Ogifta föräldrar

Sandra78

Trådstartare
Jo, jag borde väl ha kollat upp det för länge sedan, men sent ska syndaren vakna osv... Stämmer det att om man som föräldrar är ogifta och den ena dör så får barnet/barnen ovillkorligen en förmyndare som bestämmer över barnets arv? Oavsett vad föräldrarna skrivit testamente om?
Medan om man är gifta så bestämmer den efterlevande föräldern över barnets arv?
Vad händer om föräldrarna är ogifta, den ena äger bostaden (en bostadsrätt) till 100% och sen avlider?

Sv: Ogifta föräldrar

Jag utgår ifrån att om man har gemensam vårdnad så är det en efterlevande vårdnadshavaren som förvaltar barnets arv.

En vän på mitt jobb förlorade sin man i en älgolycka för ett antal år sedan. De var INTE gifta. Barnen äger 1/2-huset dvs 1/4-del var så allt som ska göras med huset ex om man vill ta ett lån för att renovera mm måste gå via överförmyndare. Hon hävdar att om man inte är gift så GIFT er, det har inte varit helt enkelt eller krångelfritt.

SKulle de gå riktigt illa så kan ju det barn som fyller 18 år kräva sin del då och mer eller mindre tvinga syskon och mor ur huset om man inte kan lösa ut barnet.

Det är i linje med vad jag hörde också... :crazy:
Kan förmyndaren neka föräldern att köpa ut barnet/barnen?

Om sambon dog skulle jag vilja flytta till lägenhet - jag står som förmånstagare på hans livförsäkring och vice versa så rent ekonomiskt vore det inga problem för någon av oss att köpa ut barnen. Men det skulle kunna vara så illa att jag tvingas bo kvar alltså?

Kanske skulle sluta skjuta det där med giftermål på framtiden ändå...

Nog kan ni köpa ut barnen de pengarna skulle då hamna på ngn form av konto med överförmyndarkontroll. Vet inte om man kan skriva testamente för att undvika det, vi gjorde det enkelt för oss och gifte oss borgerligt i rådhuset.

Ja pengarna får de gärna förvalta, om de gör det väl vill säga. Så länge jag själv får välja vart jag och barnen bor så. Och detsamma för sambon, naturligtvis.
Inte för att någon av oss har för avsikt att dö än förstås...

Som jag har tolkat det så beror det på hur mycket barnet ärver, en förmyndare kan vara antingen en förälder eller någon annan. Men beroende på hur mycket barnet ärver så får denna en överförmyndare och då kan pengar sättas in på spärrat konto och uttag måste godkännas av överförmyndare.

Här står det en del

När min pappa dog när jag var liten fick vi syskon en överförmydare, trots att mamma och pappa var gifta... Kan säkert finnas info om varför det blev så i länken Vår_Vinter lagt till, men tänkte bara meddela ovan som allmän information. Överförmyndare kan det bli trots giftemål.

Jag har just gått igenom precis det där, och de får en ÖVERförmyndare - inte förmyndare för det är ju jag.

Huset vi bodde i såldes, då barn inte får äga fastigheter normalt sett, bilen såldes, sommarstugan såldes. Allt hamnade på särskilda överförmyndarspärrade konton som förvaltas och sköt av den överförmyndare som utsetts. Jag kan ansöka om medel till tex dator, telefon eller annat som man kan förmoda att deras pappa skulle köpt åt dem.

Upp till ett prisbasbelopp får jag hantera utan att ÖF ska in och säga sitt..... Det är vad jag förstod 44tusen ca.

Jag hade tur, F hann sätta mig som förmånstagare till en bank där han värdepappershandlade, så vi kunde skaffa nytt boende, ny bil och det vi behövde i annat. Vi hade pratat om det bara några veckor innan han dog, så han gick nog iväg och fixade det på en gång.....

Om jag nånsin behöver välja igen, så gifter jag mig.

