in.

har varit med om flertalet ägare som inte har en blekaste om vilka papper hästen ska ha och vad som behövs för att få ett pass. har även hittat hästar som varit chippade utan ägarens vetskap. så det behöver ju inte vara skumt bara för att hästen är chippad redan. det kan ju den även blivit hos någon tidigare ägare.

har iofs även varit hos hästägare som vägrat chippa sina hästar då de ansåg det som onaturligt. fine men dom lär inte få registrera hästen heller och något pass blir det inte..:angel:

Det som är mycket mysko är att de bla födde upp shettisar. Jag tänker som så att om man håller på med hästavel borde man väl liksom ha koll. Jag menar att ansöka om pass borde de väl redan ha gjort flertalet gånger innan, och även chipmärkt.
De hade runt 30 hästar av olika storlekar och vår är en korsningsponny därav är jag ganska säker på att inte återfinna henne i någon annan rasförening.

Ang om hästen blivit chippad innan, så påstod de vi köpt henne av att hon bara haft en ägare tidigare (typ 6 år sedan). Har fått för mig att efter något visst datum 2001 ska alla pållar som registreras hos ASRP just vara chipmärkta (rätta mig om jag har fel).

Hursomhelst hur blir det om någon annan står som ägare i chipset? Får man bara ändra det hur som helst? Tänker på att jag bara har enkla papper på köpeavtal dvs utan närmare beskrivning på ponnyn.

prova att kontakta den rasförening hästen tillhör och kolla upp chipnummret.

Glömde svara.
Jag har mailat ASRP och frågat men jag kan ju mest bara ange numret vi fått fram i chipset.

Kanske kan jag fråga vidare med förra ägarens namn eller hästens namn?

Glömde svara.
Jag har mailat ASRP och frågat men jag kan ju mest bara ange numret vi fått fram i chipset.

Kanske kan jag fråga vidare med förra ägarens namn eller hästens namn?

När jag kollade hur det gått med passet till min shettis så sökte de via hästens namn. Detta pga av att det skett ett ägarbyte mitt upp i passansökan. När jag skickade in kompletteringen de begärt så skrev jag även att det var ny ägare på shettisen och bifogade kopia på köpekontrakt/kvittot. Visste alltså inte om passet fanns i mitt namn eller i förra ägarens namn. Så maila ponnyns namn och förra ägarens namn och adress. Är nog lättare för dem då att hitta, framför allt om passet inte är klart utan fortfarande ligger "på hög".

/Lizzie

Då borde ju åtminstone Svenska Fjordhästföreningens register vara kopplat till den sökfunktion som finns hos SH? Men det är den uppenbarligen inte :(

Immer

Nä, man får gå via varje rasförening tills man får napp... :crazy:

/Lizzie

Så maila ponnyns namn och förra ägarens namn och adress. /Lizzie

Fick mail ifrån ASRP idag nu på morgonen och de frågade efter ponnyns namn och ägarens namn för att kunna kolla upp om ansökan finns där någonstans.

Iofs är skrället vårt ju, men skickade förra ägarens namn + vårt också så klart. Nu är det bara att hoppas att vi får komplettera så att vi kan få passet. Några kronor borde man väl spara? Inget mer strul är i alla fall önskvärt.:cool:

När jag kollade hur det gått med passet till min shettis så sökte de via hästens namn.
/Lizzie

Kom att tänka på att det verkar lite märkligt att om de bara kan söka via hästens namn. Kanske har de en jätteynklig databas;)?

Men visst är det sorgligt att det är så!

Jag var på väg att registrera min kallblodstravare i SH och tog därför ut en SH-utbildad ID-kontrollant som utförde kontrollen och chippade hästen.
Samma dag som jag fyllt i alla papper ringde man från STC och talade om att det var klart med den tredje stamboken och att jag kunde få registrera min häst där. Det gjorde jag naturligtvis, eftersom hon då kunde registreras med full stam och inte, som hos SH, med okänd härstamning.

Dock trodde jag i min enfald att chippet registrerades någonstans. Eftersom man inte chippar kallblodstravare och STC inte hade något krav på märkning, kan jag ju inte söka henne där.

Immer

Det är faktiskt konstigt att det är så här.......man trodde ju att chipet skulle vara registerat "centralt" någonstans så att det kunde fungera som när man märker hundar och katter i öronen......

Men visst är det sorgligt att det är så!

Jag var på väg att registrera min kallblodstravare i SH och tog därför ut en SH-utbildad ID-kontrollant som utförde kontrollen och chippade hästen.
Samma dag som jag fyllt i alla papper ringde man från STC och talade om att det var klart med den tredje stamboken och att jag kunde få registrera min häst där. Det gjorde jag naturligtvis, eftersom hon då kunde registreras med full stam och inte, som hos SH, med okänd härstamning.

Dock trodde jag i min enfald att chippet registrerades någonstans. Eftersom man inte chippar kallblodstravare och STC inte hade något krav på märkning, kan jag ju inte söka henne där.

Immer

Vad jag förstått så kan man ju välja att chippa en kuse helt frivilligt. Alltså trots att det inte är något krav på chippning från rasföreningen. Chipnr ska i alla fall skrivas in i passet och taglet och papper om chipmärkningen ska skickas in till den rasförening som hästn tillhör, rasföreningen som SKA lagra det i sin databas.

I passet till min shettis så står ju chipnumret inskrivet. Jag valde också att chippa mitt importerade halvblod i samma veva som jag chippade shettisen. Veterinären skrev in chipnr i halvblodets EU-pass. Sedan ska taglet och chip-pappret skickas in till den rasförening som mitt halvblod ska tillhöra här i Sverige. Eftersom min pålla har ett EU-pass så behöver jag ju inte registrera henne i någon rasförening, så jag har inte bestämt mig ännu vilken jag ska registrera henne i. Eller får kanske man ska säga. Vet inte vilka halvblodsraser ASHV godkänner. Min pålla har full stam (polsk halvblod), men annars så får det väl bli hos SH.

Man vill ju veta att registren funkar när det gäller chipmärkningen, annars är det helt värdelöst. Inte bara för att kunna säkerställa en hästs identitet, men framför allt om man råkar få sin häst stulen. Då vill man ju veta att chipmärkningen gör någon nytta liksom...

/Lizzie

Kom att tänka på att det verkar lite märkligt att om de bara kan söka via hästens namn. Kanske har de en jätteynklig databas;)?

Antagligen är den rätt simpel... :angel: Söka på hästnamn är ju inte så himla enkelt, hur många hästar finns det inte som har samma namn...

/Lizzie

hrm...tycker väl att man är noga med att tala om att hästen är chippad istället för att glömma av det..:o
Har de chippat henne ska det stå med i passet, hur länge har de haft henne?
Jag skulle onekligen fundera över var hästen kommer ifrån:crazy:

Mitt sto är ju registrerad i STC:s tredje stambok, och vad jag vet har man ännu inte lagt upp den på data. Hästen är alltså inte sökbar, varken på namn eller chipnummer (men chipnumret står i passet).

Immer

Mitt sto är ju registrerad i STC:s tredje stambok, och vad jag vet har man ännu inte lagt upp den på data. Hästen är alltså inte sökbar, varken på namn eller chipnummer (men chipnumret står i passet).

Immer

Hästen måste väl ändå vara sökbar "manuellt", förhoppningsvis så kommer väl informationen ut på en databas så småningom.

Min halvblod kommer från Polen och har alltså ett polskt pass. Jag mailade till polska motsvarigheten för ASVH i går kväll och i morse hade jag fått svar. Min dam var registrerad där och hennes föräldrar fanns med i deras stambok och jag fick information om antalet avkommor för föräldrarna (som finns registrerade), färg, mankhöjd och när föräldrarna var födda. Mitt sto har däremot inga avkommor registrerade, dock har hon enligt uppgift fått ett föl innan hon kom till Sverige, behöver ju dock inte vara registrerat. Polska passen är ju inte så lätta att läsa direkt och det var kul att få reda på att pållans pappa var svartskäck. Pållan själv är svart och hennes mamma är svart.

Jag har inte hittat att jag kan söka på min häst på deras hemsida, så om de har gjort kollen av min häst manuellt eller via en egen databas - det vet jag inte. Snabbt svar fick jag i alla fall :)

/Lizzie

Vad jag förstått så kan man ju välja att chippa en kuse helt frivilligt. Alltså trots att det inte är något krav på chippning från rasföreningen. Chipnr ska i alla fall skrivas in i passet och taglet och papper om chipmärkningen ska skickas in till den rasförening som hästn tillhör, rasföreningen som SKA lagra det i sin databas.
/Lizzie

Mhm, min welsh hade pass men ej chip...

Antagligen är den rätt simpel... :angel: Söka på hästnamn är ju inte så himla enkelt, hur många hästar finns det inte som har samma namn...

/Lizzie

Jo, har pratat med ASRP nu. De verkar söka via ägaren. Dvs i vårt fall förra ägaren. Tur att via har koll på DET i alla fall.

Som sagt. Pust!:smirk:
Jo passansökan fanns där men tagel saknas som sagt. Har själv ryckt loss tagel och ska nu skicka in.

Själv är jag ganska sur just nu. :mad: Förra ägaren har inte ens upplyst oss om hästens egentliga NAMN.:eek:

Jo, visst, har vi smeknamnet men inte det hon tydligen heter i passet. Guuud var irriterad jag blir på folk.:crazy:

Tur att det finns seriöst hästfolk också och att man fått äran att träffa ärliga och nogsamma uppfödare med seriöst intresse för sina uppfödningar samt hästar i allmänhet.:bow:

Så som svar på din kommentar Lizzie vore det ju kanon om man kunde söka på hästnamn OM man nu alls visste vad ens häst heter.

Jo, har pratat med ASRP nu. De verkar söka via ägaren. Dvs i vårt fall förra ägaren. Tur att via har koll på DET i alla fall.

Som sagt. Pust!:smirk:
Jo passansökan fanns där men tagel saknas som sagt. Har själv ryckt loss tagel och ska nu skicka in.

Själv är jag ganska sur just nu. :mad: Förra ägaren har inte ens upplyst oss om hästens egentliga NAMN.:eek:

Jo, visst, har vi smeknamnet men inte det hon tydligen heter i passet. Guuud var irriterad jag blir på folk.:crazy:

Tur att det finns seriöst hästfolk också och att man fått äran att träffa ärliga och nogsamma uppfödare med seriöst intresse för sina uppfödningar samt hästar i allmänhet.:bow:

Så som svar på din kommentar Lizzie vore det ju kanon om man kunde söka på hästnamn OM man nu alls visste vad ens häst heter.

Herregud! Himla bra att det gick att söka på förra ägarens namn i alla fall. Inte ens upplysa om hästens riktiga namn :eek:.

Verkar lösa sig med passfrågan i alla fall. Skönt för er och att det inte var något annat skumt på gång.

/Lizzie

Ja herre gud..............vi ringde på en ponny i somras som enligt de ägarna skulle heta Miramis.Nu var det ju så att vi visste att de köpt just denna häst för ca 1-1,5 år sedan från våra trakter och då hette den inte det.

Det blev hur pinsamt som helst..............och vi drog oss ur det hela omgående......vet inte varför de gjorde så....kankse för att de gjort den tämligen mer meriterad iaf i annonsen:rofl:

Så som jag har uppfattat reglerna så måste din ponny vara chippad om den ska tävlas. Annars så tror jag inte det spelar någon roll.

/Lizzie

Nej men jag tänker om... det skulle till att hända något också. Tänk på de där som fick sina småttisar stulna förra året. De kom väl aldrig tillbaka va?

Sedan tror jag som du att de måste ha chip för tävling. Åtminsonde över klubbnivå väl? Se jag, jag vet inte så noga. Är liksom inte där ännu. Men visst har jag snuddat vid tanken när jag drömt om tävlingslicenser för ryttare och ponny osv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka