Oh yes yes yes!

Sv: Oh yes yes yes!

gul_zebra skrev:
Oh yes, och jag har hittat vuxna bamsar :banana: :love:

Aah nu blir jag ju otålig som fan :bump: :D

Jag blir nyfiken! Jag tycker snäckorna ser väldigt vackra ut och har inget emot sniglar eller tycker de är äckliga, men varför väljer man de här som husdjur? Var kommer de ifrån? Är de ätliga (ursäkta frågan, tänker inte äta dem, äter inte våra fina vinbärssnäckor heller)? Vad äter de? Hur snabbt växer de och hur gamla blir de? Jag blev alltså bar nyfiken och måste vidga vyerna lite med att få veta lite mer! Tack på förhand!

Har man dom som husdjur :confused:
Har aldrig hörtalas om att man har sniglar som husdjur :confused:

Men å andra sidan så hör jag inte så mycket :crazy:

Det är mycket som fiskar - fina att titta på, kul att göra fint i akvarier och väldigt lugnande liksom. Skillnaden är att sniglar kan man gosa med utan att de kvävs till döds! :D
De är även väldigt intressanta - det finns görmycket att lära sig om de! Visste du tex att vilda sniglar kan ha en lungmask (vad den nu hette...) som kan överföras till människan och ge akut hjärnhinneinflammation, eller att sniglar kan låta :banana:
Och jag själv är förstås mäkta fascinerad av storleken som de afrikanska jättarna kommer upp i :)

Det beror på vilka man menar ;) De jag har är afrikaner ursprungligen - afrikanska jättelandsnäckor.

Jepp! Achatina achatina är sedd som den största delikatessen bland sniglar. Sen kommer Archachatina marginata och sen Lissachatina fulica (så om jag blir hungrig kan jag ju koka upp några av mina då, moahaha! :devil: Haha eller inte :p)

mat är också olika. Mina afrikaner äter bland annat grönsaker, rotfrukter, gröt, frön, sköldpaddspellets, mm. Fri tillgång till kalk (sepiaskal är bra) måste de ha för uppbyggnaden av skalen och ev ägg, och så tycker vissa om att äta kött också. Mina hälsar att hundtugg är smaskens :)

Hur snabbt de växer är olika. Det kan ta ett par år för en A. achatina att bli fullvuxen tex, en fulica ungefär ett år. Men det varierar en del, och de fortsätter växa hela livet.
Kan leva upp till 10 år, men blir vanligtvis 5-7 år. :)

Man tackar för informationen! Låter intressant faktiskt. Tror jag såg en artikel någonstans för länge sedan om snigeluppfödning som skulle vara till delikatessdisken. Att sniglar kan låta, vet jag. Fångade över 100 vinbärssnäckor och tog hem i en plastkasse där jag släppte dem lösa på min mark. Kompisen hatade dem och det fanns massor överall! Hon ville bli av med dem men jag tyckte de var fina och räddade några från att bli grismat! Jodå, nu har hon linderödsgrisar och de tycker vinbärssnäckor är smaskens... Själv skulle jag inte kunna äta snigel men maken säger att det är gott... :cool:

gul_zebra skrev:
Ska flytta till pappa. Måste då minska ner på sniglarna och sälja finkarna :(

Men... varför...? :crazy:
Varför ska du flytta till honom alltså? *känner mig oartigt frågvis*

Ok :)
Åh vinbergssnäckor, de är så fina! :love: Har aldrig sett såna på annat än bild. Här uppe har jag bara sett en massa Arianta arbustorum och "mördarsniglar" :(

Bråk med mamma. Vi bråkar precis hela tiden och det funkar inte. Nu senast vägrade hon tro på att jag var sjuk (var yr till och från under dagen och kunde inte hålla balansen alls när det var som värst) utan jag var bara "lat och dum i huvudet" enligt henne.

Blir visst ingen flytt ändå. Pappa må ha sagt att jag är så välkommen så att flytta dit... Vad jag fick höra först i morse var att inga djur får följa med. Jo pyttsan, hellre bråkar jag dag ut och dag in än är utan mina råttor.
Suck, bara strul hela tiden.. Gaah! :(

Usch du har det inte lätt... :crazy: Om jag vore rik skulle jag köpa en lägenhet åt dig! *kram*

Nope :(

Får se hur det blir med sniglarna nu då. Vill ju så gärna ha två men så eftertraktade som de är så kan hon lika gärna ha hittat nån ny som vill ha... :crazy:

Jag ska "få" två achatina achatina :love: :D Men en fråga hur stort akvarium/terrarium behöver de? I liter/bredd & höjd.
Vet inte om det hör hemma i denna tråd med wtf :bump:

äsch jag ser ínga bilder.. men tror att jag vet vad du menar ändå :) En kompis till mig har skaffat sig jättesnäckor (samma sak?) Och de blir stoooora :o

Oh lyx, de är underbara :love: Måste skaffa nya nån gång, mina gick och dog...
Här finns en "burräknare": http://www.petsnails.co.uk/snail_calc.php

Minerva: Det kan det säkert vara, men det finns en herrans massa olika arter :p Här är några: http://www.petsnails.co.uk/species/
Själv har jag haft 8 olika arter av afrikanska jättelandsnäckor (L. fulica, A. achatina, A. smithii, A. stuhlmanni, A. reticulata, A. dimidiata, A. iredalei och Arch. marginata suturalis), plus en art som jag inte är säker på art men tror det var Archachatina marginata marginata. Så det blir en liten hög... :D

Oj! ja det va några stycken :p måste höra med henne vad det är för art :)
Ja du har haft några stycken minssann ^^

Okej kollade på den och såg att det borde ju räcka med en sån där stor typ plastback som man kan köpa på IKEA med lock :idea: Som man kan göra hål i och göra det "snigelsäkert" ;)

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 812
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 745
Kropp & Själ Gammal användare men skriver under annat nick. Jag ska på möte i nästa vecka i min kommun för att diskutera att läggas in på...
Svar
13
· Visningar
2 432
Senast: Keb71
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 406
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar