oförsäkrad häst i stallet

ag tycker av princip att man inte ska släppa in oförsäkrade hästar i ett stall och ta ansvar för dem och deras handlingar.

Innan jag fick eget stall och var tvungen att vara inackorderad har jag endast stått på större anläggningar och där grundkraven alltid varit vaccinerad och försäkrad häst. Inga hästar kommer in i de stallarna utan veterinärvårdsförsäkring och livförförsäkring.

Om hästen dör till följd av skada kan du ge dig den på att hästägaren kommer kräva någon på pengar i detta fallet blir det stallägaren som kommer bli stämd. I övrigt håller jag med kopparberg tror jag det var vill man att någon annan skall betala för skador på ens egen häst bör man nog ha sin häst som ensamgående.

Det är inga bilar vi snackar om här *ler*
Om hästen som sparkar din häst är försäkrad eller inte är oviktigt.
Men tråkigt för ägaren den dagen den hästen som är oförsäkrad hästen blir skadad!

Ja, jag skulle aldrig våga släppa in en oförsäkrad häst med andra okända hästar om den inte var försäkrad.

Nu har stallägaren sagt till om att hästen ska vara försäkrad, så vi får väll se hur det blir med det. Bra att veta hur det är. :)
Som tur är så har jag inte behövt använda mig av försäkringen alls så man har ju inte så mycket erfarenhet av det *peppar peppar*.

Sv: oförsäkrad häst i stallet

Tjoho.. Intressant tråd...
För första gången fattar jag varför det stod i kontraktet med "min" stallägare att alla hästar måste vara A1-försäkrade... :smirk:
(är nog rätt trög) :D Tyckte det var konstigt, för det väljer man ju själv & det är jag som får stå för skadan på min egen häst... Måste erkänna att jag varit med om endel skador, men aldrig hört talas om att jag kan få betala halva (??) självrisken åt någon annan om min häst skulle anses skyldig till något...
Eller att jag tvärtom skulle kräva pengar av någon annan om dennes häst ex sparkade min häst i hagen??? Tycker personligen att det är sådant man får räkna med kan hända! Och om jag valt att släppa ihop min häst med någon annan så måste jag veta att skaderisken FINNS.
Om däremot någon handlar oansvarigt på något sätt
& till exempel släpper min häst i fel hage, glömmer stänga grinden osv varav min häst blir sparkad eller skadar sig så den kräver vet.vård ... DÅ skulle jag förmodligen KRÄVA att personen ifråga skulle betala MINST halva självrisken... :devil:

menar ni då att har man hästen försäkrad så har man ju självklart självrisken att betala men är hästen oförsäkrad så ska ägaren till den häst betala allt?????
Blir ej klok på detta skrivandet....

Har du försäkrad häst = du får ut på hästens försäkring om den skadar sig, tex blir sparkad. Du betalar din självrisk.
Har du oförsäkrad häst = du får betala veterinärvårdskostnaderna själv.

Men nu har ju Immers försäkringsbolag tydligen sagt att det är möjligt att den sparkande hästens försäkring kan täcka den skadade hästens veterinärvård.
Viket jag fö spänt väntar på svar om försäkringsbolaget gjorde!
Intressant att veta i så fall, för då måste man ju börja välja vilka man ska släppa ihop sin häst med för att slippa tjafs om ngn krake till hästägare inte anser den själv står för sin hästs veterinärvård.

Det är länge sedan det hände, men eftersom frågan diskuterades i flera trådar samtidigt gjorde jag en egen tråd och berättade.

Mitt försäkringsbolag (alltså INTE det hästen är försäkrad i, utan det bolag där jag har min hemförsäkring) betalade ut allt utom självrisken till ägaren av den skadade hästen.

Gissa varför jag inte vill släppa Besten ihop med någon annan häst igen....

Immer

Aha! Hemförsäkringen betalade.
Jag vet att den täcker skador ens häst gör, men jag trodde det var skador på egendom det gällde.
Bra att veta att den täcker mer än så!

Förstår att du inte vill ha hästen ihop med andra efter det.
Personligen tycker jag det är helt sjukt att ngn över huvud taget ska kräva ersättning när de FRIVILLIGT släppt sin häst med ngn annan och den råkat bli skadad!
Är man så j-a sniken så ska man upplysa de som funderar på att ha sin/sina hästar i samma hage att man har den inställningen tycker jag.

Jag vet ett fall där uppstallningsvärden fick ersätta en skada på en häst. Vilket jag i det fallet tycker var helt rätt!
Uppstallningsvärden var en ridklubb.

Personalen ansåg det onödigt att pålle A "skulle gå själv" och föreslog att han kunde gå med pålle B och C.
Pålle A är en "småstökig" valack som kräver "total lydnad" av de hästar han går med, och funkar bara med ranglåga hästar.
Pålle B och C kom nya till stallet, hade gått i samma hage i "100 år" Pålle B valack, pålle C sto.
Personalen ställde frågan "kan vi släppa dem i samma hage".
Svaret från samtliga hästägare (och lite fler i klubben) var NEEEJJJ, det skulle bli kaos och pålle A blir garanterat sparkad.
Personalen släpper ändå ihop hästarna! :eek:
Resultatet blir sparkad pålle A som kräver veterinärvård... :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 457
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 880
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar