oförsäkrad häst i stallet

aramis

Trådstartare
Det har kommit en ny häst i stallet, tydligen så är den inte försäkrad ännu. Men vad gäller då. Det är ju inte bara den nya hästen som kan göra illa sig. Den kan ju skada våra hästar. När ingen försäkring finns så måste väll ägaren bli ersättningsskylldig istället då?
Men vem driver i så fall den "kampen"? Om det nu skulle hända någonting, inte kan det väll vara så att jag som privatperson får kräva pengar av en nya hyresgästen???

Man blir ju lite fundersam/orolig eftersom jag vet att det inte finns pengar om det skulle hända någonting där....

Även om den oförsäkrade hästen skadar någon annan häst så går det ju på den skadade hästens försäkring, inte på den som tex sparkat, så för den sakens skull spelar det ingen roll.
Även om hästen varit försäkrad hade det alltså kunnat bli diskussioner om vem som ska betala självrisken, ägaren till den skadade hästen eller ägaren till hästen som skadat...

Jasså är det ändå min försäkring som får betala då?
Om en annan häst skadar min häst? :confused: Det trodde jag inte!

Men ponnera att det står helt klart att det inte är jag som ska betala självrisken. Är det då mitt försäkringsbolag som kräver den andre på självrisken då?
Om det inte finns pengar vad händer då? Är det jag som får ligga ute med pengar under tiden , eller mitt försäkringsbolag??

i så fall är det ju ännu värre för de andra i stallet. för om någon annans häst skadar den oförsäkrade blir de ju skyldiga inte bara en självrisk utan åker väl på hela kostnaden?

eller är det så finurligt att man får stå sitt eget kast om man inte har sin häst försäkrad och bara får ett "självriskbelopp" och får betala resten själv.

Självrisken går med rätt stor sannolikhet på den vållande hästens ägares hemförsäkring.

I övrigt gäller det som sagts tidigare, det är den skadade hästens försäkring som löses ut, sedan kan den skadade hästens försäkringsbolag regressa mot den ansvarige hästägaren (eller dennes försäkringsbolag).

Du kan vara lugn så länge du har försäkringsskydd...

Hej!
I alla stall där jag har vistats (och alla skadefall jag hört) har det inte vart tal om annat än att ägaren till den skadade hästen står för veterinärvårdskostnader och annat för sin egen häst! Även självrisk!

Fungerar det inte så överallt? Det trodde jag!

Det kan ju bli väldigt krångel med bevisen annars, hur vet man att häst nr 1 var den som sparkade och inte häst nr 3 tex?

Nej, enklast är väl om alla som släpper sin häst i hage med andra tar ansvar för just sin häst, om man sen inte vill ha den försäkrad eller inte kan ha den försäkrad så får man ju betala skadorna själv i alla fall.

Så har jag alltid haft det!

Det rör ju inte bara hästar i hage! Det kan ju vara så att det händer i stallet då jag, den andre hästens ägare och två oberoende "vittnen" är där också?!

Men som andra sagt och som jag väl förstått så går det ändå på min försäkring. (Fast kanske inte självrisken, som i detta ponerade fall.)

Juridiskt sett har man hela ansvaret för sin häst, även om den blir skadad av andra hästar. Man stallar in sin häst på ett stall, och detta sker under eget ansvar. Skulle hästarna skada varann, så får var och en stå för detta själv.

Däremot kan det bli en helt annat sak om stallägaren brustit i sitt ansvar, då kan h*n bli ansvarig för den uppkomna skadan. Detta är normala rutiner, om inget annat avtalas.

Hej!
Det låter ju rimligt att om hästen skadar sig på något sätt pga att stallägaren inte reparerat något i stallet eller på något annat sätt brustit i sitt ansvarsområde så får Stallägaren bli betalningsansvarig.

Men just det att kräva betalning av den häst som orsakat skadan har jag aldrig vart med om.

Självklart kan någon häst skada en annan även i stallet eller på annan plats, men jag har ändå aldrig vart med om att man ska kräva att ägaren till hästen "som sparkat tex" ska betala för det.

Jag tycker att var o en ska betala för sin hästs skador och självrisk!

Nej det är nog ganska svårt, hästar har ju inget jusridiskt ansvar. Man kan ju bara titta på den regel för om hästar sparkar till en bil, sker det pga ägaren är vårdslös kan bilägaren kräva ersättning pga det. Men i övrigt får bilägaren vackert stå för kostnaderna, om man inte kan bevisa att skadan uppkommit pga vårdslöshet.

om man importerar en icke vet besikt häst och ställer in den i ett stall och den har smitta med sig. alla andra hästar i stallet blir sjuka vilket medför höga veträkningar för ägaren till dem. är inte då den som smittat ner den andres hästar skyldig till det???

med tanke på att personen i fråga smugglat in en sjuk häst till sverige utan giltliga papper.

Hej!
I det fallet du beskriver så tycker jag att det är Stallägaren skyldighet att se till att hästar med smitta EJ flyttar in i stallet!

stall ägare och hästägare är den samme till de smittade hästarna. Hästen fick komma till stallet direkt efter import endast pga snällhet (ägaren hade ingen plats hemma). Stallägaren tog självfallet förgivet att den importerade hästen var frisk förklarad av länsveterinären i landet, vilket den självklart skulle varit (man får ju inte ta in hästar utan intyg).

Nu har det kommit fram att det fanns häst med infektion i stallet där den kom ifrån.

Stallet dit den importerade hästen kom är alltså inget inackoderingstall utan högst privat stall med tävlingshästar. två hästar var nära att dö av infektionen och de andra fick hög feber och hosta.

Här har ju den som tog in hästen handlat olagligt då hon smugglat in hästen utan intyg, om den hade bes så hade ju smittan upptäckts och hästen hade inte kommit in i landet
och således inte smittat de andra hästarna

Jag är inte så säker längre att det är den skadade hästens ägare som får stå för kostnaderna. Min häst sparkade en annan häst i hagen och enligt mitt försäkringsbolag kan den andre hästens ägare ha rätt att få ut hälften av sjukvårdskostnaderna av mej.

Detta skrev juristen Monika Lilja i tidningen Ridsport (nr 21, sidan 75, Fråga Ridsport, Vem bär ansvaret?):
"Om en häst skadar en annan häst är hästägaren till den första hästen skyldig att ersätta den skadade hästens ägares halva sjukvårdskostnader. Är förhållandet så att ägaren till den häst som skadat en annan häst, vet om att den besvärliga hästen brukar skada andra hästar, kan hästägaren få betala ännu mer.
Just detta moment, när hästar skadar varandra samt växande gröda, regleras i en gammal lag."

Jag har fyllt i skadeanmälan och skickat till mitt försäkringsbolag, och det ska bli ytterst intressant att se vad som kommer att hända. Handläggaren menade i vart fall att man har ett strikt hästägaransvar (jfr strikt hundägaransvar). Jag har själv varit i hästvärlden i snart 40 år och inte hört talas om detta, så heller ingen av de andra hästägarna i stallet.

Immer

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 457
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 880
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar