Oerfaren hanhund

Sv: Oerfaren hanhund

Jag vet en som åkte till finland för att para sin tik (dag 14 eller så) men åkte hem dag 19 för hundarna parade sig inte. Hemma hade hon en hane av samma ras, frisk och obesläktad och han parade henne dag 22, 23 och 24. Det blev 7 valpar har jag för mig.

Jag har en tik med extremt kort höglöp. Hon parar bara under ett dygn, och missar man det är man torsk. Det är runt dygn 8-9 som gäller för hennes del, vilket jag fick lära den hårda vägen.

Den hane som hon skulle paras med (men där vi missade dagen) dog sedan tragiskt i sviterna efter en uppäten tennisboll, så vi kunde inte försöka på nästa löp. Istället valde jag min egen oerfarna hane. Höglöpsdagen kom och gick utan att han fick till det (det funkar inte om man inte kliver in de sista 5 cm också...). Eftersom tiken kände hanen fick han dock fortsätta flörta och jucka. (ofarlig som han var :D) Dag 13 råkade hon stå i ett hörn, vilket gjorde att han var tvungen att kliva närmare för att kunna jucka. Vips så hade han lyckats, och jag vet inte vem som var mest förvånad, tiken, hanen eller jag...;)

Nåväl, slutet på visan blev en levande och en döfödd valp. Den döfödda var inte ens fullt utvecklad. Äggkvalitén var nog inte den bästa längre, trots att det för många tikar är optimalt med parning runt dygn 13. Tidigare har hon en kull avlad på dygn 9 då det blev 10 st, vilket stöder den teorin.

Jag vet också en tik som höglöper runt dygnen 2-5. Den första parningen åkte de till hanen på 8:e dygnet - och torskade naturligtvis.

Om man har en oerfaren men optimistisk hanhund som ska paras med en oerfaren mindre optimistisk tik, hur förhåller man sig då?

Han har varit upp på henne 2 gånger på 3 löp och juckat men då har det också tagit honom över en timme med "bus" . Han försöker och försöker men hon bara står. Hon verkar tro att om man ligger som en dö fisk så får man allt serverat. Hundarna känner varandra väl och har en väldigt kärleksfull relation i övrigt. Tiken har aldrig snott runt eller sagt ifrån på annat sätt åt hanen. Hon bara står. Såfort han luktar på henne, kastar sig på golvet framför henne eller ska busa med henne så vänder hon rumpan mot henne och snäller sig hur fint som helst. Men hon har aldrig visat någon barnslig löp-lek.

Så vart sitter problemet? I henne eller honom? För hanen är ju verkligen amitiös och försöker men trots uppställning så parar han inte.

Och tiken ställer upp sig och låter han göra vad han vill, men uppmuntrar honom inte det minsta och förmodligen oerfaren som han är så blir han osäker över detta.

Hur kan jag göra för att få henne mer aktiv i själva ritualen istället för att stå som "här, våldta mig medans jag sover".?

och hur kan jag få honom att bli mer säker på vad det handlar om och inte bara leken. Även om leken just nu verkar vara en viktig del för honom i processen.

Om du inte redan har gjort det så prova att dela på dem före parningen. De får t ex inte träffas mellan kvällen innan de ska paras och till lunch eller eftermiddag den dan parningen ska ske. Förhoppningsvis är båda mer alerta då.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 888
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 921
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 457
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka