Sv: Hundmöten.... gaaah!
Det verkar som att miss MAndy är en modig hund
Min hund han är rädd. Han litar inte längre på att hundar faktiskt är det de utger sig för att vara genom sitt kropsspråk efter att en amstaff bet och attackerade utan minsta förvarning i sitt kroppspråk ( så som de är avlade att attackera )
Så när han drar skrinda är han livrädd, stannar och försöker backa under skaklarna bara han ser en hund på långt avstånd närma sig. För sådana hundar som min som verkligen är rädda och därmed vill ha ett ordentligt avstånd till andra hundar fungerar just bara avstånd. Man kan be dem göra en uppgift, skvallra eller ta godis men man måste ta ut avståndet.
Så vad jag vill säga är först är det bra ta reda på vilket avstånd den egna hunden klarar av och hålla sig där och se vad hunden klarar av att göra på det avståndet. Sedan kan man sakta möta hundar närmare.
Det var ett enormt framsteg när min hund förstod att han även i koppel ( som han annars känner sig trängd i och tvingad att göra utfall för att få avstånd ) självmant började ta ett steg ut åt sidan utan minsta skall eller utfall. Jag berömmder då riktigt ordentligt och följer efter honom.
För mig var kommunikationsmetoden ett genombrott. Man ska läsa sin hunds små signaler och i god tid och inte tvinga hunden gå längre än den klarar av. Man kan absolut t ex sätta sin hund utifrån vad den egna hunden klarar av. Kissar den, nosar, vänder bort huvudet, eller går åt sidan är det RÄTT och det man vill belöna. Dessa signaler går inte fram om man kortar kopplet och hunden drar, den måste kunna röra sig naturligt för att uppvisa ett naturligt kroppspråk.
När inget av detta går att genomföra då tar jag mina hundar bakom mig i kort koppel och bara går. Att stanna går absolut inte. Att jogga förbi har visat sig fungera väldigt bra oxå för då måste de fokusera på att hålla jämna steg med mig!