Sv: Oerfaren hanhund
Jag har en tik med extremt kort höglöp. Hon parar bara under ett dygn, och missar man det är man torsk. Det är runt dygn 8-9 som gäller för hennes del, vilket jag fick lära den hårda vägen.
Den hane som hon skulle paras med (men där vi missade dagen) dog sedan tragiskt i sviterna efter en uppäten tennisboll, så vi kunde inte försöka på nästa löp. Istället valde jag min egen oerfarna hane. Höglöpsdagen kom och gick utan att han fick till det (det funkar inte om man inte kliver in de sista 5 cm också...). Eftersom tiken kände hanen fick han dock fortsätta flörta och jucka. (ofarlig som han var
) Dag 13 råkade hon stå i ett hörn, vilket gjorde att han var tvungen att kliva närmare för att kunna jucka. Vips så hade han lyckats, och jag vet inte vem som var mest förvånad, tiken, hanen eller jag...
Nåväl, slutet på visan blev en levande och en döfödd valp. Den döfödda var inte ens fullt utvecklad. Äggkvalitén var nog inte den bästa längre, trots att det för många tikar är optimalt med parning runt dygn 13. Tidigare har hon en kull avlad på dygn 9 då det blev 10 st, vilket stöder den teorin.
Jag vet också en tik som höglöper runt dygnen 2-5. Den första parningen åkte de till hanen på 8:e dygnet - och torskade naturligtvis.