Först och främst, beklagar. Och tack för informationen.
Vi äger var sin bil och bostaden äger han. Som sagt så har jag inget intresse av att bo kvar här själv om sambon skulle gå bort, men han har testamenterat "det som går" till mig, men egentligen är det kanske dumt, bättre att barnet/snart barnen får pengarna för hus och bil och jag får försäkringspengarna då... Kanske värt att fundera ett varv till på det...

Om bara den ena föräldern avlider och den föräldern haft ensam vårdnad om barnet kommer en annan förmyndare att tillsättas eftersom barnet då inte har någon vårdnadshavare. Extra problematiskt kan det bli om modern avlider och fadern inte hunnit "skriva på" angående faderskapet för det fall att föräldrarna inte varit gifta tidigare. Har fadern vare sig vårdnaden eller är fastställd far måste i sådant fall den tillsatta förmyndaren yrka på faderskapstest om det är så att fadern vill komma ifråga som såväl far som vårdnadshavare - test av faderskap kan inte fadern själv föranstalta om.

Om en förälder avlider och föräldrarna inte är gifta, är det barnet som tar arv efter den avlidne föräldern (om annat inte skrivits i testamente t.ex. - barnet har dock alltid rätt till sin laglott). I vanliga fall är det den efterlevande föräldern som till följd av sin förmyndarförvaltning råder över det arv barnet fått, tills dess att barnet fyller 18. Om dock särskilda omständigheter föreligger kan egendomen sättas under olika sorters överförmyndarkontroll: det gäller till exempel om värdet av det ärvda överstiger en viss gräns eller om barnet ärver fast egendom. Om det föreligger motstående intressen mellan föräldern och barnet angående det erhållna arvet kan en god man i vissa fall utses bara gällande frågan om förvaltningen av arvet.

I din sista fråga, om föräldrarna inte är gifta och den som äger en bostadsrätt avlider och inget är skrivet, ärver som huvudregel barnet bostadsrätten (liksom övrig förälderns egendom). Beroende på värdet av egendomen kan det bli föräldern som förvaltar egendomen, alternativt att den sätts under överförmyndarförvaltning. Ett tänkbart problem att uppmärksamma är om BRF:ens stadgar endast tillåter andelsägare över 18 år.

Vi har ju särkullbarn och har då skrivit in i vårt testamente vilka (i turordning) vi vill ska vara förvaltare av våra barns arv. Det hoppas jag ska fungera fullt ut.

Det som man gör om modern avlider innan fadern hunnit underteckna faderskapsbekräftelsen är att tillsätta en särskilt förordnad vårdnadshavare som går in i moderns ställe och godkänner faderskapsbekräftelsen. Jag har själv handlagt detta när jag jobbade på familjerätten. Du kan ta hur många dna-test du vill men folkbokföringen struntar i dessa så lämge inte de rätta blanketterna är ifyllda på rätt sätt.

Någon som vet några fler nackdelar med att vara ogifta som föräldrar?

Sonen som är arvtagare till en släktgård, hade den verkligen blivit tvungen och säljas?

Den risken finns, om det anses olämpligt att han äger den vad jag förstår. Däremot hindrar det ju inte dig eller övrig släkt att köpa ut honom så man kan bo kvar.

Vi pratar mångmiljonklassen så är inget som man bara köper ut sådär. Och om nu detta skulle hända finns det inga släktingar som skulle kunna köpa ut.
Fast jag antar att detta är något som man kan fixa med testamente.

Någon som vet några fler nackdelar med att vara ogifta som föräldrar?

Sonen som är arvtagare till en släktgård, hade den verkligen blivit tvungen och säljas?

Om det finns företag med i bilden så kan det ställa till det rejält, att lösa ut kan ju bli en väldigt dyr historia.

OM det finns stora värden inblandade, såsom t.ex företag och fastigheter, så är det nog ingen dum ide att kontakta nån jurist som kan se över hur man ska lösa saker och ting på bästa sätt...

Får tjöta med mig sambon till jurist då, är "två led" som skulle behöva försvinna innan sonen är 18 för att det ska bli aktuellt, men man vet ju aldrig...
Jag har inte ens råd med handpenning på det lånet jag skulle behöva ta för att ens få handpenning så det räcker;)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
5 219
Senast: lbb
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka