Oförhappandes blev vi 3-kattsägare i går

Gnist

Trådstartare
Ja, det verkar i alla fall så..

Makens kusin fick grisnita på väg hem från jobbet, då denna lilla tjej låg mitt på vägen :eek:

090930-missen-3.jpg


Inte ett hus finns i närheten av där hon befann sig och jag tvivlar på att någon kommer att höra av sig med anledning av lappen jag satte upp nere på byn.

Känns som att någon "gjort det enkelt för sig" :crazy: :mad:
Ingen blir gladare än jag om jag har fel, "men"..

Bedömer åldern till runt 7-8 veckor bara, men hon äter bra etc. så det ska nog gå bra känns det som.
 
Sv: Oförhappandes blev vi 3-kattsägare i går

Vi hittade en liten kattflicka förra året på höstkanten, mamman låg överkörd vid vägen och lillan sprang runt omkring. Inga hus på flera mils avstånd. Vi gjorde som ni, tog hem den lilla som var 6-8v gammal.
Vår ser ut att ha siamesblod i sig.
 
Sv: Oförhappandes blev vi 3-kattsägare i går

Ja, vad ska man annars göra som djurmänniska om inte öppna hemmet för ännu en misse?

Den här lilla fröken är en vanlig huskatt som det ser ut, så hon passar ju bra in i gänget här ;)
 
Sv: Oförhappandes blev vi 3-kattsägare i går

Vilken tur den lilla katten hade! Heder till er som tog hand om henne.:bow:

Jag trodde att det var en myt att folk dumpar kattungar på vägen bara för att bli av med dem, men kanske inte.:(
 
Sv: Oförhappandes blev vi 3-kattsägare i går

:love::love: vilken söt liten missekisse!!

Tur att han såg henne i tid:crazy: och att ni har plats för lillan. Vad ska hon heta då?
 
Sv: Oförhappandes blev vi 3-kattsägare i går

Kan ju ha blivit dumpad i den närliggande skogen också.. Gott om räv och grävling som kan göra processen kort med en så liten filur :crazy:

Ett är då säkert; Hon har inte vandrat från bebyggelsen och dit hon hittades + att hon är väldigt handtam och kontaktsökande, så inte heller lär det vara en kattmamma som haft ungar ute och lyckats tappa bort en under nån förflyttning!

Det jag inte kan begripa är varför i fridens namn ägaren inte kontaktat någon av alla jägare i byn (typ 75% av (ffa den manliga) befolkningen) och avlivat kattungen om de nu inte ville kosta på den en spruta, men ändå inte ville ha den kvar :confused:

Lilljäntan (8 år) har gått runt på skolan idag och frågat andra barn om det är deras kattunge.. Ingen har sagt ja.
 
Sv: Oförhappandes blev vi 3-kattsägare i går

Jag trodde att det var en myt att folk dumpar kattungar på vägen bara för att bli av med dem, men kanske inte.:(



Eftersom det finns folk till allt så finns det säkert kattungar som dumpas både här och där.

men det händer också att katter- även små kattungar- hoppar upp "någonstans i underredet" på en bil som står hemmavid och föraren har inte en suck att märka om katten åker med.
Och rätt som det är kan kissen ramla av.
Sedan får de skador men om de kan klara ett fall utan blessyrer vet jag inte.
 
Sv: Oförhappandes blev vi 3-kattsägare i går

Tillägger, de kan åka väldigt många mil under en bil så katten behöver i ett sådant fall inte komma från närområdet.
 
Sv: Oförhappandes blev vi 3-kattsägare i går

Ja, det tror jag kan vara en möjlighet. Därför tycker jag det är galet att ha så där små kattungar lösa utan uppsikt, sådant händer i ett nafs. :(
 
Sv: Oförhappandes blev vi 3-kattsägare i går

Gud så söt!! Vilken tur att hon blev hittad! Hade aldrig klarat sej annars.
Tycker mer hon ser ut som 4-5 v gammal.
Kolla i Muriel Beadles bok...suck,va´heter den nu?
"KATTEN Historia-Beteende-Psykologi"
Där beskrivs vilka rörelser/lekar ungarna utvecklar dag för dag.
Helt suverän när man har småttingar man hittat.
Dock har jag märkt att om de är risiga i början/underutvecklade så kan de ligga lite efter och då verka vara lite yngre än de eg är.
Lyck till med lill-pyret!!
 
