Sv: Oh yes yes yes!
Det är mycket som fiskar - fina att titta på, kul att göra fint i akvarier och väldigt lugnande liksom. Skillnaden är att sniglar kan man gosa med utan att de kvävs till döds!
De är även väldigt intressanta - det finns görmycket att lära sig om de! Visste du tex att vilda sniglar kan ha en lungmask (vad den nu hette...) som kan överföras till människan och ge akut hjärnhinneinflammation, eller att sniglar kan låta
Och jag själv är förstås mäkta fascinerad av storleken som de afrikanska jättarna kommer upp i
Det beror på vilka man menar
De jag har är afrikaner ursprungligen - afrikanska jättelandsnäckor.
Jepp! Achatina achatina är sedd som den största delikatessen bland sniglar. Sen kommer Archachatina marginata och sen Lissachatina fulica (så om jag blir hungrig kan jag ju koka upp några av mina då, moahaha!
Haha eller inte
)
mat är också olika. Mina afrikaner äter bland annat grönsaker, rotfrukter, gröt, frön, sköldpaddspellets, mm. Fri tillgång till kalk (sepiaskal är bra) måste de ha för uppbyggnaden av skalen och ev ägg, och så tycker vissa om att äta kött också. Mina hälsar att hundtugg är smaskens
Hur snabbt de växer är olika. Det kan ta ett par år för en A. achatina att bli fullvuxen tex, en fulica ungefär ett år. Men det varierar en del, och de fortsätter växa hela livet.
Kan leva upp till 10 år, men blir vanligtvis 5-7 år.