Men den som resonerar som så att den tänker kräva en annan hästägare på ersättning om dess häst sparkar ens egen, bör väl i jösse namn då ha sin häst SJÄLV i en hage!
Eller åtminstonde meddela andra hästägare i stallet att man resonerar så!
Så DE kan avgöra om DE vågar släppa sina hästar med din!
Personligen skulle jag ALDRIG kunna kräva en annan hästägare på ersättning om dess häst skadat min, för jag anser att det är MITT val att låta min häst gå med andra i hagen!
Enda chansen jag skulle kunna tänka mig kräva en annan hästägare på ersättning är om den uppträtt VÄLDIGT vårdslöst!
Tex då genom att ljuga och säga att deras häst är jättesnäll mot andra, när den är känd för att sparka hej vilt på sina "medhästar".
Eller om ngn släppt min häst med hästar jag inte godkänt ska gå med min häst.
Då skulle jag inte vilja betala skador på min häst som orsakats av annan häst!
Då vill jag den som tagit beslutet över mitt huvud att släppa min häst med andra jag inte godkänt, betalar!
Min häst har i dagarna sparkat stallägarens häst REJÄLT!
Det krävde veterinärvård, och kostade säkerligen hästägaren en REJÄL slant med bandage, medicin osv.
Men hästägaren skulle inte drömma om att kräva mig på pengar, och gjorde hon det, skulle hon inte få ett öre av mig ändå!
Så här gick det till:
Min ena häst har jag haft i 15 år. Han har i alla år varit en sådan häst som kan gå med vilken häst som helst i hagen.
Han "muckar" aldrig, och muckar ngn annan kuse med honom, viker han undan.
Jag har fö aldrig sett honom slå mot ngn annan häst högre än att han "guppat" lite med arslet.
I ridning är han en sådan som kan användas som "stoppkloss".
Stallägaren har en häst som är jätterar mot folk, men en riktig KAXNISSE mot andra hästar, och han har bla huggit upp ett par rejäla köttsår på hagkompis.
Stallägaren gör morgonstallet vid händelsen.
Hennes häst har egen utgång/ingång från sin box direkt ut i hagen.
Stallägaren har glömt stänga grinden till hagen kvällen innan.
Hästen i fråga är en sådan som det första han gör, kollar om grinden är öppen så han kan smita.
Stallägaren kommer ut med min häst ur stallet, just som hennes häst upptäckt att hans haggrind är öppen.
Mina två hästar går i en hage, hennes två i en annan, de går alltså inte tillsammans, och har aldrig gjort det heller.
Hennes häst kommer fräsande runt min häst, som inte gör ngt.
Men så rusar hennes häst rakt på min häst BAKIFRÅN, och eftersom stallägaren håller i min häst, så kan han ju inte göra som han brukar när ngn häst muckar med honom, dvs gå undan.
Min häst är en sådan som aldrig i livet skulle rusa ner en människa, så eftersom stallägaren ju är framför, så kommer han ju ingenstans!
Och bakifrån är det en stor valack med MTK stora tänder som tänker "tukta upp" och anser min häst ska FLYTTA SIG.
Så min häst ger stallägarens häst en REJÄL spark!
Såret gick ända in till benet på hästen, vilket inte förvånar mig, då stallgarens häst var MKT nära, och min häst är fyrbroddad!
I det här fallet tog stallägaren på sig HELA ansvaret, och var jätteledsen när hon ringde mig!
JAG fick trösta henne, då hon tyckte så synd om min snälla, gamla häst som utsattes för detta!
Stallägaren är en ansvarsfull människa, hon gjorde ETT misstag, som TYVÄRR kostade henne en hel del i både pengar och oro för sin häst!
Stallgarens häst är fö på bättringsvägen nu, såret ser fint ut, och han blir ju helt bra. Men det KUNDE gått värre!
Och inte f-n var det MITT fel! Och faktiskt inte min hästs fel heller...