Sv: Oförhappandes blev vi 3-kattsägare i går

Ja, det tror jag kan vara en möjlighet. Därför tycker jag det är galet att ha så där små kattungar lösa utan uppsikt, sådant händer i ett nafs. :(


Det finns ju människor som har katter i stall och så, lite svårt kanske att alltid passa var halvstora kattungar tar vägen när de får gå fria.

En bekant till mig kom hem och från underredet hoppade det ur en kattunge.
Vi såg den, fångade in den, och så blev det låda hem.:D

Fast vi kontrollerade bilen hittade vi ingen mer.
Efter någon vecka- eller två, var jag borta hos en granne längre bort och hon berättade att de hittat en halvstor kattunge vid vägen. Den hade lättare skrubbsår i ansiktet, men eftersom hon är petig tog hon kissen till en veterinär.
Och det var veterinären som sade till henne att den troligtvis ramlat från en bil-vilket stämde- det var bekantingens katt. Det hade åkt med 2 stycken.
 
Sv: Oförhappandes blev vi 3-kattsägare i går

Lite bökigt är det förvisso men det tycker inte jag är en ursäkt för att hålla djur på det sättet. Hellre att anstränga sig lite än att riskera svårt skadade kattungar som ramlat av i farten eller katter som försvinner och blir förvildade om de inte svälter ihjäl i skogen/tas av räven.
Det är ju bara att ha dem inne i boningshuset eller sadelkammaren tills de börjar bli stora nog att först få gå ut med ständig uppsikt i korta etapper tills de till slut är kastrerade och mogna nog att undvika farorna, det är ju små ungar det handlar om - inte låter man sina små barn gå själv till skolan längst vägarna?
Då kan man även förekomma framtida faror genom att skrämma dem med vattenspruta om de är nyfikna på bilarna och verkar vilja krypa in i dem, eller om de går för nära hästarna.
 
Sv: Oförhappandes blev vi 3-kattsägare i går

Tyvärr är det ingen myt att kattungar och vuxna katter dumpas vid vägen. Det har hänt att en bil saktar ner, ut kastas en katt och sen trycks gasen i botten.Det går så fort att vittnen hinner inte uppfatta bilnumret.

Jag har läst en hel del historier om dumpade katter vid vägen, och har själv varit med och hämtat några.Jag minns att det kom ett larm om 2 katter som satt länge på snön bredvid vägen.Det var 2 tama katter som förmodligen hade levt som innekatter och var chockade över kylan och allt runtomkring.

Det är tur att det finns vänliga människor också som hjälper katterna.
 
Sv: Oförhappandes blev vi 3-kattsägare i går

Lilla missen har börjat tassa runt på mkt små upptäcktsfärder = upptäckt att här finns "några stycken" hundar = :eek: :eek: :eek: -reaktion till att börja med

Kissar och bajsar på en liten minilåda, äter blötmat (uppblandad med lite vatten) och är allmänt piggelin. Väldigt kontaktsökande/närhetsberoende och vill gärna bli buren och gosad med, till alla 3 ungarnas stora förtjusning :cool:
 
Sv: Oförhappandes blev vi 3-kattsägare i går

Javisst, fast om man kör lite avskräckningsteknik med vattenspruta när de är små så tror jag risken minimeras en hel del.
Men givetvis finns det risker då också men vuxna mogna individer är oftast bättre rustade att möta faror än en små kattungar om olyckan nu sker.
 
Sv: Oförhappandes blev vi 3-kattsägare i går

Kommer under dagen..Kamerabatteriet på laddning just nu :D
 
Sv: Oförhappandes blev vi 3-kattsägare i går

Vilken liten sötnos :love:

Hon kommer snart att gå runt bland hundarna som om hon äger stället :D

Själv så inser jag att min gammelkatta behöver tas bort snart :cry:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 106
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 508
Senast: Imna
·
Anläggning Vet inte om detta passat bättre på Förälder, Senior, Anläggning... det är lite av varje. Såhär är det (väldigt hårt sammanfattat): Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 581
Övr. Hund Nu känner jag att tålamodet håller på att gå ur mig när det gäller lillan och hundmöten. Jag har en sheltie tik som är 7 månader...
2
Svar
29
· Visningar
3 586
Senast: Blandrastik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp