Ögonfrans i ögat

P

Piffelina

Hur sjutton får man ut den? Ja, inte på mig alltså :p utan på min dotter på 3,5 månad. Det är ju inte så att hon gärna öppnar ögonlocken och ligger helt still så vi kan ta bort den :D
Den verkar inte störa henne. Vi såg den igår och även för en stund sedan.
Någon som har ett tips eller två? ;)

Sv: Ögonfrans i ögat

Ska försöka testa med vatten. Men eftersom vi bor i lägenhet så gör jag det imorgon, så folk kan sova nu :D

Men du kan väl ändå spola vatten eller?? Ta och blöt en tops och fiska upp den med. Eller har du tänkt att den ska vara i ögat hela natten?

Ska försöka testa med vatten. Men eftersom vi bor i lägenhet så gör jag det imorgon, så folk kan sova nu :D

Kan ni inte spola vatten för att ni bor i lägenhet?

Oj, jag bor med i lägenhet men både jag och barnen nattsuddar då vi blir törstiga eller toanödiga!

Du måste då ha en tyst liten bebis om inte hennes gråt eller argskrik hörs mer än en vattenkran! :D

Ögonfransen är troligtvis borta tills imorgon.

Låter ovanstående stå kvar som bevis på min egna dumhet! :rofl:
Du menar givetvis att din dotter kommer skrika så om ni börjar att pilla med henne nu!

Senast ändrad:

Eller har du tänkt att den ska vara i ögat hela natten?

Är det så illa, menar du? Vi brukar inte pilla i våra bebisars ögon när de har en ögonfrans där. Den åker ut av sig själv.

Om de hade visat att de var irriterade skulle vi tagit bort den, men hittills har de aldrig brytt sig.

Annat skräp (som kan vara skadligt) tar vi givetvis bort, men det är enklare, för det brukar hamna längst in i ögat, vid näsroten.

Eftersom hon frågar så antog jag att den var irriterande för barnet.

spola inte med vatten!! Det svider och dessutom är det inte sterilt. Om en ögonfrans irriterar gör tårarna att den spolas bort (det är ju därför vi har tårar...)

Självklart kan jag spola vatten men så fort vi närmar oss hennes öga så skriker hon för full hals. Eftersom den inte verkar störa henne så tänkte jag försöka idag. Det är mer jag som vill att den ska bort från ögat eftersom det är ett känsligt område.

Senast ändrad av en moderator:

Ok, inte vatten då. Men koksaltlösning borde funka?

Koksalt borde funka, men jag skulle kolla med sjukvårdsupplysningen eller apoteket först. :)

Du har inte tillgång till linsvätska?
Det borde ju vara anpassat för att ha i ögonen om något...
Koksalt borde annars fungera...

Om jag har något i ögat brukar jag blöta en topps med linsvätska och pilla ur det med, men jag kan ju åandrasidan tvinga upp mina egna ögonlock utan problem. :)

Linsvätska har jag hemma då jag har linser. Jag frågade på BVC om jag skulle kunna använda det, men de tyckte att jag skulle koka vatten bara och ställa in i kylen och när det är kallt så försöka droppa det i ögat. Skönt var att ögonfransen inte är skadlig för ögat ialla fall.

Ok, jo det verkar ju vara en bra idé, låt det inte stå och bli kylskåpskallt bara, obehagligt med kall vätska i ögonen. :) Skönt att det inte är farligt för ögonen iaf! :)

Efter att vi badat tjejen så låg ögonfransen synlig så nu jäklar tänkte vi. Nu ska den ut! Blötte en tops och petade ut den. Under den korta tid så låg hon helt still och bara tittade på oss :D Så går det när man försökt innan med skrik och gråt :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 793
Senast: MML
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Fritid Vi ska ha Sverige-semester i år som börjar i Norrköping och sen har vi två nätter att ta oss till Torekov - vad har ni för guldkorn/tips...
Svar
8
· Visningar
675
Senast: Tajger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama