oförsäkrad häst i stallet

Se mitt svar på poohs inlägg. OM det är så att detta stämmer, är det hästägarens ansvarsförsäkring som går in och täcker om den oförsäkrade hästen skulle skada någon annan häst. Likaså kan den bli ersättningsskyldig, vars häst skadar den oförsäkrade hästen...

Immer

Hej!
Ja det kan bli intressant att höra vhur det går!

Jag har som jag tidigare sagt här i tråden aldrig vare sig hört eller vart med om att annan än den skadade hästens ägare betalt för sjukvård etc. i de stallen jag har stått med hästar så har man alltid betalat för sin egen.

Om det nu är på det viset att man kan bli betalningsskyldig om ens häst sparkar någon annans häst illa så vete 17 om jag skulle våga låta mina gå med någon annans häst! Dom sparkar normalt sett inte men hästar är hästar och allt kan hända!

Tur att jag har eget stall numera! Har ju iofs en inhyrning, men vi hon har sin häst här på egen risk och betalar heller ingen stallhyra!

Berätta gärna hur det går! Det var en ganska intressant fråga det här!

"Är ditt "fall" det samma som originalinläggets?
För nu blev jag lite förvirrad... "

Nej, jag har ingenting att göra med det där. Som tur är så har ingenting alls hänt hos oss, jag bara undrade hur det skulle gå OM någonting skulle hända.

Lova att höra av dig om hur det går! :) Det låter mkt spännande.
Jag säger som Grängesberg; har under alla "hästår" bara varit med om att den skadade hästens ägare betalar för sin skadade häst själv.
Skönt att man har eget stall! :eek: Det kan ju bli hur besvärligt som helst, om ett gäng hästar går ihop varav en brukar vara grinig men aldrig har skadat någon annan, så är ju risken att den "grinige" får skulden och ägaren åker på att betala om någon annan pålle blir skadad, fast det inte är säkert att den är den skyldige... Vilka intriger det kan bli i ett stort inackorderingsstall tex...

Men den som resonerar som så att den tänker kräva en annan hästägare på ersättning om dess häst sparkar ens egen, bör väl i jösse namn då ha sin häst SJÄLV i en hage!

Eller åtminstonde meddela andra hästägare i stallet att man resonerar så!
Så DE kan avgöra om DE vågar släppa sina hästar med din!

Personligen skulle jag ALDRIG kunna kräva en annan hästägare på ersättning om dess häst skadat min, för jag anser att det är MITT val att låta min häst gå med andra i hagen!

Enda chansen jag skulle kunna tänka mig kräva en annan hästägare på ersättning är om den uppträtt VÄLDIGT vårdslöst!
Tex då genom att ljuga och säga att deras häst är jättesnäll mot andra, när den är känd för att sparka hej vilt på sina "medhästar".

Eller om ngn släppt min häst med hästar jag inte godkänt ska gå med min häst.
Då skulle jag inte vilja betala skador på min häst som orsakats av annan häst!
Då vill jag den som tagit beslutet över mitt huvud att släppa min häst med andra jag inte godkänt, betalar!

Min häst har i dagarna sparkat stallägarens häst REJÄLT!
Det krävde veterinärvård, och kostade säkerligen hästägaren en REJÄL slant med bandage, medicin osv.
Men hästägaren skulle inte drömma om att kräva mig på pengar, och gjorde hon det, skulle hon inte få ett öre av mig ändå!

Så här gick det till:
Min ena häst har jag haft i 15 år. Han har i alla år varit en sådan häst som kan gå med vilken häst som helst i hagen.
Han "muckar" aldrig, och muckar ngn annan kuse med honom, viker han undan.
Jag har fö aldrig sett honom slå mot ngn annan häst högre än att han "guppat" lite med arslet.
I ridning är han en sådan som kan användas som "stoppkloss".

Stallägaren har en häst som är jätterar mot folk, men en riktig KAXNISSE mot andra hästar, och han har bla huggit upp ett par rejäla köttsår på hagkompis.

Stallägaren gör morgonstallet vid händelsen.
Hennes häst har egen utgång/ingång från sin box direkt ut i hagen.
Stallägaren har glömt stänga grinden till hagen kvällen innan.
Hästen i fråga är en sådan som det första han gör, kollar om grinden är öppen så han kan smita.

Stallägaren kommer ut med min häst ur stallet, just som hennes häst upptäckt att hans haggrind är öppen.
Mina två hästar går i en hage, hennes två i en annan, de går alltså inte tillsammans, och har aldrig gjort det heller.

Hennes häst kommer fräsande runt min häst, som inte gör ngt.
Men så rusar hennes häst rakt på min häst BAKIFRÅN, och eftersom stallägaren håller i min häst, så kan han ju inte göra som han brukar när ngn häst muckar med honom, dvs gå undan.

Min häst är en sådan som aldrig i livet skulle rusa ner en människa, så eftersom stallägaren ju är framför, så kommer han ju ingenstans!
Och bakifrån är det en stor valack med MTK stora tänder som tänker "tukta upp" och anser min häst ska FLYTTA SIG.
Så min häst ger stallägarens häst en REJÄL spark!
Såret gick ända in till benet på hästen, vilket inte förvånar mig, då stallgarens häst var MKT nära, och min häst är fyrbroddad!

I det här fallet tog stallägaren på sig HELA ansvaret, och var jätteledsen när hon ringde mig!
JAG fick trösta henne, då hon tyckte så synd om min snälla, gamla häst som utsattes för detta!

Stallägaren är en ansvarsfull människa, hon gjorde ETT misstag, som TYVÄRR kostade henne en hel del i både pengar och oro för sin häst!

Stallgarens häst är fö på bättringsvägen nu, såret ser fint ut, och han blir ju helt bra. Men det KUNDE gått värre! :crazy:
Och inte f-n var det MITT fel! Och faktiskt inte min hästs fel heller...

Hej!
Vilken tur, för jag blev alldeles förvirrad ett tag.
Det var ju mer allmänt jag svarade på.. Så därför blev jag fundersam när det andra inlägget kom men det var ju alltså om annat!

Minns inte vem som skrev det, men i alla fall så tycker jag att om man håller på med rena olagliheter och smugglar in en häst i landet som dessutom är smittad! Ja, då ska man ju sjävklart stå för ALLA kostnader det för med sig! Om jag hade stått i ett sådant stall där stallägaren hade betett sig så så hade jag blivit helt galen! Dessutom flyttat därifrån så fort jag kunnat!

Men tack o lov så händer nog sådana fall inte så ofta!

Insmugglad och utan veterinärintyg?
Låter som ett fall för både Tullverket och Statens Jordbruksverk. Jag hade gjort en anmälan på studs!

Immer

Men vänd på det hela och det blir kanske inte självklart längre?!
Om du har dina hästar själv och så slarvar hon med grindarna så hennes häst sparkar upp ett stort sår (i bästa fall.) (knäcker ett knä i värsta fall) på din häst.

Är det fortfarande självklart att hon inte ska betala självrisken? (Resten betalas av den skadade hästens ägare, dvs dig.)

Jag vet inte om jag håller med dig.

Njä.. det var ju inte stallägaren som tagit in hästen utan en vän som lånade en box i stallet.

Stallägaren är ensam hästägare i det egna stallet och har inga andra hästar i stallet än egna. Detta var en engångsföreteelse att låta en annan häst få komma in i stallet.
:)

Men va f... kopparberg, rabies och hästpest... är du helt från vettet? Är du sån som lindar in din häst i bomull om den trampat på en sten? De enda sjukdomar vi har är A2 och kvarka, ok, lite abortvirus också. A2 förresten, smittar lika mycket om de är vaccinerade eller ej, det bara märks mindre om de är vaccinerade. Lev i verkligheten! Gonatt

Om du följt tråden, och läst det inlägg kopparberg svarade på så hade du sett att det handlar om en insmugglad häst.

Utanför Sveriges gränser FINNS det faktiskt andra sjukdomar än kvarka och abortvirus. :D

Immer

Men det är väl fortfarande självklar, då hade stallägare agerar vårdslöst som inte stängt grinden det och ska då stå för de skador som hennes häst gör.

Men låter man sin häst gå med någon annans i en hage får man snall ha med i beräkningarna att den kan skadas av en annan häst.

Om det går fyra hästar i en hage, din häst har fått sig en spark, ingen har sett något, VEM av de tre andra hästägarna har du då tänk att kräva på självrisken??
en tredjedel var eller??

Jag skulle betala självrisken själv.
För att glömma en grind anser jag inte så slarvigt att jag klassar det som "oaktsamhet".
Det är en miss jag själv skulle kunna göra, fast det hittills aldrig hänt.

Men just när det gäller denna kamrat och tillika stallägare, så skulle hon VILJA betala min självrisk om det gått till på det sättet du beskriver. För hon är tvärärlig ekonomiskt, precis som jag är.

Hästar lever, så jag anser att man då inte kan hålla på och beskylla andra om ngt händer, och det inte är ENORMT mkt slarv som ligger bakom olyckan.

Exempel på en olycka där uppstallningsvärden fick betala en skada har jag också. Där jag tycker det var HELT ok att uppstallningsvärden fick betala också för den delen.

Personalen frågade mig om jag inte tyckte de kunde släppa ihop häst A tillsammans med häst B och C.
Jag sa att det skulle garanterat INTE fungera, för häst B var ett sto, som i vanliga fall stod ensam med häst C, som var en valack, och de två var jättetighta, och valacken var "störtkär" i sitt sto.

Häst A var en dominant valack precis som häst C, och de kände inte alls varandra sedan förut.
Dessutom sa jag, så måste ju ÄGARNA till hästarna i så fall godkänna att de släpps ihop.

Personalen frågade ägarna som svarade TVÄRNEJ, med motivationen att det skulle "bli cirkus".

Personalen släpper ÄNDÅ ihop hästarna i samma hage, och det blir PRECIS som jag och hästägarna trott.
Valacken, häst A, försöker få bort andra valacken, häst C, som givetvis sparkar häst A REJÄLT!
Resultat = veterinärvårdskostnad, sårvård, penicillin och ny stelkrampsspruta.

Uppstallningsvärden fick betala alltihopa, då ingen av hästägarna ansåg sig skyldiga att betala ngn självrisk.
De ansåg det föll under "grov oaktsamhet" som stod i kontraktet.

Men lilla vän, vet du inte att UTANFÖR Sverige så finns det både rabies och hästpest!
Det är DÄRFÖR Sverige har så hårda karantänlagar! För att SLIPPA få in sådant i landet!

Och häst som då smugglats in i Sverige utan att stå i karantän, är ju just då en sådan som KAN dra in sådant elände i landet!

Fö så vet jag hur de i Sverige förekommande hästsjukdomarna smittar. För jag tävlar och har grönt kort... :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 457
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 880
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar